- In welk examencentrum ben je geweest? Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter me
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik kwam in een straat en de examinator zei dat ik zelf een plaatsje mocht kiezen om te keren.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een straat zei de examinator goed op tijd "nu mag je naast die zwarte polo gaan staan en achteruit parkeren". Ik had meer dan voldoende plaats. Hij had me voor het examen al verteld wat die precies verwachtte van het parkeren: in een vlotte S-vorm achteruit parkeren. Dat de boordsteen raken geen probleem was, maar erop rijden uiteraard wel. En dat ik zoveel keer mocht herkansen als ik zelf wou, maar dat dit qua beoordeling tot een onvoldoende zou kunnen leiden.
De eerste keer heb ik de boordsteen geraakt (ik dacht zelfs dat ik erop stond, volgens mijn begeleider achteraf niet) en ben opnieuw begonnen. De tweede keer stond ik goed geparkeerd vond ik van mezelf. Daarna heb ik de handrem opgetrokken en de pook in neutraal gezet. Ik moest het toestel op een veilige en correcte manier achterlaten.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Hij heeft gevraagd om de motorolie aan te duiden, links en rechts pinken (zowel vooraan als achteraan), dimlichten, grootlichten en remlichten tonen. Vervolgens vroeg hij waarop ik moet letten om mijn stoel goed in te stellen. En wat ik daarna moet controleren (de veiligheidsgordel en de spiegels uiteraard).
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik heb 20 uren rijschool gevolgd in augustus 2010. Vanaf september 2010 mocht ik alleen rondrijden maar heb ik eerst heel veel geoefend met mijn papa. Daarna heb ik af en toe alleen rondgereden. En na een jaar was ik zelfzeker genoeg om examen te gaan doen. Mijn papa is dan ook meegegaan als begeleider.
Resultaat: geslaagd, dit was de eerste keer dat ik het examen heb afgelegd
Extra opmerkingen:
Graag zou ik als tip geven: geloof de boemanverhalen over het examencentrum Deurne niet ! Ik had eerlijk gezegd wel vrij veel zenuwen, maar vanaf dat ik in het examencentrum was en de examinator zich voorstelde waren de zenuwen volledig onder controle.

Zeer vriendelijke en correcte mensen !
Ik had route nummer 5
- Vanuit het examencentrum naar links, richting Bisschoppenhoflaan
- Bisschoppenhoflaan oversteken, dus weer naar links.
- Dan tijdje rechtdoor tot in Wijnegem: deze baan was voortdurend 70 km/u en plots besefte ik dat we een bord "Wijnegem" waren tegengekomen (wat duidde op de bebouwde kom). Ik had dit nogal laat door, want waren al ettelijke meters voorbij het bord toen ik afremde tot 50 km/u. Dit was dan ook één van mijn opmerkingen op het examenblad.
- Enkele straten in Wijnegem gedaan: voorbij wegenwerken rijden waar het nogal smal was, een geparkeerde vrachtwagen moeten voorbijsteken wat erg moeilijk was wegens belemmerd zicht (maar geen opmerking over gekregen), parkeren in een rustige straat, keren in een rustige straat
- Zo terug beland op de hoofdbaan van Wijnegem waar ook werken aan de gang zijn en je slechts 30 km/u mag rijden + voorrang van rechts.
- Naar links, op baan waar je 90 km/u mag
- Naar links, terug op de Bisschoppenhoflaan en hij zegt op tijd welke straat (en herkenningspunt) om de straat van het examencentrum terug in te rijden.
Ik vond van mezelf dat ik niet heel goed had gereden. Ik heb erg stomme foutjes gemaakt. Bij het oversteken van de Bisschoppenhoflaan heb ik eigenlijk te snel overgestoken en het aankomende verkeer wel wat gehinderd. Ik zat hele tijd met de gedachte: ik wil hier niet te lang blijven stilstaan. Maar tip: gewoon rustig blijven en rationeel blijven denken ! Beter je tijd nemen dan risico's nemen (achteraf bekeken). Dan was het erg aanschuiven richting Wijnegem maar mijn zicht was belemmerd door een camionette die voor mij reed. Ik was mee aan het aanschuiven en heb op een bepaalde moment even hard geremd omdat de tussenafstand toch niet groot genoeg bleek te zijn. Maar hierover heb ik geen opmerking gekregen. En dan bij het keren: ik had de hele straat voor mij en ik koos net een plekje waar langs de andere kant een motor geparkeerd stond. Waardoor ik bij de derde afzet niet genoeg ruimte had en dus in 5 keer heb moeten draaien. Dit zag ik op de moment zelf ook in, hoe stom het wel niet was !
Bij aankomst zei die "je bent geslaagd" en dan de opmerkingen die hij genoteerd had. Over 6.6 heeft die wel helemaal niets gemeld volgens mij.
Zou iemand de uitslag van het praktisch examen even kunnen "vertalen" ? Alvast bedankt !

- 6. Voorrang: voorbehoud
6.6 Borden B1
- 8. Snelheid en verkeersinzicht: voorbehoud (veronderstel dat dit het bord van de bebouwde kom is en een 50?)
8.4 C43 en F1
-11. Manoeuvres: voorbehoud (veronderstel dat dit betrekking heeft op het keren dat in 3x kon ipv 5x door die motor?)
11.2.9 Keren in een straat/opstelling voertuig
11.3.7 Parkeren achter een VTG/uitvoering MAN: te veel herbeginnen
ECO+ 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1
Zo, dit was het in grote lijnen. Ik hoop dat ik anderen een beetje gerust kan stellen met mijn ervaringen ! Iedereen nog heel veel succes gewenst.
En uiteraard, een hele dikke merci aan alle medewerkers van GRO !