**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Niklaas
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Diezelfde straat waar ik achter een auto moest parkeren. Plaats waar ik moest keren, mocht ik zelf kiezen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Examinator zei: "Parkeer achter die zwarte golf met een s beweging naar achter" , ofdergelijke :)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Koelvloeistof, voorruitontwaseming, lichten (stand, dim, grote, rem, draai, voorste mist) en claxon
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Eerste keer met rijschool VAB (gebuist toen, ik moet toegeven nu ik er terug aan denk, 1 uurke rondrijden voor het examen begint is toch te weinig om gewend te zijn met de rijschoolwagen, maybe it's me :)). 2e Poging met begeleider, men vader
- Route:
Eens over de helling aan het examencentrum naar links, de bochten volgen tot het eerste T-kruispunt naar links. Rechtdoor tot het STOP-bord, naar rechts. Rechtendoor tot waar je links kan draaien voor naar het centrum te gaan. Klein stukje op de Prins Alexanderlaan tot aan de tunnel maar naar rechts voor het rondpunt. Aan rondpunt rechtdoor richting centrum. Aan de KBC, dus moerlandstraat naar rechts tot aan T-kruispunt. Linksafslaan, rechtdoor en de eerste straat naar rechts (Lodewijk de Meesterlaan), rechtdoor tot Lamstraat naar links. Op het einde van de Lamstraat naar links. Op de Klein-Hulststraat aan het tankstation naar links, rechtdoor en op het einde dan naar rechts (Ankerstraat). De eerste straat naar links, rechtdoor tot aan het Regentieplein en de Vermorgenstraat nemen. Aan het kruispunt naar rechts, dan rechtdoor tot Antwerpsesteenweg naar links. Weg volgen tot je de Breedstraat in moet. Weg blijven volgen tot je aan de bomen komt rechts waar de Witte Molen woonwijk is zowat. Tot aan Klaprozenstraat naar rechts waar ik ook tevens moest parkeren en keren. Eens dat gedaan kwam ik terug uit op de Magnolialaan, rechtsafslaan, rechtdoor tot Brugsken en naar links. Aan de lichten de N70 oversteken, rechtendoor tot je aan het industriepark moet indraaien voor naar het examencentrum terug te gaan.


Resultaat: Geslaagd
2 kleine foutjes: 1x voorrang gegeven waar het niet moet. Punt2: wanneer je aan de tunnel komt, of misschien zelfs iets ervoor nog is er (als ik haar mag geloven) een bord voor begin bebouwde kom. Dus 50 ipv 70. Een vaak gemiste bord ook volgens de examinator.


Veel succes aan iedereen die nog examens moeten doen. Vooral rustig blijven :)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

klein correctie aan de routebeschrijving tov mijn vorige post boven.

Aan het regentieplein was het de Regentiestraat nemen, dan naar links Ankerstraat. Aan het kruispunt rechtdoor, de weg volgen tot de Bond Moyson, daar links afslaan richting cinema,station. Rechtdoor tot je rechts afsla voor het station waar de taxi's staan, Kreëfel, e.d. Dan van daar gewoon de weg volgen voorbij de Stationstraat en Prins Albertstraat, 3e straat inslaan de Mercatorstraat, dan zo rechtdoor tot de Antwerpsesteenweg.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Mag je als bestuurder tijdens het examen iets zeggen tegen de lucht? Bv. als er een auto jou geen voorrang verleend, ze te snel achter je rijden, of als je zelf een foutje maakt. Het gaat hier NIET over roepen/schelden (verbale agressie). Maar ik heb de neiging dit gewoon te vermelden als ik rij, ook al zit er (n)iemand bij mij in de auto.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Mag je als bestuurder tijdens het examen iets zeggen tegen de lucht? Bv. als er een auto jou geen voorrang verleend, ze te snel achter je rijden, of als je zelf een foutje maakt. Het gaat hier NIET over roepen/schelden (verbale agressie). Maar ik heb de neiging dit gewoon te vermelden als ik rij, ook al zit er (n)iemand bij mij in de auto.
Als ik jou was, dan zou ik niet al teveel kritiek op andere chauffeurs geven. Concentreer je in de eerste plaats op JOUW taak/plaats/gedrag in het verkeer.

En de nadruk leggen op je eigen fouten, zou ik al sowieso niet doen. De kans is erg klein, maar je weet nooit dat een examinator een fout(je) niet direct in de gaten heeft.... Maak het jezelf dus niet onnodig moeilijk.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
nicksur
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2011, 22:23

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door nicksur »

Ik heb rij-examen gedaan in asse. De eerste keer had ik echt een blonde bitch die mij gebuisd had om futuliteiten. Nu had ik een vriendelijke examintor die ook een hand gaf bij het begin.

Hij ging rechts achter zitten.

Ik moest keren in een straat en mocht dat van hem in 5 keer doen. Parkeren ging ook goed. Ik was wel super zenuwachtig en ik ben 3 keer stilgevallen, wat mij anders nooit gebeurd.

Toen we terugkwamen in het examencentrum vroeg hij wat ik zelf van vond. Ik zei dat ik het schakelen en stilvallen niet goed vond, maar dat het niet van mijn gewoonte was. Hij zei dat het niet erg was zolang ik het verkeer ermee hinderde. Bovendien zei hij dat ik stilviel omdat ik de pook in 3e had gezet ipv in 1e.
Maar dan zei hij, dat het voor hem voldoende was. Wat een opluchting. Ik ben echt blij dat ik er van af ben!!! En geen rijschool moet doen

Je moet een klein beetje geluk hebben met je examinator, rijschool is niet persé nodig en een gouden raad, zeer belangrijk, maak van in het begin een goede en aangename indruk op je examintor, dat doet echt al veel.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Erembodegem
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We rijden een straat in (een stukje rechte baan dan een bocht), ik mocht zelf kiezen waar te keren. Ik heb gekozen voor het midden, nog ver genoeg van de bocht.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Net na het keren zei hij mij om te parkeren, ik was net gedraaid of moest me achter een jeep parkeren. (Lichte helling)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Remvloeistof, achterruit verwarming, lichten (stand, dim, grote, rem, draai, voorste mist) en claxon
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Had in december 2010, 20uur les gevolg. Heb dan pas mijn auto kunnen kopen in februari. Daarna een maand op reis geweest, dus pas echt beginnen rijden vanaf april. De laatste 2 weken voor het examen beslist om toch met mijn papa te rijden. Hij was dus begeleidend persoon.
- Route:
Erembodegem - rotonde (albatros) richtig Aalst, rotonde (den haring) richting Asse/Opwijk, op de Parklaan naar links, richting watertoren. Vervolgens door het stad terug naar de Capucienenlaan rechts af richting Gentsesteenweg, links af (Siezegemlaan) naar Nieuwerkerke, door Nieuwerkerken naar Haaltert, Via Haaltert terug naar de rotonde (albatros) terug naar het examencentrum.

Mijn examen is begonnen om 8u, het was dus heel erg druk. De valstrikken onderweg: 4x C3 bord, paar keer zone 30, heel vaak voorrang van rechts, de nodige voetgangers en fietsers, paar keer gewijzigde verkeerssituatie. Net op het einde aan het examencentrum, zei hij rechts naar het examencentrum, die baan is constant voorrang van rechts, wat ik wist. Toch sloeg ik erin om te vertragen te kijken naar de auto's rechts en niet te stoppen.... Op het einde heb ik dus een grote (en vooral heel domme!) fout gemaakt.


Resultaat: Geslaagd

Volgende commentaar:

6. Voorrang: Onvoldoende
6.3 Geen voorang verlenen - Bord B 17
10. Defensief rijden: voorbehoud
10.5 richtingsverandering

Opmerkingen PE:
ECO: + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1




Defensief rijden: voorbehoud, wil zeggen dat ik niet defensief genoeg rijd, dat ik de richtingsaanwijzers meer moet gebruiken?
Kan iemand me vertellen wat de opmerkingen bij Ecodriving willen zeggen?

Voor iedereen die nog examen moet afleggen, heel veel succes en gewoon rustig zijn.
@ De rijprof, dank voor deze fantastische site, gisteren heb ik het praktijk boek ook nog gekocht, dit staat ook vol met nuttige informatie en tips!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink: , maar blijf heel alert en geef voorrang als je aan een kruispunt komt met voorrang aan rechts!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Roy
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2011, 21:55

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Roy »

In welk examencentrum ben je geweest? Moorsele / Wevelgem
- Zat de examinator naast of achter jou? Naast mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ze zei gewoon draai in deze straat
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? ze duidde de auto aan waarachter ik moest parkeren
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ik moest de lichten tonen en dan de remvloeistof
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Met mijn vader
MissD

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door MissD »

- In welk examencentrum ben je geweest? Deurne

- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter me

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik kwam in een straat en de examinator zei dat ik zelf een plaatsje mocht kiezen om te keren.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een straat zei de examinator goed op tijd "nu mag je naast die zwarte polo gaan staan en achteruit parkeren". Ik had meer dan voldoende plaats. Hij had me voor het examen al verteld wat die precies verwachtte van het parkeren: in een vlotte S-vorm achteruit parkeren. Dat de boordsteen raken geen probleem was, maar erop rijden uiteraard wel. En dat ik zoveel keer mocht herkansen als ik zelf wou, maar dat dit qua beoordeling tot een onvoldoende zou kunnen leiden.
De eerste keer heb ik de boordsteen geraakt (ik dacht zelfs dat ik erop stond, volgens mijn begeleider achteraf niet) en ben opnieuw begonnen. De tweede keer stond ik goed geparkeerd vond ik van mezelf. Daarna heb ik de handrem opgetrokken en de pook in neutraal gezet. Ik moest het toestel op een veilige en correcte manier achterlaten.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Hij heeft gevraagd om de motorolie aan te duiden, links en rechts pinken (zowel vooraan als achteraan), dimlichten, grootlichten en remlichten tonen. Vervolgens vroeg hij waarop ik moet letten om mijn stoel goed in te stellen. En wat ik daarna moet controleren (de veiligheidsgordel en de spiegels uiteraard).

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik heb 20 uren rijschool gevolgd in augustus 2010. Vanaf september 2010 mocht ik alleen rondrijden maar heb ik eerst heel veel geoefend met mijn papa. Daarna heb ik af en toe alleen rondgereden. En na een jaar was ik zelfzeker genoeg om examen te gaan doen. Mijn papa is dan ook meegegaan als begeleider.

Resultaat: geslaagd, dit was de eerste keer dat ik het examen heb afgelegd

Extra opmerkingen:
Graag zou ik als tip geven: geloof de boemanverhalen over het examencentrum Deurne niet ! Ik had eerlijk gezegd wel vrij veel zenuwen, maar vanaf dat ik in het examencentrum was en de examinator zich voorstelde waren de zenuwen volledig onder controle. :) Zeer vriendelijke en correcte mensen !

Ik had route nummer 5
- Vanuit het examencentrum naar links, richting Bisschoppenhoflaan
- Bisschoppenhoflaan oversteken, dus weer naar links.
- Dan tijdje rechtdoor tot in Wijnegem: deze baan was voortdurend 70 km/u en plots besefte ik dat we een bord "Wijnegem" waren tegengekomen (wat duidde op de bebouwde kom). Ik had dit nogal laat door, want waren al ettelijke meters voorbij het bord toen ik afremde tot 50 km/u. Dit was dan ook één van mijn opmerkingen op het examenblad.
- Enkele straten in Wijnegem gedaan: voorbij wegenwerken rijden waar het nogal smal was, een geparkeerde vrachtwagen moeten voorbijsteken wat erg moeilijk was wegens belemmerd zicht (maar geen opmerking over gekregen), parkeren in een rustige straat, keren in een rustige straat
- Zo terug beland op de hoofdbaan van Wijnegem waar ook werken aan de gang zijn en je slechts 30 km/u mag rijden + voorrang van rechts.
- Naar links, op baan waar je 90 km/u mag
- Naar links, terug op de Bisschoppenhoflaan en hij zegt op tijd welke straat (en herkenningspunt) om de straat van het examencentrum terug in te rijden.

Ik vond van mezelf dat ik niet heel goed had gereden. Ik heb erg stomme foutjes gemaakt. Bij het oversteken van de Bisschoppenhoflaan heb ik eigenlijk te snel overgestoken en het aankomende verkeer wel wat gehinderd. Ik zat hele tijd met de gedachte: ik wil hier niet te lang blijven stilstaan. Maar tip: gewoon rustig blijven en rationeel blijven denken ! Beter je tijd nemen dan risico's nemen (achteraf bekeken). Dan was het erg aanschuiven richting Wijnegem maar mijn zicht was belemmerd door een camionette die voor mij reed. Ik was mee aan het aanschuiven en heb op een bepaalde moment even hard geremd omdat de tussenafstand toch niet groot genoeg bleek te zijn. Maar hierover heb ik geen opmerking gekregen. En dan bij het keren: ik had de hele straat voor mij en ik koos net een plekje waar langs de andere kant een motor geparkeerd stond. Waardoor ik bij de derde afzet niet genoeg ruimte had en dus in 5 keer heb moeten draaien. Dit zag ik op de moment zelf ook in, hoe stom het wel niet was !

Bij aankomst zei die "je bent geslaagd" en dan de opmerkingen die hij genoteerd had. Over 6.6 heeft die wel helemaal niets gemeld volgens mij.

Zou iemand de uitslag van het praktisch examen even kunnen "vertalen" ? Alvast bedankt ! :)
- 6. Voorrang: voorbehoud
6.6 Borden B1
- 8. Snelheid en verkeersinzicht: voorbehoud (veronderstel dat dit het bord van de bebouwde kom is en een 50?)
8.4 C43 en F1
-11. Manoeuvres: voorbehoud (veronderstel dat dit betrekking heeft op het keren dat in 3x kon ipv 5x door die motor?)
11.2.9 Keren in een straat/opstelling voertuig
11.3.7 Parkeren achter een VTG/uitvoering MAN: te veel herbeginnen

ECO+ 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

Zo, dit was het in grote lijnen. Ik hoop dat ik anderen een beetje gerust kan stellen met mijn ervaringen ! Iedereen nog heel veel succes gewenst.

En uiteraard, een hele dikke merci aan alle medewerkers van GRO !
valcatherine
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2011, 18:20

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door valcatherine »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Alken
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ergens in deze straat.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Bij het inrijden van de straat wees de examinator een grijze Golf aan, waar ik achter moest parkeren.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Alle lichten, de zithouding, de spiegels, waar ik de motorolie vervang en hoe ik het peil meet.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met de rijschool.

Het was mijn derde poging en ik was opnieuw enorm zenuwachtig. Na mijn 6u met de rijschool, ben ik ook met hen examen gaan doen. Omdat ik thuis een Ford Fiesta heb, boekten we de 6u en het examen met de Fiesta van de rijschool. Wegens het ziek vallen van een begeleider heb ik mijn laatste 2u met een Opel Corsa moeten rondrijden. Ik ben echter nogal klein (1,54m) en kon de koppeling van de Corsa niet helemaal induwen. Grote paniek dan ook, toen ik bij de rijschool aankwam en bleek dat ik mijn examen met zo'n Corsa moest doen. De vaste begeleider van de Fiesta had een dagje vrij. Gelukkig was de Fiesta wel daar, maar de sleutel niet. Uiteindelijk hebben ze dan de reservesleutel gegeven en ben ik (met nog wat extra stress) vertrokken, richting Alken. Daar aangekomen mocht ik bijna meteen examen doen. Bij het parkeren merkte ik dat mijn spiegel eigenlijk iets te hoog stond (ik zet deze normaal redelijk laag om met een 'trucje' te kunnen parkeren.) Ik reed dus tegen de borduur, terwijl het parkeren mij anders wel lukt. Tweede poging, op 'gevoel' dan maar. Gelukt. Daarna nog wat verder gereden, en na een tijdje merkte ik dat ik terug richting examencentrum werd gestuurd. Opnieuw paniek, want ik dacht (net zoals vorige keer, toen ik zonder manoeuvres werd teruggestuurd) gebuisd te zijn. Eenmaal aangekomen wou ik het centrum binnen rijden, maar de examinator zei dat ik nog een stukje verder mocht rijden, en me mocht keren (opluchting alom!) om daarna pas het centrum binnen te rijden. Resultaat: Geslaagd! Eindelijk.

Op het blad:
5. Richtingsverandering: voorbehoud
5.3 Uitwijken als vereist(Bij het links inslaan van een straat stelde ik me niet links genoeg op)
10. Defensief rijden: voorbehoud
10.6 voorrang (in een straat waar hoge maïsvelden stonden, dacht ik een straat aan mijn rechterkant te zien, dus ik minderde. Het bleek echter een zandweggetje te zijn, dus moest ik eigenlijk geen voorrang verlenen)
10.8 snelheid en verkeersinzicht (ergens een bord gemist en iets te snel/te traag gereden???)

ECO + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

valcatherine schreef:
10. Defensief rijden: voorbehoud
10.6 voorrang (in een straat waar hoge maïsvelden stonden, dacht ik een straat aan mijn rechterkant te zien, dus ik minderde. Het bleek echter een zandweggetje te zijn, dus moest ik eigenlijk geen voorrang verlenen)
10.8 snelheid en verkeersinzicht (ergens een bord gemist en iets te snel/te traag gereden???)
Neen, wellicht eerder aan een onaangepaste snelheid gereden. Is niet hetzelfde als snelheidsbeperkingen niet correct opvolgen. Dit kon bijvoorbeeld wel eens te maken hebben met het verminderen van je snelheid aan die aardeweg waar je onnodig voorrang wou verlenen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
valcatherine
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2011, 18:20

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door valcatherine »

bert.covens schreef:
valcatherine schreef:
10. Defensief rijden: voorbehoud
10.6 voorrang (in een straat waar hoge maïsvelden stonden, dacht ik een straat aan mijn rechterkant te zien, dus ik minderde. Het bleek echter een zandweggetje te zijn, dus moest ik eigenlijk geen voorrang verlenen)
10.8 snelheid en verkeersinzicht (ergens een bord gemist en iets te snel/te traag gereden???)
Neen, wellicht eerder aan een onaangepaste snelheid gereden. Is niet hetzelfde als snelheidsbeperkingen niet correct opvolgen. Dit kon bijvoorbeeld wel eens te maken hebben met het verminderen van je snelheid aan die aardeweg waar je onnodig voorrang wou verlenen.

Bedankt voor de uitleg! Na afloop van het examen had de examinator het enkel over de fouten met het links afslaan en het onnodig voorrang verlenen, dus ik wist niet goed wat die laatste opmerking betekende. Dan ben ik blij dat het enkel die twee (eenvoudig te verbeteren) fouten waren.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM Deurne

8u30

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achteraan rechts en begeleider naast mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zei me rechts af te slaan en in die straat te keren. Was een vrij smalle straat, met aan beide kanten geparkeerde auto's. Plaats uitgekozen waar er aan één kant geen geparkeerde auto's stonden.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
"U mag achter de lichtgrijze auto parkeren. Tot tweemaal toe tikje tegen borduur, mocht nog een derde keer proberen en was super goed geparkeerd. Pure stress!
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Remvloeistof, en dan zithouding uitleggen en wat ik in myn zijspiegels moet zien, hoe myn achteruitkykspiegel moet staan en hoe ik de achterruit moet ontdooien en ook hoe ik myn vooruit moet ontdooien en dan lichten, pinkers, ruitenwissers, ...

Na 30 min rijden terug naar het examencentrum. Hij zei me dat ik enkel fouten had gemaakt, zoals te rechts rijden, éénmaal beetje te snel gereden in zone 30, dat ik men haar voor men oog moest wegdoen (had geluk dat ik dit had gedaan tijdens examen, anders gebuist!) en éénmaal rechts geen voorrang gegeven. Nadien moesten we 5min later binnen gaan en me documenten geven. Door zijn strenge uitleg in de auto kreeg ik het gevoel niet geslaagd te zijn. Dus ik nam de papieren aan zonder te kijken en bedankte hem. Eens buiten... AANVRAAG VOOR RIJBEWIJS, ik was zo blij!

Zware stress en heel wat afgezweet, maar dat was het waard!

Succes aan allen!
FoxieProxie
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2011, 12:26

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door FoxieProxie »

EXAMENCENTRUM Kontich


- Zat de examinator naast of achter jou?
Achteraan rechts en begeleider naast mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
De examinator gaf aan dat ik de volgende straat rechts moest inrijden en zei gelijk dat ik me dan een plaats moest kiezen om te keren. De straat was breed genoeg. Ook was deze straat rustig genoeg om de opdracht uit te voeren.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Voor we vertrokken had de examinator gezegd dat het parkeren in een vlotte S-beweging moest gebeuren. Bij het parkeren moest de auto direct recht geparkeerd staan. Stond ik scheef dan mocht ik niet vooruit rijden om te corrigeren, maar moest ik opnieuw beginnen. Hij zei duidelijk dat één keer opnieuw beginnen niet als fout wordt gerekend.
Bij het uitvoeren van de opdracht stond ik de eerste keer niet recht en raakte ik ook de borduur. Ik moest er dus uitrijden en opnieuw proberen. De tweede keer ging het wel vlot en stond ik direct recht zodat ik gewoon nog wat vooruit moest rijden om zo op een correcte afstand met de voorligger te staan.

Om aan te geven waar ik mij moest parkeren gaf hij duidelijk kleur en merk van de wagen aan.

Het examen zelf heeft ongeveer een half uur geduurd. Eens we terug waren op het examencentrum kreeg ik in de wagen zelf al te horen dat ik was geslaagd. De enige opmerking die ik kreeg was dat ik bij het parkeren minder snel achteruit moest rijden en meer moest doseren.

Tijdens het examen zelf heb ik wat fouten gemaakt, maar daar heeft hij niets meer over gezegd. Zo had ik bij het eerste kruispunt niet op tijd gezien dat er een voorsorteerstrook was voor het afslaan naar links.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem
- Zat de examinator naast of achter jou?
rechts achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
parkeren gebeurde in de Hagedisstraat in Nieuw-Gent. heel rustige straat, er stond één auto geparkeerd. Bij het inrijden van de straat zei de examinator: ge moogt u hier eens keren, je mag zelf kiezen waar.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In Afsneedorp, daar aan dat kerkje, na de bocht zei hij: je mag u hier parkeren achter het eerste voertuig. mij rustig geparkeerd en dan zei hij: je mag de auto stilleggen en uw voorzorgen nemen alsof je boodschappen gaat doen. ramen dichtgedaan, handrem op, auto stilgelegd goed kijken uitstappen, auto dichtdoen, toertje rond de auto, weer goed kijken en opnieuw ingestapt. Dan zei hij: alé we zijn nog ne keer weg (het was wel ne vriendelijke)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
remvloeistof en dan dimlichten, grootlichten, richtingaanwijzers, remlicht en waar ik op moet letten als ik id auto zit (positie van de rugleuning, van de stoel, hoogte van de stoel, achteruitkijkspiegel, zijspiegels, gordel aan, handrem af heb ik gezegd)
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
deze keer was het met een begeleider. Mijn eerste keer met de Mercator rijschool in Leuven. Dat was in juli 2010. Zeer content van de rijschool, maar ik was gewoon vééél te zenuwachtig, en dat had vooral te maken met te weinig ervaring. Nu was ik zeer goed voorbereid, met mijn begeleider echt overal gaan rijden, Gent stad, station, dampoort, sint-denijs-westrem,afsnee, zwijnaarde, de pinte, merelbeke, sint-amandsberg, destelbergen, lokeren, oostakker, wachtebeke, echt overal en inderdaad op het examen was geen enkele straat nieuw voor mij.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
papa van mijn vriend, die kent echt elke straat vanbuiten :p

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb dus eerst 20u rijlessen gevolgd, tussen februari en juli 2010. Examen was zeer slecht, ik was op van de zenuwen en maakte de ene fout na de andere. daarna beetje schrik gepakt en niet veel meer gereden, ook een jaar naar het buitenland geweest. Bij het terugkeer in juli opnieuw beginnen rijden, was veel verleerd, maar mijn begeleider kon het heel goed uitleggen en heeft mij opnieuw zelfvertrouwen gegeven om op de baan te rijden. Veel geoefend en ik was eigenlijk niet echt zenuwachtig deze keer. Voor het examen nog een uurtje wat rondgereden en geparkeerd en dan naar het examencentrum.

verloop examen:
Ik moest er om 11u zijn, maar de examinator was wat laat dus we zijn eigenlijk pas om 11u20 vertrokken. Poortakkerstraat uitrijden tot aan de Kortrijksesteenweg, dan naast de tunnel rondrijden en opnieuw invoegen op de Kortrijksesteenweg. Rechtdoor tot aan de Sterre en daar zei hij "eerste straat naar rechts", da's dus de Oudenaardsesteenweg. Dan aan de lichten links de Pintelaan op, de eerste rechts (Hagedissenstraat) daar mocht ik keren. Dan terug de Pintelaan en op het einde naar links, goed wachten op het einde van de baan want op de trambedding mag je niet stilstaan!! Dan dus naar links en aan de lichten weer naar links, de Krijgslaan op richting de Sterre. Daar zei hij dat ik richting Zelzate en Eeklo moest volgen da's dus weer de Oudenaardsesteenweg op, dan aan de lichten naar rechts, de R4 op. Rechts afslaan voor de brug van Sint-Denijs-W. Naar links richting die brug en op het einde de brug op. Hele tijd rechtdoor en aan de pinklichten naar rechts richting Afsnee. Dan in Afsneedorp toertje doen en parkeren, op het einde naar links opnieuw naar dat kruispunt, daar weer naar links en dan is er ergens een straat naar rechts waar je opnieuw naar het examencentrum kan rijden. Aan het examencentrum moogt ge u ergens parkeren, wagen stilleggen en dan zei hij: twee opmerkingen. Wat meer schakelen, soms schokte de auto, ook bvb bij het parkeren op examencentrum mocht ik beter in 1e geschakeld zijn zei hij en een tweede opmerking was dat ik op het rond punt van de Sterre zelf blijkbaar van rijstrook veranderd ben zonder pinker. Ook al staan daar geen lijnen en rijdt iedereen door mekaar zijn het dus wel degelijk twee rijstroken :) het was ongeveer 5 voor 12 als we terugwaren.

Op papier stond er:
Bediening voertuig: voorbehoud
1.5 schakelen
1.7 rem- en vertragingstechniek

richtingsverandering: voorbehoud
5.1 zich vergewissen Bord F50BIS (dat weet ik ni en dat heeft hij ook ni gezegd op het einde, maar ik vermoed dat dat op het kruispunt is in Afsnee... ben niet zeker)
5.2 kenbaar maken (da's van de pinkers opzetten op de Sterre, bij het afrijden heb ik het wel gedaan, maar dus op het rondpunt zelf)

ECO + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

als ge genoeg geoefend hebt en ge voelt u zeker, dan voelt ge het wel en is er geen reden om zenuwachtig te zijn :) ik ben normaal een echte zenuwpees maar ik was heel zeker van mijzelf en uiteindelijk zijn het maar 40min en dan heb je het beet voor de rest van je leven!
Plaats reactie