Geplaatst: 03 nov 2008, 13:58
Er staat in de wegcode nergens beschreven hoe schuin dat je een trottoir of fietspad mag oversteken.
Gratis Rijbewijs Online Forum
https://www.gratisrijbewijsonline-forum.be/
https://www.gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?t=7913
Mooi gezegd, maar waarop steun jij deze bewering?Het venijn zit in het woord "oversteken". Als het verlaten van een halte door een bus en het verder rijden in dezelfde richting als de fiets door een rechter niet wordt gezien als "oversteken", maar als "uitwijken", dan heeft de bus zondermeer voorrang.
Oh, maar dan rijden we voortaan toch allemaal schuin over elk fietspad.Berre schreef: "Oversteken" zou door een rechter kunnen worden gezien als "een beweging haaks op de andere"; "kruisend" dus. En dat doet die bus, strikt genomen, niet. Want zij blijft in dezelfde richting als de fietser of bromfietser rijden. Van oversteken is in die interpretatie dus geen sprake, alleen van uitwijken.
Natuurlijk is het niet simpel. Toch zal er bij een ongeval in een rechtbank uiteindelijk een uitspraak moeten komen, al staat die in de sterren geschreven en kan het jaren aanslepen. Al zou ik niet de rechter willen zijn die hierin een vonnis velt.Inazuma schreef: Oh, maar dan rijden we voortaan toch allemaal schuin over elk fietspad.
In veel gevallen liggen de fietspaden zelf schuin over de rijbaan ...
'k Peins niet dat het zo simpel is
Hoeft ook niet. Een bus "steekt" immers niet over, maak wijkt uit van zijn halte. Dat is nu eenmaal onmogelijk zonder over het fietspad te rijden, dus dat is van ondergeschikt belang.De Rijprof schreef:Er staat in de wegcode nergens beschreven hoe schuin dat je een trottoir of fietspad mag oversteken.
De uitzondering bestaat alleen voor bussen die binnen de BBK hun halteplaats verlaten.Berre schreef:Neen, want "gewone" weggebruikers hebben niet dezelfde rechten als de bus die de halte verlaat. Dat is een uitzondering die alleen voor uitwijkende bussen geldt.
Bushaltes liggen niet altijd buiten de rijbaan - ze liggen er hoe langer hoe meer - en hinderlijk - op !Het oprijden van de rijbaan is een manoeuver voor alle gewone bestuurders.
Die regels zijn er nog, maar gelden ze nog tegenover fietsers op een fietspadVoor bussen die de halte verlaten gelden andere regels. Daar kan je voor of tegen zijn, maar die regels zijn er wel.
In die regel is er door rechtspraak ook meer hierarchie gekomen.Een gelijkaardige situatie doet zich voor bij spoorvoertuigen (trams) die een fietspad kruisen. Spoorvoertuigen hebben altijd voorrang op iedereen. Er is dus wel degelijk sprake van een hiƫrarchie in de voorrangsregels.
Oh, maar ik geraak ook niet op een kruispunt zonder over het fietspad te rijden - net zoals de bus niet van haar halte geraakt ...Berre schreef: Hoeft ook niet. Een bus "steekt" immers niet over, maak wijkt uit van zijn halte. Dat is nu eenmaal onmogelijk zonder over het fietspad te rijden, dus dat is van ondergeschikt belang.