Welke pedaal eerst lossen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Sami
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2015, 21:12

Welke pedaal eerst lossen?

Bericht door Sami »

Aan een onoverzichtelijk kruispunt met voorrang van rechts, rem ik af en schakel naar tweede. Dus rem en koppeling zijn op dat moment samen ingedrukt. Geen andere wagens, dus kan ik onmiddellijk vertrekken. Maar... welke pedaal laat ik eerst los: de koppeling of de rem? Reden van twijfel: in het rijboek staat dat je bij het naderen van een bocht afremt, naar tweede schakelt, koppeling lost (terug laat komen) terwijl je de rem nog steeds ingedrukt houdt en daarna pas de rem lost. Wanneer je echter erg traag rijdt en je laat eerst je koppeling los, dreig je stil te vallen. Maar als je eerst je rem lost en dan pas de koppeling, is dat soms nogal schokkerig en bovendien rijdt je dan op je koppeling. Iemand raad?
GRO
Administrator
Berichten: 12783
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Welke pedaal eerst lossen?

Bericht door GRO »

In principe gebruik je de koppeling enkel als je wilt schakelen
Maar als je eerst je rem lost en dan pas de koppeling, is dat soms nogal schokkerig en bovendien rijdt je dan op je koppeling.
Dat is eigenlijk niet mogelijk, want zolang je de koppeling ingedrukt houdt, bolt de wagen gewoon tot hij stilstaat.

Als je een bocht neemt, rem je voldoende af voor de bocht.
In veel gevallen ga je niet eens moeten schakelen.
Moet je bij het afremmen naar beneden schakelen, dan gebeurt dat ook voor je de bocht ingaat.
In een gewone bocht ga je haast nooit zo traag rijden dat je de koppeling ingedrukt moet blijven houden om niet te schokken.
Gast

Re: Welke pedaal eerst lossen?

Bericht door Gast »

Het voorbeeld van in het boek lijkt me meer iets dat gebruikt wordt voor in een bocht. Als je echter stilstaat op een kruispunt, lijkt het mij verstandiger om eerst je rem te lossen en dan gewoon te vertrekken. Je koppeling kan je dan niet loslaten want dan gaat de auto stilvallen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Welke pedaal eerst lossen?

Bericht door de rijprof »

Maar als je eerst je rem lost en dan pas de koppeling, is dat soms nogal schokkerig
Waarschijnlijk laat je de koppeling te snel los en geef je te weinig gas.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Sami
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2015, 21:12

Re: Welke pedaal eerst lossen?

Bericht door Sami »

Late reactie: bedankt!
Plaats reactie