vraag 1680

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

vraag 1680

Bericht door Gast »

Wanneer ik een witte doorlopende streep in het midden van de rijbaan zie, dan weet ik ...

A/ ... dat het verboden is te stoppen op de rijbaan.
B/ ... dat ik mag stilstaan op de rijbaan.
C/ ... dat parkeren op de rijbaan toegelaten is.


Het juiste antwoord blijkt B te zijn, maar er staat geen uitleg bij en antwoord A lijkt me logischer. Klopt dit antwoord? En zo ja, wat is de achterliggende redenering?
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: vraag 1680

Bericht door Brent Geerts »

Ja dat antwoord klopt. Lees >>>DIT HOOFDSTUK nog eens goed na.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: vraag 1680

Bericht door Wouter »

Probeer heel goed het verschil te kennen tussen "stoppen", "stilstaan" en "parkeren"!

Stoppen betekent gewoon je voertuig tot stilstand brengen, zoals bijvoorbeeld voor een rood licht, in een file, aan een kruispunt waar je moet wachten omdat je voorrang moet verlenen, voor een oversteekplaats om de voetgangers over te laten steken,... Na stoppen is het de bedoeling van zodra het kan weer verder te rijden. Zoiets is uiteraard niet verboden ook al staat er een lijn in het midden!

"Stilstaan" is hetzelfde als stoppen om iemand in of uit te laten stappen/om te laden en te lossen.
"Parkeren" is al de rest: je auto achterlaten, even zitten wachten op iemand die een krant gaat kopen, ergens gaan staan om je telefoon op te nemen,...

Voor de specifieke reglementering met betrekking tot 'stilstaan' en 'parkeren' kan je terecht in hoofdstukken 25-26-27 op onze site.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 1680

Bericht door GRO »

En kijk ook eens LES 2 na, daar komt het ook al in aan bod.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles2.htm
Plaats reactie