Vraagjes mbt praktijk

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Fluffrd

Vraagjes mbt praktijk

Bericht door Fluffrd »

Vraagje;
Ik heb een voorlopig rijbewijs geldig tot 5 oktober (36m).
Heb nu afgelopen maand 20uren gevolgd en een 18m rijbewijs gevraagd die ik woensdag mag afhalen in het gemeentehuis.
Nu wil ik praktijk examen afleggen en wil daarvoor een datum vastleggen via de site km.be. nu heb ik enkele vraagjes:
1) kan het kwaad dat ik het examen nu aanvraag met een 36m rijbewijs, en dan toekom in het examencentrum met een 20uurs rijbewijs? Want anders moet ik wachten tot woensdag en dan zit het misschien al vol.
2) Stel dat ik met mijn 20uurs rijbewijs ga, moet ik dan die extra spiegels aan de wagen hangen? nee he?
3) Als ik dan toch met mijn 20uurs rijbewijs ga, ben ik dan in orde (aangezien ik lees dat je een 3 maanden stage moet hebben?) of is dat niet meer van toepassing aangezien ik al 3 jaar dat 36m rijbewijs heb?

Bedankt
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Vraagjes mbt praktijk

Bericht door Brent Geerts »

Het antwoord op vraag 1 ga ik even open laten want dat weet ik niet zeker.
Je moet geen extra spiegel in je auto hangen.
Je moet met de nieuwe regeling nu wel nog 3 maanden oefenen voor je je praktijkexamen kan gaan doen, ook als je voordien al 3 maanden of meer een rijbewijs van 36M gehad hebt. Dus het zal sowieso moeilijk worden om nu al een datum vast te leggen aangezien dit maar 3-4 maanden op voorhand kan. Misschien dus beter nog even wachten.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Gast

Re: Vraagjes mbt praktijk

Bericht door Gast »

Ik heb toch via de site 3 datums geselecteerd ( 01/09/2014 AM, 11/09/2014 AM, 30/09/2014 AM)
Ik ga extra spiegels aan de wagen hangen voor de zekerheid en aankomen met mijn opa (die mij begeleidt heeft). Dan ga ik uitleggen dat ik een 20uurs rijbewijs heb maar ervoor al afspraken had vastgelegd wegens dringende nood (theorie die vervalt). Hopelijk begrijpen ze mij.
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Vraagjes mbt praktijk

Bericht door Brent Geerts »

Maar je kan geen praktijkexamen gaan doen met een VRB dat nog geen 3 maanden in je bezit is... Of ze dat nu begrijpen of niet, het mag niet, en ik vraag me af waarom je hier raad komt vragen als je toch gewoon je zin doet.

Waarom in godsnaam 3 datums trouwens??
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Fluffrd

Re: Vraagjes mbt praktijk

Bericht door Fluffrd »

Omdat ik mijn twijfels heb. Mijn rijschool zei dat dit geen probleem vormt, andere zoals jij dan weer wel.

En omdat je verplicht bent 3 datums op te geven volgens de site km. Waaruit zij dan 1 datum kiezen.5x
Gast

Re: Vraagjes mbt praktijk

Bericht door Gast »

Komt de stage die reeds doorlopen werd onder dekking van mijn eerste voorlopig rijbewijs in
aanmerking na een omwisseling van voorlopig rijbewijs?
Antwoord:
Ja.

Wat bedoelen ze hiermee?

(bron: http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... _DN_v5.pdf" target="_blank
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Vraagjes mbt praktijk

Bericht door Brent Geerts »

Vreemd, in Geel en omstreken moet dit niet maar goed, het zal wel zo zijn dan.
wegcode schreef:De kandidaat legt een geldig voorlopig rijbewijs B waarvan hij sinds minstens drie maanden houder is
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 06/781-hs3

Kijk het zelf maar eens na, het kan niet.

Eigenlijk had je beter nog geen rijbewijs van 18M aangevraagd en gewoon examen gaan doen met dat van 36M. Dan was er geen enkel probleem geweest, het vervalt toch pas in oktober, en je gaat in september...
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Fluffrd

Re: Vraagjes mbt praktijk

Bericht door Fluffrd »

Raar...

volgens LOI - WET (dus de officiële wet):
2.3. Overschakeling tussen de modellen.
Bij de overschakeling van het ene naar het andere model wordt de stageperiode van voor de overschakeling eveneens in rekening gebracht. De gemeente duidt op het nieuw voorlopig rijbewijs de afleveringsdatum van het eerste voorlopig rijbewijs aan. De termijn van drie maanden wordt berekend aan de hand van de afleveringsdatum van het eerste voorlopig rijbewijs.
Wie bijvoorbeeld twee maanden rijdt met het model met begeleider en vervolgens omschakelt naar het model zonder begeleider, dient nog één maand met het model zonder begeleider te rijden alvorens het praktisch examen af te leggen.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" target="_blank

Jeetje wat een geknoei...
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Vraagjes mbt praktijk

Bericht door Brent Geerts »

Dit dateert van de vorige regeling. Sinds 03/02/2014 zijn er heel wat nieuwe regels van toepassing.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagjes mbt praktijk

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Komt de stage die reeds doorlopen werd onder dekking van mijn eerste voorlopig rijbewijs in
aanmerking na een omwisseling van voorlopig rijbewijs?
Antwoord:
Ja.

Wat bedoelen ze hiermee?

(bron: http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... _DN_v5.pdf" target="_blank
Bizar, want dat is duidelijk verschillend van wat in het KB staat ...

Daar staat in Art 8, 2de alinea :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 06/781-hs3" target="_blank
De kandidaat legt een geldig voorlopig rijbewijs B waarvan hij sinds minstens drie maanden houder is [voor].


Dat kan je toch echt niet anders lezen dan dat je minstens 3 maanden houder moet zijn van dat voorlopige rijbewijs :?:


Maar we vragen het nog eens na ...
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagjes mbt praktijk

Bericht door Inazuma »

UPDATE :


Ik heb in een eerder bericht van Thomas Bullen van GOCA al gelezen dat :

"De stage doorlopen onder het oud voorlopig rijbewijs wordt in aanmerking genomen. "


Het zal dus ongetwijfeld zo toegepast worden ...



Wat dus vreemd is, want de tekst in het KB leest heel anders ... ook in het Frans.
(Le candidat présente un permis de conduire provisoire B en cours de validité dont il est titulaire depuis au moins trois mois)


Maar ...

In Het verslag aan de Koning dat bij het KB hoort, staat :

"Art. 5. Artikel 8 van hetzelfde besluit wordt gewijzigd.
Aan de voorwaarde van de stageperiode (minstens 3 maanden houder geweest zijn van een voorlopig rijbewijs B alvorens te mogen deelnemen aan het praktisch examen) wordt de verplichting toegevoegd om sinds minder dan drie jaar geslaagd te zijn voor het theoretisch examen, of ervan vrijgesteld te zijn."


In het verslag aan de Koning herneemt men dus de "oude" regeling waarbij het volstond om "minstens 3 maanden houder geweest zijn van een voorlopig rijbewijs B" ("een" , zoals in "eender welk")

maar wijzigt dan de formulering in het KB zelf zodanig dat die eigenlijk wat anders stelt :?: :?: :?: :roll:
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Vraagjes mbt praktijk

Bericht door Brent Geerts »

Inazuma schreef:UPDATE :


Ik heb in een eerder bericht van Thomas Bullen van GOCA al gelezen dat :

"De stage doorlopen onder het oud voorlopig rijbewijs wordt in aanmerking genomen. "


Het zal dus ongetwijfeld zo toegepast worden ...



Wat dus vreemd is, want de tekst in het KB leest heel anders ... ook in het Frans.
(Le candidat présente un permis de conduire provisoire B en cours de validité dont il est titulaire depuis au moins trois mois)


Maar ...

In Het verslag aan de Koning dat bij het KB hoort, staat :

"Art. 5. Artikel 8 van hetzelfde besluit wordt gewijzigd.
Aan de voorwaarde van de stageperiode (minstens 3 maanden houder geweest zijn van een voorlopig rijbewijs B alvorens te mogen deelnemen aan het praktisch examen) wordt de verplichting toegevoegd om sinds minder dan drie jaar geslaagd te zijn voor het theoretisch examen, of ervan vrijgesteld te zijn."


In het verslag aan de Koning herneemt men dus de "oude" regeling waarbij het volstond om "minstens 3 maanden houder geweest zijn van een voorlopig rijbewijs B" ("een" , zoals in "eender welk")

maar wijzigt dan de formulering in het KB zelf zodanig dat die eigenlijk wat anders stelt :?: :?: :?: :roll:
Lekker onduidelijk ...
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraagjes mbt praktijk

Bericht door Benny Stinkens »

@ Fluffrd,

Wat vraag 1 betreft:
1) kan het kwaad dat ik het examen nu aanvraag met een 36m rijbewijs, en dan toekom in het examencentrum met een 20uurs rijbewijs? Want anders moet ik wachten tot woensdag en dan zit het misschien al vol.

Zo ver ik weet hoef je bij het maken van een afspraak voor een praktijkexamen niet te vermelden met welk voorlopig rijbewijs je op examen gaat.
Vermits je dit niet hoeft te vermelden kan er op dit gebied dan ook niets mis gaan. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraagjes mbt praktijk

Bericht door Inazuma »

en UPDATE 2 : :wink:

Intussen voorgelegd aan GOCA, die het bij de FOD Mobiliteit zijn gaan navragen ... waarvoor dank.

De FOD Mob verwijst naar :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 06/782-hs2" target="_blank
Artikel 5/1
(...)
§ 2. De houder van een geldig voorlopig rijbewijs B met begeleider kan, een enkele keer, overeenkomstig de bepalingen van dit besluit, een voorlopig rijbewijs B zonder begeleider krijgen en omgekeerd. De scholing die gevolgd wordt onder dekking van het vorig voorlopig rijbewijs B wordt in aanmerking genomen voor het berekenen van de termijn voorgeschreven in artikel 8, eerste lid.


Maar de FOD Mob zegt er meteen ook bij dat de verwijzing naar Art. 8 eerste lid daar foutief is ...
Die verwijzing moet namelijk slaan op het tweede lid van Artikel 8 :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 06/781-hs3" target="_blank
Artikel 8
(...)
De kandidaat legt een geldig voorlopig rijbewijs B waarvan hij sinds minstens drie maanden houder is of een getuigschrift van praktisch onderricht afgegeven door een rijschool voor ten bewijs dat de lessen bedoeld in het artikel 5/1, § 1 werden gevolgd; in dat laatste geval, legt hij een attest voor, afgegeven door de overheid bedoeld in artikel 10 waaruit blijkt dat hij een scholing van ten minste drie maanden heeft gevolgd onder dekking van een voorlopig rijbewijs B.



En dan past het weer ongeveer in elkaar :


De eerdere stageperiode blijft dus verder tellen als je van voorlopig rijbewijs verandert. 8)
Plaats reactie