Examencentrum: Sint-Denijs-Westrem (Gent)
Ik legde vandaag voor de derde keer het praktijkexamen af. Mijn twee eerste pogingen waren in Sint-Niklaas, maar nu ik naar Gent verhuisd ben vorige zomer, moest ik het deze keer in Gent doen. Om meerdere redenen was ik nu meer op mijn gemak: ik heb veel meer geoefend (heb i.p.v. 6u meteen 20u rijschool gevolgd na mijn eerste twee pogingen, en mocht dus alleen rijden), en Gent en omstreken ken ik redelijk goed, terwijl ik nooit in Sint-Niklaas kwam - wel het examencentrum van mijn vroegere woonplaats, maar veel te ver om zomaar eens te passeren.
In welk examencentrum ben je geweest? Sint-Denijs-Westrem (Gent)
Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achteraan, achter mijn begeleider
Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen? Volledig vrij: toen ik een straat inreed zei de examinator dat ik me in die straat ergens moest keren. Verderop stonden er een paar auto's geparkeerd, dus ik heb het nogal vooraan in de straat gedaan, waar ik genoeg ruimte had.
Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Net als bij het keren zei de examinator enkel dat ik "in deze straat" een voertuig moest uitzoeken om S-vormig achter te parkeren. Ging heel vlot. Ik dacht dat ik wat te dicht bij de andere auto stond en vroeg of ik nog eens achteruit mocht, maar de examinator vond het niet nodig. Daarna "de auto verlaten alsof je boodschappen gaat doen", dus motor uit, in neutraal, handrem op, goed kijken bij het uitstappen, tegen het verkeer in naar het voetpad stappen, en in dezelfde richting weer terug naar mijn portier.
Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Aanduiden waar de remvloeistof zit, en de klassieke controles: lichten, klaxon, ...
Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest? Ik heb vorige zomer 20u rijles gevolgd bij VAB Voskenslaan Gent, en was daar heel tevreden over. Het examen wou ik toch liever met mijn eigen auto doen waar ik ondertussen al een jaar mee rondrijd, in plaats van opnieuw aan de rijschoolauto te wennen. Mijn moeder ging mee als begeleidend persoon.
Verdict: wat meer afstand houden van de geparkeerde auto's, en opletten in zone 30 dat ik niet over de snelheidsgrens ga (volgens de examinator was het gelukkig niet veel, ik had nochtans mijn best gedaan om erop te letten). Verder prima en geslaagd!
De examinator was een vriendelijke, vrij jonge vrouw die duidelijk en vriendelijk instructies gaf en waar zelfs af en toe een grapje afkon. Dat scheelde al heel veel om mij op mijn gemak te stellen.
Nog min of meer de route, voor wie er iets aan heeft (ik weet dat het niet zou mogen uitmaken waar je rijdt, maar het kan toch helpen om op bepaalde moeilijke punten al eens te gaan rijden):
Naar rechts in de straat van het examencentrum, onder de smalle brug door, op het einde van die straat naar links (Beukenlaan), zo met nog wat omzwervingen - o.a. keren en parkeren - naar centrum Sint-Denijs-Westrem (Oudeheerweg, Krijzeltand), en aan de Carrefour de Kortrijksesteenweg op richting Gent. Een stukje R4, daar meteen af richting N60/Oudenaardsesteenweg, naar het rond punt van de Sterre, er bijna helemaal rond en weer af richting Gent-Sint-Pieters (Voskenslaan). Via de Valentin Vaerwyckweg de ringvaart over, Adolphe Pégoudlaan, en via The Loop weer naar het examencentrum.
Ik wil nog graag de initiatiefnemers van deze site en dit forum bedanken, en alle moderatoren, experts en andere bezoekers die hier nuttige info hebben geplaatst. Het heeft mij enorm geholpen, zowel voor mijn twee pogingen vorig jaar (waar ik, achteraf beschouwd, nog niet echt klaar voor was) als voor de laatste aandachtspunten deze keer. Derde keer, goede keer in mijn geval.
Nog veel succes gewenst aan al wie nog examen moet afleggen!!