Versnelling bij heuvel(s)

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gesloten
User10373

Versnelling bij heuvel(s)

Bericht door User10373 »

Hallo allemaal ik wil iets vragen met welke versnelling moet je heuveltjes nemen als je ziet dat het maximum toegelaten snelheid op straat 50 is maar heuveltjes moet je met een maximum snelheid van 30 nemen dus mijn vraag is zou ik die heuvels met versnelling 2 moeten nemen of mag dat ook met 3 omdat de weg maximum 50km/u toegelaten is?
Brent Geerts
Medewerker

Re: Versnelling bij heuvel(s)

Bericht door Brent Geerts »

Kingsley schreef:Hallo allemaal ik wil iets vragen met welke versnelling moet je heuveltjes nemen als je ziet dat het maximum toegelaten snelheid op straat 50 is maar heuveltjes moet je met een maximum snelheid van 30 nemen dus mijn vraag is zou ik die heuvels met versnelling 2 moeten nemen of mag dat ook met 3 omdat de weg maximum 50km/u toegelaten is?
Dat hangt van auto tot auto af, meestal is dat in 3de versnelling. De versnelling de je neemt is niet gebonden aan de maximum toegelaten snelheid die ergens geldt.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
User10373

Bericht door User10373 »

Brent Geerts schreef:
Kingsley schreef:Hallo allemaal ik wil iets vragen met welke versnelling moet je heuveltjes nemen als je ziet dat het maximum toegelaten snelheid op straat 50 is maar heuveltjes moet je met een maximum snelheid van 30 nemen dus mijn vraag is zou ik die heuvels met versnelling 2 moeten nemen of mag dat ook met 3 omdat de weg maximum 50km/u toegelaten is?
Dat hangt van auto tot auto af, meestal is dat in 3de versnelling. De versnelling de je neemt is niet gebonden aan de maximum toegelaten snelheid die ergens geld.
Ik heb gehoord dat als je van 26-27-28-29-30km/u naar 50km/u stijgt met versnelling 3 dat het schadelijk zou zijn voor de motor
Brent Geerts
Medewerker

Kingsley schreef:
Brent Geerts schreef:
Dat hangt van auto tot auto af, meestal is dat in 3de versnelling. De versnelling de je neemt is niet gebonden aan de maximum toegelaten snelheid die ergens geld.
Ik heb gehoord dat als je van 26-27-28-29-30km/u naar 50km/u stijgt met versnelling 3 dat het schadelijk zou zijn voor de motor
In te lage toeren rijden is inderdaad niet goed voor de motor, evenals in te hoge toeren rijden. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het zit bij jou auto als je 30km/u rijdt in 3de. Als je merkt dat dit een te laag toerental geeft schakel je best een versnelling lager, anders hoeft dat niet noodzakelijk.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Kingsley schreef:Ik heb gehoord dat als je van 26-27-28-29-30km/u naar 50km/u stijgt met versnelling 3 dat het schadelijk zou zijn voor de motor
Met een oldtimer moet je dat niet gaan doen, maar een beetje moderne auto met 5 of 6 versnellingen moet dat normaal zonder morren kunnen.

Ik heb een 1L motor met amper 68 pk, die doet dat probleemloos.
User10373

Bericht door User10373 »

Inazuma schreef:
Kingsley schreef:Ik heb gehoord dat als je van 26-27-28-29-30km/u naar 50km/u stijgt met versnelling 3 dat het schadelijk zou zijn voor de motor
Met een oldtimer moet je dat niet gaan doen, maar een beetje moderne auto met 5 of 6 versnellingen moet dat normaal zonder morren kunnen.

Dus u raadt mij aan om heuvels met versnelling 3 te nemen (ik heb bmw 1 serie)
Brent Geerts
Medewerker

Kingsley schreef:
Inazuma schreef:

Onze oldtimer (1.2L met 54 pk) doet dat zelfs zonder problemen dus moet dat met jou bmw zeker ook lukken. :wink:
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Kingsley schreef:Dus u raadt mij aan om heuvels met versnelling 3 te nemen (ik heb bmw 1 serie)
Ik raad u aan om elke verhoogde inrichting te nemen aan een aangepaste snelheid;
de gekozen versnelling aan te passen aan die snelheid;
en u niet vast te pinnen op een bepaalde versnelling.

Volgens de wegcode dus aan max. 30 km/u.
In de praktijk gaat dat in 2de of 3de versnelling zijn.

Ter info :
Er zijn veel verhoogde inrichtingen die je beter trager neemt dan 30.
De verhoogde inrichtingen zijn - indien correct aangelegd - net doelbewust zodanig gemaakt dat ze rond 30 km/u het venijnigste effect geven.
Naar schatting meer dan de helft is bovendien niet correct aangelegd : te hoog; te steil; op/afrij niet volgens de juiste vorm ; ...
User10373

Bericht door User10373 »

Onze oldtimer (1.2L met 54 pk) doet dat zelfs zonder problemen dus moet dat met jou bmw zeker ook lukken. :wink:
Lukken doet die zeker wel maar of het fout of juist is, is belangrijk bij het praktijkexamen
User10373

Bericht door User10373 »

Inazuma schreef:
Kingsley schreef:Dus u raadt mij aan om heuvels met versnelling 3 te nemen (ik heb bmw 1 serie)
Ik raad u aan om elke verhoogde inrichting te nemen aan een aangepaste snelheid;
de gekozen versnelling aan te passen aan die snelheid;
en u niet vast te pinnen op een bepaalde versnelling.

Volgens de wegcode dus aan max. 30 km/u.
In de praktijk gaat dat in 2de of 3de versnelling zijn.

Ter info :
Er zijn veel verhoogde inrichtingen die je beter trager neemt dan 30.
De verhoogde inrichtingen zijn - indien correct aangelegd - net doelbewust zodanig gemaakt dat ze rond 30 km/u het venijnigste effect geven.
Naar schatting meer dan de helft is bovendien niet correct aangelegd : te hoog; te steil; op/afrij niet volgens de juiste vorm ; ...
Moet ik dan nu telkens als ik een heuveltje verlaat van 3 naar 2 gaan, zou dat geen minpunt zijn voor het praktijkexamen want je mag niet veel de ambriage gebruiken
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Ik begrijp niet waarom je een heuveltje zou oprijden in 3de om dan op het heuveltje terug te schakelen naar 2de :?:

Lees eens even wat hierboven werd uitgelegd:
- snelheid aanpassen aan de omstandigheden
- versnelling aanpassen aan de snelheid

Wanneer je een verkeersdrempel of een verhoogde inrichting aan 30 km/u kan op- en afrijden, en je wagen kan 30 km/u rijden in 3de versnelling, wat is dan nog het probleem?
Volgens mij moet een BMW 1 dat perfect kunnen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
User10373

Bericht door User10373 »

Stefan Peeters schreef:Ik begrijp niet waarom je een heuveltje zou oprijden in 3de om dan op het heuveltje terug te schakelen naar 2de :?:

Wanneer je een verkeersdrempel of een verhoogde inrichting aan 30 km/u kan op- en afrijden, en je wagen kan 30 km/u rijden in 3de versnelling, wat is dan nog het probleem?
Zoals bij scherpe bochten dat je dan naar 2 moet schakelen dacht ik ook dat het bij heuvels zo was
Brent Geerts
Medewerker

Kingsley schreef:
Stefan Peeters schreef:Ik begrijp niet waarom je een heuveltje zou oprijden in 3de om dan op het heuveltje terug te schakelen naar 2de :?:

Zoals bij scherpe bochten dat je dan naar 2 moet schakelen dacht ik ook dat het bij heuvels zo was
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je je snelheid en versnelling moet aanpassen aan de verkeersdrempel zelf. Er zijn geen vaste regels (behalve de snelheid van max 30 km/u) die zeggen dat je altijd je 2de versnelling moet gebruiken of altijd je 3de.
User10373

Bericht door User10373 »

Brent Geerts schreef:
Kingsley schreef:

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je je snelheid en versnelling moet aanpassen aan de verkeersdrempel zelf. Er zijn geen vaste regels (behalve de snelheid van max 30 km/u) die zeggen dat je altijd je 2de versnelling moet gebruiken of altijd je 3de.
Weet u wel hoeveel zenuwen ik heb voor die praktijkexamen? ik ben 100% zeker dat ik erge domme fouten ga doen door zenuwen te krijgen tijdens het examen
Brent Geerts
Medewerker

Kingsley schreef: Weet u wel hoeveel zenuwen ik heb voor die praktijkexamen? ik ben 100% zeker dat ik erge domme fouten ga doen door zenuwen te krijgen tijdens het examen
Dat weet ik niet, nee. :D
Maar als je goed geoefend hebt, en je begeleider heeft je alles goed uitgelegd, zal je dat wel lukken.
Denk maar dat de examinator een gewone passagier is die je goed kent. :wink:
Gesloten