**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Gast

Re:

Bericht door Gast »

J.O.S. schreef:EXAMENCENTRUM BRUGGE

examinator zat achter me (begeleider rijschool zat naast me)

Voorafgaande controles:
bandenspanning, zetelpositie, spiegels, alle lichten, ruitenwissers, ontwaseming, claxon

keren in smalle straat:
Plaats mocht ik zelf kiezen. Geen gebruik makend van opritten.

parkeren:
in diezelfde straat achter een wagen: 'Parkeer u achter die laatste auto...'
Vloeiende S-bewegingen en zo min mogelijk bewegingen
bij het keren in de straat, mag je dan uw stuur draaien als stilstaand?
GRO
Administrator

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door GRO »

Best nooit droogsturen, want dat is schadelijk voor de banden. Dus ook niet tijdens het examen.

Uitgebreide uitleg i.v.m. het examen vind je hier:
http://www.gratisrijbewijsonline.be/beg ... jkboek.htm
marissavandewalle

Bericht door marissavandewalle »

26/11/2013: Plaats van het examen Erembodegem

Moest s'morgens om 10u 10 men rijexamen gaan doen, zenuwen waren volop aanwezig :)
Eer het aan mij was,duurde een eeuwigheid, kwam er op dat moment een streng uitziende vrouw met donkere krullen binnen samen met een meisje die gebuisd was voor haar rijexamen...
Zij toen tegen men papa(men begeleider), hoop dat ik die niet heb want ziet er mij geen gemakkelijke uit :(
na nog tien minuten,kwamen ze mij roepen, idd je kan het raden ik had diezelfde mvr,
Moest mee naar buiten en mocht een nr'tje kiezen koos nr 2 moest dan onder de capeau de ruitenvloeistof aanduiden in men auto gaan zitten met raam open en moest alles doen wat me gezegd werd...
Toen deed ze teken en kwam men vader meerijden, eerst werd alles gezegd wat wel en niet mocht
hebben dan beginnen rijden, het eerste obstakel was er al een camion die vanvoor mij naar de overkant van de weg moest om te lossen...
gewoon voldoende afstand bewaart en nadien doorgereden als hij gemanoevreert was...
Nadien een traject afgelegd en ze stuurde me een verwarrende straat in waar een verbodsbord stond ma was voor het andere weggetje dus wou eerst na rechts en toen zei ze nee hier links, ik antwoorde van mag hier niet in, jawel hoor zei ze...
Dacht ja nu ist hier gedaan met mij ma toch men best nog gedaan...
Paar straten verder vlot in drie stappen gedraaid in een smalle straat en wat verder geparkeerd....
Nog verder traject afgewerkt en we reden terug naar het examencenter, Ik blij natuurlijk :)
wou op de parking parkeren maar moest rechtdoor tot aan de witte lijn rijden en daar stoppen; motor afleggen en uitstappen...

De mevrouw keek nogal ernstig, dus vreesde het ergste...

De opluchting was groot toen ze zei: je bent geslaagd,je kunt goed rijden en je kent u wegcode...
zei toen van ja ma met da verbodsbord enzo... Toen zei ze van ja beter dat je als je twijfelt omrijd :)

dus ik heb voor men theorie 2x moeten gaan en voor men praktijk met begeleider zonder rijschool van den eerste keer erdoor :)
in totaal heeft alles tesamen me 150euro gekost voor men rijbewijs te behalen....

Goeie tip: lees vooral de rubrieken op deze site van het examenregio waar jijzelf moet gaan en panikeer nooit :)

Veel rijplezier iedereen en hou het veilig op de weg :)
de rijprof

Bericht door de rijprof »

proficiat :wink:
BVE

Bericht door BVE »

Hey

Ik ben vorige week donderdag voor de tweede maal mijn praktisch examen gaan afleggen en was geslaagd! :D

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs Westrem (Gent)

- Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat rechts op de achterbank

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
De examinator koos de straat maar ik mocht zelf kiezen op welke plaats in de straat waar ik het manouvre ging uitvoeren.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator koos de wagen waar ik achter mocht parkeren.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Er werd gevraagd waar ik het oliepijl kon controleren, voor de rest de normale controle van de lichten, knipperlichten, grootlicht, mistlicht ontwaseming van de ruiten, claxoneren etc.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
De eerste maal (in juli) ben ik met een instructeur van de rijschool geweest met een wagen van de rijschool. Dit was me niet goed bevallen, ik voelde me alles behalve op mijn gemak bij de begeleider van de rijschool. In de eerste plaats waren mijn rijlessen bij rijschool Michiels uit Gent verschrikkelijk. Eén van de lesgevers is naar mijn mening volstrekt onbekwaam als lesgever. Deze man was extreem opvliegend. Zo was er eens een andere wegbestuurder die me coupeerde terwijl ik op een voorangsweg reed waarop hij het stuur even overnam, naast de wagen ging rijden die me gecoupeerd had, zijn ruit opendraaide en daarna naar de bestuurder van de andere wagen ging roepen en schelden, wat hij riep was allesbehalve voor publicatie vatbaar. Niet tegenstaande hij gelijk had dat de bestuurder van die wagen een fout had gemaakt is verkeersagressie allesbehalve een goed voorbeeld voor een beginnende chauffeur. Naast dit voorval kan ik nog tal van andere voorbeelden opsommen die allesbehalve een goed voorbeeld zijn en zeker niet verwacht worden van een instructeur/lesgever. Ook een vriend van me die rijlessen heeft gekregen van deze man heeft gelijkaardige zaken meegemaakt. Zo was er bij hem eens een fietser die door het rood licht overstak aan een zebrapad waardoor die vriend van me hard moest remmen. Ook bij die vriend van me nam diezelfde instructeur het stuur even over, blokeerde de fietser, draaide zijn deur open en begon de fietser terecht te wijzen en naar hem te schelden (zaken zoals "als ik je ooit nog eens tegenkomen als je een verkeersfout maakt maak ik je kapot"). Ik heb veel zin om naar rijschool LUST waar de man nu werkt (rijschool michiels is ondertussen failliet verklaard en is door rijschool LUST overgenomen) en andere instanties een klachtenbrief te schrijven over deze instructeur, want dit was de SLECHTSTE leerervaring die ik ooit heb meegemaakt. Omwille van privacy zal ik de naam van deze man niet vernoemen, nochtans heb ik heel veel zin om dit WEL te doen.

Zijn naar eigen zeggen "pedagogische aanpak" bestond er uit om me constant af te breken en zo goed als nooit iets positief te zeggen. Voor de rest was deze oude man van zo'n 70 jaar alleen maar bezig met over zichzelf te praten, hoe fantastisch hij wel was (dat hij vroeger directeur was geweest van een fabriek, dat hij nog bij een wereldbekende jazzband had gespeeld, dat hij... enz.). Volgens mij is deze man een grote fantast die zijn eigen leugens gelooft. Dit had als gevolg dat ik me totaal niet op mijn gemak voelde bij deze man waardoor ik te veel zenuwen had en stomme fouten heb gemaakt tijdens het examen. Als we mijn prestaties op het eerste examen objectief bekijken was het wel volkomen terecht dat ik niet geslaagd was (of dit nu door de stress kwam en het me niet op mijn gemak voelen bij mijn begeleider of niet).

De tweede maal ben ik met mijn eigen wagen gegaan waar ik intussen al 15000 km mee had afgelegd. Dit ging veeeeeel beter waardoor ik vrij ontspannen aan het examen ben begonnen. Het gevolg was dat ik een foutloze rit heb gereden en geslaagd was voor mijn rijexamen. De ervaring van 6 maand alleen rijden in mijn wagen heeft me duidelijk meer geholpen dan 20 uur rijles en na 2 maand en 5000km met mijn eigen wagen te rijden het examen te gaan afleggen met een wagen van de rijschool. Een tip aan mensen die hun praktisch examen nog moeten afleggen: doe dit met een wagen waar je al redelijk veel km mee hebt afgelegd, die je door en door kent en waar je je goed in voelt, na 20 uur rijles ben je over het algemeen nog niet klaar om een examen te gaan afleggen met een wagen waar je eigenlijk amper mee gereden hebt. Zaken zoals verkeersinzicht leer je door ervaring op te doen in het verkeer, niet door 20 uur rijles te volgen.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
De vader van mijn vriendin, een heeeeeeeeel rustige man en geweldige motivator die opbouwend werkt en op een positieve en opbouwende manier feedback geeft ;).

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
20 uur rijles, daarna enkele maanden ervaring opgedaan met mijn eigen wagen, ongeveer iedere dag 110km gereden (woon/werk-verkeer).

Groeten
Benoît
Gast

Bericht door Gast »

Proficiat met het behalen van je rijbewijs!

Toch betreur ik dit schrijven.
Jammer dat je je negatieve ervaring met een bepaald rij-instructeur hier breed komt ventileren.
Zoals je reeds zelf aangaf dien je je hierbij beter te richten tot deze rijschool zelf.

Hoe moeten de vele goede lesgevers zich hierbij voelen...
de rijprof

Proficiat :wink:
Geen probleem met het melden van jouw slechte ervaringen met een bepaalde instructeur.
De slechte moeten er tussenuit zodat het imago van de rijscholen positief blijft.
Ga er vanuit dat het merendeel van de instructeurs heel goed werk leveren.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Toch betreur ik dit schrijven.
Jammer dat je je negatieve ervaring met een bepaald rij-instructeur hier breed komt ventileren.
Zoals je reeds zelf aangaf dien je je hierbij beter te richten tot deze rijschool zelf.
Hoe moeten de vele goede lesgevers zich hierbij voelen...
Wat is het probleem?
Er wordt hier toch ook vaak geschreven dat iemand een goede instructeur had.
GastBB

Bericht door GastBB »

Hallo!

Ik heb vandaag met succes voor de tweede keer mijn examen afgelegd bij centrum Oostende.

EERSTE POGING:

Mijn eerste poging was na 10 minuten al afgelopen. Mijn moeder had in een reflex naar links gewezen. Examen voorbij natuurlijk.
De examinator zei achteraf dat ik goed reed. Wel vond ik dat hij niet al te beleefd was: een hallo kon er niet van af. Ook heeft hij zich niet voorgesteld. Mijn begeleider was zodanig geschrokken van zijn reactie toen ze die fout beging, dat ze in de auto was achtergebleven om tot zichzelf te komen. De examinator heeft daarover tegen mij een paar zeer ongepaste opmerkingen gemaakt. Wij wisten allebei dat ze in de fout was gegaan en hebben dit dan ook op geen enkel moment betwist. Hij had dus niet hoeven natrappen in de nabespreking.

TWEEDE POGING:

Zelfde examinator dus ik zat met een knoop in mijn maag. Ook deze keer reageerde hij niet op onze begroeting. Mijn begeleider heeft dan haar verontschuldigingen aangeboden (ook al had ze hem technisch gezien niks verkeerd gedaan) waarop hij wat vriendelijker werd.

De examinator zat rechts op de achterbank achter mij.

De examinator koos de straat maar ik mocht zelf kiezen op welke plaats in de straat waar ik het manouvre ging uitvoeren. Het was een doodlopende, brede straat. Het keren lukte vlot in 3 keer. Er was geen verder verkeer in de straat.

De examinator koos de wagen waar ik achter mocht parkeren. Op die autolengtes achter die auto stond nog een andere auto. Ook in deze straat was er geen verkeer. Het parkeren lukte in 1 keer. Daarna uiteraard uitstappen en weer instappen op reglementaire wijze.

Ik moest de koelvloeistof aanwijzen. Door de zenuwen wees ik eerst de remvloeistof aan maar dat heb ik snel gecorrigeerd. Dan alle lichten aan- en uitzetten. De eerste keer moest ik ook nog uitleggen hoe je je stoel en je spiegels correct afstelt.

Ik ben beide keren met mijn begeleider geweest: mijn moeder.

De tweede keer moest ik vanuit het examencentrum onmiddellijk de autosnelweg op. Dan het Kennedyrondpunt, tweede afslag richting centrum. Dan rechtdoor richting Mercator. Daar op het rondpunt via het station naar de Amandine en dan rechtsaf. Daarna richting Petit Paris en Gistelse Steenweg.

Mijn examen was om 16 uur dus veel kinderen die van school kwamen waardoor ik bijna overal goed de tijd had om te kijken. Het hielp ook dat ik op voorhand heel Oostende, Bredene, Middelkerke en omstreken had uitgekamd waardoor ik mijn examenroute bijna kon dromen.

Mijn enige opmerking was dat ik op een gegeven moment niet juist voorgesorteerd stond. Ik dacht dat het een eenrichtingsstraat met 1 rijstrook was maar blijkbaar waren het er twee, ook al waren er geen markeringen.

Mijn advies voor mensen die hun rijbewijs nog moeten afleggen is heel simpel: ga niet voor je zelf voelt dat je er klaar voor bent, ook al duurt dat zoals bij mij 2 jaar. Rij op elk mogelijk moment van de dag. Laat je begeleider het praktijkboek doornemen en meenemen in de auto. Verder raad ik ook aan om op verschillende momenten tijdens je opleiding bij een erkende rijschool lessen te nemen. Dit heeft mij enorm geholpen met evalueren waar ik stond en bijschaven waar nodig. Verder heb ik ook met ontzettend veel verschillende begeleiders gereden en van iedereen leer je weer wat anders.

Verder wil ik ook nog de medewerkers van dit forum bedanken! Jullie tips zijn goud waard!
de rijprof

Proficiat :wink:
x10

Bericht door x10 »

GastBB schreef:Hallo!

Ik heb vandaag met succes voor de tweede keer mijn examen afgelegd bij centrum Oostende.

EERSTE POGING:

Mijn eerste poging was na 10 minuten al afgelopen. Mijn moeder had in een reflex naar links gewezen. Examen voorbij natuurlijk.
De examinator zei achteraf dat ik goed reed. Wel vond ik dat hij niet al te beleefd was: een hallo kon er niet van af. Ook heeft hij zich niet voorgesteld. Mijn begeleider was zodanig geschrokken van zijn reactie toen ze die fout beging, dat ze in de auto was achtergebleven om tot zichzelf te komen. De examinator heeft daarover tegen mij een paar zeer ongepaste opmerkingen gemaakt. Wij wisten allebei dat ze in de fout was gegaan en hebben dit dan ook op geen enkel moment betwist. Hij had dus niet hoeven natrappen in de nabespreking.

TWEEDE POGING:

Zelfde examinator dus ik zat met een knoop in mijn maag. Ook deze keer reageerde hij niet op onze begroeting. Mijn begeleider heeft dan haar verontschuldigingen aangeboden (ook al had ze hem technisch gezien niks verkeerd gedaan) waarop hij wat vriendelijker werd.

De examinator zat rechts op de achterbank achter mij.

De examinator koos de straat maar ik mocht zelf kiezen op welke plaats in de straat waar ik het manouvre ging uitvoeren. Het was een doodlopende, brede straat. Het keren lukte vlot in 3 keer. Er was geen verder verkeer in de straat.

De examinator koos de wagen waar ik achter mocht parkeren. Op die autolengtes achter die auto stond nog een andere auto. Ook in deze straat was er geen verkeer. Het parkeren lukte in 1 keer. Daarna uiteraard uitstappen en weer instappen op reglementaire wijze.

Ik moest de koelvloeistof aanwijzen. Door de zenuwen wees ik eerst de remvloeistof aan maar dat heb ik snel gecorrigeerd. Dan alle lichten aan- en uitzetten. De eerste keer moest ik ook nog uitleggen hoe je je stoel en je spiegels correct afstelt.

Ik ben beide keren met mijn begeleider geweest: mijn moeder.

De tweede keer moest ik vanuit het examencentrum onmiddellijk de autosnelweg op. Dan het Kennedyrondpunt, tweede afslag richting centrum. Dan rechtdoor richting Mercator. Daar op het rondpunt via het station naar de Amandine en dan rechtsaf. Daarna richting Petit Paris en Gistelse Steenweg.

Mijn examen was om 16 uur dus veel kinderen die van school kwamen waardoor ik bijna overal goed de tijd had om te kijken. Het hielp ook dat ik op voorhand heel Oostende, Bredene, Middelkerke en omstreken had uitgekamd waardoor ik mijn examenroute bijna kon dromen.

Mijn enige opmerking was dat ik op een gegeven moment niet juist voorgesorteerd stond. Ik dacht dat het een eenrichtingsstraat met 1 rijstrook was maar blijkbaar waren het er twee, ook al waren er geen markeringen.

Mijn advies voor mensen die hun rijbewijs nog moeten afleggen is heel simpel: ga niet voor je zelf voelt dat je er klaar voor bent, ook al duurt dat zoals bij mij 2 jaar. Rij op elk mogelijk moment van de dag. Laat je begeleider het praktijkboek doornemen en meenemen in de auto. Verder raad ik ook aan om op verschillende momenten tijdens je opleiding bij een erkende rijschool lessen te nemen. Dit heeft mij enorm geholpen met evalueren waar ik stond en bijschaven waar nodig. Verder heb ik ook met ontzettend veel verschillende begeleiders gereden en van iedereen leer je weer wat anders.

Verder wil ik ook nog de medewerkers van dit forum bedanken! Jullie tips zijn goud waard!
Ik ben gisteren mijn examen gaan doen. Niet geslaagd.
De examinator vroeg me te parkeren op 20 meter van een kruispunt. Op zich geen probleem, je zou in principe overal moeten kunnen parkeren. Echter, mijn achterligger - een gehaaste nieuwe Belg in een dikke zwarte BMW - kwam te dicht achter mij staan, zodat ik geen plek meer had om te parkeren. Hoewel ik boos ben dat door hem mijn manoeuvre mislukt is (ik kon niet voldoende achteruit), geef ik hem nog wel het voordeel van de twijfel dat hij wellicht in de veronderstelling was dat ik ging rechts zou afslaan (hoewel uiteraard wel mijn achteruitlichten opstonden van zodra ik naast de wagen waarachter ik moest parkeren, stond).

De BMW haalde mij in (terwijl ik nog half schuin achteruit stond), met een boos gezicht, een zware voet en getoeter/
De examinator zei toen dat ik best verder kon rijden.

Ik reed de straat rechts in - straat waar "normaal" tijdens het examen moet worden geparkeerd en waar ik met mijn instructeur het uur voordien nog geprobeerd had. Ik hoopte dat hij zou zeggen dat ik mocht herkansen bij die auto, maar hij zei niets.

Voorafgaand aan het parkeren heb ik zeker 6 voorrangen van rechts gegeven of blijk gegeven dat ik wist dat er voorrang van rechts was, juist voorgesorteerd, juiste snelheden toegepast en géén verboden richting ingereden, maar op tijd rechts afgeslaan. Zo ver, zo goed dus.

Omdat ik zo verbouweerd was van wat er gebeurd was met het parkeren en daarna geen herkansing kreeg in een rustigere straat (waar "normaal" wordt gevraagd te parkeren), zag ik het niet meer zitten. Moest enorm op mijn tanden bijten het niet te laten zien. Op een gegeven moment heb ik 200 meter verder dan de plek van het "parkeerincident een voorrang niet gegeven.

Achteraf - aan het examencentrum - zei de examinator dat hij mij een herkansing wilde geven voor het parkeren, maar omdat ik de voorrang niet had gegeven, hij het examen had stopgezet (ben nog wel zonder opmerkingen verder gereden - terug naar het examencentrum).

Had de examinator meteen gezegd dat ik een herkansing zou krijgen elders, had ik natuurlijk een andere ingesteldheid gehad en mij meteen uit mijn put gehaald en vervolgens de voorrang wel gezien (ik heb 20 jaar daar gewoond en kende de omgeving van binnen en van buiten).

De voorrang, tjah, ik begrijp wel dat daar streng wordt op toegekeken, maar toch de omstandigheden......

Nu zei mijn instructeur wel dat ik volgende keer SOWIESO een andere examinator heb.

ik lees hierboven echter dat een aantal mensen al dezelfde hebben gehad?
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Ik begrijp dus dat je niet geslaagd bent door de schuld van een ander? Degene die op jou claxonneerde heeft dus iets verderop iemand zijn voorrang afgenomen waardoor jij niet geslaagd bent? Of zie ik het verkeerd?

Het is helaas zo dat dergelijke omstandigheden in het dagelijkse verkeer geregeld voorkomen. Er zijn tal van gelegenheden waarbij nieuwe of oude belgen in dikke of dunne BMW's of Fiatjes zich ergeren aan bestuurders die willen parkeren, of die in hun visie niet snel genoeg voortmaken of ophoepelen.

Maar het is toch niet omdat iemand zich op jou een keer boos maakt dat jij dan een paar minuten later iemand anders zijn voorrang moet afnemen? Het is toch niet omdat de examinator jou niet zegt dat je mag parkeren waar jij denkt te gaan parkeren dat je de regels moet negeren?

Als dat zo is denk ik dat je nog wat langer moet oefenen zodat je niet meteen de kluts kwijt geraakt wanneer er iets niet volgens plan verloopt. Je zal immers in de toekomst nog vaak voor onverwachte omstandigheden komen te staan en dan is het ook niet de bedoeling dat je tweehonderd meter verder (bijvoorbeeld) een voetganger ondersteboven rijdt omdat je hem geen voorrang verleent...

Of je al dan niet een andere examinator krijgt heeft dan ook geen belang. Het is niet de examinator die in de fout ging...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
x10

Bericht door x10 »

Stefan Peeters schreef:Ik begrijp dus dat je niet geslaagd bent door de schuld van een ander? Degene die op jouw claxonneerde heeft dus iets verderop iemand zijn voorrang afgenomen waardoor jij niet geslaagd bent? Of zie ik het verkeerd?

Het is helaas zo dat dergelijke omstandigheden in het dagelijkse verkeer geregeld voorkomen. Er zijn tal van gelegenheden waarbij nieuwe of oude belgen in dikke of dunne BMW's of Fiatjes zich ergeren aan bestuurders die willen parkeren, of die in hun visie niet snel genoeg voortmaken of ophoepelen.

Maar het is toch niet omdat iemand zich op jou een keer boos maakt dat jij dan een paar minuten laten iemand anders zijn voorrang moet afnemen? Het is toch niet omdat de examinator jou niet zegt dat je mag parkeren waar jij denkt te gaan parkeren dat je de regels moet negeren?

Als dat zo is denk ik dat je nog wat langer moet oefenen zodat je niet meteen de kluts kwijt geraakt wanneer er iets niet volgens plan verloopt. Je zal immers in de toekomst nog vaak voor onverwachte omstandigheden komen te staan en dan ik het ook niet de bedoeling dat je tweehonderd meter verder (bijvoorbeeld) een voetganger ondersteboven rijdt omdat je hem geen voorrang verleent...

Ik heb de voorrang niet gegeven omdat ik hem niet wilde geven hoor omdat ik boos was. Ik was gewoon niet goed van de hele situatie.

Of je al dan niet een andere examinator krijgt heeft dan ook geen belang. Het is niet de examinator die in de fout ging...
Ik woon zelf in een buurt waar ik diezelfde situatie meemaak: willen parkeren maar een nieuwe of oude belg :wink: komt te dicht zodat het niet meer lukt. Ik ben dan wel even boos, maar dan rijd ik door of blokje rond. Dus op zich
gaat het niet om het feit dat het een situatie is die ik niet tegenkom, integendeel.

Maar nu heeft het mij wel mijn examen gekost. In mijn dagdagelijkse situatie zal ik wel even mopperen maar dat is het dan ook en ik rij gewoon verder. Hier heb ik veel tijd, moeite en geld in gestoken en iemand anders heeft mij eigenlijk mijn kans ontnomen. Ja, ik had de voorrang moeten geven. Maar ik had anders gereageerd indien de examinator mij meteen had gezegd dat ik opnieuw mocht proberen (in de volgende straat of where -ever). Ik ben op zich niet boos op hem. Het feit dat ik de voorrang niet zag - op dat moment - was inderdaad zo en zal ik niet betwisten. Er zijn genoeg mensen die hiervoor buizen.

En, zoals ik al zei, ik moet in principe overal kunnen parkeren, dus ook daar, maar ik ben ervan overtuigd dat mijn examen wél goed was verlopen als "het incident" zich niet had voorgedaan. ik had al een heel eind foutloos afgelegd.

Mijn instructeur zei achteraf dat hij zelf nooit zou gevraagd hebben daar te parkeren, net omdat er vlak achter die auto een straatje was waar ik rechtsaf kon, zodat achterliggers verward hadden kunnen zijn. Hij vond ook dat het niet juist was van de examinator dat hij niet meteen zei dat ik opnieuw mocht proberen. (De voorrang was terecht.)

Ik heb achteraf de toer terug gereden met mijn instructeur. Hij vroeg me terug achter diezelfde auto te parkeren. Ik stond er perfect achter. Het is dus echt teleurstellend, dat ik het wél kon, maar eigenlijk door de omstandigheden een fout heb gemaakt achteraf.

En iedereen zegt wel; "ja maar das geen schande, niet iedereen is er door van de eerste keer". Daar gaat het bij mij helemaal niet om. De examinator is 100 % in zijn recht door te zeggen dat ik de voorrang niet tijdig had gezien, maar had m.i. wel menselijker kunnen reageren na de boze meneer tijdens mijn parkeren..
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

x10 schreef:Hij vond ook dat het niet juist was van de examinator dat hij niet meteen zei dat ik opnieuw mocht proberen. (De voorrang was terecht.)
De examinator is 100 % in zijn recht door te zeggen dat ik de voorrang niet tijdig had gezien, maar had m.i. wel menselijker kunnen reageren na de boze meneer tijdens mijn parkeren..
Ik begrijp de reactie van jouw instructeur niet...

Tijdens een examen moet je rijden alsof de examinator er niet bij is.
Ik geef je een voorbeeld: je wil je wagen parkeren om naar een winkel te gaan. Een of andere zwakzinnige weggebruiker hindert je daarbij waardoor je beslist om elders een parkeerplaats te zoeken.
Dan is dat toch geen reden om zelf een voorrangsregel te negeren? Je weet dan nochtans ook niet waar je verderop een parkeerplaats zal vinden.

Maar nu gebruik je het feit dat je niet op voorhand wist wat er verder zou gebeuren als excuus om het niet-slagen in de schoenen van de examinator te schuiven...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens

Bericht door bert.covens »

x10 schreef:Ik woon zelf in een buurt waar ik diezelfde situatie meemaak: willen parkeren maar een nieuwe of oude belg :wink: komt te dicht zodat het niet meer lukt. Ik ben dan wel even boos, maar dan rijd ik door of blokje rond. Dus op zich gaat het niet om het feit dat het een situatie is die ik niet tegenkom, integendeel.
Dan heb je dus al ruimschoots de kans gekregen om zulke lastige situaties in te oefenen, zodat je er -ook op een examen- niet meer door uit je lood geslagen wordt.
x10 schreef: Maar nu heeft het mij wel mijn examen gekost.

Neen. Op basis van wat je zelf schrijft, is het eerder het feit dat je hierdoor uit je lood geslagen was en je verderop geen voorrang verleend hebt, de boosdoener.
x10 schreef: In mijn dagdagelijkse situatie zal ik wel even mopperen maar dat is het dan ook en ik rij gewoon verder.

Je geeft hier in feite zelf de oplossing. Als je dit nu ook getoond had op je examen, was er niks aan de hand geweest. Toch?
x10 schreef: Hier heb ik veel tijd, moeite en geld in gestoken en iemand anders heeft mij eigenlijk mijn kans ontnomen.

Enerzijds begrijp ik je teleurstelling. Maar anderzijds, die voorrangsnegatie heb je zélf begaan. Die voorrangsgerechtigde even verderop, kan 't ook niet helpen dat je even voordien dat akkefietje bent tegengekomen. Je zal hoe dan ook een manier moeten zien te vinden om met zulke situaties om te gaan.
x10 schreef: Ja, ik had de voorrang moeten geven. Maar ik had anders gereageerd indien de examinator mij meteen had gezegd dat ik opnieuw mocht proberen (in de volgende straat of where -ever). Ik ben op zich niet boos op hem. Het feit dat ik de voorrang niet zag - op dat moment - was inderdaad zo en zal ik niet betwisten.
Probeer er de volgende keer op te letten. Mss iets langer wachten, vooraleer te beginnen met parkeren. Geef de achterligger éérst de kans om je veilig voorbij te rijden, en start dan pas je parkeermanoeuvre. Dan heb je aan je voorrangsplicht voldaan.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie