**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Samantha

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Samantha »

In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich
- Zat de examinator naast of achter jou?
Mijn lesgever rijschool zat naast mij, examinator rechts achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
"In deze straat mag je keren" Heb zelf een plaats gekozen. Er was veel ruimte en geen verkeer.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Examinator koos de plaats "achter die auto mag je parkeren". Na parkeren auto verlaten alsof je echt voor een tijdje weg zou gaan. Dus controleren alles uit, ramen dicht, deuren vast,... Vervolgens terug instappen en weer verder rijden.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Slijtage van de banden, slijtage-indicatoren aanduiden + woordje uitleg, Juiste zithouding, waarop letten bij gordel aandoen(mooi aansluiten, niet gedraaid) spiegels, stand-, dim-, en grootlichten, pinkers links + rechts, claxon
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
VAB-rijschool Kontich

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb op 4 maanden tijd leren autorijden, 20u rijschool + in de weekends geoefend met mijn broer, laatste 2 lesuren bij rijschool heb ik vlak voor mijn examen gedaan om alles nog eens goed te overlopen.

...En als resultaat ben ik geslaagd! :D
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Proficiat Samantha :wink:
Op 4 maand tijd leren rijden en van de éérste keer geslaagd, is een knappe prestatie!
Met veel persoonlijke inzet en goede instructeur/begeleider is het best mogelijk :)
LamboLover

Bericht door LamboLover »

EXAMENCENTRUM EVERE - BRUSSEL
Niet echt heel populair bij Vlamingen, maar aangezien ik tweetalig ben en het niet zo ver is ben ik hier gekomen.

Examinator zat naast mij (vind ik echt veel beter. Als je in je spiegel kijkt dan zie je je begeleider en rij je een stuk rustiger.)

Hij toonde een straat, plaats genoeg.

Duidde een voertuig aan, wel een beetje laat waardoor ik wat bruusk moest remmen.

Pinkers, lichten, waseming, ... en remvloeistof

Examinator was VEEL vriendelijk dan de eerste keer. Ik denk dat als je buisd door de zenuwen dat ze er toch wat rekening mee houden. Toen ik uit de auto moest afstappen bij het parkeren vroeg hij zelfs of ik geen water wou drinken om geen stress te hebben.

Had examen om 8u30 dus vrij veel verkeer maar dat heeft me eigenlijk wat geholpen. Op een bepaald moment niet gezien dat er een voetganger wou oversteken en een fietspad niet gezien. Ik begon echt te stressen op dat moment. En toen de examinator zei dat ik mocht parkeren mijn pinker vergeten. Daarna zei hij op een strenge toon allemaal kleine foutjes en ik dacht al meteen lap dat worden rijlessen en hoop geld. Daarna ging ik naar binnen en hij gaf mij toch het papier met 2 voorbehoud op :D
Ik kon het echt niet geloven. Dat heeft mij echt een hoop geld en miserie bespaard en nu kan ik eindelijk alleen de baan op :D (op een veilige manier natuurlijk :p).

2de poging geslaagd!

Bedankt aan alle beheerders van deze website! Ik zou jullie wel allemaal een glas champagne willen trakteren :D

Succes aan de volgende!
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

LamboLover schreef: Bedankt aan alle beheerders van deze website! Ik zou jullie wel allemaal een glas champagne willen trakteren :D
Zeg maar waar en wanneer. :mrgreen:
Proficiat met je slagen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Sim

Bericht door Sim »

EXAMENCENTRUM EEKLO

Zat achter me, begeleider zat naast me

Hij zei in deze straat mag je je keren, heb wel redelijk ver in de straat doorgereden omdat er veel auto's geparkeerd stonden.

Zei van : we gaan ons hier een auto zoeken voor te parkeren, moest achter een jeep parkeren, lukte heel goed (tot mijn opluchting!)

Onder de motorkap enkel de koelvloeistof, dan alle pinkers, mistlichten, claxon, achteruitverwarming

Had mijn examen om 9u50 smorgens, was op tijd begonnen en rond 10u30 terug.
Dacht dat ik na 500m het al verknald had omdat ik toch vrij bruusk geremd had voor iemand voorrang te verlenen.
Examinator zei - na het examen - dat ik inderdaad daar beter moest opletten en vroeger remmen. Wat ik 100% begrijp.

Heb ook 1 keer links afgedraaid, terwijl rechtdoor was gevraagd, vond het eerlijk gezegd moeilijk te zien, maar examinator maakte er geen spel van.

Enige wat mij opviel, is dat de examinator van dienst ineens na 10-15 min rijden en telkens wanneer ik in mijn achteruitkijkspiegel moest kijken, ik hem met zijn gsm bezig zag (professioneel?).

Maar goed, eigenlijk nooit gedacht dat het van eerste keer zou lukken, dus super content.
Tim sv.

Bericht door Tim sv. »

Hey iedereen

Vandaag examen gedaan in Kontich en was geslaagd. Had een zeer vriendelijke en correcte examinator. Had enkel een opmerking gekregen met het niet "snel" vrijmaken van een kruispunt (onvoldoende). Voor de rest was alles op en top. Zelfs eco driving, waarvan ik zelfs niet wist hoe dat moest, blijkbaar op tijd schakelen enz wat ik toch altijd al doe, ging super goed.

Ex. Tip: Laat de stress thuis. Heb ik ook gedaan. Examinator is ook maar een mens van vlees en bloed. EN geloof zeker niet alle verhalen over examinators die hier de ronde doen! Iedereen die nog moet gaan veel succes !

Groeten uit Antwerpen
de rijprof

Proficiat, Tim :wink:
JenR

Bericht door JenR »

- In welk examencentrum ben je geweest?

St Denijs Westrem (Gent)

Schuin achter mij, op de derde rij zetels, heel ver in de wagen dus. De tweede rij zetels is bij mij verwijderd (aangepaste wagen zodat ik vanuit rolstoel kan rijden)

Straat waar geen enkele wagen geparkeerd stond, en geen verkeer. Heel gemakkelijk dus.

Opnieuw in een heel rustige straat, ik moest achter een andere wagen gaan staan en had zeker 20m plaats. Van de eerste keer perfect. Je moet een vloeiende S beweging doen, maar ik heb het heel erg traag (maar vloeiend) gedaan. Dat was perfect voor de examinator.

Oliepeil aanduiden. Door mijn beperking kan ik de motorkap zelf niet openen. Mijn begeleider mocht de motorkap openen, en ik heb het de oliepeilstok getoond.

Begeleider (mijn vrouw)

Mijn route is hier te zien: http://goo.gl/maps/VXvEB" target="_blank
Ik ben zeer tevreden met de route, deze viel heel goed mee. Ik heb 1 grote fout gemaakt, en dat was bij het oprijden van de kortrijksesteenweg. Er kwam iemand af, die ik heb laten passeren. Ik dacht dat ik daarna kon gaan, maar de wagen die daarop volgde reed sneller dan ik dacht, en was eigenlijk ook al veel te dicht. Puur door de stress heb ik daar dus een serieuze fout gemaakt door veel te vroeg in te voegen, waardoor die andere wagen moest uitwijken naar het 2e baanvak.
Eigenlijk was deze fout voldoende geweest om mij te buizen, maar de examinator heeft me laten doorrijden en de rest van mijn examen was perfect, waardoor de examinator me er door gelaten heeft. Ze zag ook aan mijn reactie bij de fout dat ik wel degelijk wist dat ik iets heel fout deed.
De examinator was zeer sympathiek en was achteraf ook zeer geïnteresseerd naar de diverse aanpassingen van mijn wagen :)

Geslaagd dus, zeker ook met dank aan deze website!
Anneliess

Bericht door Anneliess »

Examencentrum Moorsele, op 28 feb 2013 om 15u15.
Rechts achter mij
We reden een straat in en hij zei keer hier maar ergens in de straat.
Toen ik gekeerd was en een andere straat inreed zei hij je mag achter de verste auto in de straat parkeren.
Een kaartje getrokken en het was koelvloeistof. Ook alle lichten, pinkers, claxon en juiste zithouding moeten uitleggen.
Rijschool Erasmus Kortrijk. Heb in september 2011 20 uren gevolgd en ook nog 2 extra uren 2 dagen voor m'n examen.

GESLAAGD van de 1ste keer! Alleen snelheid onder voorbehoud en ik heb eco +. :)

Ik heb vaak op deze website vertoefd met name de rijprof. Dus bedankt want dat heeft mij veel geholpen! Op 3 april verliep mijn voorlopig rijbewijs dus ik zat wel een beetje met de nood van het moet lukken want ik heb niet zoveel tijd meer haha :D
de rijprof

Proficitat :wink:
Gasthaasrode

Bericht door Gasthaasrode »

Ik heb vandaag mijn tweede poging gedaan bij Haasrode en allemaal in straten rondgereden die ik niet ken. Ik ben kort op de ring van Leuven geweest, maar niet in Leuven centrum, vooral wijken in Heverlee en Haasrode denk ik.

Ik ben geslaagd. Ik kreeg 2 'opmerkingen'.
Ten eerste reed ik voor hem wat te traag in een straat waar ik 50 mocht, ik reed rond de 40. Het was een smalle straat waar ik nog nooit geweest was, met slechte zichtbaarheid door hoogteverschillen, bomen en geparkeerde auto's aan weerskanten. Na zijn opmerking ben ik dan inderdaad tot 50 km/h opgetrokken, maar heb dan wel goed moeten doorremmen voor een tegenligger om nog achter een geparkeerde auto te kunnen stoppen.
De tweede opmerking, maar deze staat niet op mijn blad, dus het is meer een tip denk ik. Dicht bij het examencentrum in Haasrode heb je een rondpunt met 2 rijvakken. Door omstandigheden zat ik op het linkerrijvak (lichten voordien waarbij ik moest links voorsorteren, rechtervak was voor rechts afslaan). Ik wou mij nog op het rechterrijvak zetten, maar er waren heel de tijd auto's waardoor ik er niet tussenkon. Ik ben dan op het linkerrijvak gebleven en de binnenbocht genomen van het rondpunt en dan bij het afslaan, geritst (daar is dan maar één rijvak meer, logica...). Hij zei mij dat ik hier beter had gepinkt en indien iemand mij tussenliet, ertussen gaan, anders gewoon blijven rijden. Daar ben ik het volledig mee eens, achteraf bekeken, maar ik dacht ergens gelezen/gehoord te hebben, dat je enkel mocht pinken als je effectief iets deed, maar dat blijkt dus niet waar te zijn.

Er reed overigens ook een stagiair mee. Na de rit gaf hij mij eerst deze opmerkingen en zei dan 'Ik ga het blad klaarmaken', zonder te vermelden of ik nu geslaagd was of niet... Ik heb het dan nog eens expliciet moeten vragen. De antwoorden op de specifieke vragen, buiten de route, zijn hetzelfde als de vorige keer dus zie mijn bericht op de vorige pagina.
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Gasthaasrode schreef:Hij zei mij dat ik hier beter had gepinkt en indien iemand mij tussenliet, ertussen gaan, anders gewoon blijven rijden. Daar ben ik het volledig mee eens, achteraf bekeken, maar ik dacht ergens gelezen/gehoord te hebben, dat je enkel mocht pinken als je effectief iets deed, maar dat blijkt dus niet waar te zijn.
Al dan niet mogen is moeilijk te zeggen.
Het is eerder een kwestie van hoe een examinator het bekijkt vrees ik.

Stel dat je dus pinkt "om te vragen of er je iemand tussen laat" en die iemand panikeerd omdat hij niet weet of je hem wel gezien hebt.
Als je dan de verkeerde examinator bij je hebt, gaat die zeggen dat je de mensen niet in de gordijnen mag jagen. :idea:

De normale gang van zaken is: eerst kijken of er niemand aankomt en dan pinken.
Niet altijd even logisch en ook minder vlot, maar wel veilig.

Proficiat met je slagen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Sparrowke

Bericht door Sparrowke »

8 maart 2013 (16u00) in ALKEN (Limburg)

De examinator zat achter de passagier/begeleider

Ik was vrij om te kiezen er werd aan het begin van de straat gezegd, je mag in deze straat keren

Deze vond ik iets vervelender omdat ik moest parkeren achter een auto die met zijn snuit naar achter stond, dus de referentiepunten van de spiegels en achterzijde auto zijn dan natuurlijk anders! Maar ook dit was van de eerste keer vlekkeloos verlopen, ondanks dat het me met oefenen enkele uurtjes eerder maar niet meer wilde lukken van de zenuwen, ging het nu als vanzelf!

Wijs mij aan waar de koelvloeistof zit (geen uitleg moeten bij geven, ik moest zelfs mijn capeau niet laten rusten op de houder)
In de auto: lichten, pinkers, rem, ruitenwisser, achtermistlicht, voorruitontwaseming, achterruitontdooiing.
Geen zetel of spiegel moeten herzetten, wel moeten uitleggen hoe ik dit zou doen.

Ik ben met een begeleider geweest (mijn moeder)

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.

Ik heb in November vorig jaar 20u rijschool gevolgd en dus daarna 3 maanden (dec-jan-feb) alleen gereden en van de EERSTE keer GESLAAGD!!!!!!
Ik heb dan misschien wel lang gewacht (ben nu 32 jaar) maar daardoor had ik zeker niet minder zenuwen dan iemand anders, dus ben ik toch wel fier op mezelf :D
Ook moet ik zeggen dat ik een lieve (correcte) examinator (vrouwelijk) had!
Normaal mag je niet praten of zo (maar na 3/4 van mijn parcours, werd mijn tegenligger aan 70/u waar hij 50 mocht geflitst) dus ik zei: Ooohhhhh die is geflitst, waarop zij zei, is dat de eerste keer dat je dat ziet? Wel de rest van mijn parcours hebben we fijn gepraat met ons drie!! En de zenuwen, die waren toen wel weg :wink:

OPMERKING: Vandaag is het de laatste dag in onze gemeente voor het papieren rijbewijs, vanaf morgen start men met het paspoortformaat, ik heb hier dus even voor gebeld om te vragen of ik best vandaag of morgen zou komen. Wel ik ga vandaag, dan krijg ik mijn rijbewijs onmiddellijk mee, anders moet ik (minstens) een week wachten en vertelden ze me doodleuk dat ik dan ook de hele week NIET mocht autorijden! Wel dit vind ik dus ABSOLUUT niet kunnen!

Laat jullie niet opjagen door alle verhalen over examinators die tirans zouden zijn, het kan er dus ook héél anders aan toe gaan! Veel hangt van jezelf af!
Succes alvast aan alle volgenden!!
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Proficiat
anders moet ik (minstens) een week wachten en vertelden ze me doodleuk dat ik dan ook de hele week NIET mocht autorijden! Wel dit vind ik dus ABSOLUUT niet kunnen
??????????????
Zolang je je defiitief rijbewijs niet in handen hebt, mag je met je voorlopig blijven rijden.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

De uitleg die je op het gemeentehuis gekregen hebt, klopt idd niet. Zolang je voorlopig rijbewijs nog geldig is, mag je perfect op basis daarvan rijden. En mits de eraan gekoppelde voorwaarden nog te respecteren....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie