**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
de rijprof

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

- Pas je snelheid aan aan het verkeer, ik reed 65 waar 70 mocht.. 25 waar 30 mocht..
Als de omstandigheden gunstig zijn, heeft een examinator liever dat je 70 km/u rijdt i.p.v. 60 à 65 en 30 km/u i.p.v. 25.
M.a.w. rij ook niet te traag als dat voor niets nodig is.

Verder proficiat gewenst :wink:
Gast

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Heverlee
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
/
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achter aangeduide auto.
- Voorafgaande controles: Oliepijl

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
6u rijschool Dekeyser in Aarschot
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Moeder.

11.3.6: Parkeren achter voertuig / straatbegrenzing

Niet geslaagd dus vanwege bij het parker de borduur te raken...
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 11.3.6: Parkeren achter voertuig / straatbegrenzing

Normaal is dat om OP de borduur te rijden.

De borduur gewoon raken - zonder er op te rijden - zal de kwotering wel wat omlaag halen, maar daarvoor buis je nog niet.

Je kan dat dan corrigeren indien mogelijk; of het maneuver opnieuw uitvoeren (je mag immers 1 keer herbeginnen)
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Gast schreef: 11.3.6: Parkeren achter voertuig / straatbegrenzing

Normaal is dat om OP de borduur te rijden.

De borduur gewoon raken - zonder er op te rijden - zal de kwotering wel wat omlaag halen, maar daarvoor buis je nog niet.

Je kan dat dan corrigeren indien mogelijk; of het maneuver opnieuw uitvoeren (je mag immers 1 keer herbeginnen)
Had na de borduur te raken poging hernomen en normaal geparkeerd maar werd blijkbaar geen rekening meer met genomen?
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Had na de borduur te raken poging hernomen en normaal geparkeerd maar werd blijkbaar geen rekening meer met genomen?
Wij waren er natuurlijk niet bij ..... Normaal gesproken geeft een examinator een kort woordje uitleg over het waarom van zijn beslissing. Is het niet meteen duidelijk, dan vraag je best meteen ter plekke wat meer toelichting aan de examinator zelf. Ik hoop dat je begrijpt dat we van hieruit hooguit kunnen vermoeden wat er precies gebeurd is......

Maar het is idd zoals Inazuma geschreven heeft. De borduur raken, ZONDER er op te rijden, haalt de quotering idd wellicht ietwat omlaag. Maar betekent in principe nog niet dat je dan enkel en alleen daarvoor buist. En bovendien mag je inderdaad 1x weer vooruit rijden om jezelf te corrigeren, ZONDER dat het als fout aangerekend wordt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Bericht door Gast »

Oke bedankt, had het inderdaad moeten vragen maar op het moment zelf denk je er niet aan.
de rijprof

Wat staat er op jouw resultaatblad dat je meekreeg?

De boordsteen licht raken met de banden mag en daar worden zelfs géén punten voor afgetrokken!
Zelfs als je een tweede poging onderneemt om te parkeren worden er géén punten afgetrokken!
Lichte correcties zijn ook toegelaten als je efficiënt kunt sturen.

Het lijkt mij wat bizar dat je enkel daarvoor niet geslaagd zou zijn.

Welke fouten waren er nog?
Refzijnisplezant

Bericht door Refzijnisplezant »

- In welk examencentrum ben je geweest?

Deurne

- Zat de examinator naast of achter jou?

Rechts achteraan

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?

Bij het inrijden van een straat zei hij meteen dat ik een plaatsje mocht zoeken om de auto te keren. Verliep zonder problemen al zat ik bij het keren met mijn voorwielen in een aflopende baan, waardoor de auto veel meer kracht moest zette om er terug (achter)uit te geraken. Maar zoals gezegd, zonder problemen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

Bij het parkeren (indraaien) raakte ik lichtjes de borduur waardoor ik herbegonnen ben. Verliep zonder problemen. Uit en terug instappen eveneens geen probleem.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Vroeg me naar het ruitensproeierreservoir.
Daarna de juiste instellingen spiegels en zithouding.
Vervolgens pinkers, lichten, ruitewissers etc etc, van de ontwaseming heeft hij niets gevraagd.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?

Heb rijschool gevolgd bij VAB (Lange Leemstraat, Antwerpen)(maart-april) en had na 20 lesuren model 18 maanden in handen. In november (vorige maandag) twee lesuren genomen om de wagen terug onder de knie te hebben en de eigen minpuntjes na stage met de eigen wagen weg te werken. Instructeur had weinig op te merken, ik reed volgens hem best wel goed, hij had er alle vertrouwen in. Twee dagen later, woensdag-vandaag-, dus examen gaan doen.

Resultaat: Geslaagd.

Met een hele dosis stress toegekomen aan het examencentrum. Ik had de omgeving al dikwijls verkend en tevens al eens van op afstand enkele examenwagens geobserveerd. Ik kende dus toch al de omgevingen. Maar toch ... op zo'n dag verlies je door de stress plots enkele van je capaciteiten die normaal weinig problemen geven. De rit verliep degelijk, het parkeren wel pas na twee keer ma bon, tot ik plots begon te twijfelen en een auto die voorrang heeft van rechts te laat had opgemerkt. Ik heb op de verhoogde inrichting gelukkig wel nog bruusk gestopt zodat ik geen zware fout maakte. Door de stress gebeurde het wat later ook dat ik een voetgang wel opmerkte maar iets te bruusk ervoor stopte, dat schijnt normaal te zijn dat je door de stress wat later reageert.

Dan ergens in een zone 50 dacht ik dat het nog 30 was en zei de examinator dak ni in slaap moest vallen waardoor ik dus de maximale snelheid terug oppakte. Voor de rest opnieuw richting examencentrum gereden waar ik te horen kreeg dat ik geslaagd was maar wel moest opletten voor het bruusk remmen (snelheid en verkeersinzicht). Maar dat zijn dus eerder stressgevalletjes.

Als je kan rijden dan zien ze dat heus wel.

Wat me wel opviel, ik heb geen nummer moeten trekken ofzo?

Enfin, rijbewijsonline bedankt voor de theorie die ik hier heb kunnen inoefenen en het handige praktijkboek dat ik hier tevens gekocht heb. De grootste dank natuurlijk aan de fantastische rijschool en lesgever Wim, want zij hebben natuurlijk de grootste brok aan mij gehad. Alles tesamen heeft alles me dus in de geslaagde richting geholpen.
de rijprof

Proficiat :wink:
Gast

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:Wat staat er op jouw resultaatblad dat je meekreeg?

De boordsteen licht raken met de banden mag en daar worden zelfs géén punten voor afgetrokken!
Zelfs als je een tweede poging onderneemt om te parkeren worden er géén punten afgetrokken!
Lichte correcties zijn ook toegelaten als je efficiënt kunt sturen.

Het lijkt mij wat bizar dat je enkel daarvoor niet geslaagd zou zijn.

Welke fouten waren er nog?
11.3.16: parkeren achter voertuig / defensieve aanpak

Heb gewoon tegen de borduur gezeten MAAR er niet op, hij zei dat ik iets trager bij parkeren moest rijden maar ik reed al stapvoets...

Dit is het enige, ik weet ook al langer als vandaag dat het meer om het geld draait.
de rijprof

Als enkel hiervoor slecht kreeg, zal het waarschijnlijk een bijna-aanrijding geweest zijn.
Waarschijnlijk was het niet zozeer de boordsteen waartegen je vermoedelijk nogal hard tegen botste
maar eerder de snelheid waarbij je te dicht of rakelings naast de andere auto reed.
Een andere mogelijkheid was dat je te weinig rekening hield met het aankomende verkeer en je daardoor ook een bijna-aanrijding had.

Van zodra er een situatie gebeurt waarbij de examinator even opschrikt en zijn adem inhoudt (meestal gevaarlijke situaties of bijna aanrijding) mag je het vergeten om te slagen.

In zulke gevallen is het in jouw voordeel dat de examinator je tegen jezelf beschermt, je laat herkansen voor slechts 36 €.
Wat zal het kosten als je effectief een andere auto raakt?
Gast

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:
Als enkel hiervoor slecht kreeg, zal het waarschijnlijk een bijna-aanrijding geweest zijn.
Waarschijnlijk was het niet zozeer de boordsteen waartegen je vermoedelijk nogal hard tegen botste
maar eerder de snelheid waarbij je te dicht of rakelings naast de andere auto reed.
Een andere mogelijkheid was dat je te weinig rekening hield met het aankomende verkeer en je daardoor ook een bijna-aanrijding had.

Van zodra er een situatie gebeurt waarbij de examinator even opschrikt en zijn adem inhoudt (meestal gevaarlijke situaties of bijna aanrijding) mag je het vergeten om te slagen.

In zulke gevallen is het in jouw voordeel dat de examinator je tegen jezelf beschermt, je laat herkansen voor slechts 36 €.
Wat zal het kosten als je effectief een andere auto raakt?

U was er niet bij? Snelheid was stapvoets en er was geen auto voor rakelings langs te rijden.. Voetgangers waren er ook niet.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

De rijprof was er inderdaad niet bij. Maar waarom kom je eigenlijk advies vragen aan mensen die er niet bij waren als die dan toch niet mogen antwoorden omdat ze er niet bij waren?

Vraag het in de toekomst dan meteen aan de examinator. Die is er hopelijk wel bij...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Snelheid was stapvoets en er was geen auto voor rakelings langs te rijden..
Er is altijd de auto waar je achter moet parkeren ...

We kunnen het niet genoeg benadrukken :

Verbijt de teleurstelling, en VRAAG DE EXAMINATOR UITLEG WAAROM JE NIET SLAAGDE, meteen na het slechte nieuws.
Gast

Bericht door Gast »

Leer misschien lezen? Heb al gezegd dat je er op dat moment niet aan denkt.
Plaats reactie