Sinds 4 maanden heb ik mijn voorlopig rijbewijs. Ik moet nu nog 5-tal maanden oefenen vooraleer ik mij praktijkexamen met de auto mag afleggen.
Maar... kzou graag al wat eerder mobieler zijn. Daarom dacht ik eraan om voor men rijbewijs A3 te gaan.
- Moet ik dan opnieuw de theorie afleggen voor het rijbewijs bromfiets klasse B
- Kan ik na de een geslaagd theorie-examen A3 meteen mijn praktijk examen afleggen met de bromfiets ( of werkt dit ook met oefenperiodes en bepaalde modules zoals het autorijexamen)
Groetjes,
Sam
Rijbewijs A3
-
Bertje
Een voorlopig rijbewijs is slechts geldig voor één bepaalde categorie (Artikel 8 °2). Als je naast de categorie B ook een rijbewijs wil halen voor categorie A3 heb je dus een tweede voorlopig rijbewijs nodig. Normaal gezien is het niet toegelaten om meer dan één voorlopig rijbewijs te hebben, behalve als één van de rijbewijzen voor de categorie A3 (of A) is uitgereikt (Artikel 8 °5 3°).
Om een voorlopig rijbewijs voor de categorie A3 aan te vragen moet je een theorie-examen afleggen, specifiek voor de categorie A3. De leerstof daarvan bestaat uit alle leerstof voor de categorie B, plus de extra leerstof voor de categorie A3. Aangezien het al meer dan vier maanden geleden is dat je je theorie-examen voor de categorie B hebt afgelegd, raad ik je aan om opnieuw alle leerstof voor die categorie door te nemen en alle oefenvragen en proefexamens af te leggen.
Na een geslaagd theorie-examen kan je een voorlopig rijbewijs model 3 aanvragen bij je gemeentebestuur. Dit rijbewijs is maximaal 12 maanden geldig en je mag ten vroegste na 1 maand praktijkexamen afleggen.
Merk op dat, wanneer je je definitief rijbewijs B krijgt, dit meteen geldig wordt gemaakt voor de categorie A3. Bovendien hoef je geen 5 maanden te wachten voor je je examen mag afleggen. Als je op 1 september je huidig voorlopig rijbewijs omwisselt voor een nieuw voorlopig rijbewijs, mag je 3 maanden later al examen afleggen (een winst van ongeveer 1.5 maand). Je moet wel controleren of je begeleider voldoet aan alle eisen om je te mogen begeleiden met een nieuw voorlopig rijbewijs (je begeleider moet minstens 8 jaar in het bezit zijn van een rijbewijs B).
Om een voorlopig rijbewijs voor de categorie A3 aan te vragen moet je een theorie-examen afleggen, specifiek voor de categorie A3. De leerstof daarvan bestaat uit alle leerstof voor de categorie B, plus de extra leerstof voor de categorie A3. Aangezien het al meer dan vier maanden geleden is dat je je theorie-examen voor de categorie B hebt afgelegd, raad ik je aan om opnieuw alle leerstof voor die categorie door te nemen en alle oefenvragen en proefexamens af te leggen.
Na een geslaagd theorie-examen kan je een voorlopig rijbewijs model 3 aanvragen bij je gemeentebestuur. Dit rijbewijs is maximaal 12 maanden geldig en je mag ten vroegste na 1 maand praktijkexamen afleggen.
Merk op dat, wanneer je je definitief rijbewijs B krijgt, dit meteen geldig wordt gemaakt voor de categorie A3. Bovendien hoef je geen 5 maanden te wachten voor je je examen mag afleggen. Als je op 1 september je huidig voorlopig rijbewijs omwisselt voor een nieuw voorlopig rijbewijs, mag je 3 maanden later al examen afleggen (een winst van ongeveer 1.5 maand). Je moet wel controleren of je begeleider voldoet aan alle eisen om je te mogen begeleiden met een nieuw voorlopig rijbewijs (je begeleider moet minstens 8 jaar in het bezit zijn van een rijbewijs B).
-
Benny Stinkens
- Administrator
En waar je dan ook nog rekening mee moet houden is dat een rijbewijs A3 niet genoeg is om wat vroeger mobieler te worden je moet natuurlijk ook nog een bromfiets hebben en je een verzekering aanschaffen
Dus zou het vroeger mobiel worden wel eens duurder kunnen worden dan je zelf denk tenzij je dit reeds hebt natuurlijk
Dus zou het vroeger mobiel worden wel eens duurder kunnen worden dan je zelf denk tenzij je dit reeds hebt natuurlijk
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
gast
Dankuwel voort advies
de Bromfiets is geen probleem, maar ik heb nog 1 vraagje:
Kan de tijdspanne van 1 maand met een voorlopig rijbewijs niet verkort worden door bv lessen te gaan volgen bij een autorijschool
Enzo ja, hoeveel lessen moeten er minstens gevolgd worden en rond de hoeveel euro schommelen dergelijke lessen dan ?
de Bromfiets is geen probleem, maar ik heb nog 1 vraagje:
Kan de tijdspanne van 1 maand met een voorlopig rijbewijs niet verkort worden door bv lessen te gaan volgen bij een autorijschool
Enzo ja, hoeveel lessen moeten er minstens gevolgd worden en rond de hoeveel euro schommelen dergelijke lessen dan ?
-
Bertje
-
Larsss
Brommer punten
Ik heb een vraagj, hoeveel moet ik halen op A3 rijbewijs van men brommer voor er door te kunnnen zyn?
greets
greets
-
Inazuma
Re: Brommer punten
Minstens 33 , op 40 vragenLarsss schreef:Ik heb een vraagj, hoeveel moet ik halen op A3 rijbewijs van men brommer voor er door te kunnnen zyn?