**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
headknight

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door headknight »

Annvdb schreef:Volgende week pas? Ik ging naar het administratief centrum en ik kreeg het meteen mee :mrgreen:

En proficiat!
Dank je

In mijn stad hebben ze de nieuwe Europese rijbewijsen die even groot zijn als een indentiteitskaart daarom duurt het ook langer dan een roze kaart van rijbewijs :p
johanna2612

Bericht door johanna2612 »

In welk examencentrum ben je geweest?

Deurne

- Zat de examinator naast of achter jou?

Rechtsachter.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

Zelfde smalle straat als parkeren met aan beide kanten auto's geparkeerd.
Ging niet in 3x maar was ook niet onmogelijk.
Gewoon héél traag rijden en goed kijken.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

We kwamen een smalle straat ingereden en ik mocht kiezen waar parkeren, er stond overal wel een auto achter. Maar zonder problemen geparkeerd. Het was niet onmogelijk. Alleen wel stressy omdat de straat zo smal was dat er zowel voor je als achter je auto's moesten stoppen eens je bezig was.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Remolie, alle lichten, ruitenwissers, spiegels en zithouding.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?

Met een begeleider.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)

Mijn beste vriendin.

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.

20u rijles met de rijschool.

Enigste opmerking, dat ik op de tramsporen mag staan op kruispunt als ik in de verte geen trams zie.
Ik wilde misschien overdreven laten zien dat ik wist dat ik geen kruispunt mag blokkeren :-) Maar mochten er auto's achter mij staan is dat inderdaad niet slim!

Zo veel zenuwen voor niets!!

Ik denk dat ik zelfs nog nooit zo goed heb gereden, hihi.

Let goed op voorrangsborden, voorrang geven, enorm veel zone 30, stopborden en heb ook een woonerf gehad.
Dus zoals mijn rij instructeur me geleerd heeft op elk kruispunt en bij het inrijden van je straat goed zien naar je borden.
Moest ik afslaan aan een rood licht keek ik ook al goed naar de desbetrffende straat op zoek naar borden.
Rij vlot en kijk goed naar de andere auto's, zodat je kan anticiperen.
Dat is wat ik gisteren heb gedaan.

Overigens was elke chauffeur gisteren heel hoffelijk en vriendelijk, hadden ze mijn examinator gezien miss? :-)

Misschien klinkt het melig maar ik lees al lang op julie site en het is mede dankzij jullie dat ik geslaagd ben en de examinator gisteren zei dat ik zeer goed had gereden.

Dikke merci, en ik kon hem wel zoenen gisteren! haha.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
mama

Bericht door mama »

Het was zover gisteren, nummer 4 van de 5 heeft zijn examen afgelegd.

HAASRODE

bandenspanning
de gewone dingen van de bediening van de auto, lichten, positie zetel en spiegels, ...

een examinator die me bekend voorkwam, maar of dat nu kwam omdat hij examinator was geweest van één van de andere kinderen of omdat ik hem tijdens één van de vorige examens dat we zaten te wachten heb zien voorbijkomen, ik weet het niet. :lol: (stress, dan onthou ik geen gezichten :wink: ) op die krakende houten bank zitten wachten is toch altijd een beetje sterven...

een correcte vriendelijke examinator, ik heb niet anders meegemaakt.

Keren in het industrieterrein vlakbij examencentrum, op het einde van de rit

Parkeren in het centrum van Leuven, in de straat van de voormalige Studio's

Ritje langs de kazerne, kruispunt Naamsepoort, Links, stukje ring, Blijde Inkomststraat, buurt Maria Theresiastraat, buurt van de Studio's, Tiensestraat gekruist, terug de ring op vanuit denk ik Parkstraat? , kruispunt Tiensestraat daar de Tiensesteenweg op, tot aan de expressweg richting autostrade, en zo terug naar examencentrum.

Nog wat meegemaakt: we staan als tweede auto achter een stilstaande auto voor een groen licht (in de middenberm van de ring om linksaf te gaan, a d parkpoort), ik heb schrik dat mijn zoon het licht niet heeft opgemerkt en gewoon zou doorrijden, het wordt rood en ik ben gerustgesteld, want er staat een auto voor ons stil dus mijn zoon kàn gewoon niet doorrijden, maar die auto voor ons vertrekt gewoon! door het rood en het was al een tijdje rood....!! Mijn zoon zei "wow", ik zei "oei" en de examinator zei ook iets wat ik niet kon verstaan...maar mijn zoon is wél netjes blijven wachten voor het rode licht. :D

Op een ander moment een vrachtwagen als tegenligger, die ons voorrang diende te geven (er stonden aan zijn kant auto's geparkeerd en hij had genoeg ruimte om eventjes tussen die geparkeerde auto's in te voegen om voorrang te verlenen) maar dat niet deed en ons dus klemreed :? Zoonlief wacht dus (want ik had hem op het hart gedrukt om niet zomaar op de stoep te rijden en de overtreder het probleem te laten oplossen), chauffeur draait zijn raampje open en zegt boos "rij toch gewoon de stoep op, je blokkeert alles" Zoon draait raampje open en zegt "ik mag de stoep niet oprijden, ik ben rijexamen aan het doen" :lol: :lol: toen zei de examinator wel "van mij mag je voorzichtig een stukje de stoep oprijden" wat ook gebeurde. En verder daar geen opmerkingen over gehad naderhand.

Kortom, het was weer een ervaring....

paar kleine opmerkingen zoals te laat naar rechts gepinkt bij het aanvangen van het keermanoeuver, ergens een keertje niet terug gepinkt voor een hindernis op de rijbaan, maar GESLAAGD!

begeleider: ik, mama, geen rijschool.

hehe, nog eentje te gaan, het einde is in zicht!

Dank aan iedereen hier! Ik heb deze keer geen vragen meer gesteld, maar toch veel gelezen, en zo weer dingen bijgeleerd, en mijn zoon ook. Keep up the good work.

(Dank ook voor het gebruik van mijn tekstje in het nieuwe praktijkboek, dat ik uiteraard weer prompt heb gedownload, het vorige was verouderd. Toen mijn zoon het praktijkboek doornam zei hij "er staat een tekstje in dat zo door jou geschreven had kunnen zijn" :wink: :lol: Wat ben ik voorspelbaar...

(Ik post nog wel een berichtje over onze belevenissen van de laatste week bij het leren rijden.)
de rijprof

Proficiat, zowel aan de zoon als aan de mama :wink: .
Gio

Bericht door Gio »

hallo,

ik moet maandag 03/09 mijn praktijkexamen doen. nu is mijn vraag, stel dat ik slaag (en ik denk ook dat het zal lukken) welke rijbewijs krijg ik dan. is het die nieuwe Europees rijbewijs (die lijkt op een identiteitskaart) of op de gewone oude roze papier?
is er een wachttijd voor je je rijbewijs krijgt? alle informatie graag!

ik zelf woon in berchem.

alvast bedankt!
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gio schreef:is het die nieuwe Europees rijbewijs (die lijkt op een identiteitskaart) of op de gewone oude roze papier?
Dat hangt van gemeente tot gemeente af.
Sommige geven al de bankkaart modellen uit, bij sommige is het nog steeds het oude papiertje.

Wat Berchem / Antwerpen uitgeeft weet ik zo niet.

Iemand die er recent een rijbewijs afgehaald heeft kan dat weten te zeggen ...
is er een wachttijd voor je je rijbewijs krijgt?
Doorgaans krijg je ze direct mee, soms is er een wachttijd van een paar dagen.

De papieren versie maakt men op het gemeentehuis zelf, de "bankkaarten" niet voor zover ik weet die worden extern aangemaakt.
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Gio schreef:is het die nieuwe Europees rijbewijs (die lijkt op een identiteitskaart) of op de gewone oude roze papier?
Dat hangt van gemeente tot gemeente af.
Sommige geven al de bankkaart modellen uit, bij sommige is het nog steeds het oude papiertje.

Wat Berchem / Antwerpen uitgeeft weet ik zo niet.

Iemand die er recent een rijbewijs afgehaald heeft kan dat weten te zeggen ...
is er een wachttijd voor je je rijbewijs krijgt?
Doorgaans krijg je ze direct mee, soms is er een wachttijd van een paar dagen.

De papieren versie maakt men op het gemeentehuis zelf, de "bankkaarten" niet voor zover ik weet die worden extern aangemaakt.

bedankt voor je snelle reactie
Gio

Bericht door Gio »

morgen moet ik examens doen. kan iemand mij zeggen of ik iets van verlichting moet aan laten? :roll:
graag alle info over wat ik wel en niet mag doen

tnx
de rijprof

Zie: http://www.derijprof/.be" target="_blank > praktijkexamen > controles
gio

Bericht door gio »

net examens gedaan en ik werd niet TOEGELATEN. waarom niet? omdat de linker achter deur van mijn auto niet open gaat (het is een 5deurs) hij zat een hele uitleg te geven over veiligheid. Van de 5mensen die examens moesten doen hadden er 2 een auto met 3deurs. ik vraag nog aan die exeminator: en de auto's met een 3deurs dan? zijn antwoordt: ja dat is iets apart. Alle auto's met een 3deur reden weg en ik zat naar zijn uitleg te luisteren. dit is niet normaal. :x :x :x :x :x :x :x :x

en nu weer 1,5 maand wachten voor een examen pffff ik heb zoiets nog nooit meegemaakt "veiligheid blalalabllba"
en ik tegen hem: ja amaj meneer, de auto's met een 3deur daar zou je pas schrik van krijgen :o

aan de mensen die nog examens gaan doen. let goed op want ze kijken zelfs naar de kleinste ding

iemand die mij raad kan geven waarop ik wel nog moet leten :|

Mod Bert: ik heb de diverse beledigingen uit je bericht verwijderd. Gelieve een beetje op je taalgebruik te letten aub. Ook als je ontgoocheld bent, en het niet eens bent met de beslissing die een examinator neemt. Lees er anders de >>> forumregels eens op na. :idea:
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

dit is niet normaal.
Dat is wel normaal.

Als de regel is, dat het voertuig waarmee je examen gaat afleggen volledig in orde moet zijn, en jij gaat naar het examen met een auto waarvan een van de deuren niet eens open kan, dan vraag je toch om ellende.
let goed op want ze kijken zelfs naar de kleinste ding iemand die mij raad kan geven waarop ik wel nog moet leten
Het staat trouwens uitdrukkelijk in ons praktijkboek dat de auto in orde moet zijn.
Alle andere zaken waarop je moet letten staan er ook in.

Meer succes volgende keer.

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER
Zenuwtrees

Bericht door Zenuwtrees »

In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode
Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter, en mijn begeleider zat naast mij.
Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
/
Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
/
Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest een kaartje trekken: aanduiden bandenslijtage, waar je dat kunt zien.
Dan lichten testen: dimlichten, grote lichten, pinkers, remlicht, mistlicht.
Uitleggen hoe ik controleerde of mijn zithouding goed was, en hoe mijn spiegels goedstonden, maar dus gewoon uitleggen en niet eerst dingen verkeerd zetten en dan terug juist ofzo ...
Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik heb 20u rijschool gevolgd maar dat is intussen al anderhalf jaar geleden, daarna alleen gereden maar vooral op vertrouwd terrein wat natuurlijk niet zo'n goede oefening is. Op het examen ben ik wel met een begeleider geweest en dus niet met de rijschool.
Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Mijn papa

Ja zoals jullie dus kunnen zien aan de '/'-tjes, faliekant gebuisd, heb niet eens mijn manoeuvres moeten uitvoeren. Ik was al twee dagen op van de stress, en vlak bij het examencentrum moest ik op de Meerdaalboslaan het rondpunt op. Het was tamelijk druk en ik dacht dat ik erop kon, maar 't was geen waar en een Luxemburger is dus moeten remmen voor mij. Verkeer hinderen = gebuisd, dus het was al meteen gebeurd.
Dan daarna van de zenuwen (ook door die eerdere fout) ergens verkeerd in gereden en niet goed gekeken, maar de examinator heeft mij gewoon in een tour terug gestuurd naar het examencentrum.

Volledig mijn eigen fout natuurlijk, en ook heel stom omdat ik weet dat ik goed genoeg kan rijden, maar terecht gebuisd.
De examinator was wel heel correct en ook zeer vriendelijk.

18 september ga ik terug, en hopelijk ben ik er dan wel door want anders wordt het een dure grap ... nu een manier zien te vinden om die zenuwen onder controle te houden, en natuurlijk ook nog wat meer gaan rondtouren in de buurt van Haasrode/Leuven/Oud-Heverlee.
Gast

Bericht door Gast »

GRO schreef:
dit is niet normaal.
Dat is wel normaal.

Als de regel is, dat het voertuig waarmee je examen gaat afleggen volledig in orde moet zijn, en jij gaat naar het examen met een auto waarvan een van de deuren niet eens open kan, dan vraag je toch om ellende.

hoe zit da dan me een auto met 3deurs??? moet je als "veiligheid" langs de koffer naar binnen en buiten gaan?

ik vraag nog aan die examinator hoe zit het dan met een auto met 3deurs? hij zegt gewoon tegen mij dat is iets apart...
betere uitleg kon ik echt niet krijgen...
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Een 3 deurs waarvan 3 deuren opengaan is volledig in orde, een 5 deurs waarvan maar 4 deuren opengaan niet. :idea:
Anderzijds kan ik begrijpen dat de logica niet helemaal klopt.

Wat ons hier vooral stoorde was je taalgebruik, niet het feit dat je het oneens bent me de examinator.
Heb je trouwens alleen met je examinator gesproken of ben je ook naar de hoofdexaminator gestapt. :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie