cat c1

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
walter

cat c1

Bericht door walter »

Ik had een rb cat D doch daarvan is de geldigheid verlopen sedert 2004.Ik wens een camper te kopen van +3500 kg.en daarvoor zou een rb.C1 volstaan.Heb info ingewonen bij politie en gemeente doch krijg diverse info.
Graag juiste oplossing aub. :idea:
Inazuma

Re: cat c1

Bericht door Inazuma »

walter schreef:Ik had een rb cat D doch daarvan is de geldigheid verlopen sedert 2004.Ik wens een camper te kopen van +3500 kg.en daarvoor zou een rb.C1 volstaan.Heb info ingewonen bij politie en gemeente doch krijg diverse info.
Graag juiste oplossing aub. :idea:
Van wanneer had je dat rijbewijs D ?

C1 gaat tot en met 7,5 ton MTM
Dat volstaat om met de meeste zware campers te rijden.

Nu, een volwaardige C is niet veel meer moeite of kosten - soms is het zelfs eerder zoeken naar een rijschool die C1 aanbiedt.
walter

Bericht door walter »

ik heb dat rb D gehaald via een rijcchool,ik meen in 1969.Volgens sommigen moet ik geen nieuwe scholing volgen,volgens een rijschoolinstructeur (uiteraard)wel.
mvg
walter.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

walter schreef:ik heb dat rb D gehaald via een rijcchool,ik meen in 1969.Volgens sommigen moet ik geen nieuwe scholing volgen,volgens een rijschoolinstructeur (uiteraard)wel.
mvg
walter.
Is dat nog altijd het oude model, of intussen vervangen geweest door een "europees" model rijbewijs ?

De overgangsmodaliteiten bij de invoering van het europees model, zijn als volgt :

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 398/654-t7" target="_blank

Artikel 86

§1. De rijbewijzen geldig voor de categorieën C, CE, D en DE, afgegeven vóór 1 januari 1989 blijven geldig gedurende een termijn van vijf jaar en zes maand, te rekenen vanaf de datum van de inwerkingtreding van dit besluit.

Het rijbewijs wordt hernieuwd op vertoon van een attest bedoeld in artikel 44, § 5.

Een nieuw rijbewijs wordt afgegeven, overeenkomstig de procedure voorgeschreven in artikel 49, zonder dat de aanvrager gehouden is om zich te onderwerpen aan de scholing en een nieuw theoretisch en praktisch examen te ondergaan.

Het nieuw rijbewijs is geldig voor de duur aangeduid op het attest bedoeld in het tweede lid.

Er staat voor zover ik kan zien nergens dat de hernieuwing ook binnen de opgegeven periode van 5,5 jaar moe(s)t gebeuren.
(Die liep tot 1 april 2004,)

Die oude rijbewijzen van voor 1989 verloren wel hun geldigheid voor C en D, door het ontbreken van de vereiste medische keuring , maar zijn in se niet ongeldig - ze bleven zonder omwisseling geldig voor A en B .

Voor zover ik kan zien, moet je enkel een medische keuring ondergaan, en dan een nieuw rijbewijs aanvragen.

De medische keuring moet je eender hoe doen als je nog met C of D wil rijden.
http://wegcode.be/~wegcode/index.php?op ... =642#art42" target="_blank

Artikel 42

De kandidaat voor een rijbewijs geldig voor de categorie C, C+E, D of D+E of voor de subcategorie C1, C1+E, D1 of D1+E moet een onderzoek ondergaan dat vaststelt of hij voldoet aan de normen voorgeschreven in bijlage 6 voor de groep 2.

Het onderzoek wordt ondergaan overeenkomstig de procedure bedoeld in artikel 44.
Diet

Bericht door Diet »

rijbewijs D is niet geldig voor een doorsnee camper... t'is geen bus hé

een camper moet een C(1) rijbewijs hebben, omdat ze ingeschreven staan als vrachtwagen.
(wegens minder dan 9 zitplaatsen voor pasagiers)
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer Walter een rijbewijs D behaalde in 1969 heeft hij automatisch ook een rijbewijs C.

Maar op de oude rijbewijzen (met een pijltje in geknipt) is dat niet voor iedereen even duidelijk. Een (naar boven wijzend) pijltje naast de "D" betekende dat het rijbewijs geldig was voor categorie D en alles wat erboven stond.
Overigens was zo'n rijbewijs automatisch ook geldig voor de categorie E indien geldig voor B, C of D...

Wie een dergelijk rijbewijs omruilde voor een Europees model krijgt dus alle categorieën afgestempeld.

Afbeelding
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
walter

Bericht door walter »

ik bezit sedert februari 2007 een eurpees rijbewijs waarop de categoriën C1/C/D1 en D geldig waren tot 31/3/2004.
Ik ga nu trachten te achterhalen waar ik zo'n medische test kan ondergaan en laat het verder wel weten.

walter. :? :?
Stefan Peeters
Administrator

Je kan best even contact opnemen met de FOD Volksgezondheid, zij regelen de medische keuring voor beroepschauffeurs (Medex)
op het nummer 02/524 97 97.
Je kan daar een afspraak maken in je eigen regio.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
walter

Bericht door walter »

u vermeldt beroeps , maar dat ben ik helemaal niet.Ik ben gewoon een rentenier die met een comfortabele motorhome wil toeren.

mvg

walter
Stefan Peeters
Administrator

Dat mag ook voor beroepsrenteniers :)

Leg die mensen gewoon uit wat je nodig hebt en dan helpen die je wel verder.
walter

Bericht door walter »

iedereen bedankt voor de reakties.Ik ga zeker het eindresultaat laten weten zodat personen in mijn geval ook geïnformeerd zijn.

mvg

walter.
Plaats reactie