**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Benny Stinkens
Administrator

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

B1 is de omgekeerde driehoek
Afbeelding

B 17 voorrang van rechts
Afbeelding

M9 M10 is een onderbord wat je er op wijst dat er fieters en bromfietsers uit beide richtingen kunnen komen.
Afbeelding
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Bekijk alvast deze pagina

KRUISPUNT EN BORDEN
Gast

Bericht door Gast »

Benny Stinkens schreef:B1 is de omgekeerde driehoek
Afbeelding

B 17 voorrang van rechts
Afbeelding

M9 M10 is een onderbord wat je er op wijst dat er fieters en bromfietsers uit beide richtingen kunnen komen.
Afbeelding

oké dank u, nu weet ik op welke borden ik nog goed moet oefenen,
ik had ook nog de opmerking
defensief rijden : voorbehoud
10.5 richtingsverandering
wilt dit dan zeggen da ik mijn pinkers meer moet gebruiken?
dank u
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: defensief rijden : voorbehoud
Beter uitkijken voor mogelijke gevaren.
10.5 richtingsverandering
wilt dit dan zeggen da ik mijn pinkers meer moet gebruiken?
Mogelijk, het kan ook dat je de richtingsverandering niet correct uitvoert.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Ga ook eens naar http://www.derijprof.be" target="_blank > praktijkexamen > wegcode > zie bolletje voorsorteren en afslaan.
MDBB

Bericht door MDBB »

Hallo iedereen!

- In welk examencentrum ben je geweest?
Asse

- Zat de examinator naast of achter jou?
Examinator zat rechts vanachter in de auto.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Dit was volledig vrij te kiezen. Ze liet me een straat inrijden en zei dat ik zelf een plekje mocht uitkiezen om te keren.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ze liet me een straat inrijden en wees de eerste geparkeerde auto aan als de auto waarachter ik me moest parkeren. Na het parkeren moest ik niet uitstappen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik heb het kaartje van de remvloeistof getrokken. Na dit aan te wijzen, moest ik mijn knipperlichten aansteken en eens claxonneren. Daarna ging ze achter de wagen staan en moest ik opnieuw mijn knipperlichten aansteken en eens op de rem gaan staan.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik heb 20u rijschool gevolgd bij de VAB Rijschool in Buggenhout. Naar aanleiding van het examen heb ik ook nog eens 2u examenbegeleiding gevolgd, wat wel nuttig was om Asse nog wat beter te leren kennen.

Geslaagd van de eerste keer, jippie!
de rijprof

Proficiat :wink:
Stresskip

Bericht door Stresskip »

Hoi!! Eventjes om de andere mensen te helpen volgende info, maar daarna heb ik zelf nog een vraagje!

Vandaag rijexamen gaan doen en GESLAAGD!! van de eerste keer, hoera :-)

Haasrode
Examinator zat rechts vanachter in de auto.

Ik werd een straat ingestuurd en mocht zelf kiezen waar. Er was echter niet zoveel keuze, gezien de straat nogal volzet was met geparkeerde wagens. Dan toch ergens een plekje gevonden waar geen wagens stonden geparkeerd en de borduur iets hoger was (vind ik zelf handiger, zo ben ik zeker dat ik 't voel als ik er tegenaan kom)

Hij wees me een auto aan waarachter ik moest parkeren.

Ik trok het kaartje van het oliepeil aanvullen. Daarna vroeg hij nog hoe ik het oliepeil kon controleren. Dan alle standaard controles: lichten, pinkers, ontwaseming, remlichten, ruitenwissers enz. Hij vroeg me ook welke zaken ik deed om me goed te zetten in de auto.

20u rijles bij de rijschool, dan 3 maanden geoefend en dan nog eens 2u rijles gevolgd een week voor het examen.

Ik ben dus heel blij dat het mij gelukt is, ondanks de enorme stress die ik amper onder controle kreeg!!! Ik wist wel dat dat voor niets nodig was, maar toch... makkelijker gezegd dan gedaan! Maar het examen was veel minder afschuwelijk dan ik gedacht had en de examinator was ook geen monster, zelfs zeer vriendelijk en aangenaam en probeerde me ook op mijn gemak te stellen.

Maar nog één vraagje: ik lees hier overal dat er opmerkingen op het blad staan, maar bij mij staat er een soort 'codetaal' bij opmerkingen, nl:
ECO + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

Da's alles dat er staat... maar wil wel graag weten wat dat wil zeggen?? Iemand??
de rijprof

ECO + betekent dat je goed ecologisch hebt gereden, positief dus. Proficiat :wink:
Stresskip

Bericht door Stresskip »

Bedankt! De andere codes zijn kleinere bemerkingen heb ik begrepen, waar ze niet echt een opmerking over maakten. Spijtig dat ik niet weet wat dat nu is, kon er misschien nog iets uit leren!

Mede dankzij deze site (en gerelateerde zoals de rijprof) en oa het praktijkboek is het me gelukt trouwens, dus moet jullie ook daarvoor bedanken! Ook het advies omtrent de gevaarlijke periode na het halen van je rijbewijs - als je denkt dat je goed kan rijden maar het eigenlijk nog niet zo heel goed kan en wat overmoedig wordt - neem ik ter harte! Al keek mijn rij-instructeur wel een beetje vreemd op toen ik de vraag stelde of ik op termijn nog eens terug naar de rijschool mocht komen om mijn rijstijl te laten evalueren... blijkbaar wordt die vraag niet zo vaak gesteld :-)
de rijprof

Al keek mijn rij-instructeur wel een beetje vreemd op toen ik de vraag stelde of ik op termijn nog eens terug naar de rijschool mocht komen om mijn rijstijl te laten evalueren... blijkbaar wordt die vraag niet zo vaak gesteld
Deze vraag wordt te weinig gesteld. Jij getuigt van heel kritisch te zijn voor jezelf en dat is héél positief. Misschien dat jij een opfrissing minder nodig hebt door je kritische instelling en je instructeur een beetje vreemd keek omdat net jij die vraag stelde.
Opfrissingles mag natuurlijk altijd.
patricky

Bericht door patricky »

Asse

Examinator zat rechts vanvoor

Plaats in de straat vrij te kiezen.

Parkeren "achter die grijze opel". Eerste poging zat niet helemaal goed, dus uitgereden en tweede poging ging perfect.

Remvloeistof aanduiden, en daarna alle lichten en klaxon.

Meer dan een jaar geleden 20u rijschool gevolgd, maar examen gedaan met eigen wagen en begeleider.

Geslaagd, tweede poging. Eerste maal was in Brussel met de rijschool.
AnnVdb

Bericht door AnnVdb »

Erembodegem

rechts vanachter

In de straat zei hij: hier mag je het manouver "keren in een straat" uitvoeren, kies zelf maar waar.
Gedaan:) En gelukt

Hij zei welke auto, en dan heb ik me in 1 keer geparkeerd, want parkeren kan ik het beste :P

Alle lichten, ook mistlicht, ruitenwissers, ontwasseming ruiten, toeter, pinkers, rem
En nr 4 : remvloeistof aanduiden.
ahja en ik moest ook uitleggen hoe ik mijn zetel goed zet en spiegels

Mijn moeder:) Begeleider dus

Achteraf zei hij: dat was goed he juffrouw, proficiat. Ik was superblij :D
Het was heel warm in die auto... kon hem moeilijk koel krijgen. 1 keer niet goed opgelet en wist niet hoe snel ik mocht in een straat... dus iets te traag gereden maar daar heeft hij niks over gezegd.
Verder overal voorrang gegeven, zone 30's enzo, goed letten op de verplichte richting pijlen want ik kwam op een T en hij zei niks. Ik dacht: huh? En hij zei: dit moet je weten. Dus ik keek en toen zag ik die pijl en alles was goed.
Geen snelweg moeten doen, was allemaal in de buurt van Erembodegem en omstreken. Maarja snelweg is wel griezelig maar op zich simpel.

Ahja en ik had ECO + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1
headknight

Bericht door headknight »

- In welk examencentrum ben je geweest? Leuven - Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter me
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik kreeg een baan in een wijk waar ik zelf mocht kiezen om te keren. Hij zij "De volgende straat links en in die straat gaan we keren. Je mag zelf de plaats kiezen".
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Op een straat dicht bij een kruispunt stond 1 wagen geparkeerd waarachter ik moest parkeren. Hij zij in die straat van "Parkeer even achter die wagen". Nadat hij het zecht heb ik even er vooruit achter geplaatst en had ik gezecht dat ik even aan de kant gaat staan voor de personen achter me door te laten. En daarvoor had ik ook een pluspunt gekregen. Daarna heb ik de wagen erachtergeparkeerd. Nadat ik de wagen heb geparkeerd zei hij "Verlaat de wagen alsof je iets gaat drinken en kom dan terug in de wagen". Nadat hij dat zei heb ik even gezecht "wil je dan even de ruit dicht doen". Toen zei hij "Denk alsof dat de ruit gesloten is". Dan heb ik rond de wagen gegaan en terug ingestapt en mocht ik verder rijden.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ik heb een kaartje moeten trekken en daarop stond de Moterolie aanduiden. Dan heb ik die aangeduid en ook erbijvertelt hoe je die kon vullen en waarop je erbij moet letten. Daarna heeft hij mij gevraagd de lichten te testen zodat alles werkt voor en achteraan. Hij heeft ook gevraagd hoe ik me zithouden kan controleren dat die goed is (ik moest het niet voordoen)
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Nee geen rijschool enkel met een begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
De begeleider was me vader

Ik ben geslaagd van de eerste keer. Ik heb 1 minpunt gekregen vanwege snelheid omdat ik telkens zegmaar ongeveer 10 km onder de snelheid zat (enkel bij 50/70/90). Ik heb hem toen ook verteld van dat ik er al wat ervaring mee heb dat als ik voor de 70 enz gaat en ik vergeet is te kijken naar de snelheid dat ik er soms wel overzat en daarom probeer ik er zeker onder te blijven. En ook door wat zekerheid dat ik die examen niet over de snelheden gaat. Daarbij heeft hij ook vertelt dat ik geen schrik moet hebben om erover te gaan. Ik heb volgende week maandag me vast rijbewijs dus nog een weekje met de L rijden en de regels ervan respecteren :)

oja ik heb niet op de autostraden moeten rijden zeker om niet in de ochtendspits te moeten komen.
Annvdb

Bericht door Annvdb »

Volgende week pas? Ik ging naar het administratief centrum en ik kreeg het meteen mee :mrgreen:

En proficiat!
Plaats reactie