Hey ik heb dinsdag examen en ik wou nog snel iets vragen:
Is het in elk geval verplicht om het stuur op 10u10 vast te houden?
Want ik heb het gevoel dat als ik het op 9u15 vasthoud dat ik het stuur beter in handen heb.
Ik denk niet dat je daarvoor kan buizen, maar ik wil toch niet meteen een slechte indruk geven.
Stuur vast nemen op correcte manier
Re: Stuur vast nemen op correcte manier
Het is de bedoeling dat je het voertuig onder kontrole hebt.
Beide handen zoveel mogelijk op het stuur houden is daarbij eerst van belang.
10u10 of 9u15 is bijzaak.
De reden waarom men is overgeschakeld van 10u10 naar 9u15 is omdat tegenwoordig auto's zijn uitgerust met airbags. Wanneer die openspringen kan het zijn bij 10u10 dat je armen en handen tegen je worden gedrukt. Bij 9u15 worden ze veel eerder naar buiten gedrukt. Maar 'officieel' bestaat alleen de verplichting van je voertuig onder kontrole te hebben.
Beide handen zoveel mogelijk op het stuur houden is daarbij eerst van belang.
10u10 of 9u15 is bijzaak.
De reden waarom men is overgeschakeld van 10u10 naar 9u15 is omdat tegenwoordig auto's zijn uitgerust met airbags. Wanneer die openspringen kan het zijn bij 10u10 dat je armen en handen tegen je worden gedrukt. Bij 9u15 worden ze veel eerder naar buiten gedrukt. Maar 'officieel' bestaat alleen de verplichting van je voertuig onder kontrole te hebben.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: Stuur vast nemen op correcte manier
10 na 10 of 15 na 9 is allebei goed.
zie: http://www.derijprof.be" target="_blank > rijtechniek > sturen
zie: http://www.derijprof.be" target="_blank > rijtechniek > sturen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 01 aug 2012, 23:04
Re: Stuur vast nemen op correcte manier
Ik heb een paar dagen voor mijn praktijkexamen 2 uurtjes "proefexamen" gedaan omdat ik geen rijles had gevolgd.
De instructeur zei me daar "het valt me op dat ge vaak met 1 hand stuurt" Dit klopt, ik houd men rechterhand bijna continue op de versnellingspook. "Best op het examen met 2 handen sturen, ze kunnen u er niet voor buizen maar wel een opmerking geven"
(Ik vermoed dat meerdere opmerkingen dan wél een buis zijn)
Nuja, ik heb geprobeerd al zijn adviezen zo goed mogelijk op te volgen (velen waren zeer nuttig! 2 uurtjes "proefexamen" bij een rijschool raad ik zeker aan als je geen les hebt gevolgd!) maar met 2 handen rijden ging bij mij redelijk in tegen mijn reflexen, zeker in de kleine wijkjes van Asse-Mollem, zeker omdat je constant terug moet schakelen.
Nu, bij het einde van de rit vertelde de examinator me dat ik een perfecte rijstijl had, en perfecte kijktechniek had. Niets op aan te merken zei hij
Dus op zich is de 10u10 of 9u15 houding niet zo heel belangrijk, zorg gewoon dat je je voertuig ten allen tijde onder controle hebt. Merk je dat je een situatie tegenkomt waar het lastiger sturen is, vertraag dan eerst voldoende (2de versnelling bij voorkeur) om dan je linker hand te "begeleiden" met je rechterhand.
Ps. Ik wil niet de indruk geven dat ik zeg dat je met 1 hand moet rijden! Als je lange tijd niet gaat moeten schakelen houd je best je 2 handen op het stuur!
De instructeur zei me daar "het valt me op dat ge vaak met 1 hand stuurt" Dit klopt, ik houd men rechterhand bijna continue op de versnellingspook. "Best op het examen met 2 handen sturen, ze kunnen u er niet voor buizen maar wel een opmerking geven"
(Ik vermoed dat meerdere opmerkingen dan wél een buis zijn)
Nuja, ik heb geprobeerd al zijn adviezen zo goed mogelijk op te volgen (velen waren zeer nuttig! 2 uurtjes "proefexamen" bij een rijschool raad ik zeker aan als je geen les hebt gevolgd!) maar met 2 handen rijden ging bij mij redelijk in tegen mijn reflexen, zeker in de kleine wijkjes van Asse-Mollem, zeker omdat je constant terug moet schakelen.
Nu, bij het einde van de rit vertelde de examinator me dat ik een perfecte rijstijl had, en perfecte kijktechniek had. Niets op aan te merken zei hij
Dus op zich is de 10u10 of 9u15 houding niet zo heel belangrijk, zorg gewoon dat je je voertuig ten allen tijde onder controle hebt. Merk je dat je een situatie tegenkomt waar het lastiger sturen is, vertraag dan eerst voldoende (2de versnelling bij voorkeur) om dan je linker hand te "begeleiden" met je rechterhand.
Ps. Ik wil niet de indruk geven dat ik zeg dat je met 1 hand moet rijden! Als je lange tijd niet gaat moeten schakelen houd je best je 2 handen op het stuur!
Re: Stuur vast nemen op correcte manier
Waardoor je ook voortdurend druk zet op het schakelmechanisme.azziplekkus schreef: ik houd men rechterhand bijna continue op de versnellingspook.
Een mechanisme dat in tegenstelling tot hoe sommigen het bedienen, nauwelijks druk nodig heeft.
Die druk wordt doorgezet tot in de versnellingsbak, en kan daar leiden tot versnelde slijtage.
Verkeerd sturen kan je rustig een voorbehoud of onvoldoende opleveren, en er zo mee voor zorgen dat je alsnog buist ..."Best op het examen met 2 handen sturen, ze kunnen u er niet voor buizen maar wel een opmerking geven"
(Ik vermoed dat meerdere opmerkingen dan wél een buis zijn)
Met 1 handje aan het stuur heb je amper reflexen ...met 2 handen rijden ging bij mij redelijk in tegen mijn reflexen
Schakelen duurt 2 à 3 seconden: stuur naar versnellingspook, schakelen, terug naar stuur., zeker in de kleine wijkjes van Asse-Mollem, zeker omdat je constant terug moet schakelen.
Re: Stuur vast nemen op correcte manier
Hier nog een hele discussie over verschillende stuurtechnieken, maar ik zie daar nergens met één hand sturen als een veilige en correcte methode.
viewtopic.php?f=8&t=14615" target="_blank
viewtopic.php?f=8&t=14615" target="_blank