Het maximale gewicht van een aanhanger of oplegger bij rijbewijscategorie BE is beperkt tot 3.500 kg. Het maximale gewicht van de aanhangwagen of oplegger kan
onder bepaalde voorwaarden zwaarder zijn dan 3.500 kg.
NL
De toegestane maximum massa van de oplegger of middenasaanhangwagen mag meer bedragen dan 3500 kg als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
• de toegestane maximumlast onder de koppeling van de
oplegger of middenasaanhangwagen bedraagt niet meer dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend motorrijtuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend motorrijtuig, en
• de toegestane maximum aslast dan wel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen bedraagt niet meer dan 3500 kg.
Voor een oplegger kan ik er nog ergens inkomen dat de MTM groter mag zijn dan 3500 kg, mits een totale aslast van max. 3500 kg
Een deel van de MTM van de opligger ligt immers op de plateau.
Maar dan komen we eigenlijk weer terug bij de huidige regeling waarbij je maximaal tot een ton of 5 mag trekken met B+E.
Voor een middenasser de MTM groter dan 3500 kg terwijl de totale aslast minder moet zijn, betekent dat de kogeldruk afgetrokken wordt van de MTM , en als dat onder de 3500 zit is het blijkbaar OK ...
Of er zo veel aanhangers zijn ???
Dit is helemaal te gek om los te lopen :
Je moet in NL examen BE doen, maar mag dan kiezen of je dat rijbewijs wil, dan wel een veel beperkter code 96 ... Du-uh
NL
Hiervoor moet men dan een examen doen dat gelijk is aan het examen van de categorie BE.
De persoon die het examen heeft gehaald, mag zelf kiezen wat hij liever wil: BE of B+ code 96. Er wordt echter geen automatische keuze ingebouwd voor B+ code 96. Dit betekent dat in eerste instantie altijd rijbewijscategorie BE wordt afgegeven, tenzij de examenkandidaat zelf verzoekt om rijbewijs B+ code 96 te krijgen.
gaat elk land zijn interpretatie geven aan deze europese 'éénmakings' richtlijn ???
Dat is het drama van de EU ...
Terwijl het over gelijkschakeling zou moeten gaan, laat men nog steeds dergelijke fantasietjes toe ... die niet alle landen gaan invoeren.
Volgens het Belgisch KB volstaat voor die combinatie geen rijbewijs B+E meer aangezien de AHW > 3500kg MTM zit ...
Met de verschillende nationale overgangsmaatregelen er nog bij wordt het een compleet potje.