- In welk examencentrum ben je geweest? Moorsele
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? De examinator zei in een straat 'Keer hier maar, kies maar waar'. Was wel een best smalle straat. Maar moeilijk gaat ook
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? 'k moest achter een groene BMW gaan parkeren, in een vrij rustige straat (1 auto gepasseerd tijdens mijn manoever) Toen ik geparkeerd was, moest ik uitstappen en zo een toertje rond de auto wandelen. (Tip: gebruik die tijd en verse lucht om even de stress van je af te laten, en eens diep in en uit te ademen! Doet wonderen! Allez, bij mij toch..)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Dimlichten, pinkers, remlicht, ruitenwissers. En op het kaartje dat ik moest trekken stond 'koelvloeistof'
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? begeleider: mama
Resultaat: geslaagd!
Wel met enkele opmerkingen:
- snel genoeg rijden
vooral op-en afritten. Terechte opmerking, maar het is niet evident om eerst auto's die de autosnelweg oprijden te laten invoegen en dan zelf nog vlug je afrit te kunnen oprijden, zeker als het druk is. En dan zijn er ook niet zo'n vriendelijke mensen op de weg om plaats te maken voor jou. En de op- en afritten zijn soms echt kort na elkaar in de buurt van Wevelgem, vind ik (misschien vind ik dat omdat ik daar bijna nooit rij, en omdat ik nog niet zo gewend ben om op op- en afritten te rijden)
- nog meer in spiegels kijken, vooral rechts bij het afslaan. Ik had een zonnebril aan op het moment van mijn examen (ja, voor een keer dat de zon schijnt deze zomer!), dus ik weet niet in hoeverre de examinator mijn ogen van de achteruitkijkspiegel naar de rechter spiegel zag gaan, want daar beweeg ik mijn hoofd niet/heel weinig voor.. En als nodig, keek ik ook over mijn schouder. Maar blijkbaar nog niet genoeg (wel genoeg om geslaagd te zijn ^^).
- defensief rijden: voorbehoud (voorrang) stond er nog op mijn blad, maar daar zei hij eigenlijk niets over. Waarschijnlijk was dat bij zo'n wegversmalling waar ik geen voorrang had (zo een bord met een witte en een rode pijl), doorreed, hoewel een auto naderde in de verte, maar ik schatte in dat ik vroeger aan de versmalling zou zijn dan de andere auto (wat ook zo was).. Of misschien had hij het over iets anders, dat ga ik nooit weten
Parcours: ik vond het parcours eigenlijk echt niet leuk. 'k heb denk ik in alle wijken tussen Moorsele en Heule gereden, overal met voorrang van rechts en zo, heel veel wegversmallingen, verhoogde inrichtingen en zone 30's. Jah, dan moet hij niet zagen over te lage snelheid

En dan was er nog ergens markt, dus heel veel fietsers en voetgangers onderweg..
Ik heb 4 uren les gevolgd met de rijschool, nadat ik een tijdje met mama en papa gereden heb. Gelukkig heb ik dat gedaan, zo leer je waar de examinatoren extra op letten, waar je nog fouten maakt en rij je vaak in straten waar je je examen moet afleggen. En zo test je ook nog eens je stress, want je rijdt met iemand die je (waarschijnlijk) niet kent.
Oja, oefen eens met je begeleider naast jou, en ook iemand op de achterbank (waar de examinator zal zitten), want het is een beetje wennen dat daar iemand zit, in je achteruitkijkspiegel zie je dat hoofd iedere keer