Rijbewijs BE bijna vervallen

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Kristoff

Rijbewijs BE bijna vervallen

Bericht door Kristoff »

Beste

Ik heb vorig jaar in juni een voorlopig rijbewijs BE afgehaald (model 3) met het idee dat mijn laatste academiejaar toch rustig zou zijn en ik tijd zat had om te oefenen. Dit viel enigszins tegen. :lol:

Nu ben ik aan mijn stage bezig en kan ik weer wat oefenen, maar als het niet lukt, dreigt het voorlopig rijbewijs dus te vervallen. Aangezien ik dit per se wil halen, vroeg ik me het volgende af:

Als ik nu lessen ga volgen, wordt mijn rijbewijs BE dan opnieuw verlengd met 1 jaar? Met andere woorden, kan ik mezelf wat extra tijd kopen door lessen te nemen?

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

MVG
Kristoff
Benny Stinkens
Administrator

Re: Rijbewijs BE bijna vervallen

Bericht door Benny Stinkens »

Indien u de scholing volgt
onder dekking van een voorlopig rijbewijs model 3
Deze scholingswijze kan alleen gevolgd worden door de kandidaten die niet vervallen zijn
van het recht tot sturen of die hersteld zijn in het recht tot sturen. Met het behoorlijk
ingevuld formulier "Aanvraag om een voorlopig rijbewijs" en tegen voorlegging van uw nog
geldig rijbewijs dat geldig verklaard is voor ten minste de categorie B van de motorvoertuigen,
dient u bij het gemeentebestuur een voorlopig rijbewijs af te halen.
Het voorlopig rijbewijs mag in geen geval geplastificeerd worden, aangezien bepaalde vakken
van het document nog moeten kunnen worden aangevuld.
Opgepast: De aanvraag om een voorlopig rijbewijs laat niet toe te rijden. U moet houder
en drager zijn van een voorlopig rijbewijs. Het is 12 maanden geldig en kan in geen geval
verlengd worden.
U kan slechts een nieuw voorlopig rijbewijs voor dezelfde categorie van voertuigen bekomen
na een verloop van 3 jaar, te rekenen vanaf de einddatum van het laatst bekomen voorlopig
rijbewijs.
Het trekkend voertuig moet behoren tot de categorie B.
U moet vergezeld zijn van een begeleider, die vermeld staat op uw voorlopig rijbewijs.
Er mogen twee begeleiders voorzien worden.
U mag buiten één van uw begeleiders slechts één enkele passagier vervoeren,
m.a.w. maximum 2 personen, ofwel 1 begeleider + 1 passagier ofwel 2 begeleiders.
U kan uw praktijkexamen afleggen in het examencentrum van uw keuze.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Best rijlessen nemen met aansluitend examen met de rijschool.
Kristoff

Bericht door Kristoff »

Oké, bedankt voor de antwoorden. Ik dacht dat het misschien kon omdat ik wissel van rijbewijs-model, maar niet dus. :-)
Kristoff

Bericht door Kristoff »

Bijkomende vraag: ik heb een aanhangwagen gehuurd en zie net dat er geen fotokopieën worden aanvaard. Bij het bedrijf wouden ze mij onder geen enkel beding originele papieren meegeven, enkel kopieën, wat me ook logisch lijkt. Voor een waarborg van 400 euro krijgt de persoon de aanhangwagen en papieren mee, zou goedkoper zijn dan er eentje te kopen. :lol:

Ik kan er dus bij voorbaat al van uit gaan dat ik niet mag beginnen? :?
de rijprof

Bericht door de rijprof »

De waarborg krijg je, indien er geen schade is, terugbetaald.
Kristoff

Bericht door Kristoff »

de rijprof schreef:De waarborg krijg je, indien er geen schade is, terugbetaald.
Ja, maar ik doelde op het feit dat als ze je alle originele papieren meegeven, men voor slechts 400 euro een aanhangwagen mét papieren kan 'kopen'. :lol: Vandaar leek het me logisch dat ze enkel kopies geven.
Gast

Bericht door Gast »

flauwe zever van die verhuurfirma

als ik auto huur dan zitten daar originele papieren bij en dat kost maar 47 €/dag
dus voor een aanhangertje mag dat toch geen probleem geven?!

wel verbaasd dat ze met een voorlopig rijbewijs je een verhuring toestaan.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:als ik auto huur dan zitten daar originele papieren bij
Dat is een duplicaat, zoals voorzien voor auto's die verhuurd worden.
wel verbaasd dat ze met een voorlopig rijbewijs je een verhuring toestaan.
De meeste bestuurders waaraan ze lichtere aanhangwagens verhuren, kunnen er doorgaans ook alleen mee voorruit rijden.

Dus zoveel verschil maakt dat niet om een AHW te verhuren aan iemand met een definitief rijbewijs B, maar een voorlopig rijbewijs B+E ;)
Plaats reactie