Begintechnieken/Basistechnieken autorijden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Franstalige

Begintechnieken/Basistechnieken autorijden

Bericht door Franstalige »

Voor wie zijn eerste stapjes zet in een auto, voor wie al rijervaring heeft, voor wie het rijexamen nog moet doen of voor wie het al achter de rug is maar toch weinig ervaring heeft, lang niet gereden heeft... kortom allemaal situaties waarbij de begintechnieken en de basis o zo belangrijk is en blijft.

Dus ik zet een aantal zaken op een rijtje waar mensen vanop dit forum hun visie kunnen geven met als doel mensen minder zenuwachtig te maken en twijfels uit de weg te ruimen (ik zeg dus niet of onderstaand goed of fout is)

1)Je moet goed leren starten en stoppen (zie de Rijprof voor wie dit nog niet onder de knie heeft/nooit gedaan heeft)
2)Als je vanaf een snelheid komt van circa 50 km/u, dan weet je dat je pas over 25 meter tot stilstand komt. Dus moet je zachtjes beginnen afremmen en pas bij lage toerentellen ontkoppelen.

VRAAG: Dus ook als je eerst niet in lagere toerentellen aan het rijden was, moet je toch op het einde nog ontkoppelen + daarna zacht de rem aantikken om volledig te stoppen?

3)Je rijdt 70 km/u maar je ziet dat je over 20 meter al moet stoppen. Stel, je raakt in paniek
VRAAG: hoe reageer je het best in zo'n situatie?

4)Als je in een file staat of je wil parkeren, ergens in/uitrijden, op parking rondrijden op zoek naar parkeerplaats...
VRAAG: is het dan oké dat je enkel met je ontkoppelingspedaal een beetje snelheid maakt? Wil je stoppen, dan druk je immers kort (een seconde) terug je rem in?

5)Waarom (zeg maar sneller dan 20 km/u) eerst remmen en daarna pas ontkoppelen. Het is logisch dat je stoplichten moeten branden maar is het niet het veiligst om dit altijd toe te passen (ongeacht de snelheid)

6)Je bent op het examen, je voert je parkeermanoeuvre uit, stapt uit, kijkt naar de auto en stapt terug in (je moet een aantal zaken correct uitvoeren hierin om te slagen) maar tijdens het uitstappen zie je dat de wagen eigenlijk niet zo recht staat als zou moeten. Dus: is dit automatisch gebuisd? En stapt de examinator ook automatisch uit om te zien hoe de wagen staat of hebben ze meer oog naar hoe jij instapt, het verkeer in de gaten houdt alvorens het instappen?

7)Je bent op het examen, je hebt een bord niet gezien en examinator vind niet dat je verder mag rijden. Nu, ik ken genoeg mensen die nauwelijks op hun borden letten maar ook nog nooit een ongeval gehad hebben. TUURLIJK moet je voortdurend rondkijken maar kan je hem toch overtuigen om je een 2de kans te geven om dus verder te rijden want je kan het gemist hebben in het begin door de stress.

Zo, een aantal zaken die meer duidelijkheid kunnen scheppen en minder stress kunnen bezorgen voor eender wie, wie niet zo veel ervaring heeft in de auto en misschien ook nog het examen moet doen. Want de reacties die hieruit voortvloeien komen van professionals die enkel willen dat je goed leert autorijden en dit zonder stress.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Begintechnieken/Basistechnieken autorijden

Bericht door GRO »

Leuk dat je hier een aantal zaken opschrijft en een reeks vragen stelt.
Al deze vragen staan trouwens uitgebreid beantwoord in ons praktijkboek.
Het is niet de bedoeling van dit forum om er een cursus basistechnieken autorijden van te maken.

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER
Franstalige

Re: Begintechnieken/Basistechnieken autorijden

Bericht door Franstalige »

Niet alles staat erin denk ik maar wellicht handig dat je dit aanhaalt. Ik neem aan dat het downloaden niet gratis is?
En ik neem ook aan dat de meesten onder de forumbezoekers dit gedownload hebben en dat dit toch wel een meerwaarde is?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Begintechnieken/Basistechnieken autorijden

Bericht door de rijprof »

Zeker een meerwaarde.
En wat ook een meerwaarde is:
klik eens >>> hier
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
storm
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 15:17
Locatie: deurne 2100

Re: Begintechnieken/Basistechnieken autorijden

Bericht door storm »

Franstalige schreef:Voor wie zijn eerste stapjes zet in een auto, voor wie al rijervaring heeft, voor wie het rijexamen nog moet doen of voor wie het al achter de rug is maar toch weinig ervaring heeft, lang niet gereden heeft... kortom allemaal situaties waarbij de begintechnieken en de basis o zo belangrijk is en blijft.

Dus ik zet een aantal zaken op een rijtje waar mensen vanop dit forum hun visie kunnen geven met als doel mensen minder zenuwachtig te maken en twijfels uit de weg te ruimen (ik zeg dus niet of onderstaand goed of fout is)

1)Je moet goed leren starten en stoppen (zie de Rijprof voor wie dit nog niet onder de knie heeft/nooit gedaan heeft)
2)Als je vanaf een snelheid komt van circa 50 km/u, dan weet je dat je pas over 25 meter tot stilstand komt. Dus moet je zachtjes beginnen afremmen en pas bij lage toerentellen ontkoppelen.

VRAAG: Dus ook als je eerst niet in lagere toerentellen aan het rijden was, moet je toch op het einde nog ontkoppelen + daarna zacht de rem aantikken om volledig te stoppen?

3)Je rijdt 70 km/u maar je ziet dat je over 20 meter al moet stoppen. Stel, je raakt in paniek
VRAAG: hoe reageer je het best in zo'n situatie?

4)Als je in een file staat of je wil parkeren, ergens in/uitrijden, op parking rondrijden op zoek naar parkeerplaats...
VRAAG: is het dan oké dat je enkel met je ontkoppelingspedaal een beetje snelheid maakt? Wil je stoppen, dan druk je immers kort (een seconde) terug je rem in?

5)Waarom (zeg maar sneller dan 20 km/u) eerst remmen en daarna pas ontkoppelen. Het is logisch dat je stoplichten moeten branden maar is het niet het veiligst om dit altijd toe te passen (ongeacht de snelheid)

6)Je bent op het examen, je voert je parkeermanoeuvre uit, stapt uit, kijkt naar de auto en stapt terug in (je moet een aantal zaken correct uitvoeren hierin om te slagen) maar tijdens het uitstappen zie je dat de wagen eigenlijk niet zo recht staat als zou moeten. Dus: is dit automatisch gebuisd? En stapt de examinator ook automatisch uit om te zien hoe de wagen staat of hebben ze meer oog naar hoe jij instapt, het verkeer in de gaten houdt alvorens het instappen?

7)Je bent op het examen, je hebt een bord niet gezien en examinator vind niet dat je verder mag rijden. Nu, ik ken genoeg mensen die nauwelijks op hun borden letten maar ook nog nooit een ongeval gehad hebben. TUURLIJK moet je voortdurend rondkijken maar kan je hem toch overtuigen om je een 2de kans te geven om dus verder te rijden want je kan het gemist hebben in het begin door de stress.

Zo, een aantal zaken die meer duidelijkheid kunnen scheppen en minder stress kunnen bezorgen voor eender wie, wie niet zo veel ervaring heeft in de auto en misschien ook nog het examen moet doen. Want de reacties die hieruit voortvloeien komen van professionals die enkel willen dat je goed leert autorijden en dit zonder stress.


Wat verlangd de eximinator op het examen .... :?: dat de leerling de wegcode grondig uitvoerd tydens het rijden ....
vloeiend kan deelnemen in het verkeer ...het verkeer niet onnodig tegenhoud ..vb.onnodig traag te rijden ....
tydens het rijden ver vooruit kijkt.....
dat de leerling het schakelen als de koppeling goed uitvoerd...(dus niet onnodig schakeld naar oordeel van de eximinator. :!:
de voorang regels ....algemene regel voorang rechts..of indien borden anders aangeven ...
naderingen kruispunten of rondpunt.... (het steeds vertragen voor het naderen van kruispunten en rondepunten....
voorang verlenen op en kruispunt en rondpunt....vb....fietspad binnen een rondpunt...altyd voorang geven aan de fietsers ....vb fietspad buiten en rondpunt fietsers moeten voorang verlenen aan de auto...... hoffelijkheid blijkt toegestaan ...maar niet het hele examen door .... :!:
betreft het stil vallen tydens en examen ...geen paniek tot 2 maal toe mag dit voorval gebeuren ..en 3de maal vrees ik er voor.... :!:
betreft de bochten te nemen bij het afslaan .....rechts afslaan kleine bocht ...'links afslaan grote bocht.....
bebouwde kom....opgepast met zone 30... :!: beter 25kmp ..dan 31... :!: .
typ...u rijd op en voorangsbaan 70kmp.... in de verte merkt u en bord 50kmp .... voet van de gas af remmen...wand u moet nog voor het bord van 50kmp ....op 50kmp komen te rijden......in de bebouwde kom.....
op en rondpunt mag je tydens en examen er oprijden met enkel de koppeling te gebruiken..... altyd goed achterom kijken voor fietsers .... :!: de eximinator zal ht waarderen.... :!: belangrijk tydens en examen de afstand houdend........
en woonerf....benaderen 20kmp.....verhoogde inrichting 30kmp.....dus geen 40 :!:
de maneuvers ...het parkeren vloeiend uitvoeren .....de eximinator zal u vragen te claxonren als u denkt goed te staan ...de eximinator opend de deur even betreft de afstand van de boord .....30 cm ongeveer.
daarna voor u het portier opend kijkt u even links van u ...daarna opend u het portier ....met uw zicht naar het komend verkeer ....u loopt naar de achter zijde van uw wagen ...en komd terug naar de voorkand van uw wagen .u staat even stil op de stoep... u bljifd even voor de voorkand van uw auto staan en kijkt nogmaals links als rechts ....opkomend verkeer behoud zijn voorang... :!:
dan keren in een smalle straat ......belangrijk u bepaald de plaats om te keren ....niet de eximinator :!:
tydens ht maneuver geefd u voorang ... ook al geefd men zijn voorang af ..... :!: u doet en maneuvere .... :!:


voor wie zijn examen nog moet uitvoeren .....bekijk het anders ...... eerder als en proef rit.... :)
bewijs dat jy goed hebt geleerd en hebt geoefend tydens uw stage.....
iedereen heefd enig wat zenuwen...dat komd door het onbekende.....gezonde zenuwen houden u alert :wink:
wees tydens het examen niet perfekt :!: niemand rijd perfekt nog foutloos ook niet en eximinator.....
deze persoon doet enkel zyn taak....

wees defensief en niet agresief ...de eximinator zal het waarderen... :!:
en typke ....leer eerst met en auto te vertrekken met enkel de koppeling zodanig dat u daar de feeling in krijgd..... :wink:
de auto's van de rijschool blijken diesel ..... :)
en typke het is niet de bedoeling dat u vriend word met en eximinator.....
maar nederigheid staat altyd op zijn plaats.... :wink: houd altyd bij en oversteek plaats voor voetgangers plaats ruimte ...sta nooit stil op en zebrapad :!: anders vrees ik er voor :!:
wat de steekproeven betreft ...dat blijkt voor ieder verschillend van steekproefgewijs... opgepast deze punten tellen mee voor het rij examen . :!:



en denk erom het gaat hier om een proefrit .....

.groeten storm :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Begintechnieken/Basistechnieken autorijden

Bericht door de rijprof »

In 2 woorden: veilig en correct :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gesloten