Ongeval op het prive terrein van het praktijkexamenA.wat nu?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
Zoutleeuw..

Ongeval op het prive terrein van het praktijkexamenA.wat nu?

Bericht door Zoutleeuw.. »

Weet iemand deze oplossing die ik nergens kan vinden.Dank bij voorbaat.

Wanneer iemand praktijkexamen A gaat afleggen voor de motor met een voorlopig rijbewijs A met een begeleider/ster zonder rijschool/met rijschool,moet je verschillende oefeningen uitvoeren op een prive terrein van het examencentrum.Nu stel ik mij de vraag.

1 / Wanneer je moest vallen met de motor tijdens de praktijkexamen A en je heb een botbreuk of iets anders op gelopen.Is de examencentrum dan ook verantwoordelijk voor de ziekenhuis kosten enz... :?: omdat het ongeval is gebeurt op een [bprive terrein][/b] :?: Want je zie negens staan op het prive praktijkexamen terrein van het examencentrum,wij zijn niet verantwoordelijk voor ongevallen.
Jesse

Re: Ongeval op het prive terrein van het praktijkexamenA.wat nu?

Bericht door Jesse »

Ze zullen wel aansprakelijk zijn als het ongeval wordt gelinkt aan bv. hun infrastructuur (put in het terrein), maar als je gewoon valt door te slippen, dan zijn zij niet verantwoordelijk volgens mij. Je mag trouwens alleen het examen beginnen als je een geldige verzekering hebt.
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
Zoutleeuw,

Alleen motor noodstop oefenen is toch levensgevaarlijk?

Bericht door Zoutleeuw, »

Dank voor u antwoord.

ik vind dt toch gevaarljk een noodstop uitvoeren tegen 50km per uur op het praktijkexamen.Want je kunt dat toch niet alleen gaan oefenen zo een noodstop,omdat je dan elke maand nieuwe motorbanden moet gaan komen voor de motor en die remsporen die je elke achter laat op de baan van het gemeente terrien + Je kunt dat toch niet alleen gaan oefenen zo een noodstop met de motor op een gemeente terriein waar ze ook oefenen met de auto,want als je moest vallen met de motor en je bent heel alleen,dan kunt je toch niet meer alleen recht komen onder u motor als die motor op u is gevallen en je heb een botbreuk of iets anderrs opgelopen,dat is toch levensgevaarlijk.

! voor de rest vind ik dat heel plezant die oefening met de motor,maar die noodstop vind ik toch heel gevaarlijk en als je die noodstop nog moet uitvoeren op het praktijkexamen zonder heel veel te hebben geoefenende is dat toch gevaarlijke vind ik.Of komt dat bijna nooit voor dat leerlingen vallen met de motor tijdens de noodstop uivoering op het praktijkexamenA :?
En als het nu regen tijdens het praktijkexamenA,moet je dan nog altijd die noodstop blijven uitvoeren of :?:
Jesse

Bericht door Jesse »

Op zich is het natuurlijk gevaarlijker om met een motor te rijden dan met een auto (je bent minder beschermd), daardoor moet je net de manoeuvres onder de knie hebben, omdat elke motorrijden min of meer in een echte situatie ooit eens een noodstop of ontwijking moet uitvoeren. En je kan deze dan beter al wat onder de knie hebben.

Toen ik rijschool volgde en de eerste keer moest ontwijken en remmen tegen 50 km/h had ik ook wel wat schrik, dat heeft iedereen wel. Maar naarmate je meer en meer deze handelingen oefend, zal je véél meer vertrouwen krijgen in je motor en ook in je zelf.

Als het regent gaan de manoeuvres ook gewoon door, want als je in het echt een noodstop moet uitvoeren, kan je ook niet kiezen of het een droog of een nat wegdek is.

Maar moest ik mijn examen moeten doen op een dag dat hel verschrikkelijk slecht weer is, zou ik gewoon afbellen en een latere afspraak maken (mag allezins in Haasrode zonder extra te betalen)

Groeten,
Jesse
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

jessevds schreef:Ze zullen wel aansprakelijk zijn als het ongeval wordt gelinkt aan bv. hun infrastructuur (put in het terrein), maar als je gewoon valt door te slippen, dan zijn zij niet verantwoordelijk volgens mij.
Klopt.
Je mag trouwens alleen het examen beginnen als je een geldige verzekering hebt.
De vereiste verzekering tegen burgerlijke aansprakelijkheid, komt niet tussen voor de kosten die de bestuurder zelf heeft tgv een ongeval dat hij zelf veroorzaakt.

Daarvoor heb je een aparte bestuurdersverzekering nodig, of een aanvulling in die zin van je BA-verzekeringscontract, of een polis die je in het algemeen dekt bij alle soorten ongevallen in het verkeer.
Inazuma

Re: Alleen motor noodstop oefenen is toch levensgevaarlijk?

Bericht door Inazuma »

Zoutleeuw, schreef:ik vind dt toch gevaarljk een noodstop uitvoeren tegen 50km per uur op het praktijkexamen.
De afstand die je daar hebt, maakt dat het eigenlijk geen noodstop is.

Als je dat gevaarlijk vindt, stop dan met motorrijden, of leer het onder beter gecontroleerde omstandigheden (rijschool) en kijk wat je er dan van vindt.
Seriously.
Want je kunt dat toch niet alleen gaan oefenen zo een noodstop
Waarom niet ?
Op een verlaten weg, terrein ergens ...
,omdat je dan elke maand nieuwe motorbanden moet gaan komen voor de motor en die remsporen die je elke achter laat op de baan
Met de snelheid en afstand die je hebt is het eigenlijk amper een noodstop.
Het is precies de bedoeling dat je je wielen niet blokkeert, er blijft dus nauwelijks wat rubber achter op de baan.

Degelijk kunnen remmen gaat op de weg het verschil uitmaken tussen een ongeval en geen ongeval.
Of het verschil tussen ziekenhuis en begrafenis.
Ik schrijf hier bewust niet "kan" (mogelijkheid), maar "gaat" (zekerheid).

Te hard remmen - zeker bij een paniekreactie - is een gekende bijkomende ongevalsoorzaak.

Ik heb mezelf ooit ook onderuit geremd.
als je die noodstop nog moet uitvoeren op het praktijkexamen zonder heel veel te hebben geoefenende is dat toch gevaarlijk
De bedoeling is wel dat je oefent.
En wat blijft oefenen eens je je rijbewijs hebt.

Ik heb ooit een bijscholings cursus gevolgd, het remmen was er een bedroevende zaak bij de meeste deelnemers.
Of komt dat bijna nooit voor dat leerlingen vallen met de motor tijdens de noodstop uivoering op het praktijkexamenA :?
Leerlingen vallen tijdens de ganse opleiding, vandaar ook de valbaren.
En als het nu regen tijdens het praktijkexamenA,moet je dan nog altijd die noodstop blijven uitvoeren of :?:
Ja.
Je moet zo snel mogelijk veilig stoppen.
Plaats reactie