**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Inazuma

Re:

Bericht door Inazuma »

desteven schreef:Vraagje:
Ik woon in Malle, waar moet/mag ik mijn praktijkexamen gaan afleggen ?
In principe leg je dan het praktische examen voor rijbewijs B af in Deurne.
(Voor andere rijbewijzen is er vrije keuze van examencentrum.)

Examencentrum 1004
Santvoortbeeklaan 34/36
2100 Deurne

Als je echter met de rijschool gaat, kan je ook examen afleggen in het examencentrum dat bevoegd is voor de vestigingsplaats van deze rijschool.
Dat kan dus hetzelfde of een ander examencentrum zijn.
Sofie26

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Sofie26 »

EXAMENCENTRUM: BRUGGE

- Zat de examinator naast of achter jou?
schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Mocht kiezen, in begin van de straat gekeerd omdat verder wagens aan beide kanten geparkeerd stonden.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een s-beweging achter een wagen parkeren en derna uitstappen en 'rondje' doen :)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Remolie tonen, richtingaanwijzers, remlicht, claxon.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Met mijn vader

Resultaat:
GESLAAGD :)

Goed gereden (vond ik zelf), stond onmiddellijk perfect geparkeerd (heb dan ook gigantisch veel geoefend)
Enige opmerking was dat ik meer moet kijken, is wel terecht.

Mijn raad: heel veel oefenen, niet alleen rond examencentrum maar ook eens ergens 'nieuw' zodat je ook op onverwachte situaties en nieuwe plaatsen goed kunt reageren. Wat het parkeren betreft: heel veel oefenen en goed kijken naar de wagen waar achter je moet parkeren (staat hij ver of dicht van de boord, is het een brede wagen,...)
En vooral: rustig blijven :)

Dank aan dit forum en het praktijkboek (-> zeker downloaden!)
desteven

Re: Re:

Bericht door desteven »

Inazuma schreef:
desteven schreef:Vraagje:
Ik woon in Malle, waar moet/mag ik mijn praktijkexamen gaan afleggen ?
In principe leg je dan het praktische examen voor rijbewijs B af in Deurne.
(Voor andere rijbewijzen is er vrije keuze van examencentrum.)

Examencentrum 1004
Santvoortbeeklaan 34/36
2100 Deurne

Als je echter met de rijschool gaat, kan je ook examen afleggen in het examencentrum dat bevoegd is voor de vestigingsplaats van deze rijschool.
Dat kan dus hetzelfde of een ander examencentrum zijn.
Dus ik mag het niet in Geel gaan afleggen ?
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Mogelijks dus wel als je via de rijschool gaat, maar dat hangt af van haar vestigingsplaats. :wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
desteven

Bericht door desteven »

bert.covens schreef:Mogelijks dus wel als je via de rijschool gaat, maar dat hangt af van haar vestigingsplaats. :wink:
Nee, ik leer rijden met mijn vader als begeleider.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

desteven schreef:
bert.covens schreef:Mogelijks dus wel als je via de rijschool gaat, maar dat hangt af van haar vestigingsplaats. :wink:
Nee, ik leer rijden met mijn vader als begeleider.
Dan zal je op basis van je woonplaats Malle, naar Deurne moeten.
dennis

Bericht door dennis »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

Naast
Mocht kiezen. Wel een zeer smalle straat, waar ik het met een mini zelfs in 5x moest doen
In een s-beweging achter een wagen parkeren en daarna uitstappen en 'rondje' doen. Moest wel parking achter camionette die zelf slecht geparkeerd stond, maar was geen enkel probleem
Olie bijvullen en oliepeil meten; zithouding en spiegels uitleggen; alles van lichten, verwarming, ...
Met begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Moeder
Resultaat:
GESLAAGD

Niet op mijn best gereden vond ik zelf, maar volgens de instructeur was ik zeer degelijk. "Ik zie dat je zeker en vast de basis begrijpt, nu enkel nog ervaring opbouwen en dat komt logischerwijs met de jaren." Ik kon het enkel maar eens zijn met de instructeur :) ik woon op een redelijke afstand van kontich en dus ook niet daar echt geoefend. Was dus wel content dat ik direct geslaagd ben ! :)
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Ik was gebuisd omdat ik teveel mijnen ambriage gebruike (vind ik eigenlijk wel vrij dom om dat als enig argument te gebruiken), want al de rest was goed zei ze...
Dit is geen onbelangrijk punt. Denk niet dat dit een klein foutje is. Je hebt waarschijnlijk een verkeerde rem- en vertragingstechniek. Als je de rest van je leven op deze manier gaat blijven rondrijden, kan het wel eens gevaarlijk worden.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode
rechts achter mij
in de straat zelf; ze zei 'draai in deze straat'
straat inrijden en dan geven ze instructies 'parkeren achter deze auto';indraaien, corrigeren en wagen terug recht zetten
pinkers, achterruit verwarming, rem, lichten en hoe men kan weten of de stoel goed staat
begeleider
mama

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
20u les med mercator en 4u nog bijles bij moderna
Firebird

Bericht door Firebird »

EXAMENCENTRUM: BRUGGE

Rechts achteraan

Mocht kiezen in de straat

Meteen na het keren mocht ik me parkeren achter de aangeduide auto. Er was ruim voldoende plaats.

Reservoir sproeistof ruitewissers aanduiden, knipperlichten, remlichten, ruitewissers

Begeleider

Mama

In juni vorig jaar 20u rijles gevolgd voor VRB model 18 maanden

Resultaat: gebuisd

'k Heb twee onvoldoendes:
- één maal een voorrang van rechts gemist, de auto die voorrang moest krijgen was nog niet aan het kruispunt maar dit is toch een grote fout. Ik was afgeleid doordat'k m'n baan aan het zoeken was (examinator had net een richting aangegeven), ik had op die plaats nog niet veel gereden. Had keurig voorrang gegeven tot op en na dat punt, spijtig voorval dus.

- ik neem bochten soms met een te hoge snelheid. Als'k die voorrang van rechts niet gemist had dan had dit niet zwaar genoeg doorgewogen om te buizen, maar het is nu eenmaal zo... . Nu ik het weet kan ik er op letten.

Enige positief punt: geen verdere opmerkingen (dus geen waslijst van problemen :)) en keren en parkeren ging vlot.

De examinator was niet vriendelijk maar wel altijd correct en heeft meestal ruim op tijd de richting aangegeven. Nieuwe afspraak over een maand 8).
Glleennnn

Examen Roeselare

Bericht door Glleennnn »

EXAMENCENTRUM: ROESELARE

Rechts achteraan

ergens in de straat

Meteen na het keren mocht ik me parkeren achter de aangeduide auto. Er was ruim voldoende plaats.

Ruitenwisservloeistof, alle lichten.

Begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? Vader

Resultaat: Geslaagd.
Isamarie

Bericht door Isamarie »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

Gewoon even een berichtje om te melden dat ik als mama-begeleider veel nuttige tips, tricks en steun heb gevonden op dit forum.
Het aanleren van autorijden is inderdaad echt niet eenvoudig, het is niet omdat jij zelf goed kan rijden (of denkt dat je dat kan), dat je die kennis ook kan overbrengen op je kind...
Daarom waren de vele tips en informatie zowel op dit forum als op http://www.derijprof.be" target="_blank méér dan welkom.
Ook nog even zeggen dat ik bij momenten toch getwijfeld heb of ik het goed deed. Je leert je kind toch "rijgedrag" aan, waarmee het daarna het verkeer moet trotseren...
Dikke merci

ter info :

examen afgelegd in ALKEN. Geslaagd bij de 2de poging.
BramH

Bericht door BramH »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

- Zat de examinator naast of achter jou? rechts achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? hij vroeg om 'in deze straat te keren', was een rustige straat, bijna geen verkeer...
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? parkeren in een s-beweging
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? remvloeistof, lichten, richtingaanwijzers, zetel juist zetten
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) grootvader

Uit het examencentrum gereden, expressweg op richting Blanden, in Blanden meteen weer links, terug naar de naamsesteenweg, naamsesteenweg richting leuven, voorbij de brug van de autostrade links moeten in een wijk rijden en draaien en parkeren, terug naamsesteenweg op, links inslaan, in wijken van heverlee, dan nog een paar keer de naamsesteenweg moeten oprijden (in de buurt van het heilig-hart school, dus veel kinderen om 8u 's morgens) en dan via de kazerne terug naar het examencentrum.

GESLAAGD (eerste poging), één opmerking:

9. Gedrag ten overstaan van: voorbehoud
9.1 Zwakke weggebruikers
ECO + 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1

Die opmerking was omdat op de naamsesteenweg (50 km/u) een jongetje langs de kant van de weg stond aan een zebrapad. Die wou blijkbaar oversteken, maar dat had ik niet zo verstaan, aangezien hij nog op zijn fiets zat. Ik heb gewoon duidelijk laten zien dat ik hem gezien had en rustig verder gereden. De examinator zei ook dat het maar was om een opmerking te geven.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

BramH schreef:Die opmerking was omdat op de naamsesteenweg (50 km/u) een jongetje langs de kant van de weg stond aan een zebrapad. Die wou blijkbaar oversteken, maar dat had ik niet zo verstaan, aangezien hij nog op zijn fiets zat. Ik heb gewoon duidelijk laten zien dat ik hem gezien had en rustig verder gereden.
Is correct.
Fietsers hebben geen voorrang als ze een rijbaan (fietsend) willen oversteken. Ook niet als ze dat aan een zebrapad doen.
Dit is namelijk een maneuver.

Maar je moet uiteraard wel uitkijken voor mogelijk onbezonnen en verkeerd gedrag van kinderen in het verkeer.
(En helaas ook van volwassenen.)
De examinator zei ook dat het maar was om een opmerking te geven.
:?
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Daarom waren de vele tips en informatie zowel op dit forum als op http://www.derijprof.be" target="_blank méér dan welkom.
Graag gedaan en proficiat ! :wink:
Plaats reactie