**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
debbie

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door debbie »

Op mijn voorlopig rijbewijs stond er toch wel een stempel op mijn rijbewijs bij mijn mislukt examen hoor. En de rijschool heeft er nog een stempel opgezet als ik mijn 6 uur had gevolgd.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

debbie schreef:Op mijn voorlopig rijbewijs stond er toch wel een stempel op mijn rijbewijs bij mijn mislukt examen hoor. En de rijschool heeft er nog een stempel opgezet als ik mijn 6 uur had gevolgd.
De plaatsen daarvoor zijn ook speciaal voorzien op het voorlopige rijbewijs.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Opletten!
Er zijn 2 soorten stempels.
1. De stempel die je krijgt van het examencentrum na een mislukt examen.
2. De stempel die je krijgt van de rijschool nadat je verplicht 6 uur rijles hebt gevolgd na 2 mislukte examens.
Gast546

Bericht door Gast546 »

Dus als ik geen stempel heb, heb ik dan juridisch gezien wel een examen afgelegd?
Als ik kan bewijzen dat ik geen stempel heb ontvangen, is dat dan ook een bewijs dat het praktijkexamen niet volledig geldig (en bijgevolg nietig) is?
Zijn er daarrond misschien bij iemand gevallen bekend?
Trouwens als ze achteraf een stempel zetten met de datum van toen om hun fout recht te zetten, maken ze zich schuldig aan anti-datering (en dus schriftvervalsing)

Ze moeten hun werk ook maar goed doen, een kandidaat moet ook met alles in orde zijn.
Hoe ik de hooofdexaminator van een examencentrum telefonisch bereiken?
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

@ Gast,

Misschien kan je best een topic starten met je vragen. Dit topic is eigenlijk louter bedoeld voor jongeren die een verslag geven van hun praktijkexamen.
Alessio2408

Bericht door Alessio2408 »

Examencentrum Alken

Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Kwam in een redelijke brede straat en hier moest ik gewoon keren.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij zei: parkeer daar maar achter die grijze auto. Perfect vanaf de eerste keer.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Alle lichten, pinkers, claxon, voorruit- en achterruit ontwaseming en remolie onder de motorkap.

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn vader.

Vooral je stress thuis laten ;)

Bedankt aan gratisrijbewijsonline.be, ben er met theorie én praktijk vanaf de eerste keer door!

Veel succes iedereen!
Gast

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest?
Ik ben in Kontich geweest.

Zat de examinator naast of achter jou?
Hij zat schuin achter mij, rechts vanachter dus.

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We zijn in een straat gereden en hij zei dat ik mij ergens in deze straat mocht keren.
Ik vond het persoonlijk een redelijk smalle straat, want ik deed mijn examen met een volvo v70,
redelijk groot dus. En normaal kan ik in 3 keer keren, maar hier moest het in 5 keer.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
We reden een straat in en hij zei dat we hier veel kans hadden om een plek te hebben.
Toen zei hij waar ik juist moest parkeren, het was tussen 2 auto's. De plek was zeker groot genoeg.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Eerst vroeg hij vanaf wanneer de banden vervangen moesten worden.
Dan moest ik ontwaseming vooraan en achteraan aanduiden en alle lampen.
Dan de richtingaanwijzers en de ruitenwissers.
Ik moest ook zeggen wanneer je stoel goed staat en hoe de spiegels moesten staan.
Alles dus behalve de dingen in de motor.

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest?
Ik ben met een begeleider geweest.

Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Ik ben eerst met mijn opa geweest, in de grote vakantie, maar vanaf dat het school begon, had hij geen tijd meer,
dus heb ik verder met mijn mama geoefend.

En ik ben GESLAAGD

Ik had wel een aantal opmerkingen, zoals richtingaanwijzers en meer in de spiegels kijken.
Hij zei dat het kantje boord was, maar ben toch geslaagd :D
Elkskien

Bericht door Elkskien »

Ik ben 2 x moeten gaan
Brakel richting Zottegem , alles was goed zo danig op van de zenuwen rij ik toch een straat in waar plaatselijk verkeer staat ( gebuisd)
Dag nadien om 8u15 terug ( nog donker , regenen nie te doen )
Brakel richting Ronse alles zeer goed gegaan ondanks de zenuwen en geslaagd !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik moest 1 ook een nummertje trekken en het bandenprofiel aanwijzen (1 ste x)
2 de x nummertje getrokken en oliepeil aanwijzen.
Ik heb 2 vrouwen gehad als examinator die 1 ste was niet zo vriendelijk maar praatte luid en duidelijk , de 2 de was vriendelijk en zag iets door de vingers
Mercikes daarvoor :-):-)
yasha

Re:

Bericht door yasha »

Tabitha schreef:EXAMENCENTRUM: MOORSELE

Ik ben vandaag geslaagd voor mijn praktisch examen van de auto, in één keer gelukt.

- In welk examencentrum ben je geweest?
Moorsele

- Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat rechts achter mij en mijn begeleider naast mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet verder dan waar de boordsteen begint. Het was wel een redelijk brede straat om te keren. Ik rij met een opel vectra en het keren ging heel vlot.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator duidde een auto aan waar ik achter moest parkeren. Er was heel veel plaats achter de auto. Dus ik moest me geen zorgen maken over eventuele achterliggende geparkeerde auto's. Toen ik geparkeerd stond vroeg hij mij het voertuig te verlaten en te doen alsof ik boodschappen doe, dus de motor afleggen, handrem op, ramen toe, sleutels nemen, sluiten, ... . Ik ging langs achter naar de stoep en ging langs de voorkant om in te stappen, toen vertrokken we weer.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Hij vroeg me om de motorkap te openen en ik moest aantonen waar het product moest voor de ruitenwissers. Daarna mocht ik de motorkap sluiten. Dan vroeg hij om de richtingaanwijzers, gewone lichten (dimlichten), grootlichten, stoplichten, claxon, ruitenwissers en mistlichten te laten werken. Daarna zijn we vertrokken.

Ik heb 4 maand met een begeleider leren rijden. Ik ben geslaagd voor het examen en ik had 2 fouten:
- richtingsverandering: voorbehouden
- zich vergewissen bord F50BIS
Afbeelding
(ik had dat bord niet gezien)

Het was een vriendelijke examinator, wanneer we juist op de baan vertrokken waren legde hij de procedure van het examen uit. Zoals als hij niets zegt dat ik gewoon moet rechtdoor rijden, en dat de begeleider niets mag zeggen of het examen is afgelopen... enz. Tijdens het examen zei hij niet veel. Het examen duurde niet zo lang ik heb ongeveer 20-30 min gereden.

Alvast bedankt aan deze site! Door deze site ben ik in één keer geslaagd voor theorie en praktisch brommer en ook theorie en praktisch auto.
Ik had dezelfde fout van Afbeelding
Nu vraag ik me af waar dit bord in moorsele staat, ben die dus proberen terugvinden en vond hem echt nergens.
Werkt ferm op men frustratie.
Inazuma

Re: Re:

Bericht door Inazuma »

yasha schreef:Ik had dezelfde fout van Afbeelding
Nu vraag ik me af waar dit bord in moorsele staat, ben die dus proberen terugvinden en vond hem echt nergens.
Dezelfde aanduiding wordt gebruikt indien je onvoldoende uitkijkt voor fietsers e.a. bij richtingsveranderingen - zelfs al staat het bord er niet.

Borden F50bis mogen in principe enkel geplaatst worden indien de fietsers slecht zichtbaar zijn.
Maar als bestuurder moet je uiteraard steeds opletten bij het afslaan.
yasha

Re: Re:

Bericht door yasha »

Inazuma schreef:
yasha schreef:Ik had dezelfde fout van Afbeelding
Dezelfde aanduiding wordt gebruikt indien je onvoldoende uitkijkt voor fietsers e.a. bij richtingsveranderingen - zelfs al staat het bord er niet.

Borden F50bis mogen in principe enkel geplaatst worden indien de fietsers slecht zichtbaar zijn.
Maar als bestuurder moet je uiteraard steeds opletten bij het afslaan.
Mja bij men weten deed ik, enige wat ik kan bedenken dat ik misschien onduidelijk men nek draaide ofzo
de rijprof

We kunnen er niet genoeg de aandacht op vestigen dat je ook over de schouder moet kijken voordat je gaat afslaan.
Over de schouder kijken moet je telkens doen zowel links als je links gaat afslaan en rechts als je rechts gaat afslaan!
Links over de schouder kijken wordt vaak vergeten en is meer dan noodzakelijk omdat het fietspad aan de overkant verder van jou verwijderd is en daardoor de fietser zich in jouw dode hoek kan bevinden (en valt buiten het beeld in je spiegel).

Tip: kom een beetje los van de rugleuning en dan kun je verder over de schouder kijken.

Klik ook eens >>> hier
Inazuma

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Links over de schouder kijken wordt vaak vergeten en is meer dan noodzakelijk omdat het fietspad aan de overkant verder van jou verwijderd is en daardoor de fietser zich in jouw dode hoek kan bevinden (en valt buiten het beeld in je spiegel).
Met de vele tweerichtingsfietspaden, wordt het almaar waarschijnlijker dat er ook van links achter je fietsers mogen en zullen komen.

Doordat je zelf verder moet rijden bij het afslaan naar links, hebben fietsers ook meer tijd om net op het verkeerde moment op de verkeerde plaats te geraken...
de rijprof

Met de vele tweerichtingsfietspaden, wordt het almaar waarschijnlijker dat er ook van links achter je fietsers mogen en zullen komen.
En bovendien moet je er steeds rekening mee houden dat er nogal wat fietsers zijn die durven spookrijden.
CV

Bericht door CV »

Ik heb vandaag ook voor de eerste keer mijn praktisch rijexamen afgelegd en ben heel ontgoocheld in het resultaat.
Omdat ik pas mijn examen om 11h30 had , reed ik nog wat rond met mijn papa in de buurt van Wevelgem/Moorsele.
We deden alle oefeningen, dat ze op het examen ook gingen doen. Alles lukte heel goed, ook het parkeren ging vlot.
Toen we naar het examencentrum van Wevelgem reden, had ik wat gezonde stress. Er kwam een vrouw in de wachtzaal en die was heel kort tegen ons. ( Je mag streng zijn , maar vriendelijkheid en een lach wekken zelfvertrouwen en motivatie op !) Eerst moest ik een briefje trekken en daarop stond koelvloeistof aanduiden en dit was geen probleem allemaal. Toen moest ik in de auto van mijn papa stappen en tonen dat ik de auto beheers ( Lichten , pinkers ... ). Ik zat binnenin de auto en de examinator stond buiten te zeggen wat ik moest doen. Doordat ik haar niet verstond, zei papa na wat de examinator allemaal vroeg. Mijn papa kreeg meteen op zijn oren in de aard van ' Nu is het genoeg , dit is de laatste verwittiging of uw dochter mag het examen niet afleggen ' ! Daarna verliep alles eigenlijk heel vlot tot bij mijn manoeuvre ' het parkeren ' . Ik moest dus mij achter een auto zetten in een straat met middelmatig verkeer. Doordat er juist iemand achter mij kwam plaatste ik mij ( ik weet ook niet waarom) vlak tegen de auto waarachter ik moest parkeren om de auto eerst door te laten. Daarna sneed ik nogal bruut de auto waarachter ik moest parkeren over, zodat ik er naast stond en mijn papa schrok met goedkeuring van de examinator. Ik stond te dicht , maar had er gelukkig niet tegengezeten. Daarna verliep het parkeren eigenlijk heel vlot en ik stond mooi achter de blauwe auto in één beweging.
Ik reed via Wevelgem naar Moorsele centrum en dan via Ledegem/ Sint Eloois Winkel via Supra Bazar naar Gullegem en dan terug naar Wevelgem via industriedomein.
Terug aangekomen aan het examencentrum moest ik met mijn papa in de auto wachten. De vrouw ging naar binnen en een 10 tal minuten later mochten we binnen gaan . Ze zei ' meisje ik heb slecht nieuws voor u maar je bent gebuisd, doordat je u te dicht bij die auto zette bij het parkeren. Eerlijk gezegd vind ik dat heel onterecht als voor de rest alles foutloos ging, maar ja wie ben ik ... ?
Plaats reactie