**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat, :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
leentje654
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2011, 11:04

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door leentje654 »

Examen 7 januari 2011

In welk examencentrum ben je geweest? DEURNE

Zat de examinator naast of achter jou? Achter (instructeur rijschool zat naast mij)

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Vrij te kiezen. Rustige straat maar veel geparkeerde auto's. Plek gekozen achterin waar langs beide kanten geen auto's stonden. Dit maakte het uitvoeren eenvoudig.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Bij het inrijden van de straat werd er gezegd te parkeren achter een bepaalde auto. Uiteraard onmiddellijk richtingaanwijzer gebruikt en verder uitgevoerd met een S beweging (niet op rem duwen tijdens het uitvoeren). Vervolgens handrem optrekken, motor stilleggen (denk aan lichten ook) en correct uit- en instappen.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Zo goed als alles :P . Eerst koelvloeistof aanduiden. Vervolgens alle lichten bedienen (stand, dim, fahren, mist). Nadien ook ruitenwissers (voor+achter) en voor-en achterontwaseming. Daarna vroeg hij wat te doen als je in een nieuwe auto stapt. Dit is dus de positie van de stoel instellen (via methode van ontkoppeling, polsen op het stuur en hoofdsteun). Vervolgens ook denken aan alle spiegels. Als laatste dienden de pinkers, remlicht en claxon gebruikt te worden.

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Ja. Met rijschool het Noorden uit Merksem (Noorderlaan).

Verdere details : Weg was niet eenvoudig. Grote zone 30, aantal keren straten waar niet ingereden mocht worden (dus zelf andere rijrichting kiezen). Ook opletten met baan die snelheidsbegrenzing van 70km heeft maar vanaf het bordje bebouwde kom moet je uiteraard 50 rijden enz. enz....

Resultaat : Geslaagd zonder enige opmerking (enige opmerking was Eco+ zoals in andere topics al beschreven maar dit was dus positief). Voor de rest een blanco formulier :P.

Waarom ik hier vooral wou posten is omdat ik gezien heb dat een aantal mensen wat ontmoedigd geraken na een aantal mislukte examens.
Gisteren was de 4de keer dat ik examen diende af te leggen, maw 3 keer gebuisd. Initieel had ik 6u rijschool gevolgd en daarna veel met eigen begeleiders geoefend (familie). Mijn 1ste examen had ik met mijn vader afgelegd (begin juli 2009), maar na het parkeren mocht ik al terugrijden (3x op borduur gereden). Na een maand (eind juli 2009) heb ik opnieuw examen afgelegd (nu met mijn tante), maar ik was een straat ingereden waar ik niet in mocht (uiteraard ook onmiddellijk terugrijden).
Dan de 6 uur verplichte rijschool gevolgd en examen afgelegd met de rijschool (eind Aug 2009). Alles liep perfect tot er gekeerd diende te worden in de straat. Tijdens het draaien was ik te dicht bij een verlichtingspaal gekomen en had de instructeur zijn rempedaal gebruikt. Achteraf kwam ik te weten dat zij dit dienen toe te passen als de kandidaat te dicht bij een obstakel komen. Uiteraard had ik deze gezien en er niet opgereden, maar goed ik begreep zijn reactie (ik had dit meer kenbaar moeten maken). Ik was op dat moment helemaal gedemotiveerd en dacht dat het nooit ging lukken.


Aangezien ik begin september 2009 naar mijn werk in Brussel moest beginnen rijden heb ik op 3 dagen tijd 8 uur rijles gevolgd en het rijbewijs waarmee je zonder begeleider mag rijden behaald. Hiermee heb ik rondgereden tot 6 januari 2011 (dus bijna 1.5 jaar). Afgelopen week heb ik dan opnieuw 4 uur rijles genomen en examen afgelegd, nu zonder enige fout. Dit hele verhaal om te zeggen dat je vooral in jezelf moet blijven geloven en heel veel moet oefenen. Zorg dat je de auto perfect kan bedienen en dan zal je geen stomme fouten (zoals borden niet zien,..) meer maken.

Heel veel succes!! Het lukt je zeker en vast!!

Groetjes,

Anneleen

ps : met dank aan mijn rij-instructeurs (Wim & Mark)
Inazuma
Berichten: 11418
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

De aanhouder wint. Proficiat :)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stefan Peeters »

Proficiat :!:
leentje654 schreef:Waarom ik hier vooral wou posten is omdat ik gezien heb dat een aantal mensen wat ontmoedigd geraken na een aantal mislukte examens.
Dit hele verhaal om te zeggen dat je vooral in jezelf moet blijven geloven en heel veel moet oefenen. Zorg dat je de auto perfect kan bedienen en dan zal je geen stomme fouten (zoals borden niet zien,..) meer maken.
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Examen afgelegd op 5 januari 2011

In welk examencentrum ben je geweest? DEURNE

Zat de examinator naast of achter jou? Rechtsachter

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
-Ik mocht zelf de plaats kiezen. Er stonden best wel veel auto's geparkeerd en ik kon niet zien of er verder in de straat meer plak was. Ik heb het manoevre bijna meteen uitgevoerd.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
-We reden door een straat, en de examinator zei gewoon: parkeer achter die blauwe auto. Er was zeker voldoende plaats! Toen ik geparkeerd stond moest ik uitstappen alsof ik ging winkelen (handrem zeker opzetten en langs de juiste kant naar het voetpad lopen). Hij deed teken dat het goed was waarna ik terug mocht instappen en vertrekken.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
-Slijtage van de banden, alle lichten, pinkers, ruitenwissers, claxon en de juiste zithouding.

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
-Met een begeleider -> mijn papa. Geen lessen met de rijschool gevolgd.

Verdere details : Ik had best wel een moeilijk parcours in Deunre zelf. Véél zone 30 en moeilijke kruispunten.

Tips: De dagen op voorhand veel gaan oefenen in Deurne. Laat je ook niet zenuwachtig maken door andere mensen die al examen zijn gaan doen. Ik had een stille maar vriendelijke examinator. Hij legde voor het examen heel goed uit wat er van mij verwacht werd, en welke manoevres ik moest uitvoeren gedurende het examen.

Ik ben van de eerste keer GESLAAGD. Als je goed rijdt en alles doet zoals het moet, das slaag je :).

Véél succes aan de mensen die hun examen nog moeten gaan doen!
SYLVIE

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door SYLVIE »

Hallo, Vorige week donderdag mijn praktijkexamen voor de eerste keer afgelegd.

- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode

- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Geheel vrij te kiezen waar, op de baan waarop ik toen reed. (het was een erg brede baan, maar wel met veel verkeer: bussen, auto's, bocht in nabijheid)

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Ik mocht parkeren achter een kleine bestelwagen, voldoende ruimte. Ging erg vlot (boven de verwachting van mijn begeleider); voertuig stilleggen, verlaten en afsluiten. Rond de auto wandelen, instappen en me terug in het verkeer begeven.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Controle van de bandenspanning en slijtage. Zetel instellen, verschillende lichten en boordinstrumenten.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? na 20uur les, rijexamen met VAB-rijschool. ZEER tevreden!

Algemeen:
Voorafgaandecontroles gingen zeer goed.
Examen zelf ging vlot, lichte zenuwen. Parcour was duidelijk en afwisselend: Haasrode, expressweg, centrum Leuven (Blijde Inkomststraat, Tiensestraat, ...) Veel voorang van rechts, parkeren, keren. Het was erg rustig in het stad. Zeer vriendelijke examinator.

Opmerkingen van examinator/resultaat: coordinatie tussen rem en koppeling: voorbehoud. Dit zal volgens mijn examinator verbeteren door ervaring en een vaste auto (volgens instructor, zocht hij gewoon naar een opmerking).
Verder een tip over zelfzekerheid gekregen: Hij zei dat ik echt wel goed kon rijden en me niet zo hard moest focussen op het examen dat ik aflegde.

ALDUS: Geslaagd! :D

Veel succes iedereen!

Sylvie

Opgelet voor diegene die na 30 januari hun examen afleggen, het centrum van Leuven wordt dan geheel zone 30!
Gast546

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast546 »

Examen januari 2011

In welk examencentrum ben je geweest? niet vrijgegeven

Zat de examinator naast of achter jou? niet vrijgegeven

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? niet vrijgegeven

Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? niet vrijgegeven

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Met een monovolume parkeren in een smalle straat (er konden net 2 auto's naast elkaar rijden) tussen twee wagens. Dat is mij niet gelukt.
Ik heb het maneuver tweemaal verkeerd aangevat omdat de straat zo smal was en omdat ik het trottoir aan de linkerkant niet probeerde te raken bij de afdraai.
Ik dacht dat een examinator rekening zou houden met de grootte van de wagen? Verkeerd gedacht, blijkbaar kan de examinator dat zelf allemaal bepalen.
Zoals veel dingen in BE, gebeurt dit à la tête du client. De examinator heeft natuurlijk altijd gelijk. Einde examen.
Mooi halfuurtje betaalde pauze voor de examinator.

Blijkbaar vindt men het na een mislukt maneuver de moeite niet meer om de rest van de route af te leggen of enige verdere uitleg te geven over de rest van de rijvaardigheden (ook al weet de kandidaat dat hij toch niet geslaagd zal zijn). Voor iedere kandidaat is toch een bepaalde tijd ingecalculeerd?
Voor 36 euro mag ik dat verwachten. Nee, ze willen zo snel mogelijk terug naar het examencentrum.
De boodschap is: de examinator is een cruciale factor.
Inazuma
Berichten: 11418
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Gast546 schreef: Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Met een monovolume parkeren in een smalle straat (er konden net 2 auto's naast elkaar rijden) tussen twee wagens. Dat is mij niet gelukt.
Het Koninklijk Besluit voorziet nadrukkelijk het parkeren ACHTER een ander voertuig, en dus niet tussen 2 voertuigen in (zoals dat vroeger het geval was).

M.a.w. je moet (ruim) voldoende plaats krijgen bij het parkeren zodat een eventueel ander voertuig verder achter je eigenlijk geen enkele rol speelt.
Zoals veel dingen in BE, gebeurt dit à la tête du client. De examinator heeft natuurlijk altijd gelijk. Einde examen.
Indien u niet akkoord bent met het verloop van het examen, moet u zich richten tot de hoofdexaminator van het bewuste examencentrum.

Wat stond er nog meer op het examenblad aan opmerkingen ?
Gast546

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast546 »

@Inazuma
Bedankt voor de informatie.
Ik heb wel degelijk tussen 2 voertuigen moeten parkeren, waarbij mijn bewegingsvrijheid beperkt werd door de achterste auto.
Gaat de hoofdexaminator één van zijn examinatoren afvallen omdat een simpele kandidaat-bestuurder beweert dat hij niet voldoende plaats had om te parkeren?
Als de examinator meent dat er voldoende plaats is, dan zal de hoofdexaminator dat ook wel aannemen als een vaststaand feit. Niets aan te doen.
Ik had hem beter uitgenodigd het zelf is te proberen in dezelfde straat met dezelfde wagen.
Bij opmerkingen staat "diversen" gedrukt. Misschien was de inkt van zijn balpen op ...?
Ik hoop de volgende keer op een andere examinator en oefen op ook op het parkeren in een S-beweging tussen wagens.
Inazuma
Berichten: 11418
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Gast546 schreef: Gaat de hoofdexaminator één van zijn examinatoren afvallen omdat een simpele kandidaat-bestuurder beweert dat hij niet voldoende plaats had om te parkeren?
Wie weet zijn er nog wel meer opmerkingen over die examinator gekomen, dat weet jij niet ...
Fatalistisch niets zeggen, niets doen helpt ook niets.
Bij opmerkingen staat "diversen" gedrukt. ?
Is dat alles wat er op staat :?:


Als je het niet eens bent met een examinator : naar de hoofdexaminator stappen.

Als duidelijk is dat je examen ten einde is door een dubieuze situatie : pak die GSM en zet de situatie op foto / film.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Gast546 schreef: Gaat de hoofdexaminator één van zijn examinatoren afvallen omdat een simpele kandidaat-bestuurder beweert dat hij niet voldoende plaats had om te parkeren?
Wie weet zijn er nog wel meer opmerkingen over die examinator gekomen, dat weet jij niet ...
Fatalistisch niets zeggen, niets doen helpt ook niets.
Bij opmerkingen staat "diversen" gedrukt. ?
Is dat alles wat er op staat :?:


Als je het niet eens bent met een examinator : naar de hoofdexaminator stappen.

Als duidelijk is dat je examen ten einde is door een dubieuze situatie : pak die GSM en zet de situatie op foto / film.
Mag het gehele examen worden opgenomen door de begeleider?
Of alleen maar de manouvres?

Mvg
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Wouter »

Inazuma bedoelde denk ik dat als dus je manoeuvre compleet mislukt is, en het duidelijk is dat je gebuisd bent en gewoon gaat moeten terugrijden, om dan vooraleer je verder rijdt, even foto's/video te maken van de situatie, om dan beeldmateriaal te hebben om aan te tonen dat het ging om een ruimte TUSSEN twee voertuigen, en niet achter een voertuig. En om aan te tonen dat de straat te smal was.

Wil nog niet zeggen dat je dan wel gelijk zou hebben gekregen, maar dan heb je ten minste íets om je argumenten wat hard te maken.

Je examen is nog steeds voorbij, geslaagd zal je niet zijn, maar indien je gelijk krijgt zal je ook niet gebuisd zijn, en dus geen kans kwijt zijn (wat toch belangrijk is aangezien je na 2x niet slagen verplicht 6u rijles moet nemen voor je je opnieuw mag aanbieden).

Of je het examen gewoon in zijn geheel mag gefilmd worden weet ik niet. Lijkt mij ook niet erg nuttig, aangezien je op zo'n videobeeld heel moeilijk de hele situatie kan vastleggen, tenzij je echt gaat rondbewegen met de camera, inzoomen,... en dat zou kunnen gezien worden als een aanwijzing van je begeleider, wat wel absoluut niet mag.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Gast546

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast546 »

Gast # Gast546

Bedankt voor de info, accer en Inazuma.
Ik heb ook geen stempel gekregen op mijn voorlopig rijbewijs met de datum van het mislukt examen ...
Ik ga dat hier even inscannen met daarbij de krant van vandaag als bewijs van latere datum. Als we dan toch even de puntjes op de i willen zetten. Als ik geen stempel heb gekregen, heb ik het examen dan wel juridisch gezien afgelegd?
Ik weet 1 ding, er heeft er zich één snel willen van afmaken die dag.
Gast546

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast546 »

Heb het forum even doorzocht en blijkbaar zet het examencentrum geen stempels op de voorlopige rijbewijzen?
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jari »

Je moet enkel een stempel vragen in de rijschool als je 2x gebuisd bent en je 6u les hebt gevolgd. Anders kan het examencentrum je weigeren bij je 3de examen.
Plaats reactie