begeleiden met auto van de leerling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door Vertigo »

Dan heb jij een ander praktijkboek dan hetgeen hier op de site staat.

Zoals ik het heb geschreven :

1.7 (blz 23)

Een leerling die met een voorlopig rijbewijs B leert rijden, doet dit met :

- ofwel de auto van zijn rijschool;
.De rijschool is verzekerd, ook voor het opleiden van jongeren.
- ofwel met de auto van zijn begeleider (ouders, familie, goede vrienden).
. Het voertuig heeft dan een verzekering op naam van de begeleider / eigenaar.


Maar ook :
blz 19

Je begeleider hoeft niet te vrezen dat zijn kostbare wagen door jou meteen wordt beschadigd en heeft rustig de kans om te ontdekken hoe een professioneel instructeur met jonge bestuurders omgaat.



Zo staat het er letterlijk.

Er staat nergens het zoals jij het hebt geschreven, en nergens een 'meestal'.


En ik heb het pas deze maand van jullie site gehaald, dus het is geen verouderd boek dat ik heb.
Als je persé wil zal ik het zelfs knippen/plakken vanuit jullie boek. Niet dat er dan iets anders staat dan ik getypt heb...


Dus: ik geef geen kritiek om kritiek te hebben, ik kan er niets aan doen als jij een ander boek hebt dan hetgeen jullie hier via jullie site verspreiden...

Als er discussie ontstaat omdat jullie fout zijn en een bezoeker hierop reageert, dan sluiten jullie het? Tja, ook een manier om je gelijk tehalen.

BTW : en waarom is jullie interpretatie van de wetteksten correct, en die van mij (of bvb die van mijn leraar verkeerswetgeving (zie ander topic)) niet?
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door GRO »

@ Vertigo

Pagina 19
Waarom niet samen met je begeleider naar de rijschool?
De eerste lesuren zijn het belangrijkst. Voor een begeleider zijn dat uiteraard ook de meest stresserende, want hij vreest voortdurend dat zoon- of dochterlief zijn wagen zal beschadigen. Niet zelden leidt dit tot spanningen en zelfs geroep, getier en verwijten. En net deze toestanden zijn niet echt bevorderlijk voor het goede verloop van het leerproces.

Vandaar dat Gratis Rijbewijs Online aan alle jongeren die verkiezen om met een begeleider te leren rijden, de raad geeft om eerst, samen met de begeleider, naar een rijschool te gaan, om daar van een rijschoolinstructeur de juiste basistechnieken aan te leren.
Je begeleider hoeft niet te vrezen dat zijn kostbare wagen door jou meteen wordt beschadigd en heeft rustig de kans om te ontdekken hoe een professioneel instructeur met jonge bestuurders omgaat.
Waarom haal je een stukje tekst uit zijn verband om het dan te koppelen aan een andere tekst.
Als iemand begeleider is, dan gebruikt die begeleider meestal zijn eigen voertuig om de leerling te leren rijden.
Maar stel dat de begeleider de auto van zijn buurman mag gebruiken om jou te leren rijden, dan kan dat als die buurman zijn vezekeringsmakelaar verwittigt en die akkoord gaat.
Ook in dat geval zal die begeleider zich verantwoordelijk voelen voor dat voertuig dat hij ter beschikking heeft gekregen om jou te leren rijden en hopen dat de leerling er niet mee in de gracht sukkelt

Maar hoe zit het als ik iemand wil begeleiden die liever met zijn eigen wagen (of de wagen die hij later hoofdzakelijk gaat gebruiken nl één van de ouders) leert rijden?
Je oorspronkelijk vraag is hier trouwens al beantwoord.

ah, ok, ik dacht al dat als je iemand begeleidt je dat enkel met jouw eigen auto mag doen. Dat is in feite toch wat er staat.
In jouw fantasie staat dat daar. Ik heb in eerdere topics al gemerkt dat jij alles veel te ver gaat zoeken.

Een leerling die met een voorlopig rijbewijs B leert rijden, doet dit met :

- ofwel de auto van zijn rijschool;
.De rijschool is verzekerd, ook voor het opleiden van jongeren.
- ofwel met de auto van zijn begeleider (ouders, familie, goede vrienden).
. Het voertuig heeft dan een verzekering op naam van de begeleider / eigenaar.
Je moet op het examen geen factuur laten zien van wie de eigenaar is van het voertuig. Dat staat nergens in de door uw aangehaalde teksten.
Er staat hierboven dus NIET dat de begeleider zijn eigen auto moet hebben die op zijn eigen naam is ingeschreven.
Het zou maar erg zijn als moeder begeleider is en de auto van het huis staat toevallig op naam van de vader ingeschreven. Dan zou zij volgens jouw gedachtenkronkels zoon of dochterlief niet mogen begeleiden en mee naar het examen gaan met dat voertuig.

Dus niet beginnen fantaseren en zeker niet over zaken die er helemaal niet staan.

EEN TIP: Misschien kan je nu een van de volgende dagen ook nog de vraag bedenken hoe het zit wanneer je begeleider bij AVIS een auto gaat huren om je te leren rijden en examen te gaan afleggen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: begeleiden met auto van de leerling

Bericht door Stefan Peeters »

Vertigo schreef:Als er discussie ontstaat omdat jullie fout zijn en een bezoeker hierop reageert, dan sluiten jullie het? Tja, ook een manier om je gelijk tehalen.
Even samenvatten: wij zijn hier ondertussen met een aantal mensen die reeds jaren ervaring hebben in deze materie, en we zijn het onderling eens over onze standpunten.
Niet dat we het zomaar altijd eens zijn, er worden hier geregeld onderlinge (vrij stevige) discussies gevoerd...

Deze website wordt door vele rijscholen aan hun leerlingen aangeraden omwille van onze deskundigheid. En nu ga jij komen beweren dat wij allemaal fout zijn en dat jij ons komt corrigeren, terwijl je met geen enkele wettelijke basis afkomt, en steeds maar de helft van de teksten leest, zowel in ons praktijkboek als in de wetteksten...
Vertigo schreef:BTW : en waarom is jullie interpretatie van de wetteksten correct, en die van mij (of bvb die van mijn leraar verkeerswetgeving (zie ander topic)) niet?
Wij interpreteren geen wetteksten, wij lezen die en bestuderen die grondig. Jij leest ze maar half en trekt dan een verkeerde conclusie.
We vragen je trouwens dat je je leraar verkeerswetgeving om een wettekst zou vragen die bewijst dat jouw conclusie correct is, en dan blijft het oorverdovend stil.

Nogmaals: dit forum is geen discussieforum, en zonder sluitende argumenten moet je hier niet langer op doorgaan.
Ik ga dit item dus inderdaad afsluiten, net zoals de andere onderwerpen waar je blijft discussiëren.

Indien je met degelijk materiaal afkomt dat je gelijk bewijst, mag je dit altijd per mail of pb laten weten aan een van de beheerders. Wij zijn echt niet te goed om ons ongelijk toe te geven, maar je moet je gelijk eerst verdienen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gesloten