Beste,
Ik heb sinds een jaar een rijbewijs B. Nu moet ik volgend jaar wekelijks naar Brussel en daardoor zou ik me een motor willen aanschaffen. (kan je iets sneller door de files enz.)
Ik kan dus ofwel binnen 2 jaar met een lichte motor rijden. Of ik kan mijn rijbewijs A halen. Moet ik nu voor dit rijbewijs A hetzelfde theoretisch examen als dat voor B herdoen? Of is dit een compleet ander examen?
Met mijn voorlopig rijbewijs moet ik dan 6u praktijkles volgen. Is dit wel genoeg om te leren rijden met een motor? Toen ik met mijn wagen naar het examen ging had ik toch wel wat meer geoefend...
Omtrend de 25kw voorwaarde bij motoren zijn er ook een aantal problemen. Sommigen lieten hun motor namelijk begrenzen op 25kw. Op papier heeft hun motor dan nog een hoger kw'age. Zijn deze motoren nu legaal of niet?
Waar begin ik me het best te informeren? Er is namelijk niemand in mijn dichte omgeving die met een motor rijdt.
mvg,
Reinhout
Rijbewijs A
-
Stefan Peeters
- Administrator
Re: Rijbewijs A
Wanneer je je rijbewijs B twee jaar hebt, mag je met een motorfiets van maximum 125cc en maximum 11 kW rijden, zonder een rijbewijs A te behalen.r3inhout schreef:Ik heb sinds een jaar een rijbewijs B.
Het examen is meer gericht op motorfietsen, maar de basisregels blijven natuurlijk hetzelfde. De theorie kan je terugvinden op onze site: http://www.gratisrijbewijsonline.be/" target="_blank --> theorie --> rijbewijs Ar3inhout schreef:Moet ik nu voor dit rijbewijs A hetzelfde theoretisch examen als dat voor B herdoen? Of is dit een compleet ander examen?
Neen, 6 uur is niet genoeg. In die zes uur kan je wel de basis van het motorrijden aanleren, de manoeuvres oefenen en je voorbereiden op het examen.r3inhout schreef:Met mijn voorlopig rijbewijs moet ik dan 6u praktijkles volgen. Is dit wel genoeg om te leren rijden met een motor? Toen ik met mijn wagen naar het examen ging had ik toch wel wat meer geoefend...
Maar echt motorrijden leer je pas na veel meer oefening. Daarvoor dient dan ook het voorlopig rijbewijs A. Je kan je vaardigheden natuurlijk ook laten aanscherpen tijdens cursussen die vanaf het voorjaar op meerdere plaatsen georganiseerd worden, soms zelfs gratis.
Een motor die mechanisch begrensd is, en niet op papier heeft al zeker geen meerwaarde. De meeste kopen een begrensde motor en laten de begrenzing dan ongedaan maken.r3inhout schreef:Omtrend de 25kw voorwaarde bij motoren zijn er ook een aantal problemen. Sommigen lieten hun motor namelijk begrenzen op 25kw. Op papier heeft hun motor dan nog een hoger kw'age. Zijn deze motoren nu legaal of niet?
Dat is natuurlijk een gevaarlijk spelletje: bij een eventueel ongeval zal de verzekering de schade op de bestuurder verhalen, aangezien die onderweg was met een voertuig waarmee hij eigenlijk niet mocht rijden, en dat dus eigenlijk niet verzekerd was.
Let daar dus goed mee op. Er zijn nochtans genoeg motorfietsen te vinden die op 25 kW begrensd zijn.
Je kan je informeren bij betrouwbare motordealers, bij motorclubs en bij rijscholen die motoropleidingen geven.r3inhout schreef:Waar begin ik me het best te informeren? Er is namelijk niemand in mijn dichte omgeving die met een motor rijdt.
Je mag je vragen ook hier neerpennen, we zullen die naar best vermogen oplossen. Ik ben zelf een ervaren motorrijder en heb in mijn vriendenkring ook mensen die met motoropleidingen bezig zijn.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
Gast
Bedankt voor het snelle antwoord 
Als die 6u praktijk niet voldoende is, en ik dan nog vele uren ervaring moet opdoen, dan moet ik al een motor kopen voordat ik aan mijn examen kan beginnen. Klopt dit?
Als motorkenner, wat vind je van de Suzuki gs500 als starter? Hij is tweedehands meestal rond de 2000 euro te krijgen en naar t schijnt verliest hij ook bijna niets van waarde..
mvg,
Reinhout
Als die 6u praktijk niet voldoende is, en ik dan nog vele uren ervaring moet opdoen, dan moet ik al een motor kopen voordat ik aan mijn examen kan beginnen. Klopt dit?
Als motorkenner, wat vind je van de Suzuki gs500 als starter? Hij is tweedehands meestal rond de 2000 euro te krijgen en naar t schijnt verliest hij ook bijna niets van waarde..
mvg,
Reinhout
-
Stefan Peeters
- Administrator
Je kan ook 8 uur rijschool volgen en meteen examen gaan afleggen. Dan moet je niet eerst zelf een motor kopen.
Een Suzuki GS500 is een ideale opstapper.
Een Suzuki GS500 is een ideale opstapper.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
gorki
en hoeveel cc moogt ge max hebbe als 18 jarige ik dacht (125cc of 150cc)?
-
Inazuma
Cilinderinhoud maakt niet uit, enkel het vermogen en de verhouding vermogen/gewicht telt.gorki schreef:en hoeveel cc moogt ge max hebbe als 18 jarige ik dacht (125cc of 150cc)?
Artikel 19
§2. Het rijbewijs geldig voor de categorie A dat afgegeven werd aan een bestuurder die de leeftijd van 21 jaar nog niet bereikt heeft of die het praktische examen heeft afgelegd met een voertuig bedoeld in het artikel 38, § 2, 1° is enkel geldig verklaard voor het besturen van motorfietsen met een vermogen van minder dan of gelijk aan 25 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan of gelijk aan 0,16 kW/kg.