**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
nyno

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door nyno »

Examencentrum: St. Denijs
Wanneer: 28 september

- Zat de examinator naast of achter jou? rechtsachter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Was een verkeersvrije straat in St. Denijs dorp, hij zei 'kies u maar een plekje waar je u auto wil keren', er stonden auto's aan beide kant van de straat geparkeerd dus heb mij gekeerd waar er geen auto's stonden geparkeerd.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? ook in een zeer rustige straat mij achter een auto parkeren, dan uitstappen en weer instappen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? oliepeil , ruitenwisdinges, dan binnen alles (stoplichten, faren, mistlichten, ontwaseming etc)

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? de papa als begeleider

Resultaat: finaal gebuisd. De examinator zei dat hij zag dat ik wel goed kon rijden, maar dat de zenuwen me de das hebben omgedaan. Ik maakte veel grove fouten: richtingsaanwijzers iets te laat aanzetten, bij links afslaan de bocht te kort genomen, niet gepinkt bij het keren in een straat, 'iets' teveel bewegingen bij het parkeren, 50 rijden waar je maar 30 mocht (maar soms is dat ZO onduidelijk he..) en dat was het.

Volgende week heb ik terug rijexamen (normaal gezien mocht ik pas 8januari ofzo terugkeren, maar ik doe mijn praktijkexamen de volgende keer met de rijschool en dankzij hen kreeg ik een vroegere datum) en ik voel de zenuwen nu alweer :(. Zeker omdat er zoveel van afhangt, mama en papa hebben al eens 6u betaald en als ik er niet door ben zullen ze dat wéér moeten doen... en het is niet goedkoop he.

Ben beetje bang dat de zenuwen me weer de das om zullen doen...
Wouter

Bericht door Wouter »

Je moet niet op voorhand bang hebben van die zenuwen. Ik weet maar al te goed dat rustig blijven misschien moeilijk is, maar het examen is zo speciaal niet. Denk er gewoon zo over: je gaat gewoon een ritje maken zoals altijd, alleen rijdt er deze keer iemand nieuw mee.
Meer is het examen eigenlijk ook niet, dat heb je ondertussen zelf al kunnen merken.

Je weet nu hoe het in zijn werk gaat, de examinator zei zelf dat hij denkt dat je wel goed kan rijden, dan heb je toch geen reden meer om zenuwachtig te zijn :) Probeer niet te veel te denken: ik moet nu dit en dat doen om te slagen, probeer alleen maar te denken: ik moet nu dit en dat doen om veilig door het verkeer te gaan (zoals je áltijd moet redeneren op de weg). Dat is uiteindelijk alles wat van je verwacht wordt.

Veel succes ermee!
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens

Bericht door bert.covens »

nyno schreef:Resultaat: finaal gebuisd. De examinator zei dat hij zag dat ik wel goed kon rijden, maar dat de zenuwen me de das hebben omgedaan. Ik maakte veel grove fouten: richtingsaanwijzers iets te laat aanzetten, bij links afslaan de bocht te kort genomen, niet gepinkt bij het keren in een straat, 'iets' teveel bewegingen bij het parkeren, 50 rijden waar je maar 30 mocht (maar soms is dat ZO onduidelijk he..) en dat was het.

Volgende week heb ik terug rijexamen (normaal gezien mocht ik pas 8januari ofzo terugkeren, maar ik doe mijn praktijkexamen de volgende keer met de rijschool en dankzij hen kreeg ik een vroegere datum) en ik voel de zenuwen nu alweer :(. Zeker omdat er zoveel van afhangt, mama en papa hebben al eens 6u betaald en als ik er niet door ben zullen ze dat wéér moeten doen... en het is niet goedkoop he.

Ben beetje bang dat de zenuwen me weer de das om zullen doen...
Laat die zenuwen (zoveel mogelijk) thuis. Dat zijn namelijk zeer slechte raadgevers. Let de volgende keer goed op het tijdig aangeven van richting. Oefen met je rijschool nu voornamelijk op je maneuvers (als je nog rijlessen volgt, tenminste).

En: hou je snelheid ook een beetje in de gaten. Ook buiten je examen. Meer dan 20 km/u te snel in een zone 30, kan je een onmiddellijke intrekking van je rijbewijs kosten als je geflitst wordt. Aan 50 km/u zit je daar dus al niet zo ver meer af....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: BRUGGE

- In welk examencentrum ben je geweest? Brugge
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter me
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ze zei keren in deze straat, was wel erg smal. Dus in 5 keren gedraaid. Geen opmerking over gehad.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? S-beweging, stond van 1ste keer juist.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Koelvloeistof, alle lichten en achteruitverwarming
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? Vader

Het was de 2de keer rijexamen en ik ben geslaagd !!!. Geen opmerkingen deze keer. :D

Met heel veel dank aan dit forum, de website en derijprof.be.
Wouter

Bericht door Wouter »

Proficiat!
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
vanooteghemmieke

Bericht door vanooteghemmieke »

hey

ik heb op 1 december mijn rijexamen te sint denijs westrem
heb ook echt zenuwen hoor en nu zeker nu ik heb gelezen dat het gaat sneeuwen deze week
hoop echt dat het nie te gevaarlijk ga zijn op de baan

nog iemand rijexamen gedaan in sintdenijswestrem?
en hoe zijn de examinatoren daar?
bert.covens

vanooteghemmieke schreef: ik heb op 1 december mijn rijexamen te sint denijs westrem
heb ook echt zenuwen hoor en nu zeker nu ik heb gelezen dat het gaat sneeuwen deze week
hoop echt dat het nie te gevaarlijk ga zijn op de baan
Als je een rijbewijs hebt, mag je rijden onder àlle omstandigheden, dus ook als het wat gevaarlijker wordt op de weg. Dus kan je daar maar beter op voorbereid zijn ook. En eigenlijk zou je moeten kunnen bewijzen dat je ook in moeilijkere omstandigheden in staat bent op een verantwoorde en correcte manier auto te rijden.

Je hebt al 1 voordeel. Ditmaal zijn de strooidiensten gewaarschuwd. Dat scheelt al een pak. Er wordt al preventief gestrooid. Bovendien wordt de situatie van moment tot moment opgevolgd. Dus niet zoals verleden jaar, toen men compleet verrast werd en het filerecord sneuvelde.

Wat je zelf zoal kan doen is:

1) zenuwen thuis laten.
2) winterbanden laten monteren.
3) àlle ramen en verlichting vooraan, achteraan volledig sneeuwvrij, ijsvrij, (volledig ontwasemd) maken.
4) snelheid aanpassen, indien nodig wat trager rijden (dus ook tijdig naar examencentrum vertrekken).
5) veel meer nog dan anders: voldoende afstand houden.
6) bruuske bewegingen vermijden aan stuur, gaspedaal, rempedaal
vanooteghemmieke schreef: en hoe zijn de examinatoren daar?
Niet anders dan in andere examencentra.
nyno

Bericht door nyno »

@ vanooteghemmieke:

Toen ik mijn praktijkexamen deed in St Denijs leken het allemaal zeer vlotte en vrij jonge mensen nog. Er waren maar 2 of 3 'ouderen' bij de examinatoren, waarvan één mij beoordeelde. Hij was énorm vriendelijk, stelde mij ook gerust.

Niet bang zijn van de examinatoren, als je er vanuit gaat dat geluk een grote factor is die mee speelt in het halen van je rijbewijs krijg je je zenuwen sowieso niet onder controle!
bert.covens

nyno schreef:Niet bang zijn van de examinatoren, als je er vanuit gaat dat geluk een grote factor is die mee speelt in het halen van je rijbewijs krijg je je zenuwen sowieso niet onder controle!
Inderdaad. Slagen in een examen, hangt af van kennis van de wegcode + de kunde om met een auto te rijden + die 2 goed combineren.
nyno

Bericht door nyno »

joepie weer gebuisd en weer 6uren les mogen ophoesten.
Gast

Bericht door Gast »

bedankt iedereen voor de reactie.....
laat ons hopen dat het lukt morgen!!!
@nyno waar heb je uw examen gedaan en waarom gebuisd?
bert.covens

nyno schreef:joepie weer gebuisd en weer 6uren les mogen ophoesten.
Wat stond er op je resultatenblad :?: Mischien kunnen we je helpen?
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

nyno schreef:joepie weer gebuisd en weer 6uren les mogen ophoesten.
4de keer gebuisd dus?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Nils_VD

Bericht door Nils_VD »

Morgen om 12 uur 30 mijn eerste examen en ik lijd onder de zenuwen. Ik denk met genoeg uit mijn doppen te kijken dat het wel zal lukken. Manouvres lopen vlot (soms wat traagjes bij het keren in een straat, maar ja, ik wil het voetpad niet oprijden). Het zal plaatsvinden in Asse.

Ik zal mijn ervaringen weten delen wanneer het voorbij is ;)
Plaats reactie