**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****
-
Bertus
Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****
Als je achter de auto goed geparkeerd staat, staan je wielen nog volledig naar links gedraaid. Om ze recht te zetten moet je je stuur naar rechts draaien. Om te weten wanneer ze volledig recht staan, draai je je stuur naar rechts volgens de regel 1, 2. Hierbij is 1 het moment dat het stuur een eerste keer terug in zijn normale stand staat (dit is een halve draai of minder. 2 is nog een volledige 360 draai naar rechts. Als je dat doe staat je stuur automatisch terug recht. Dit is bij alle auto' s het geval.
succes!
succes!
-
Jens VDM
Bedankt! Ik zal het in mijn achterhoofd houdenbert.covens schreef:Proficiat met je rijbewijs.
Als je zo'n hints krijgt, idd best toch je mistlichten ontsteken. Vooral je achtermistlichten dan. (voormistlichten MOGEN, doch MOETEN niet). Bedenk dat "mist" veranderlijk kan zijn. Zowel in plaats als in tijd. Terwijl het op de ene plaats beperkt mistig is, kan het enkele kilometers verderop al veel dichtere mist zijn. Of terwijl het op een bepaald tijdstip nog niet al te mistig is, kan dat een uur later al veel dichtere mist zijn....
Thanks!Jari schreef:Proficiat Jens!
Voor iedereen die het nog moet doen, heel veel succes!
Jens
-
de rijprof
Proficiat Jens 
-
Lorena
In welk examencentrum ben je geweest? Kontich
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter mij met nog iemand extra, wss stage of haar baas zelf
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik had keus genoeg, het was een brede lange straat en daar is alles perfect verlopen
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? In een rustige straat achter een blauwe auto parkeren, ook perfect verlopen. Dus in een S vorm eh!
- Voorafgaande controles: Ze vroeg mijn pinkers, mistlichten de verwarming van mijn achterruit en de voorruit, de hoofdsteun beter zetten, op wat moet ik letten vooraleer ik rij en blabla. Hoe kan je de bandenspanning meten etcccccccccccc
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? begeleider, mama
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb leren rijden op de rijschool en daarna heb ik nog 18 maanden alleen gereden. Zelfs dan nog ben ik vandaag gebuisd geweest, waauuuww wat een schitterend nieuws!
De reden waarvoor ik was gebuisd:
Bediening voertuig: voorbehoud
1.7 Rem en vertragingstechniek
Plaats op de openbare weg: voorbehoud
2.10 te veel rechts
Richtingsverandering: onvoldoende
5.1 zich vergewissen bord F50BIS
Voorrang: voorbehoud
6.3 geen voorrang verlenen - BORD B 17 (M9-10)
Snelheid en verkeersinzicht: onvoldoende
8.10 Kruispunt ¨Borden B 1-17 (M 9-10)
Opmerkingen PE.
ECO - 1.1 /1.3 /1.5 /1.7 /1.8 /11.1
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter mij met nog iemand extra, wss stage of haar baas zelf
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik had keus genoeg, het was een brede lange straat en daar is alles perfect verlopen
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? In een rustige straat achter een blauwe auto parkeren, ook perfect verlopen. Dus in een S vorm eh!
- Voorafgaande controles: Ze vroeg mijn pinkers, mistlichten de verwarming van mijn achterruit en de voorruit, de hoofdsteun beter zetten, op wat moet ik letten vooraleer ik rij en blabla. Hoe kan je de bandenspanning meten etcccccccccccc
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? begeleider, mama
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb leren rijden op de rijschool en daarna heb ik nog 18 maanden alleen gereden. Zelfs dan nog ben ik vandaag gebuisd geweest, waauuuww wat een schitterend nieuws!
2.10 te veel rechts
Opmerkingen PE.
-
bert.covens
Aan onderstaand lijstje te zien, heb ik de indruk dat er veel van wat je op de rijschool leerde "verwaterd" is.Lorena schreef: Ik heb leren rijden op de rijschool en daarna heb ik nog 18 maanden alleen gereden. Zelfs dan nog ben ik vandaag gebuisd geweest, waauuuww wat een schitterend nieuws!
Ik zal proberen je hier wat op weg te helpenLorena schreef:
Heb je hieromtrent toelichting gekregen? Mogelijks teveel/foutief gebruik van je koppelingspedaal.Lorena schreef:
Je plaats op de openbare weg is in principe zo dicht mogelijk tegen de rechterrand van de rijbaan. (behoudens uitzonderingsgevallen).Lorena schreef:
2.10 te veel rechts
Lorena schreef:

Wellicht ben je ergens van richting veranderd, en daarbij niet genoeg gekeken naar bvb een fietser die rechtdoor reed. (Je moet die fietser in dat geval namelijk voorrang verlenen, vooraleer je mag afslaan).
Lorena schreef:
B17 kruispunt waar de voorrang aan rechts geldt.
onderbord M9.
onderbord M10.Het onderbord geeft aan dat fietsers/tweewielige bromfietsers in de twee rijrichtingen rijden op de weg die je gaat oprijden. (bijvoorbeeld een tweerichtingsfietspad).
Lorena schreef:
B1 Voorrang verlenen. Indien nodig stoppen.==> Onderbord: zie hoger
B17 kruispunt waar voorrang aan rechts geldt.==> Onderbord: zie hoger.
Ik vermoed dat je op die kruispunten je snelheid onvoldoende hebt aangepast om voorrang te kunnen verlenen indien nodig. Kan oa te maken hebben met slechtere zichtbaarheid. Voldoende vertragen is dan nodig.
Dit is vooralsnog eerder informatief. Heeft te maken met ECO-driving. Maar voor zover ik weet, worden hiervoor (nog) geen punten afgetrokken.Lorena schreef:
Laatst gewijzigd door bert.covens op 22 nov 2010, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Wouter
ECO-driving wordt inderdaad (voorlopig toch nog) enkel maar vermeld, en heeft geen invloed op de eindbeoordeling. Het is toch aan te raden daar wel op te letten. Heeft waarschijnlijk onder andere ook te maken met die slechte remtechniek.
Een verkeerde rem- en vertragingstechniek is een van de meest voorkomende fouten op het examen. In het praktijkboek van deze site staat alles heel goed uitgelegd (en nog véél meer tips over het praktijkexamen). Om te downloaden: ga naar http://www.gratisrijbewijsonline.be en klik op "praktijk". Zeker de moeite waard!
En voor de rest, altijd heel goed op fietsers blijven letten (zeker bij het afslaan). En kijk naar alle kanten. Want denk eraan, de meeste fietsers nemen het zo nauw niet met regeltjes en rijden gewoon overal tussendoor waar maar plaats is, of het nu mag of niet.
Fietsers op een fietspad hebben ook ALTIJD voorrang.
Een verkeerde rem- en vertragingstechniek is een van de meest voorkomende fouten op het examen. In het praktijkboek van deze site staat alles heel goed uitgelegd (en nog véél meer tips over het praktijkexamen). Om te downloaden: ga naar http://www.gratisrijbewijsonline.be en klik op "praktijk". Zeker de moeite waard!
En voor de rest, altijd heel goed op fietsers blijven letten (zeker bij het afslaan). En kijk naar alle kanten. Want denk eraan, de meeste fietsers nemen het zo nauw niet met regeltjes en rijden gewoon overal tussendoor waar maar plaats is, of het nu mag of niet.
Fietsers op een fietspad hebben ook ALTIJD voorrang.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
-
Gast
Dus maw ben ik gebuisd geweest omdat ik mijn snelheid niet aanpasste bij de straatjes waar de voorrang van rechts geldt + doordat ik niet genoeg in mijn rechterspiegel heb gekeken voor eventuele fietsers......
Ja mijn remtechniek was niet goed omdat ik te vroeg mijn koppeling inhield om daarna stilletjes af te remmen.... ik moet pas mijn koppeling induwen als ik daarna direct stilletjes aan kan afremmen...
Bonne, merci voor de informatie iedereen!
Donderdag moet ik terug .... kans numero 2..... zal wel wat terug gaan oefenen....
Ik hou jullie op de hoogte...
Groetjes Lorena
Ja mijn remtechniek was niet goed omdat ik te vroeg mijn koppeling inhield om daarna stilletjes af te remmen.... ik moet pas mijn koppeling induwen als ik daarna direct stilletjes aan kan afremmen...
Bonne, merci voor de informatie iedereen!
Donderdag moet ik terug .... kans numero 2..... zal wel wat terug gaan oefenen....
Ik hou jullie op de hoogte...
Groetjes Lorena
-
bert.covens
Gast schreef:Dus maw ben ik gebuisd geweest omdat ik mijn snelheid niet aanpasste bij de straatjes waar de voorrang van rechts geldt + doordat ik niet genoeg in mijn rechterspiegel heb gekeken voor eventuele fietsers......
Enne: hoeveel je nu precies moet vertragen: daar bestaat géén uniforme regel op. Heeft vooral veel te maken met hoe goed/hoe slecht de zichtbaarheid op het desbetreffende kruispunt is. Zorg ervoor dat je snelheid zodanig is, dat je altijd veilig en comfortabel kan stoppen als dat nodig is om voorrang te verlenen. Hoeveel je precies moet vertragen, vergt enig verkeersinzicht. En dat krijg je door vooral veel te oefenen.
Aie. Je koppeling teveel gebruiken, betekent oa teveel slijtage aan je koppelingsplaat. (nogal duur, als die voortijdig vervangen moet worden). Bovendien gaat de remkracht van je motor verloren (wordt immers niet meer overgebracht op je wielen). En dat betekent dus ook dat je remmen onnodig extra belast worden.Gast schreef: Ja mijn remtechniek was niet goed omdat ik te vroeg mijn koppeling inhield om daarna stilletjes af te remmen.... ik moet pas mijn koppeling induwen als ik daarna direct stilletjes aan kan afremmen...
En als je écht pech hebt, kan foutief gebruik van je koppeling zelfs leiden tot controleverlies over je auto. (maw: risico op ongevallen).
Probeer dat zeker nog bij te schaven.
Gebruik de tijd die je nog rest zinvol, om goed te oefenen. Let vooral op die voorrangssituaties, en op het correct gebruik van je koppelingspedaal.Gast schreef: Donderdag moet ik terug .... kans numero 2..... zal wel wat terug gaan oefenen....
-
Gast
Even voor de duidelijkheid: als er "ECO + 1.1 / 1.3 / 1.5 / 1.7 / 1.8 / 11.1" staat met een "+", dan betekent dat dat je wél ecologisch gereden hebt, juist? Want ik was al lang terug thuis toen ik het zag staan, en ik kon het dus niet meer navragen wat het betekent.
-
Jetson
Inderdaad.Gast schreef:Even voor de duidelijkheid: als er "ECO + 1.1 / 1.3 / 1.5 / 1.7 / 1.8 / 11.1" staat met een "+", dan betekent dat dat je wél ecologisch gereden hebt, juist? Want ik was al lang terug thuis toen ik het zag staan, en ik kon het dus niet meer navragen wat het betekent.
-
madital
- In welk examencentrum ben je geweest?deurne
Zat de examinator naast of achter jou?rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?ergens in de straat redelijk rustig straat maar vrij smal vind ik
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?achter die zwarte auto parkeren ruimte genoeg achter de auto in de zelfde straat als keren en meteen na elkaar dus eerst keren dan meteen parkeren
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
banden(uitleg) spiegels (uitleg) richtingaanwijzers en dimlichten
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
begeleider - Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)met mijn man
heb enkel met mijn man leren rijden dit voor een periode van 2 maanden heb men theorie in maart gedaan en ben pas beginnen te oefenen na de zomervakantie heb daarvoor nooit met auto gereden
deze site heeft me veel geholpen qua theorie van praktijk (klink raar maar is zo) en mijn man is
een uitstekende instructeur moet ik nu eerlijk toegeven beetje streng maar dat heeft blijkbaar geholpen
want ben vandaag geslaagd voor men praktijk
deurne streng????? ze hebben me bang gemaakt voor niets
ben ook wel een anti-stress persoon
veel succes voor diegene die het nog moet doen
Zat de examinator naast of achter jou?rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?ergens in de straat redelijk rustig straat maar vrij smal vind ik
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?achter die zwarte auto parkeren ruimte genoeg achter de auto in de zelfde straat als keren en meteen na elkaar dus eerst keren dan meteen parkeren
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
banden(uitleg) spiegels (uitleg) richtingaanwijzers en dimlichten
begeleider - Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)met mijn man
heb enkel met mijn man leren rijden dit voor een periode van 2 maanden heb men theorie in maart gedaan en ben pas beginnen te oefenen na de zomervakantie heb daarvoor nooit met auto gereden
deze site heeft me veel geholpen qua theorie van praktijk (klink raar maar is zo) en mijn man is
een uitstekende instructeur moet ik nu eerlijk toegeven beetje streng maar dat heeft blijkbaar geholpen
want ben vandaag geslaagd voor men praktijk
deurne streng????? ze hebben me bang gemaakt voor niets
ben ook wel een anti-stress persoon
veel succes voor diegene die het nog moet doen
-
de rijprof
Proficiat madital 
-
Guest
- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode
Zat de examinator naast of achter jou? rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? zelf kiezen in een rustige straat, plaats genoeg, ging perfect.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? achter aangeduide wagen parkeren, genoeg ruimte, ook dit ging perfect.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? uitleggen en aanduiden van motorolie, verklaren waar je op let bij het correct zitten in de wagen, richtingaanwijzers, dimlichten en mistlichten aansteken.
Met vriendin, zelf leren rijden met deze begeleider, maar dag voor het examen nog even twee uur rijles gaan volgen bij rijschool wat enorm geholpen heeft, was anders hoogstwaarschijnlijk niet geslaagd geweest.
Resultaat: geslaagd
Zat de examinator naast of achter jou? rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? zelf kiezen in een rustige straat, plaats genoeg, ging perfect.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? achter aangeduide wagen parkeren, genoeg ruimte, ook dit ging perfect.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? uitleggen en aanduiden van motorolie, verklaren waar je op let bij het correct zitten in de wagen, richtingaanwijzers, dimlichten en mistlichten aansteken.
Met vriendin, zelf leren rijden met deze begeleider, maar dag voor het examen nog even twee uur rijles gaan volgen bij rijschool wat enorm geholpen heeft, was anders hoogstwaarschijnlijk niet geslaagd geweest.
Resultaat: geslaagd
-
Wouter
Proficiat!
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
-
bert.covens
Wat je tijdens je stage nodig hebt, is net een begeleider die op je vingers durft tikken als dat nodig is. Dat hij een beetje streng was, daar pluk je nu dus de vruchten van.madital schreef:mijn man is een uitstekende instructeur moet ik nu eerlijk toegeven beetje streng maar dat heeft blijkbaar geholpen
Proficiat.madital schreef: want ben vandaag geslaagd voor men praktijk
Kandidaten die mislukt zijn, schuiven vaak liever de fout in de schoenen van een zogezegd onredelijke examinator, in plaats van gewoon eerlijk hun (soms grove) blunders toe te geven.madital schreef: deurne streng????? ze hebben me bang gemaakt voor niets
Nogal wat van die verhalen moet je dan ook met meer dan 1 korrel zout nemen.
Dat helpt natuurlijk ook al aardig.madital schreef: ben ook wel een anti-stress persoon