**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jens VDM

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jens VDM »

@ de rijprof:

Bedankt voor het antwoord.
Ik heb een route gevolgd waar ik heel veel voorrang van rechts moest verlenen. Ik heb dit naar mijn aanvoelen steeds correct gedaan (met name eerst gas terugnemen tot loslaten, dan een beetje afremmen afhankelijk van mijn snelheid en de zichtbaarheid, om ten slotte terug op te trekken indien er geen auto nadert.)

Ik heb enkele keren effectief voorrang moeten verlenen, en dit ging steeds vlot (alweer, naar mijn aanvoelen. Ik ben geen examinator en weet ook niet wat de exacte norm is. Daarom wil ik trouwens ook nog rijles volgen.).

Over de eenrichtingsstraat kan ik duidelijk zijn. De examinator zei niets, hoewel ik toch een keuze moest maken tussen rechts meebuigen, of naar mijn inzien links afslaan. Ik vond rechts meebuigen de meest logische beslissing. Ik zag echter enkel de zijkant van het bord dat aangaf dat ik de straat niet mocht inrijden. Eenmaal ik voorbij de "afslag" naar links was, en dus reeds een deel in de bocht naar rechts was, zag ik het bord. Ik was natuurlijk wel een beetje zenuwachtig en lette extra op fietsers, die daar toen wel in vrij grote mate aanwezig waren. Het kan dus ook wel aan mij liggen.

Ivm de opmerking over mijn (te lage) snelheid: ik heb het eens nagevraagd, en de maximum toegelaten snelheid op de desbetreffende weg is effectief 50 km/u.
Is het dan raar dat ik een opmerking kreeg omdat ik 40 - 45 km/u reed?

Ik kan het niet genoeg benadrukken: de examinator heeft me terecht gebuisd. Het waren grote overtredingen, en ik leg me neer bij de beslissing.

Post Scriptum: Ik heb http://www.derijprof.be" target="_blank al helemaal bekeken, en ook het praktijkboek gedownload. Het heeft me zeker geholpen, maar uiteraard staat dit los van mijn fouten.

Groeten,
Jens.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Jens schreef:Iets te traag gereden. Reed iets minder dan 50 waar ik blijkbaar 70 mocht.
Het ging waarschijnlijk over een andere weg vermits de examinator jou zei dat je er maximum 70 km/u mocht rijden.
40 à 45 km/u waar je normaal 70 km/u kunt rijden is wel erg traag.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

de rijprof schreef: Het ging waarschijnlijk over een andere weg vermits de examinator jou zei dat je er maximum 70 km/u mocht rijden.
40 à 45 km/u waar je normaal 70 km/u kunt rijden is wel erg traag.
De examinator heeft het me op het moment zélf gezegd. Kan dus niet missen. Maar ik ga er morgen of overmorgen eens passeren, om helemaal zeker te zijn. (Het is natuurlijk al te laat, maar ben nu wel erg nieuwsgierig geworden. En een extra ritje kan natuurlijk nooit kwaad, gezien de uitslag van mij eerste poging!)

Groeten,
Jens.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: GEEL

Examinator kwam over als correct en zakelijk. 't Is ook niet de bedoeling om moppen te liggen tappen; die mens moet ook zijn werk doen.

Als je niet goed begrepen hebt welke straat je moet indraaien, herhaal het eventueel of vraag het gewoon; kwestie van misverstanden te vermijden. Heb ik ook gedaan en werd geapprecieerd.

Met begeleider (toekomstige schoonmama).

Ik heb eerst 20u rijles gevolgd, heb auto nodig voor mijn werk aan de KUL.

In examencentrum zelf
- remvloeistof
- lichten (stand, dim, groot, mist, pinkers)
- ontwaseming voorruit, achterruit

Keren in de straat mocht ik zelf kiezen, ruim breed genoeg.

Parkeren achter een camionette. Probleem was dat deze ongeveer 1 cm van de borduur stond, en omdat je hierop focust om de auto recht te zetten, heb ik ook heel kort de borduur geraakt. Ik vroeg om te corrigeren, was geen probleem; heb de auto er uiteindelijk recht achter gekregen.

De route zelf was niet de simpelste. Hier zowel de tekst, als ne screenshot van de route. Hopelijk zijn jullie er iets mee.
Ik was wel veel in Geel gaan oefenen, maar het stuk in Larum kende ik niet echt. Gewoon goe voorrang geven, traag genoeg gaan, goed spiegels gebruiken bij afdraaien (eerst kijken, dan pinken).

START Examencentrum
-> eerste rechts richting grote baan
-> grote baan oversteken richting Larum (Velveken)
-> deze volgen, op een bepaald moment verboden richting, hier moet je links meevolgen
-> op de T-splitsing naar rechts richting Ring
-> aan het kruispunt met de ring, links de ring op
-> over de spoorwegbrug, daar de afslag rechts (vlakbij stadion)
-> dan links, daarna rechts de spoorweg over
-> dan tweede links die straat waar kruispunt met die bloembakken is
-> verderop keren, dan terug richting bloembakken en dan rechts
-> parkeren achter camionette
-> dan de Kwakkelberg (parallel aan spoor) tot Meidoornstraat
-> kruispunt met Elsum linksaf richting Geel centrum
-> rechts afdraaien want rechtdoor (stuk LeBon straat) is verboden richting
-> via Werft naar de Markt rond de Kerk, dan rechtsaf richting Pas
-> Pas volgen, tot voorbij de rotonde
-> dan rechtsaf terug Larum in via de boerenbaantjes (wel paar keer voorrang van rechts!)
-> tot op grote baan, dan rechts
-> tegenover die parenclub (whatever it is) linksaf Lammerdries in
-> weer links examencentrum en gedaan

Hier nog de route op kaart
Afbeelding

Ik dacht owv mijn slechte parkeren dat ik niet geslaagd ging zijn; toen we aankwamen op het examencentrum nen diepe zucht en "Ja 't is goed, u bent geslaagd, maar aan da parkeren is nog wa werk aan. Proficiat."

Belangrijkste opmerking was dus een onvoldoende op 11.3.6 Parkeren achter een vtg / straatbegrenzing

Geslaagd dus! Success aan alle mensen die nog moeten afleggen!

Belangrijkste tips
- oefenen oefenen oefenen
- rustig blijven .. die mens gaat u ni opeten


Groetjes
Yves
Jens VDM

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jens VDM »

Even een update:

Ik ben vandaag langsgeweest bij de rijschool (Rijschool Merelbeke), en ik kan op 16 november al mijn praktijkherexamen afleggen. Er was iemand weggevallen... :)

Groeten,
Jens.
Gast1011

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast1011 »

EXAMENCENTRUM: ASSE- MOLLEM

- In welk examencentrum ben je geweest? Asse-Mollem.
- Zat de examinator naast of achter jou? Schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen? Hij zei dat ik in de straat waar we net reden moest keren.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Hij zei goed op tijd achter welke auto ik me moest parkeren. Er was voldoende ruimte achter de wagen. Lukte van de eerste keer perfect.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? claxon, knipperlichten, koelvloeistof.
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Met een begeleider. Heb vorig jaar rijlessen gevolgd (20u), en rijd nu al een paar maanden alleen.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? Papa

Resultaat: geslaagd. Het was wel bijzonder druk in Asse, met veel files en de examinator kreeg het op zijn heupen.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne

- Zat de examinator naast of achter jou?
rechtsachter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
ik mocht zelf kiezen in een straat van ca. 100 meter, al was er door het aantal geparkeerde auto's niet erg veel keuze. Het was ook een zeer rustige straat.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
vlak na het inslaan van een straat, ongeveer 50m voor ik moest parkeren gaf hij de opdracht, waarna het meteen van de eerste keer gelukt is (mijn grootste vrees vooraf). Ik had ongeveer 10m plaats. Zeer rustige straat, want er zijn geen auto's gepasseerd in de tijd dat we daar waren.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
ruitenwisservloeistof, alle lichten, hoe zet je je stoel juist.

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
rijschool


De volledige route was in Deurne-Noord binnen of op de Bisschoppenhoflaan, Schotensesteenweg, Ruggeveldlaan, Turnhoutsebaan en de Lakborslei.

Resultaat: van eerste keer geslaagd
Jens VDM

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jens VDM »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS-WESTREM

- In welk examencentrum ben je geweest? Sint-Denijs

- Zat de examinator naast of achter jou? Rechtsachter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Dit mocht ik helemaal zelf kiezen in een aangeduide straat.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? "Parkeer maar achter dat kleine grijze autootje."; heel veel plaats, ging dan ook heel makkelijk.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Alle lichten gecontroleerd; remvloeistof; ontwaseming (voor- en achteraan); zithouding; "wat controleer je voor je vertrekt?" (zithouding en spiegels dus).

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Deze keer met de rijschool. (Omdat ik zo veel rapper mijn praktijkexamen opnieuw kon afleggen.)

- Resultaat Geslaagd!

Dit examen verliep heel anders dan mijn eerste (zie vorige pagina). De examinatrice was heel vriendelijk en ik voelde me veel meer op m'n gemak dan bij de robot-achtige houding van de vorige. Ze gaf de instructies een pak duidelijker en ruim op voorhand, noemde me ook Jens ipv "meneer", en er kon zelfs gelachen worden met enkele opmerkelijke situaties.
Om een banaal voorbeeld te geven: het was mistig, maar ik had op voorhand met de instructeur besproken dat het zicht meer dan 100m was, en het dus niet echt noodzakelijk was de mistlichten te laten branden. Op een bepaald moment tijdens het examen reden we op een stukje buiten de bebouwde kom (zeg maar afgelegen), waar het dus iets mistiger werd. De examinatrice zei subtiel "Het wordt steeds mistiger"; ik had de hint wel door, maar wachtte toch nog even af. Enkele minuten later zei ze: "Ik zou toch mijn mistlichten aanzetten". Daarop legde de instructeur uit dat we het erover hadden gehad, en de examinatrice zei dat het inderdaad heel twijfelachtig was, en ze dus er dus zeker geen punt van ging maken, maar ik heb ze toch maar aangezet.

De route was vrij voorspelbaar. Rechtdoor richting Kortrijksesteenweg, direct er af rond de tunnel (ipv eronderdoor), dan weer op de Kortrijkse richting Sterre. Aan de Sterre "rechtdoor". Aan de volgende lichten rechts, etc...
Eigenlijk de buurt van het UZ, Miljoenkwartier, ...
De instructeur zei ook dat ze tegenwoordig het station mijden wegens de werken. Ik weet natuurlijk niet of dit helemaal klopt, maar het lijkt me wel logisch.

Geslaagd dus, zonder enige opmerking!

Gisteren alleen gereden, echt fantastisch gevoel!

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben! ;)

Groeten,
Jens.[/quote]
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

Proficiat met je rijbewijs.

Als je zo'n hints krijgt, idd best toch je mistlichten ontsteken. Vooral je achtermistlichten dan. (voormistlichten MOGEN, doch MOETEN niet). Bedenk dat "mist" veranderlijk kan zijn. Zowel in plaats als in tijd. Terwijl het op de ene plaats beperkt mistig is, kan het enkele kilometers verderop al veel dichtere mist zijn. Of terwijl het op een bepaald tijdstip nog niet al te mistig is, kan dat een uur later al veel dichtere mist zijn....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
madital

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door madital »

hallo iedereen,

heb aanstaande maandag rijexamen in deurne
had nu nog een klein vraagje want ik ben zoooooooo zenuwachtig omdat ik zo'n slechte ervaringen hoor van de meeste die daar hun rijexamen hebben afgelegd
heb eigenlijk problemen met mijn stuur ja ik weet het het klinkt raar
maar het zit zo, na het geparkeerd te hebben (langst rechtse kant van de rijbaan) na het terug draaien van het stuur dat sta je wel recht maar de wielen niet hoe moet ik dan mijn stuur draaien als ik een klein beetje naar voor rijd om mijn banden recht te zetten
en bestaat er een kans dat je langst de linkse kant van de rijbaan moet parkeren bv in een eenrichtingstraat want dat heb ik nog niet zo goed onder de knie

bedankt
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Als je goed rijdt, hoef je niets te vrezen. Maak je niet te zenuwachtig. Dat is nergens voor nodig. Het valt allemaal best mee. Geloof niet teveel de verhalen die je hoort.
Veel mensen willen niet graag toegeven dat ze nog niet goed kunnen rijden en steken dan maar de schuld op de examinator. Flauw en een beetje laf, nietwaar?

Je moet tijdens het achteruitrijden, als de auto bijna evenwijdig met de boord komt en net voor je stopt, de wielen rechtzetten.
Parkeren is altijd achterwaarts naar rechts in een vloeiende S-beweging.

Klik ook eens >>> hier

Ga ook eens naar http://www.derijprof.be" target="_blank
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
gehuigert
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 okt 2010, 00:04

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door gehuigert »

madital schreef:hallo iedereen,

heb aanstaande maandag rijexamen in deurne
had nu nog een klein vraagje want ik ben zoooooooo zenuwachtig omdat ik zo'n slechte ervaringen hoor van de meeste die daar hun rijexamen hebben afgelegd
heb eigenlijk problemen met mijn stuur ja ik weet het het klinkt raar
maar het zit zo, na het geparkeerd te hebben (langst rechtse kant van de rijbaan) na het terug draaien van het stuur dat sta je wel recht maar de wielen niet hoe moet ik dan mijn stuur draaien als ik een klein beetje naar voor rijd om mijn banden recht te zetten
en bestaat er een kans dat je langst de linkse kant van de rijbaan moet parkeren bv in een eenrichtingstraat want dat heb ik nog niet zo goed onder de knie

bedankt
Nee, het enige (parkeer)manoeuvre dat je moet kunnen is de rechtse S-beweging. Links wordt niet gevraagd ;-)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:Als je goed rijdt, hoef je niets te vrezen. Maak je niet te zenuwachtig. Dat is nergens voor nodig. Het valt allemaal best mee. Geloof niet teveel de verhalen die je hoort.
Veel mensen willen niet graag toegeven dat ze nog niet goed kunnen rijden en steken dan maar de schuld op de examinator. Flauw en een beetje laf, nietwaar?

Je moet tijdens het achteruitrijden, als de auto bijna evenwijdig met de boord komt en net voor je stopt, de wielen rechtzetten.
Parkeren is altijd achterwaarts naar rechts in een vloeiende S-beweging.

Klik ook eens >>> hier

Ga ook eens naar http://www.derijprof.be" target="_blank

ja dat geloof ik wel
dus je bedoelt eigenlijk nog voor het stoppen je wielen rechtzetten
dus je stuur terugdraaien in ander richting

bedankt voor snelle reactie
hoop dat ik terecht kan mocht ik nog vraagjes hebben deze dagen

groetjes en nogmaals bedankt
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

gehuigert schreef:
madital schreef:hallo iedereen,

heb aanstaande maandag rijexamen in deurne
had nu nog een klein vraagje want ik ben zoooooooo zenuwachtig omdat ik zo'n slechte ervaringen hoor van de meeste die daar hun rijexamen hebben afgelegd
heb eigenlijk problemen met mijn stuur ja ik weet het het klinkt raar
maar het zit zo, na het geparkeerd te hebben (langst rechtse kant van de rijbaan) na het terug draaien van het stuur dat sta je wel recht maar de wielen niet hoe moet ik dan mijn stuur draaien als ik een klein beetje naar voor rijd om mijn banden recht te zetten
en bestaat er een kans dat je langst de linkse kant van de rijbaan moet parkeren bv in een eenrichtingstraat want dat heb ik nog niet zo goed onder de knie

bedankt
Nee, het enige (parkeer)manoeuvre dat je moet kunnen is de rechtse S-beweging. Links wordt niet gevraagd ;-)
bedankt voor de snelle reactie
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jari »

Proficiat Jens!
Plaats reactie