snelheid op "overwegen"

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
slakky

snelheid op "overwegen"

Bericht door slakky »

Ben namelijk bezig met mijn rijbewijs C nu nog
daarna overgaan naar CE bij de VDAB

Maar nu de vraag ik kan redelijk rijden met een vrachtwagen daar geen probleem.
Maar nu heb ik een probleem met de snelheid op overwegen bewaakt of niet bewaakt maak niet uit.
Waar kan ik op het net de snelheidsbeperkingen terug vinden, ik vind er niets van terug in de boeken van de VDAB.
slakky

Re: snelheid op "overwegen"

Bericht door slakky »

Na kijken in de boek volgens mij een bord niet gezien
de spoorweg lag inderdaad iets hoger en daarbij denkelijk het bord A14 of F87 (verhoogde inrichting) over het hoofd gezien

Dom van mij.

BTW: als een lesgever je onder de kennedytunnel zend vergeet je lichten niet LOL
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Lichten zijn (overdag) niet verplicht in de Kennedytunnel.

Artikel 30 Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen
Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt :
1° Vooraan, de dimlichten of de grootlichten, die gelijktijdig mogen gebruikt worden. (...)
2° Achteraan, de rode lichten.

Aangezien de Kennedytunnel voldoende verlicht is om minstens 200m ver te kunnen zien, is het gebruik van de lichten daar (overdag) dus niet verplicht.
Het bord aan het begin van de tunnel met de tekst "LICHTEN AANSTEKEN" of iets dergelijks, is een bord dat niet voorkomt in de wegcode en heeft dus geen wettelijke waarde.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
slakky

Bericht door slakky »

Had een opmerking over de verlichting vandaag.

Maar er was zware regenval en opspattend water langs de autosnelweg. Vandaar de opmerking na de rit in de boek.
Heb pas gezien in de tunnel dat ze niet aanlagen. Instrumentenpaneel was nogal donker.
En inderdaad verlichting is niet verplicht in de tunnel.

Wordt slimmer met de minuut hier.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Bij zware regenval is het gebruik van de lichten natuurlijk wel aan te raden... meestal is de zichtbaarheid dan minder dan 200 meter en dus moet je ze dan ook overdag aansteken.

Bij heel felle regen moet je zelfs het achtermistlicht aansteken. Maar overdrijf daar ook weer niet mee, sommige mensen steken dat licht al aan wanneer ze denken dat het gaat regenen, en doen het pas 3 weken nadien weer uit :roll:

Overigens, en dit volledig terzijde: waarom heb je niet de hele opleiding bij de VDAB gekozen in plaats van eerst een C te behalen via een rijschool en daarna de CE langs de VDAB?
Antwoorden mag eventueel ook via mail: stefanpeeters0@gmail.com
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
slakky

Bericht door slakky »

denk mis geformuleerd in de vraag

Ik doe de volledige opleiding bij de vdab maar eerst heb je C nodig en daarna CE
Heb vandaag 2de dag opzitten openbare weg C.

Reeds behaald: Vakbekwaamheid, theorie, ADR collie en tank in alles in één ruk erdoor.

Jammere van dit alles, had een CE als militair en deze nooit omgezet naar burger rijbewijs en is een groene dus deze wordt nu niet meer omgezet naar burger. Maar wel leuk meegenomen heb zo een beetje voorspong op de ander cursisten.
Maar ja de vrachtwagens nu verschillen veel met deze van vroeger. Zoals motorrem iets anders nu (vroeger met de voet) en retarder bestond nog niet in die tijd (20 jaar geleden).
Inazuma

Bericht door Inazuma »

slakky schreef:Maar nu heb ik een probleem met de snelheid op overwegen bewaakt of niet bewaakt maak niet uit.
Waar kan ik op het net de snelheidsbeperkingen terug vinden, ik vind er niets van terug in de boeken van de VDAB.
Er bestaan geen specifieke regels inzake snelheid op overwegen.
Snelheid aanpassen aan de omstandigheden dus, en uiteraard binnen de normaal toegelaten max. snelheid.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

slakky schreef:En inderdaad verlichting is niet verplicht in de tunnel.
De verlichting in tunnels leidt er echter geregeld toe dat het tweede deel van de bepaling van kracht wordt :

en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter

De Kennedy valt nogal mee, in de Tijsmanstunnel wordt een onverlicht voertuig echter erg slecht zichtbaar.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

slakky schreef:de spoorweg lag inderdaad iets hoger en daarbij denkelijk het bord A14 of F87 (verhoogde inrichting) over het hoofd gezien
Ik heb nog geen enkele overweg gemarkeerd gezien met A14 of F87 - logisch ook want een overweg is helemaal geen verhoogde inrichting.
slakky

Bericht door slakky »

Ik heb nog geen enkele overweg gemarkeerd gezien met A14 of F87 - logisch ook want een overweg is helemaal geen verhoogde inrichting.

ligt er één in Zeebrugge zeker weten dat deze bestaan
de rijprof

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:Artikel 22ter. Verkeer op rijbanen voorzien van verhoogde inrichtingen
22ter1.

Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:

1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;

2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen;

3° is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.

Afbeelding A14
Afbeelding F87
Afbeelding F4a
Afbeelding F4b
Staan er verkeersborden?
Inazuma

Bericht door Inazuma »

slakky schreef:ligt er één in Zeebrugge zeker weten dat deze bestaan
Waar ergens :?:
Heb je misschien een foto :?:
slakky

Bericht door slakky »

eens proberen als dit lukt
op volgende google link staat het bord

duidelijk te zien op google maps satelliet is dat de brug open is (groot stuk in het water)
dat is een spoorweg die weliswaar niet veel gebuikt wordt, maar daar is de verhoogde inrichting met het verkeersbord en is een overweg
dat is in Oostende en niet in Zeebrugge zoals voorgaand vermeld (foto volgt)

http://maps.google.be/maps?hl=nl&ie=UTF ... 5&t=h&z=18" target="_blank
Oudenburgsesteenweg
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Ik zie op de satellietfoto toch geen (piano)wegmarkering dat de plaats aanduidt waar de verhoogde inrichting begint.
slakky

Bericht door slakky »

pfeeeeew in alles er onmiddellijk door gisteren nog manoeuvres, ladingszekering en criminaliteit vrijdag openbare weg en dan over naar CE

Mod Benny: 1 bericht verwijderd.
Reden: Dubbele posting.
Plaats reactie