**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
VJ

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door VJ »

bert.covens schreef:@gast23: Ik heb de indruk dat je toch nog wel wat oefening goed kan gebruiken, ipv rap-rap examen te gaan afleggen. Veel succes in elk geval.
Naargelang je opmerking heb je al met deze persoon meegereden? Of kan je beoordelen via een pc.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Ik baseer mij gewoon op wat er door gast23 zelf geschreven wordt. En dan moet ik vaststellen dat het lijstje opmerkingen toch nog tamelijk lang is. Nu goed: gast23 gaat nog veel oefenen, en kan nog bijschaven waar nodig.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

VJ schreef:Naargelang je opmerking heb je al met deze persoon meegereden? Of kan je beoordelen via een pc.
Iemand die drie onvoldoendes en een voorbehoud scoort op zijn examen is niet rijp om meteen een herexamen af te leggen.

Om dat in te zien moet je geen universitair diploma bezitten.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Piña

Bericht door Piña »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

In welk examencentrum ben je geweest? Deurne
Zat de examinator naast of achter jou? Achter mij
Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Keren was in een rustige straat, vrij breed en stonden wel veel auto's. Ik mocht zelf kiezen waar ergens in de straat.
Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Ik moest parkeren achter een andere auto in een S beweging
Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Bandencontrole, tonen hoe je weet dat je goed zit en alle lichten eens laten gaan, pinkers, rem
Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Met rijschool

Ik ben vandaag voor de tweede keer mijn examen gaan afleggen. De eerste keer was ik er niet door wegens te late voorrang van rechts te geven. Vandaag ging alles super en ben ik de trotse eigenaar van een rijbewijs B!

Succes iedereen!
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Jari schreef:Waarom waren er bij jou twee examinatoren bij?
Examencentra krijgen geregeld controle van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit, misschien beter gekend als "het ministerie".

De FOD Mobiliteit heeft een aantal inspecteurs die op geregelde basis de examencentra controleren. Een van de taken van die inspecteurs is controle uitoefenen op de examens.
Dat kan alleen door mee te rijden...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast23

Bericht door Gast23 »

Geslaagd!! :)
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: EREMBODEGEN

- In welk examencentrum ben je geweest? Erembodegem
- Zat de examinator naast of achter jou? 2 examinatoren, 1tje in opleiding. allebei achteraan
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Hij zei : rij doodlopende straat in en ergens in deze straat keren
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Vlakke baan achter eerste auto parkeren zei hij en hij vroeg of ik goed stond, ik antwoordde ja en hij zei, verlaat nu het voertuig alsof je boodschappen gaat doen en keer terug.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? richtingaanwijzers, standlichten, grootlichten, fahren , remlicht, ruitensproeiervloeistof, (strikvraag, achter richtingsaanwijzers :p)
claxon
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?Begeleider / Mama

- Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden. 20 u rijschool en 1 jaar alleen rondgereden

Route : nieuwerkerken en stukje snelweg, paar keer brug over autostrade (GEEN FIETSERS voorbijsteken, kheb dit niet gedaan en hij zei dat het de juiste beslissing was)

GESLAAGD VAN EERSTE KEER

Bovendien zeer vriendelijke hoofdexaminator, zeer duidelijke richtlijnen( weet zijn naam niet, maar het was de kale ;) )

Stond bij opmerking wel ECO+ 1.1/1.3/1.5/1.7/1.8/11.1. Weet iemand hier al iets meer over, is enkele berichten geleden ook gepost maar na examen zei examinator dat het zeer goed, bijna perfect was. Ik zou toch graag weten wat ik misgedaan heb
michiel1551

Bericht door michiel1551 »

Proficiat, ik en nog iemand anders die hier hebben gepost hadden dezelfde opmerkingen, kijk maar eens op een paar van de vorige pagina's voor uitleg hierover. ECO heeft alleszins te maken met 'niet-economisch' rijden, d.w.z. te lang in dezelfde versnelling blijven, te hard gas geven enz. Voor de rest zijn het gewoon kleine foutjes die het opmerken waard zijn, maar die niet erg genoeg waren om specifiek te vermelden.
Merryl

Bericht door Merryl »

EXAMENCENTRUM: ASSE

- In welk examencentrum ben je geweest? Asse
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Zij duidde een straat aan en ik mocht kiezen waar ik keerde. Heb dit in het begin van de straat gedaan, en er was niets op aan te merken.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Examinator duidde een auto aan waar ik achter moest parkeren. De straat ging naar beneden, maar het is me toch zonder problemen gelukt.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Koelvloeistof, grootlichten, dimlichten, claxon, pinkers
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Rijschool

Ik heb eerst lange tijd met mijn vader als begeleider leren rijden. Daarna met de rijschool enkele lessen gevolgd.
De examinator was absoluut niet vriendelijk! We kwamen binnen, en het eerste dat ze zei: "jullie zijn tien minuten te laat!!" (was niet waar want op zowel mijn als zijn papier stond 7u30, en niet 7u20). Een goeiedag ofzo kon er ook al niet meer af.

Ik ben niet geslaagd, hieronder de uitleg:

5. Richtingsverandering: slecht
5.6 Kruispunt vrijmaken: Ik stond te wachten om links af te slaan en er kwamen auto's af van links, rechts en recht voor mij, dus daarom sloeg ik niet onmiddellijk af.

6. Voorrang: onvoldoende
6.1 Onnodig verlenen: Dit klopt, inderdaad een fout van mij, ik heb enkele auto's voorgelaten die geen voorrang hadden.
6.2 Geen voorrang verlenen: Ik kwam aan een straat die voorrang had. Er kwam een auto af, maar die was nog maar in de helft van de straat, en ik kon er nog vlot door. De examintor zei zelf dat de auto nog lang niet aan het einde van de straat was.

De instructeur zei dat hij vond dat ik goed had gereden, maar dat de examinator dit ook moest inzien.
SajMal

Bericht door SajMal »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

- In welk examencentrum ben je geweest? Alken
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechtsachter mij (achter de passagier)
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik kreeg de opdracht te keren in een aangeduide straat, eender waar in de straat.
Heb zorgvuldig een plaats gekozen zonder bomen of struiken en heel voorzichtig mijn manoevre uitgevoerd. Heel vaak rondkijken en richtingaanwijzers gebruiken.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? achter een vooraf aangeduide wagen parkeren. Goed rondkijken voor tegenliggend verkeer en mijn manoevre vloeiend uitgevoerd. Ik stond perfect achter de wagen.
- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd? Aanduiden waar ik de koelvloeistof bijvul. Verder hoe ik een correcte zithouding aanneem. Heel belangrijk, wees zeer volledig. Niet denken dat de examinator voldoende uitleg heeft gehad en content is. Alles opsommen (rugleuning, armpositie, ...).
Verder richtingsaanwijzers, lichten, ruitenwissers, remlichten, ....
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? rijschool Flament te Paal, zeer goede instructrice. Heeft mij vaak laten rijden in Alken, vooral rond de pijnpunten.
- Bijkomend: Het was een zeer moeilijk traject, omdat er veel valstrikken inzaten. Vaak moest ik rechts afslaan omdat ik niet rechtdoor in mocht rijden. Ook is er een klein rondpuntje achter de kerk, waar je snel geneigd bent om die volledig te negeren. Ik had hier goed op geoefend, dus liet me niet vangen.
De examinator was een vrouw, vrij jong. Ze had een brilletje op. Ze was zeer vriendelijk en stelde me enorm gerust tijdens mijn traject.

Ik heb dit examen afgelegd, nadat ik 20uur rijles heb gevolgd.
ik had traject 7, maar heb nr 1 gekozen aan de balie.

-Opmerkingen: eco. ..., en ik reed 95 waar ik 120 mocht rijden op de expressweg, hiervoor heb ik een opmerking gekregen, maar voor de rest was het een feilloos traject, zei ze zelf.
-Uitslag: Geslaagd, en trotse houder van een rijbewijs B.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

SajMal schreef:eco. ..., en ik reed 95 waar ik 120 mocht rijden op de expressweg, hiervoor heb ik een opmerking gekregen, maar voor de rest was het een feilloos traject, zei ze zelf.
Proficiat :wink:
maar bovenstaande quote begrijp ik niet goed.
Als je 95 rijdt, doe je toch geen overtreding en ik vermoed dat er meerdere rijstroken zijn op die expressweg waar snellere bestuurders jou kunnen inhalen, dus hinder je het verkeer niet.
Eigenaardige opmerking als je nu net wel gaat eco-rijden (in 5de versnelling aan 95 km/u) :roll:
Nogmaals, proficiat!
bert.covens

Merryl schreef:Ik ben niet geslaagd, hieronder de uitleg:

5. Richtingsverandering: slecht
5.6 Kruispunt vrijmaken: Ik stond te wachten om links af te slaan en er kwamen auto's af van links, rechts en recht voor mij, dus daarom sloeg ik niet onmiddellijk af..
Ik vermoed dat je een overvol kruipunt bent opgereden.

Artikel 14. Vrijmaken van de kruispunten

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.

Merryl schreef: 6. Voorrang: onvoldoende
6.1 Onnodig verlenen: Dit klopt, inderdaad een fout van mij, ik heb enkele auto's voorgelaten die geen voorrang hadden.
6.2 Geen voorrang verlenen: Ik kwam aan een straat die voorrang had. Er kwam een auto af, maar die was nog maar in de helft van de straat, en ik kon er nog vlot door. De examintor zei zelf dat de auto nog lang niet aan het einde van de straat was..
Ben je zeker dat de examinator hier niet anders over oordeelde dan jij? Want het werd je blijkbaar wel degelijk aangerekend....
Merryl schreef: De instructeur zei dat hij vond dat ik goed had gereden, maar dat de examinator dit ook moest inzien.
Als de instructeur het niet eens was met de beslissing van de examinator, dan had hij z'n verhaal kunnen doen bij de hoofdexaminator. Waarom deed hij dat niet?
Merryl

Bericht door Merryl »

Op het kruispunt stonden 2 auto's voor mij, maar ik kon er nog gerust achter, zonder op het zebrapad te staan. Dit had ik ook goed gedaan volgens de examinator. De auto's voor mij konden vlot doorrijden, maar toen ik wou afslaan dan kwamen er al andere auto's af.

Voor de voorrang van rechts, de examinator zei zelf dat de auto nog ver in de straat was, maar dat ik 'toch mocht gewacht hebben'.

Ik denk dat de instructeur de examinator wel gelijk gaf over het kruispunt, en dat hij daarom niets gezegd heeft.
bert.covens

Merryl schreef:Op het kruispunt stonden 2 auto's voor mij, maar ik kon er nog gerust achter, zonder op het zebrapad te staan. Dit had ik ook goed gedaan volgens de examinator. De auto's voor mij konden vlot doorrijden, maar toen ik wou afslaan dan kwamen er al andere auto's af..
Als ik 't goed begrijp, heb je daar dus het dwarsverkeer gehinderd. En dat mag niet. Voor zover ik het kan inschatten tenminste, was het wellicht beter geweest om het kruispunt niet meer op te rijden. Nu, zelfs veel chauffeurs met veel ervaring maken geregeld deze fout nog, hoor. Men rijdt het kruispunt toch nog mee op, om zich vervolgens vast te rijden omdat men daar niet tijdig meer wegraakt. Ondertussen wordt het achter hen alweer rood, en krijgt het verkeer in de dwarsrichting groen.

gevolg 1: bestuurders in de dwarsrichting worden ongeduldig, en wringen zich op hun beurt in de meest onmogelijke bochtjes en kantjes.
gevolg 2: zo rijdt het verkeer zich muurvast, en ontstaan onnodige verkeersopstoppingen.

Op die manier worden vele kruispunten in stadsverkeer bvb omgetoverd in een onoverzichtelijke jungle. En dat kan al voor een stuk vermeden worden door het kruispunt in zulke omstandigheden niet meer op te rijden.

Het is, akkoord, voor een beginnend bestuurder niet altijd even makkelijk om in te schatten of je nog tijdig weg zult raken. Dat vergt enig verkeersinzicht, en dat krijg je voornamelijk door erg veel te oefenen.
Merryl schreef:Voor de voorrang van rechts, de examinator zei zelf dat de auto nog ver in de straat was, maar dat ik 'toch mocht gewacht hebben'..
Wellicht daarom dat het nog niet meteen als "slecht" beoordeeld werd.
Merryl schreef:Ik denk dat de instructeur de examinator wel gelijk gaf over het kruispunt, en dat hij daarom niets gezegd heeft.
Ik vind het alvast erg verstandig dat je dat inziet. Je weet nu hoe zo'n examen verloopt, en waar je nog aan kan werken, waarop je nog kan oefenen. Bij deze: erg veel succes!
Merryl

Bericht door Merryl »

Bedankt!

Ik heb het geluk dat ik maandag al terug kan gaan voor een nieuw examen, ik weet nu waar ik rekening mee moet houden en hoop dat alles goed verloopt.
Plaats reactie