**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
de rijprof

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

De voet boven het ontkoppelingspedaal houden, doe je pas wanneer je in hele lage toerentallen rijdt en dan zonder dat je voet op het pedaal rust.
Zelfs een hele lichte druk op je ontkoppelingspedaal kan op termijn veel slijtage veroorzaken voor je koppeling.
Denk vooral aan je rem eerst en dan het ontkoppelingspedaal, zelfs in 1ste versnelling.
Leer om tijdens het remmen pas te ontkoppelen aan de hele lage toerentallen (- 1000 t/m).
Oefen ook in 1ste versnelling en je zult verrast zijn hoe laag een motor kan zonder sputteren.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:De voet boven het ontkoppelingspedaal houden, doe je pas wanneer je in hele lage toerentallen rijdt en dan zonder dat je voet op het pedaal rust.
In welk geval je eigenlijk zo traag rijdt, dat je toch zou moeten kunnen voorzien of je al dan niet spoedig de koppeling moet gaan indrukken...
Gast

Bericht door Gast »

de rijprof schreef: Oefen ook in 1ste versnelling en je zult verrast zijn hoe laag een motor kan zonder sputteren.
Bedankt voor de tip !
gasgeven

Bericht door gasgeven »

(in de naam van mijn vriendin post ik dat hier, ik ben de begeleider)

- In welk examencentrum ben je geweest?
Kontich

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Zelf te kiezen in een aangeduide straat.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een rustige straat achterwaarts parkeren achter een andere wagen, S-beweging etc.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
dimlichten, grootlichten, richtingaanwijzers, remlicht, klakson, juiste zithouding, spiegels afstellen, profieldiepte banden

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Begeleider.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mijn vriend

- Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.

eerst in Duitsland met rijschool maar daar drie keer gefaald op praktijkexamen. Daarna naar België verhuisd voor de liefde, hier theorie-examen afgelegd met 50/50 en vanaf de eerste keer geslaagd met mijn vriend als begeleider.

Ik had twee 'voorbehoud': veranderen van richting en voorrang geven waar het niet nodig is.

Bij deze ook heel erg bedankt aan de mensen achter http://www.gratisrijbewijsonline.be/" target="_blank en http://www.derijprof.be/" target="_blank, ik heb heel veel gehad aan deze sites.
Reina

Bericht door Reina »

Examencentrum: Moorsele/Gullegem

Achter de begeleider

Ik mocht de plaats zelf kiezen. Stonden heel wat auto's geparkeerd, heb dan gedraaid waar er een open plek was.

Achter een mini/schattig autootje parkeren in een s-beweging. Erachter was veel plaats. Het lukte direct, stond perfect!
Dan moest ik uitstappen (de deuren hoefden niet gesloten) en rond de auto lopen en weer instappen..even de koffer dichtgeklapt want deze zat blijkbaar niet goed toe, was een beetje aan het klapperen...aiai.

- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
I moest een kaartje trekken, trok die van sproeivloeistof voor de ruiten. Wel grappig, want had die andere juist heel goed zitten bestuderen haha! Dan moest ik achter het stuur gaan zitten met de ruit open en alle lichten uittesten (dimlicht, standlicht, grootlicht, stoplicht, achtermistlicht) en dan nog de claxon.

Begeleider, mijn vriendin.

Had 20 uur rijles gevolgd, maar dat is al van winter 2008 geleden. Heb heel lang alleen rondgereden en veel ervaring kunnen opdoen. Zou iedereen dat aanraden, want ik denk dat 3 maanden oefenen toch echt wel heel weinig is.

Was er dus door, en spong het volgende half uur rond als tijgertje, had het niet echt verwacht en was superblij. Ze gaf me de papieren en zei dat ik heel goed gereden had, er stonden geen opmerking op mijn blaadjes?! Waar staan die normaal? Want ik dacht toch wel een foutje gemaakt te hebben.
Iedereen veel succes!!
de rijprof

Proficiat, gasgeven :wink:
de rijprof

Reina schreef:Heb heel lang alleen rondgereden en veel ervaring kunnen opdoen. Zou iedereen dat aanraden, want ik denk dat 3 maanden oefenen toch echt wel heel weinig is.
Dat is een gouden tip :D
Proficiat :wink:
Evi

Bericht door Evi »

In welk examencentrum ben je geweest?
- Vandaag mijn praktijkexamen in KONTICH gedaan!!

Zat de examinator naast jou of achter jou?
- Rechtsachter

De plaats mag je ALTIJD zelf kiezen. Er stonden heel veel auto's geparkeerd (de examinator zei zelf: "Als er plaats is, mag je keren). Er stond nog een auto in de weg bij het terugdraaien, dus heb het in 5x gedaan in plaats van in 3x.

Bij het buitenrijden!! (straat links, straat rechts, parkeer hier maar) in een straat met redelijk wat verkeer. Stond van de eerste keer goed (alleen misschien 2mm scheef). Uit de auto stappen alsof je naar de winkel zou gaan (dus motor uitzetten, in neutraal zetten, HANDREM opzetten!!, op slot hoefde niet), met de juiste hand uitstappen (dus rechterhand klink vastnemen), goed in de spiegels kijken en rondom rijden, daarna terug instappen, goed in de spiegels kijken, pinker op en terug vertrekken.

Alle lichten opzetten en één ervan extra aanduiden (dimlichten), aanduiden waar je motorolie moet bijvullen (alleen aanduiden, er niet uithalen), dus koffer open, stokje goed zetten, aanduiden, terug dicht. Ook nog: ontvriezing achteraan. Ik moest ook vertellen hoe je je zetels goed afstelt, hoe je de spiegels afstelt (had ervoor twee uur rijles genomen, dus moest het alleen vertellen, niet voordoen), en wat je zeker niet mag vergeten bij het vertrekken wat je bijna altijd automatisch doet (de gordel aandoen!!).

- Met de rijschool

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
- Niet van toepassing

- Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden
- Eerst met papa als begeleider. Niet gelukt. Dan theorie opnieuw gedaan via deze site en geslaagd met 49/50. Zes uur rijles gevolgd met de rijschool zodra ik mn voorlopig had. Daarna nog twee uur evaluatieles voor het examen en GESLAAGD voor het examen met de rijschool. Enkele foutjes, maar de examinator zei dat hij mij hiervoor zeker niet zou kunnen tegenhouden om mijn rijbewijs niet te geven.

Ik zou iedereen de rijschool aanraden en ZEKER de twee uren voor het examen. Die hebben mij heel hard geholpen, ook al om de zenuwen wat beter onder controle gehouden. Ik ben er zeer tevreden over en zou het zo opnieuw doen.
Succes aan iedereen die zijn examen nog moet afleggen!!
knullie

Bericht door knullie »

knullie schreef: In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode

Schuin achter

Zelf kiezen, straat had juist 6m denk ik maar toch makkelijk kunnen draaien

Had een zeer moeilijk parcour, door Leuven rijden (ik denk dat ik alle kleine straatjes met voorrang aan rechts en eenrichtingsverkeer heb gehad...). We reden door een redelijk kleine straat en toen ik 2m van de auto was zei hij: parkeer u hier maar achter, was er net niet voorbij gereden.
Parkeren ging ook goed, 1e keer gelukt.

lichten, claxon en ventiel van de band

begeleider, moeder

Ik ben niet geslaagd

-Volgens de examinateur mocht ik nooit eerst de koppeling induwen en dan de rem (wat ik normaal ook niet veel doe !) maar in het stad, doordat ik zoveel moest afremmen en schakelen, duwde ik soms de koppelijk gelijktijdig in met de rem.
ik hield ook veel mijn voet gewoon boven de koppeling voor het geval dat er een auto mij geen voorrang zou geven, hij dacht waarschijnlijk dat ik die dan indrukte...

-1x fout voorgesorteerd, ik stond voor links af te gaan maar moest rechtdoor. Gelukkig waren er stippelijnen en geen ander verkeer waardoor ik het verkeer niet ophield of een 'fout' maakte, dat vond de examinateur dus niet.

-1x bijna foute richting ingereden, maar heb me nog kunnen corrigeren.

Hij zei dat de rest zeer goed was (kijken, snelheid, controle over auto, ...). Enkel nog een opmerking op papier over pinkergebruik, maar in een stad is 100% juist knipperlichtgebruik bijna niet mogelijk !

De enige reden voor het niet slagen was die koppeling. Ik vind het toch wel zeer streng zeker gezien het parcour dat ik heb moeten afleggen !
Heb al nieuwe afspraak volgende week, ik hoop dat ik een makkelijker examen ga hebben. Nu een week oefenen op dat remmen...

Ok, vandaag voor de 2e keer examen gaan afleggen.
Andere examinator (iets vriendelijkere die me meer op mijn gemak stelde), ander parcour gedaan.

Geslaagd :D
geen opmerking of wat dan ook dat op het blad staat :D

Nogmaals wil ik deze site en de rijprof bedanken, heeft me enorm geholpen!
Lina

Bericht door Lina »

- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou?achter mijn begelijder
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? zeer klein straat
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? S bewijging, Ik moest corrigeren
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Remkoelvloeistof, al de lichten, ontwaseming, claxon, zetel, spiegels- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Met rijschool
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb met mijn man leren autorijden en ook 6 uur rijlessen gevolgd.

Geslaagd voor de eerste keer.
Ik ben een buitenlander en spreek niet zo goed Nederlands. Maar Ik heb mijn examen in het Nederlands gedaan.
Ik wil deze site hartelijk bedanken. Ik heb veel gereden in Leuven and Ik woon dicht bij het examencentrum.

Opmerking van de examinator: Ik moest vlugger de manovers doen. Zelfs mijn man en de begelijder van rijschool zeggen dat de straat waar ik manoever moest doen te klein is
Inazuma

Bericht door Inazuma »

knullie schreef: Geslaagd :D
geen opmerking of wat dan ook dat op het blad staat :D
Proficiat :!:
de rijprof

Proficiat, knullie
en ook proficiat aan Lina
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Lina schreef: Geslaagd voor de eerste keer.
Ik ben een buitenlander en spreek niet zo goed Nederlands. Maar Ik heb mijn examen in het Nederlands gedaan.
Ik wil deze site hartelijk bedanken.
Proficiat :!:
Gast

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest? Alken
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter me
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Rustig smal straatje.. Keren waar ikzelf wou
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? S beweging tussen 2 auto's. Wel voor een oprit maar moest het me van niets aantrekken van de examinator omdat er nergens anders plaats was! Stond van de 1ste x goed derna doen alsof ik een boodschap ging doen :)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? oliepeil, olie bijvoegen, zetel + spiegel verzetten en uitleggen hoe je deze terug goed zet, alle lichten, claxon, ontwaseming
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? Papa

Niet geslaagd en ook wel verdient..
Had wat zenuwen en had al een zware fout gemaakt :(
Er is zo'n raar 'punt' in Alken en wou me verkeerd voorsorteren maar zag het net optijd en heb daardoor een witte volle lijn overschreden.. Heel spijtig want de rest van het examen is goed verlopen..
Ben wel met 1 opmerking niet akkoord en dat was over het parkeren..
Voorbehoud. Opstelling van het voertuig.. Ik stond dus echt perfect!! Men papa zei het ook..
Misschien omdat ik voor een oprit stond? Maar daar heb ik toch toestemming van gekregen van de examinator!
Achja volgende keer beter :)
Gast

Bericht door Gast »

misschien stonden je wielen nog scheef of zo?
Plaats reactie