Voorlopig rijbewijs A - verval rijbewijs B (opgelost)

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
FreezB

Voorlopig rijbewijs A - verval rijbewijs B (opgelost)

Bericht door FreezB »

Een vraag waar ik eigenlijk niet onmiddellijk een duidelijk uitsluitsel over vind. Misschien kunnen jullie mij hierin helpen?

Ik ben 37 en heb al 19 jaar mijn rijbewijs B. Ik ben zo pas geslaagd voor mijn theorie rijbewijs A (49 op 50 btw :D ) en nu wilde ik mijn voorlopig rijbewijs gaan halen. (=6u rijschool)
Maar iemand heeft mij gezegd dat als ik gedurende de afgelopen 3 jaar een verval tot sturen heb gehad(ingetrokken rijbewijs), ik GEEN voorlopig rijbewijs zal krijgen.
(Helaas heb ik toevallig vorig jaar een verval van mijn rijbewijs B gehad :cry: )

Klopt dit eigenlijk wel ??? Want ik vind hier eigenlijk nergens een DUIDELIJK antwoord op.
Er staat trouwens ook helemaal niets over vermeld op het begeleidend papier dat ik na het afleggen van de theorie meegekregen heb op het examencentrum.

Graag had ik hier dus een betrouwbaar en duidelijk antwoord op gehad want anders ben ik verplicht om mijn rijbewijs in 1 keer te behalen. Dit is een serieuze domper op mijn gemoed. Ik was wel van plan om na het voorlopig rijbewijs via de rijschool mijn examen af te leggen, maar dan had ik 2 maal gebruik kunnen maken van de opleidingscheques en via de rechtstreekse weg helaas maar eenmalig. (verschil 125€ !) EN de wachttijden zijn ook opmerkelijk langer alvorens ik eindelijk op mijn moto kan stappen.

Alvast bedankt voor de hulp ! :)

PS: het verval van het rijbewijs B was voor 1 maand en is ondertussen dus al lang hersteld :wink:
Laatst gewijzigd door FreezB op 08 jul 2010, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
FreezB

Re: Voorlopig rijbewijs A - verval rijbewijs B

Bericht door FreezB »

Ben ondertussen nog steeds (al dagen !) aan het zoeken op elke officiële site regering/mobiliteit etc en ben nu al wel iets tegen gekomen, maar toch ben ik nog niet zeker :)

http://www.mobilit.fgov.be/data/route/ozb/06ozbn.pdf

hier staat duidelijk dat je geen VRB (voorlopig rijbewijs B) krijgt indien je de laatste 3 jaar een verval tot rijden hebt gehad, maar er staat niets over bij het VRA (voorlopig rijbewijs A)...
Inazuma

Bericht door Inazuma »

FreezB schreef:Maar iemand heeft mij gezegd dat als ik gedurende de afgelopen 3 jaar een verval tot sturen heb gehad(ingetrokken rijbewijs), ik GEEN voorlopig rijbewijs zal krijgen.
Klopt niet.

Uiteraard mag je niet meer vervallen zijn van het recht tot sturen zoals uitgesproken door de rechter.
Indien er herstelonderzoeken opgelegd werden, moet je daar uiteraard ook opnieuw voor geslaagd zijn om hersteld te kunnen worden in het recht tot sturen.

Maar gezien je zegt dat je intussen weer hersteld bent in het recht tot sturen, is dat opnieuw voldaan.

Artikel 6

De scholing op basis van een voorlopig rijbewijs is aan de volgende voorwaarden onderworpen :
1° De kandidaat : (...)
d) mag niet vervallen zijn van het recht om een motorvoertuig te besturen van de categorie waarvoor het voorlopige rijbewijs is aangevraagd en moet geslaagd zijn voor de onderzoeken die eventueel krachtens artikel 38 van de wet worden opgelegd; (...)

Het gaat dus om als kandidaat vervallen te ZIJN van het recht tot sturen.
Niet om vervallen GEWEEST TE ZIJN van dat recht. (*)

(*) Als begeleider voor een kandidaat met voorlopig rijbewijs mag je uiteraard niet vervallen zijn van het recht tot sturen, EN de laatste 3 jaar ook niet vervallen geweest zijn van dat recht.
Mogelijk komt de verwarring daar van.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 08 jul 2010, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

FreezB schreef:http://www.mobilit.fgov.be/data/route/ozb/06ozbn.pdf

hier staat duidelijk dat je geen VRB (voorlopig rijbewijs B) krijgt indien je de laatste 3 jaar een verval tot rijden hebt gehad, maar er staat niets over bij het VRA (voorlopig rijbewijs A)...
De FOD Mob gebruikt VRB voor Voorlopig RijBewijs ...

Waar lees je dat trouwens in dit document, want ik vind het er niet in terug :?:
(dat zou ook niet logisch zijn, want het staat niet in de wetgeving ;) )
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Wat wel zo is, is het feit dat je zelf niet meer kan optreden als begeleider van een kandidaat die een VRB heeft, als je een verval van het recht tot sturen hebt of wanneer je gedurende de laatste drie jaar ergens een verval van het recht tot sturen hebt gehad.

(Zoals Inazuma ook al aangaf, overigens). Ik begin te vermoeden dat je die twee dingen door elkaar haalt.
Laatst gewijzigd door bert.covens op 08 jul 2010, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
FreezB

Bericht door FreezB »

Inazuma schreef:
FreezB schreef:http://www.mobilit.fgov.be/data/route/ozb/06ozbn.pdf

Waar lees je dat trouwens in dit document, want ik vind het er niet in terug :?:
(dat zou ook niet logisch zijn, want het staat niet in de wetgeving ;) )

nu je het zegt... het gaat in dat geval ENKEL over de begeleider. :) Toch iemand die goed wakker is . Bedankt voor je oplettendheid ! :wink:

Ondertussen ben ik zo vrij geweest om het ministerie van mobiliteit, afdeling rijbewijzen te raadplegen. Zij hebben het bevestigd en gestaafd met een wettekst op een volgens hen 100% betrouwbare site http://www.wegcode.be/wet.php?wet=9 .
Er is dus GEEN beperking indien je verval terug hersteld is, zelfs als het gisteren was. ENKEL als het verval nog lopende" is.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

FreezB schreef:[
nu je het zegt... het gaat in dat geval ENKEL over de begeleider. :) Toch iemand die goed wakker is . Bedankt voor je oplettendheid ! :wink:
8)
Ondertussen ben ik zo vrij geweest om het ministerie van mobiliteit, afdeling rijbewijzen te raadplegen. Zij hebben het bevestigd en gestaafd met een wettekst op een volgens hen 100% betrouwbare site http://www.wegcode.be/wet.php?wet=9 .
Klik eens op "Artikel 6" (dat was een link) in mijn eerste bericht, je komt ineens uit waar je daar moet zijn 8)
Plaats reactie