Het is geen visie, het is wat de wegcode nadrukkelijk stelt.de rijprof schreef:Dat is jouw visie, Inazuma.
correcte plaats op de rijbaan?
-
Inazuma
Re: correcte plaats op de rijbaan?
-
de rijprof
De wegcode stelt ook dat je tijdig moet voorsorteren.
Een andere vraag is of dit een plein is want dan krijgen we een heel ander verhaal.
Een open ruimte met of zonder grasperkje in het midden blijft dat een plein of niet?
Een andere vraag is of dit een plein is want dan krijgen we een heel ander verhaal.
Een open ruimte met of zonder grasperkje in het midden blijft dat een plein of niet?
-
Inazuma
Ja.de rijprof schreef:De wegcode stelt ook dat je tijdig moet voorsorteren.
Je moet gewoon beide doen ...
-
wooter
Er is theorie en praktijk... Als je zo gaat slingeren omdat je op 40 meter telkens rechts wil uitkomen maar links wil voorsorteren, zal de examinator zich vragen stellen, ook al staat dat in een wet geschreven.
Beetje zoals ik ooit een opmerking kreeg dat ik over de weg "slingerde" van twee agenten, hoewel ik na elk inhaalmanoever op de snelweg netjes terug naar de rechter rijstrook ging zoals het hoort.
Op Google Maps zie je goed genoeg waar het merendeel van de automobilisten rijdt, en dat lijkt me duidelijk genoeg zo. Heb in die streek ook mijn rijstage en rijexamen gehad en dit plein werd nooit apart behandeld als "hier moet je telkens rechts houden, en dan naar links vegen om binnen 40 meter terug links af te slaan."
Beetje zoals ik ooit een opmerking kreeg dat ik over de weg "slingerde" van twee agenten, hoewel ik na elk inhaalmanoever op de snelweg netjes terug naar de rechter rijstrook ging zoals het hoort.
Op Google Maps zie je goed genoeg waar het merendeel van de automobilisten rijdt, en dat lijkt me duidelijk genoeg zo. Heb in die streek ook mijn rijstage en rijexamen gehad en dit plein werd nooit apart behandeld als "hier moet je telkens rechts houden, en dan naar links vegen om binnen 40 meter terug links af te slaan."
-
Inazuma
Hoe er gebruikelijk gereden wordt, is geen referentie voor hoe dat eigenlijk hoort te gebeuren ...
-
Stefan Peeters
- Administrator
Dat is zeker correct.Inazuma schreef:Hoe er gebruikelijk gereden wordt, is geen referentie voor hoe dat eigenlijk hoort te gebeuren ...
Maar...
Er is dus de letter en de geest van de wet. Je moet het ook niet té ver gaan drijven door op een afstand van hooguit 40-50 meter telkens weer van rechts naar links te gaan slingeren, en omgekeerd.wooter schreef:Er is theorie en praktijk... Als je zo gaat slingeren omdat je op 40 meter telkens rechts wil uitkomen maar links wil voorsorteren, zal de examinator zich vragen stellen, ook al staat dat in een wet geschreven.
Het gezond verstand zegt dus in feite wat wooter al samenvatte:
wooter schreef:... En in de praktijk hou je gewoon het midden van de baan aan, behalve op de plekken waar je kan kiezen om naar links het plein te blijven volgen of naar rechts het plein te verlaten.
Er zijn ook genoeg geparkeerde voertuigen links en rechts, zodat het niet zo eenvoudig is om uiterst links of rechts te rijden. En als je uiterst rechts rijdt, mag je er donder op zeggen dat je achterligger je wel langs links zal voorbij rijden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
de rijprof
Als het een plein is, mag je in het midden rijden. Maar als het geen plein is moet je toch op de juiste plaats rijden.wooter schreef:... En in de praktijk hou je gewoon het midden van de baan aan, behalve op de plekken waar je kan kiezen om naar links het plein te blijven volgen of naar rechts het plein te verlaten.
wegcode schreef:2.10. "Plein" : elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden.
wegcode schreef:9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
wegcode schreef:19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet : ...
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet : ...
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
Uiterst links of uiterst recht hoeft ook niet, gewoon voldoende zijafstand houden t.o.v. de geparkeerde auto's.wooter schreef:Er zijn ook genoeg geparkeerde voertuigen links en rechts, zodat het niet zo eenvoudig is om uiterst links of rechts te rijden. En als je uiterst rechts rijdt, mag je er donder op zeggen dat je achterligger je wel langs links zal voorbij rijden.
Zo te zien is voldoende plaats om veilig rechts of links te rijden naast geparkeerde auto's waarbij 2 auto's gemakkelijk naast elkaar kunnen rijden.
Wooter, wat is het probleem als een achterligger je wil inhalen?
Ik denk dat de juiste plaats op de weg er ook moet voor zorgen dat er een goede doorstoming van het verkeer mogelijk is.
In het midden rijden, komt mij hinderlijk en onvoorspelbaar over.
Daarom dat de wegcode voorschrijft hoe je links of rechts moet voorsorteren.
Als je onmiddellijk opnieuw moet links voorsorteren volg ik jouw standpunt dat je dan niet eerst naar rechts gaat rijden om dan terug links voor te sorteren. Over die korte afstand gaat dat m.i. niet omdat je tijdig moet voorsorteren.wegcode schreef:De bestuurder die naar links afslaat moet : ...
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.
-
wooter
... Dat je na de laatste bocht maximum 40 meter hebt om terug links voor te sorteren.de rijprof schreef:Wooter, wat is het probleem als een achterligger je wil inhalen?
Echt, hier worden problemen gezocht die zich op het examen niet stellen. Ik heb me nooit vragen gesteld over mijn positie op de weg op dit "plein", noch mijn instructeur noch mijn examinator. Zorg enkel dat als je het plein wil blijven rondrijden je links aanhoudt, en als je het plein wilt verlaten, je rechts aanhoudt. En vergeet niet naar links richting aan te geven als je het plein wilt blijven volgen, wat anders is dan op een rotonde.
Kijk overigens ook eens of er al niet een bord staat dat aangeeft dat dit eigenlijk een rotonde is...
-
de rijprof
Daar ga ik volledig mee akkoord en dan is inhalen ook geen probleem.wooter schreef:Zorg enkel dat als je het plein wil blijven rondrijden je links aanhoudt, en als je het plein wilt verlaten, je rechts aanhoudt.
-
mazda
Misschien hebben jullie hier iets aan.
In het jaar 2003 werd de definitie plein aangepast.
Het gedeelte van de tekst "De verplichting tot rondgaand verkeer verandert die hoedanigheid niet" werd geschrapt uit de definitie van een plein uit 1975.
De reden hiervoor was dat men verwarring wou voorkomen met de specifieke voorrangsregeling voor rotondes waar gebruik moet gemaakt worden van het verkeersbord D5 + B1 (eventueel B5) om voorrang te hebben op de rotonde.
Op alle pleinen met rondgaand verkeer zonder specifieke voorrangsregeling, waar de voorrang van rechts dus behouden bleef werden borden D1 geplaatst met naar rechts gerichte pijl om elke verwarring met de D5 op rotondes uit te sluiten.
Pleinen kunnen eventueel worden ingericht als rotonde.
Pleinen KONDEN dus bestaan zonder rondgaand verkeer maar ook met rondgaand verkeer.
Dit is de oude definitie van 1975 tot 2003.
Artikel 2.10. " Plein ", elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden.
Het plein is een openbare weg onderscheiden van die welke er op uitkomen.
De verplichting tot rondgaand verkeer verandert die hoedanigheid niet.
Een plein is een openbare weg onderscheiden van die welke er op uitlopen.
De vraag is of een plein, dat altijd al een plein was tot in 2003 nu nog altijd kan voldoen aan de defintie van een plein als er door een D1 de verplichting wordt opgelegd om langs rechts rond een soort verhoogd middengedeelte te rijden.
Vroeger bestonden er geen rotondes maar alleen pleinen. Bij pleinen met rondgaand verkeer was de voorrang van rechts van toepassing.
Pleinen met D5 rondgaand verkeer bestaan niet meer.
In het jaar 2003 werd de definitie plein aangepast.
Het gedeelte van de tekst "De verplichting tot rondgaand verkeer verandert die hoedanigheid niet" werd geschrapt uit de definitie van een plein uit 1975.
De reden hiervoor was dat men verwarring wou voorkomen met de specifieke voorrangsregeling voor rotondes waar gebruik moet gemaakt worden van het verkeersbord D5 + B1 (eventueel B5) om voorrang te hebben op de rotonde.
Op alle pleinen met rondgaand verkeer zonder specifieke voorrangsregeling, waar de voorrang van rechts dus behouden bleef werden borden D1 geplaatst met naar rechts gerichte pijl om elke verwarring met de D5 op rotondes uit te sluiten.
Pleinen kunnen eventueel worden ingericht als rotonde.
Pleinen KONDEN dus bestaan zonder rondgaand verkeer maar ook met rondgaand verkeer.
Dit is de oude definitie van 1975 tot 2003.
Artikel 2.10. " Plein ", elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden.
Het plein is een openbare weg onderscheiden van die welke er op uitkomen.
De verplichting tot rondgaand verkeer verandert die hoedanigheid niet.
Een plein is een openbare weg onderscheiden van die welke er op uitlopen.
De vraag is of een plein, dat altijd al een plein was tot in 2003 nu nog altijd kan voldoen aan de defintie van een plein als er door een D1 de verplichting wordt opgelegd om langs rechts rond een soort verhoogd middengedeelte te rijden.
Vroeger bestonden er geen rotondes maar alleen pleinen. Bij pleinen met rondgaand verkeer was de voorrang van rechts van toepassing.
Pleinen met D5 rondgaand verkeer bestaan niet meer.
-
de rijprof
De hamvraag is dan of dit (zie onderstaande link) een plein is.
http://maps.google.be/maps?f=q&source=s ... 6&t=h&z=18" target="_blank
http://maps.google.be/maps?f=q&source=s ... 6&t=h&z=18" target="_blank
-
mazda
Een plein is volgens mij in eerste instantie een open ruimte die niet bebouwd is en waar minstens één weg naartoe gaat.
Het feit dat in het midden een verhoog is aangelegd met boordstenen waar men dan eventueel rond moet rijden maakt volgens mij geen verschil.
Op een plein moet je niet rechtshouden.
Op een plein met of zonder rondgaand verkeer WAS het net niet de bedoeling om zo rechts mogelijk te rijden.
Deze regeling werd overgenomen bij rotondes waar je zowel binnen als buiten bbk niet in de rechtse strook moet rijden.
Men heeft daar in Hasselt omdat men van dit plein geen rotonde wou maken gewoon de D5 borden vervangen door D1 borden.
Door het schrappen van een weldoordacht stukje definitie van het plein wat blijkbaar nodig was om duidelijkheid te scheppen over de rotonde is men weer gaan knoeien aan het lappendeken.
Mijn mening doet niets terzake.
Maar volgens mij valt het plein waarvan sprake, ongeacht de verkeersregeling ivm met de te volgen rijrichting nog altijd onder de definitie "plein" zolang men er in Hasselt geen rotonde van maakt.
Het feit dat in het midden een verhoog is aangelegd met boordstenen waar men dan eventueel rond moet rijden maakt volgens mij geen verschil.
Op een plein moet je niet rechtshouden.
Op een plein met of zonder rondgaand verkeer WAS het net niet de bedoeling om zo rechts mogelijk te rijden.
Deze regeling werd overgenomen bij rotondes waar je zowel binnen als buiten bbk niet in de rechtse strook moet rijden.
Men heeft daar in Hasselt omdat men van dit plein geen rotonde wou maken gewoon de D5 borden vervangen door D1 borden.
Door het schrappen van een weldoordacht stukje definitie van het plein wat blijkbaar nodig was om duidelijkheid te scheppen over de rotonde is men weer gaan knoeien aan het lappendeken.
Mijn mening doet niets terzake.
Maar volgens mij valt het plein waarvan sprake, ongeacht de verkeersregeling ivm met de te volgen rijrichting nog altijd onder de definitie "plein" zolang men er in Hasselt geen rotonde van maakt.
-
de rijprof
Wie volgt de redenering van Mazda dat het (volgens de wegcode) een plein is?
-
Benny Stinkens
- Administrator
Is het een open ruimte2.10. "Plein" : elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden.
komt er een openbare weg op uit of komen er meerdere openbare wegen samen
kan er verkeer op zijn
Kunnen er andere activiteiten georganiseerd worden
4 keren ja geen enkele keer neen, dus denk ik dat dit een plein is.
het noemt zelfs Sint-Katarinaplein
Anderzijds is het wel zo dat het grasgedeelte het plein is, waarover jullie hier aan het discusieren zijn is volgens mij een openbare weg die rond een plein loopt
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
Inazuma
Volgens mij niet.de rijprof schreef:De hamvraag is dan of dit een plein is.
De ruimte is wat mij betreft immers niet open (een onbepaalde term trouwens).
Is iets nog open als er een aangelegd middeneiland is, als er daarop aanplantingen zijn
Er staan hier bomen op, en aan de westkant iets vierkant dat op een structuur lijkt.
Het oorspronkelijke plein was echt open : een lege vlakte, waar men diagonaal kon en mocht over rijden.
De straatnaam is geen goede indicator meer.
Geen enkele gemeente gaat een straatnaam wijzigen omdat de wegcode veranderd is, of omdat de weg heraangelegd is tot iets dat mogelijk niet meer onder de oorspronkelijke benaming valt.