correcte plaats op de rijbaan?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Inazuma

Re: correcte plaats op de rijbaan?

Bericht door Inazuma »

BASsie schreef:
xantingo schreef:Antwoord is toch al gegeven?
Jups, maar ik ben in zo'n zaken nogal voorzichtig, vermits het humeur van de examinatoren soms ook meespeelt
Het is per koninklijk besluit bepaalt wie wel en wie geen extra binnenspiegel nodig heeft.
Op die wetgeving is het antwoord van Xantingo dan ook gebaseerd.
Een examinator heeft daar niets over te zeggen.

Zoals kan je alles in vraag gaan trekken, want wie zegt dat het examencentrum je de juiste informatie geeft :?:
Dus moet je ook nog naar een hogere instantie bellen.
En wie zegt dat je daar een juist antwoord krijgt ...
NonSequitur

Bericht door NonSequitur »

Hehe - door dit allemaal te lezen ben ik geneigd om straks in de doe-het-zelf-zaak een extra binnenspiegel te kopen, zij het dan een goedkope; dan ligt het ding er alleszins mocht de examinator het toch eisen. Ik ben niet de beste discussieerder :).

Dat kan uiteraard de bedoeling niet zijn :). Ik ben een watje.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

NonSequitur schreef:Hehe - door dit allemaal te lezen ben ik geneigd om straks in de doe-het-zelf-zaak een extra binnenspiegel te kopen, zij het dan een goedkope; dan ligt het ding er alleszins mocht de examinator het toch eisen. Ik ben niet de beste discussieerder :).
Je moet er niet over discussiëren ;)

Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
TITEL III: Het rijbewijs
HOOFDSTUK II: De scholing
Afdeling 2: Voorlopig rijbewijs

Artikel 6
2° Het voertuig :
f) moet, tenzij de bestuurder houder is van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider zoals bedoeld in artikel 4 van het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B, voorzien zijn van :

* als het gaat om een voertuig van de categorie B dat niet uitgerust is met een gesloten koetswerk, achteruitkijkspiegels binnen in het voertuig zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider ieder een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van links;

* als het gaat om een voertuig van de categorie B uitgerust met een gesloten koetswerk of een voertuig van de categorie B+E, C, C+E, D, D+E of van de subcategorie C1, C1+E, D1 of D1+E, van rechtse buitenspiegels zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van rechts;

en

Artikel 4

De kandidaat voor het rijbewijs B die geslaagd is voor het theoretisch examen, minstens 18 jaar is en 20 uur praktisch rijonderricht heeft gevolgd in een rijschool heeft recht op een voorlopig rijbewijs B dat hem toelaat zonder begeleider te rijden. Dit voorlopig rijbewijs is 18 maanden geldig.

Het voorlopig rijbewijs B stemt overeen met het model in bijlage 2 bij dit besluit.

De houder van het voorlopig rijbewijs B zonder begeleider mag vergezeld zijn van één persoon van minstens 24 jaar die houder is en in het bezit is van een rijbewijs dat ten minste geldig is voor voertuigen van categorie B.

Het voorlopig rijbewijs zonder begeleider is niet verlengbaar of hernieuwbaar. Na het verstrijken van de geldigheidsduur, kan de kandidaat enkel nog aanspraak maken op het in artikel 3 bedoelde voorlopig rijbewijs.
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Voor alle duidelijkheid wil ik toch nog even wijzen op mijn vorige post:
Inazuma schreef:Rij gewoon rechts op de rijbaan, en volg de gewone regels bij richtingsveranderingen, daar doe je niets verkeerd mee.
Als je helemaal rond rijdt, moet je 4 x links afslaan.
Veel mogelijkheid om rechts te rijden zit er niet in op die korte afstand waar je telkens links moet voorsorteren.
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Als je helemaal rond rijdt, moet je 4 x links afslaan.
Veel mogelijkheid om rechts te rijden zit er niet in op die korte afstand waar je telkens links moet voorsorteren.
Het naar rechts opdraaien van het plein moet zo kort mogelijk bij de rechterrand gebeuren.
:arrow: je zit rechts

Elk van die richtingsveranderingen naar links moet zo ruim mogelijk uitgevoerd worden.
:arrow: je zit weer rechts

Moet je inderdaad rondrijden, dan begeef je je nadien naar links ter voorbereiding daarvan.
de rijprof

Elk van die richtingsveranderingen naar links moet zo ruim mogelijk uitgevoerd worden.
je zit weer rechts
Dit plein is éénrichtingsverkeer!
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Waar wil je naartoe, rijprof?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof

bert.covens schreef:Waar wil je naartoe, rijprof?
Als je helemaal rond rijdt, moet je 4 x links afslaan.
(zie vorige posts)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:
je zit weer rechts
Ja.
Zie jij rijstroken op de rijbaan ?
Ik niet :arrow: geen Art 9.4 ; en 9.5.2° geldt enkel bij erg druk verkeer.
de rijprof

Zonder rijstroken moet je ook links voorsorteren.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Zonder rijstroken moet je ook links voorsorteren.
Dat links voorsorteren heeft geen gevolgen voor waar je na de richtingsverandering dient uit te komen : rechts op de rijbaan.
de rijprof

Ik wou dit voor de kandidaat duidelijk maken.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef:Veel mogelijkheid om rechts te rijden zit er niet in op die korte afstand waar je telkens links moet voorsorteren.

Ik wou dit voor de kandidaat duidelijk maken.

Daar zit wel iets in.

Niettemin denk ik dat het wenselijk is om kandidaat erop te wijzen dat hij in feite niet zomaar het recht heeft om gans dit euh plein, continu links te houden. Want dat klopt dus niet.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof

Bert schreef:Daar zit wel iets in.

Niettemin denk ik dat het wenselijk is om kandidaat erop te wijzen dat hij in feite niet zomaar het recht heeft om gans dit euh plein, continu links te houden. Want dat klopt dus niet.
Klopt wel als je helemaal blijft rondrijden.

Ik wil aan de kandidaat duidelijk maken dat de plaats op de weg niet altijd rechts is.
Want als je helemaal rond dat grasperk moet rijden, is de juiste plaats links, gezien de korte afstand om voor te sorteren met éénrichtingsverkeer,
behalve op het einde voor de richtingsverandering naar rechts, natuurlijk.
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

xantingo schreef:Het humeur van een examinator heeft geen invloed op een duidelijk omschreven wettekst.
Correctie naar mijn bescheiden mening: "Het humeur van een examinator zou geen invloed mogen hebben op een duidelijk omschreven wettekst".

Een examinator is immers ook maar een mens.
Plaats reactie