correcte plaats op de rijbaan?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Gast

correcte plaats op de rijbaan?

Bericht door Gast »

Ik leg vrijdag mijn praktisch rijexamen af, en ik zit nog met een prangende vraag. In Hasselt is er een plein (voor mensen die er bekend zijn: het sint-katarinaplein), een rechthoekje groen met daarrond een zeer brede straat (grofweg vijf auto's breed) zonder wegmarkeringen, alles eenrichtingsverkeer. Waar moet ik dan rijden? Het is in de bebouwde kom, dus normaal gezien kies je dan de 'rijstrook' die het best aan je bestemming beantwoordt, maar stel dat je driekwart rond het plein moet rijden, en dus niet onmiddellijk naar rechts moet afslaan: waar rijd je dan best? Momenteel houd ik me rechts van het midden: niet te dicht bij de auto's die rechts van me geparkeerd staan, zodat fietsers/bromfietsers meer dan voldoende ruimte hebben, maar ook niet tegen het groene stuk in het midden van het plein.

Brrr... Ik denk dat ik straks nog wat ga oefenen. Ik voel me rustiger wanneer ik in de auto zit! 's Nachts droom ik maar over examens...
Stefan Peeters
Administrator

Re: correcte plaats op de rijbaan?

Bericht door Stefan Peeters »

Je moet zo dicht mogelijk bij de rechter rand van de rijbaan rijden.
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen (...)

Volgens de beschrijving die je geeft is dit geen plein.
2.10. "Plein" : elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden.

Ik vermoed ook niet dat het een rotonde is?
2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.

Dan gelden er immers andere regels:
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.
Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.

Samengevat: indien het geen rotonde is, raad ik je aan om ver genoeg rechts te rijden.
Je hoeft ook niet zoveel plaats te laten dat fietsers en bromfietsers je rechts kunnen inhalen, dat is immers ook voor hen niet toegelaten.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt. Ik ben zeker dat het geen rotonde is - en mijn woordkeuze liet te wensen over, het was me even ontgaan dat 'plein' een bijzondere betekenis heeft in de wegcode, die niet helemaal samenvalt met het gebruik in de spreektaal :).

Goed rechts houden dus. Gelukkig mag je er niet te hard rijden, want door het ontbreken van wegmarkeringen en de aanwezigheid van winkels, residenties en een kerk is het er meestal vrij onoverzichtelijk.
Gast

Bericht door Gast »

Nog een vraagje: ik heb een voorlopig rijbewijs dat me toelaat alleen te rijden, dus zonder begeleider. Ik heb dan ook geen tweede achteruitkijkspiegel. Nu lees ik hier en daar dat dit voor het examen toch nodig zou zijn - klopt dit?
wooter

Bericht door wooter »

Zeker dat dit geen rotonde is? Het is al even geleden dat ik er gepasseerd ben.

http://maps.google.be/maps?f=q&source=s ... 6&t=h&z=18" target="_blank

Uiterst rechts rijden is bijna onmogelijk. Al was het maar omdat je op elke hoek weer links hoort te rijden omdat je links gaat draaien/afslaan.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:waar rijd je dan best ?
Rij gewoon rechts op de rijbaan, en volg de gewone regels bij richtingsveranderingen, daar doe je niets verkeerd mee.

Hoewel deze openbare weg wel "plein" in de naam heeft en nog aan de definitie in de wegcode lijkt te voldoen - afhankelijk van wat je onder het in de wegcode onbepaalde begrip "open ruimte" wil verstaan tenminste - is het Sint-Katarinaplein geen plein zoals oorspronkelijk in de wegcode bedoeld werd.

Een plein was oorspronkelijk 1 vlakte, volledig opengesteld voor het verkeer, waarop het verkeer kris-kras door elkaar kon - en mocht ! - rijden, zonder daarbij rechts hoeven te houden.
Diagonaal oversteken, links houden, ... het mocht allemaal.
Voor de andere gezamelijke aktiviteiten sloot men dan een deel van het plein - vaak het midden - af voor het verkeer en zette er dan een markt of een kermis ofzo op.

Met het drukker wordende verkeer zijn dergelijke pleinen verdwenen, en is er zo goed als overal een middeneiland aangelegd dat onttrokken is aan het (voertuigen)verkeer, en waar het verkeer nu rond moet rijden .
In mijn opinie is dit dan ook geen open ruimte meer zoals bedoeld in de definitie van "plein" volgens de wegcode, en bijgevolg ook geen plein meer.

Als veertiger heb ik nog "echte" pleinen weten liggen, maar die zijn intussen allemaal verdwenen.
Momenteel weet ik eigenlijk zelfs geen plein in de eigenlijke betekenis meer liggen.
Stefan Peeters
Administrator

Gast schreef:Nog een vraagje: ik heb een voorlopig rijbewijs dat me toelaat alleen te rijden, dus zonder begeleider. Ik heb dan ook geen tweede achteruitkijkspiegel. Nu lees ik hier en daar dat dit voor het examen toch nodig zou zijn - klopt dit?
Neen.
Wanneer je tijdens de opleiding geen extra achteruitkijkspiegel nodig hebt, moet dat ook niet voor het examen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:Rij gewoon rechts op de rijbaan, en volg de gewone regels bij richtingsveranderingen, daar doe je niets verkeerd mee.
Als je helemaal rond rijdt, moet je 4 x links afslaan.
Veel mogelijkheid om rechts te rijden zit er niet in op die korte afstand waar je telkens links moet voorsorteren.
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
wooter

Bericht door wooter »

... Bovendien ligt deze plek binnen de bebouwde kom. Maar er zijn geen rijstroken aangebracht.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

wooter schreef:... Bovendien ligt deze plek binnen de bebouwde kom. Maar er zijn geen rijstroken aangebracht.
Wat dus niets anders betekent dan dat de algemene verkeersregels inzake plaats op de weg van toepassing zijn ...
NonSequitur

Bericht door NonSequitur »

Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik heb het probleem ook nog eens aan mijn collega's voorgelegd, maar zij hebben hun rijbewijs allemaal al een hele tijd en vinden sommige verkeersregels onlogisch - of wisten zelfs niet van het bestaan hiervan af. Onder fysici kan dat tot bijzonder interessante discussies leiden! Ik ga alleszins overmorgen met mijn zeer betrouwbare schoonvader oefenen - hij is een zeer goede bestuurder en heeft daarenboven een engelengeduld, net als mijn man trouwens, maar ik wou een tweede opinie :).
BASsie

Bericht door BASsie »

Gast schreef:Nog een vraagje: ik heb een voorlopig rijbewijs dat me toelaat alleen te rijden, dus zonder begeleider. Ik heb dan ook geen tweede achteruitkijkspiegel. Nu lees ik hier en daar dat dit voor het examen toch nodig zou zijn - klopt dit?
Bel daarvoor best even naar de rijschool of examencentrump, want ik dacht van wel.
de examinator moet die toch kunnen gebruiken ?
Of mss hebben ze er zelf voor zo'n situatie
zou jammer zijn alsze je terug naar huis zouden sturen...
Stefan Peeters
Administrator

BASsie schreef:
Bel daarvoor best even naar de rijschool of examencentrump, want ik dacht van wel.
de examinator moet die toch kunnen gebruiken ?
Of mss hebben ze er zelf voor zo'n situatie
zou jammer zijn alsze je terug naar huis zouden sturen...
Antwoord is toch al gegeven?
xantingo schreef:
Neen.
Wanneer je tijdens de opleiding geen extra achteruitkijkspiegel nodig hebt, moet dat ook niet voor het examen.
BASsie

Bericht door BASsie »

xantingo schreef:Antwoord is toch al gegeven?
BASsie schreef:zou jammer zijn alsze je terug naar huis zouden sturen...
Jups, maar ik ben in zo'n zaken nogal voorzichtig, vermits het humeur van de examinatoren soms ook meespeelt (en dat heb ik voor mijn B zelf mogen ondervinden), en met te bellen doe je zeker en vast al niks verkeerd :-)
Stefan Peeters
Administrator

Het humeur van een examinator heeft geen invloed op een duidelijk omschreven wettekst.
Plaats reactie