Achter elkaar rijden

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Plaats reactie
ScHAmPi

Achter elkaar rijden

Bericht door ScHAmPi »

Afbeelding

Ik heb nog een vraagje. Waarom rijden deze motorijders niet reglementair? Rijden ze te dicht bij elkaar?

In dat geval lijkt het mij aangewezen om in de theorie (http://www.gratisrijbewijsonline.be/rijbewijsAdeel6.htm" target="_blank) te vermelden waarom de middenste motorijder doorkruist is bij dezelfde afbeelding.

Ook in deze afbeelding is het dan misschien beter dat de middenste motorijder doorkruist wordt: http://www.gratisrijbewijsonline.be/afb ... moto50.GIF" target="_blank
Jozef
Medewerker

Re: Achter elkaar rijden

Bericht door Jozef »

Beste,

Hartelijk dank voor je bericht.

Ik vermoed inderdaad dat de motorrijders op de eerste afbeelding te dicht achter elkaar rijden, hoewel dat natuurlijk afhangt van hun snelheid, en we die niet kennen.

Hoewel dat wettelijk niet verplicht is, doen motorrijders die in groep rijden er goed aan om bij het rechtuit rijden geschrankt te rijden. Bijvoorbeeld de 1ste motorrijder op 2/3 van de rechter kant, de volgende op 1/3, de volgende weer op 2/3, de volgende weer op 1/3, enz. Op die manier vermijden ze dat de groep doorbroken wordt door een invoegende auto en hebben ze toch voldoende afstand ten opzichte van hun voorligger.

Ook op de tweede afbeelding rijden de motorrijders inderdaad vrij dicht achter elkaar.

Met vriendelijke groeten,

Jozef

[mod xantingo: link verwijderd]

ScHAmPi schreef:Afbeelding

Ik heb nog een vraagje. Waarom rijden deze motorijders niet reglementair? Rijden ze te dicht bij elkaar?

In dat geval lijkt het mij aangewezen om in de theorie (http://www.gratisrijbewijsonline.be/rijbewijsAdeel6.htm" target="_blank) te vermelden waarom de middenste motorijder doorkruist is bij dezelfde afbeelding.

Ook in deze afbeelding is het dan misschien beter dat de middenste motorijder doorkruist wordt: http://www.gratisrijbewijsonline.be/afb ... moto50.GIF" target="_blank
ScHAmPi

Bericht door ScHAmPi »

Jozef schreef:Beste,

Hartelijk dank voor je bericht.

Ik vermoed inderdaad dat de motorrijders op de eerste afbeelding te dicht achter elkaar rijden, hoewel dat natuurlijk afhangt van hun snelheid, en we die niet kennen.

Hoewel dat wettelijk niet verplicht is, doen motorrijders die in groep rijden er goed aan om bij het rechtuit rijden geschrankt te rijden. Bijvoorbeeld de 1ste motorrijder op 2/3 van de rechter kant, de volgende op 1/3, de volgende weer op 2/3, de volgende weer op 1/3, enz. Op die manier vermijden ze dat de groep doorbroken wordt door een invoegende auto en hebben ze toch voldoende afstand ten opzichte van hun voorligger.

Ook op de tweede afbeelding rijden de motorrijders inderdaad vrij dicht achter elkaar.

Met vriendelijke groeten,

Jozef
Aha goed, dan ben ik gerust :).
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Ook in deze afbeelding is het dan misschien beter dat de middenste motorijder doorkruist wordt:
http://www.gratisrijbewijsonline.be/afb ... moto50.GIF
@Champi

Niet alleen de beeldekes bekijken. Ook de teksten lezen die erbij staat.
ScHAmPi

Bericht door ScHAmPi »

GRO schreef: @Champi

Niet alleen de beeldekes bekijken. Ook de teksten lezen die erbij staat.
Ja, dat is het net, in de tekst staat nergens aangegeven waarom de middenste motorijder doorkruist werd:
Afbeelding
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Je moet toch ook verder lezen.
. Zij mogen dan op dezelfde rijstrook in twee evenwijdige rijen geschrankt rijden (baksteenformatie).
. Zij moeten onderling een voldoende veiligheidsafstand houden. Zo heb je voldoende ruimte wanneer je plots moet remmen of uitwijken.
. De meest ervaren motorrijders rijden best achteraan.
Een tekst helemaal lezen en trachten te begrijpen.

Waarom staat er een kruisje bij de tweede motorfiets: om aan te duiden dat deze drie motorfietsers niet verplicht zijn achter elkaar te rijden. De uitleg waarom staat in de daarop volgende lijnen.
ScHAmPi

Bericht door ScHAmPi »

GRO schreef:Je moet toch ook verder lezen.
. Zij mogen dan op dezelfde rijstrook in twee evenwijdige rijen geschrankt rijden (baksteenformatie).
. Zij moeten onderling een voldoende veiligheidsafstand houden. Zo heb je voldoende ruimte wanneer je plots moet remmen of uitwijken.
. De meest ervaren motorrijders rijden best achteraan.
Een tekst helemaal lezen en trachten te begrijpen.

Waarom staat er een kruisje bij de tweede motorfiets: om aan te duiden dat deze drie motorfietsers niet verplicht zijn achter elkaar te rijden. De uitleg waarom staat in de daarop volgende lijnen.
Zoals jij het nu zegt lijkt het alsof het niet verplicht is maar wel mag op die manier. Dus dan is het antwoord op de proefexamenvraag uit mijn eerste post van dit topic fout.

In ieder geval... ik maak deze topics alleen maar om te helpen en ik probeer aan te geven waar ik, als persoon die de theorie volledig heeft doorgenomen en alle proefexamens heeft gemaakt, verbeteringen mogelijk zie. Als deze tips en feedback niet welkom zijn, so be it, maar beweren dat ik de tekst niet volledig lees vind ik nogal een schop tegen de schenen, ik denk dat er niet veel mensen zijn die de theorie zo grondig bestudeerd hebben als ik.
Plaats reactie