**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
bert.covens

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

skintagz schreef:- In welk examencentrum ben je geweest?
Mjah. :) Ben toch lekker geslaagd.
Da's toch het voornaamste, nee? Al de rest... is bijzaak 8) Proficiat, en hou 't verder veilig hé
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

Het examenprotocol voor het rijbewijs C schrijft het volgende voor:
- De examinator zal de kandidaat niet vrijwillig in de fout laten gaan door hem bvb. te
doen inslaan in een verboden rijbaan.
- Wanneer de rijweg die zich voor de kandidaat bevindt een doodlopende weg is, zal de
examinator aan de kandidaat de te volgen weg aanduiden om te vermijden dat de
kandidaat de doodlopende straat inrijdt en hij verplicht is een manoeuvre uit te voeren die
buiten het kader van het examen valt.
Voor rijbewijs C is dit misschien wel zo, maar voor rijbewijs B zal de examinator je niet de te volgen weg aanduiden.
Het is aan de kandidaat om daar uit te blijven. :!:

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een leerling er wel is ingereden, en ik ken dus de gevolgen niet moest het eens gebeuren (ik zal er nog achter horen)
Maar bij rijbewijs B zegt de examinator dus niets, de reden dat hij het bij rijbewijs C wel op voorhand zegt is natuurlijk omdat het met een vrachtwagen in veel gevallen niet zo simpel is om te keren of terug te rijden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
skintagz

Bericht door skintagz »

bert.covens schreef:
Da's toch het voornaamste, nee? Al de rest... is bijzaak 8) Proficiat, en hou 't verder veilig hé
Bedankt, veiligheid staat altijd eerst hoor :)
Gast

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:
Ze worden volgens mij niet echt aangenomen om hun 'people-skills'.. Jammer dat er enkele zuurpruimen tussen zitten want een vriendelijke goeiedag en een simpele glimlach aan iemand die zenuwachtig is en een belangrijk moment in zijn/haar leven meemaakt, dat is elementaire beleefdheid...
bert.covens

Een examinator wordt écht niet betaald om de zuurpruim uit te hangen, noch om de oversympathieke toffe knul uit te hangen. Zijn taak bestaat erin een examen af te nemen van een kandidaat die een rijbewijs wil behalen. Maw: bep. controles laten uitvoeren, een traject voorschotelen, en nagaan of die kandidaat het voertuig goed genoeg beheerst, de verkeersregels kent, en dit allebei vlot combineert. En dit alles aan hem/haar opgelegde procedures/normen.
One

Bericht door One »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Examencentrum in sint pieters

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht kiezen waar in de straat

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Een S beweging doen achter een auto maar had voldoende plaats.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Hoe ik de slijtage van de banden controleer

- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mn vader

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
heb 20 uren gevolgd met de rijschool
---------------

Alles is goed gegaan. maar het is wel men 2de poging, de eerste keer was ik gebuist omdat ik door een oranje licht gereden heb. (het was zo'n flikkerend oranje licht die opeens vast oranje sloeg en had het te laat gezien)
maar nu is het mijn 2de poging en was er dus door =) niets verkeerd gedaan eigenlijkk. alleen zei hij dat ik soms iets meer dieptezicht moet proberen te hebben.
net alsof ze gewoon 'iets' moeten zeggen. maarja, wat doet het ertoe. ben geslaagd :D
Inazuma

Bericht door Inazuma »

One schreef: maar nu is het mijn 2de poging en was er dus door =) niets verkeerd gedaan eigenlijkk. alleen zei hij dat ik soms iets meer dieptezicht moet proberen te hebben.
net alsof ze gewoon 'iets' moeten zeggen. maarja, wat doet het ertoe. ben geslaagd :D
Het doet er veel toe ;)

Wat verder vooruit kijken, dan zie je nog steeds wat er kort voor je gebeurt.
Maar andersom niet ...

Het gevolg is dat je dan vroeger gaat zien dat je zal moeten vertragen / stoppen etc. en meer kan inspelen op het overige verkeer.
Dat leidt tot een zuinigere en vloeiendere rijstijl.
Gast

Bericht door Gast »

One schreef:
Alles is goed gegaan. maar het is wel men 2de poging, de eerste keer was ik gebuist omdat ik door een oranje licht gereden heb. (het was zo'n flikkerend oranje licht die opeens vast oranje sloeg en had het te laat gezien)
In Brugge st-pieters aan dat oranje knipperlicht vlak aan het examencentrum? Er buizen er daar gelijk wel veel :twisted: wel stom aangezien je dan nog maar net uit de straat van het examencentrum bent. Proficiat met het 2e resultaat!
Ashke

Bericht door Ashke »

Examencentrum ALKEN

Naast

Ik mocht kiezen waar in de straat

Een S beweging doen achter een auto maar had voldoende plaats. Ik moest 't wel doen voor een poort en had toen gevraagd of dat nu geen kwaad kon... Hij zei van niet.

Koelvloeistof aanduiden

begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Een vriendin

Had een voorlopig rijbewijs 18m, dus 20u rijles gevolgd.

Ik ben geslaagd.
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

bert.covens schreef:Een examinator wordt écht niet betaald om de zuurpruim uit te hangen, noch om de oversympathieke toffe knul uit te hangen. Zijn taak bestaat erin een examen af te nemen van een kandidaat die een rijbewijs wil behalen. Maw: bep. controles laten uitvoeren, een traject voorschotelen, en nagaan of die kandidaat het voertuig goed genoeg beheerst, de verkeersregels kent, en dit allebei vlot combineert. En dit alles aan hem/haar opgelegde procedures/normen.
Ik ben akkoord met je omschrijving van de taak van een examinator, Bert.

Maar ik begrijp ook het probleem dat onze gast aanhaalt: het is geen machine die getest wordt, doch een (meestal nog vrij jonge) mens, en we mogen daarbij de psychische kant niet over het hoofd zien.

Een praktijkexamen is geen normale rijsituatie. Ze gaat onvermijdelijk gepaard met verhoogde stress. Door de manier waarop de examinator omgaat met de kandidaat, heeft hij een aanzienlijke invloed op die stress, en bijgevolg op de slaagkansen van de kandidaat. In het slechtste geval zou aldus een onaangename omgang met de kandidaat zelfs onrechtstreeks tot een ongeval kunnen leiden.

Ik ben ook akkoord met jou over het feit dat een examinator niet de oversympathieke toffe knul moet uithangen; dat is dan weer het andere uiterste. Een examinator is geen entertainer.

Maar een examinator die, zoals onze gast aangeeft, geen vriendelijke begroeting kan of wil opbrengen, had volgens mij toch maar beter een andere job gekozen.

Laten we ten slotte ook niet vergeten dat de kandidaat een klant is. En we kennen allen het gezegde: "De klant is koning" (zolang hij betaalt).
bert.covens

Jozef schreef:. In het slechtste geval zou aldus een onaangename omgang met de kandidaat zelfs onrechtstreeks tot een ongeval kunnen leiden.
Dat zou dan wel heel erg dom zijn van die examinator. Ik vermoed dat hij/zij liefst van al ook nog heelhuids thuis raakt, die avond.

Tenslotte stapt een examinator dagelijks meermaals bij een wildvreemde (meestal jonge) kandidaat in een auto. Zonder iets te weten over diens vaardigheden met de auto en qua verkeersinzicht. En de examinator heeft maar weinig mogelijkheden om in te grijpen, als het onverwacht toch es grondig mis dreigt te gaan. Da's ook iets wat je niet moet onderschatten, denk ik zo.
bert.covens

Jozef schreef:Laten we ten slotte ook niet vergeten dat de kandidaat een klant is. En we kennen allen het gezegde: "De klant is koning" (zolang hij betaalt).
Met dien verstande dat examencentra genoeg klanten hebben. Elkeen die een rijbewijs wenst te behalen, moet hoe dan ook langs hen passeren.

Aan de ene kant hoeven ze die klant dus niet speciaal in de watten te leggen. Aan de andere kant hoeven ze ook niemand opzettelijk te buizen, om toch maar genoeg klanten over te houden.
Jozef
Medewerker

Bericht door Jozef »

[mod xantingo: bericht gewijzigd: we promoten geen praktijken die tegen de wet ingaan]
Aan de andere kant hoeven ze ook niemand opzettelijk te buizen, om toch maar genoeg klanten over te houden.
Hoewel dat in theorie zeer uitzonderlijk zou kunnen gebeuren, zijn er veiligheden ingebouwd in het systeem om dat te vermijden. Een examinator die gevoelig boven of onder het gemiddelde slaagpercentage zit, wordt daarop aangesproken.
Bru_

Bericht door Bru_ »

Examencentrum ASSE

Rechts achter

Vrij te kiezen

Parkeren achter een auto, ruim voldoende plaats.

Ruitenwisservloeistof-reservoir aanduiden
Lichten + geluidstoestel

Met begeleider

Moeder
---------

Het eerste halfuurtje (inclusief manoeuvres) verliep vlekkeloos... tot ik plots een STOP-bord zag opdoemen (vreemd want net NA een kruispunt). Ben dus kort gestopt en weer vertrokken. Waarna de examinator me aanmaande te stoppen en terug achteruit te rijden. Bleek dat ik een C1 bord gemist had (onder het B5 stopbord) !

Twee vragen die ik me hierbij stel :
1) Wat is de functie van het B5-stopbord boven het C1-bord ? Als het C1-bord er alleen had gestaan, had ik het NOOIT gemist. Het B5-stopbord is dus enkel heel verwarrend, en heeft het omgekeerde 'afleidende' effect (ook mijn begeleider had het C1-bord eronder niet opgemerkt).
2) Is het echt nodig om helemaal op het einde van een al zeer gevarieerde examenroute deze 'val' nog open te zetten ?

Niet geslaagd dus.
bert.covens

Een C1-bord is een verboden richting voor iedere bestuurder.

Je begaat een derdegraadsovertreding wanneer je dit bord toch voorbijrijdt. Of je dat nu met opzet doet of niet, speelt daarbij geen rol. Wanneer je beginnend bestuurder bent (dwz sedert minder dan 2 jaar je definitieve rijbewijs hebben), dan kost je dat naast een fikse boete, meteen je rijbewijs. Best mee uitkijken, dus.

Een valstrik zou ik dat nu niet meteen noemen. En ik vermoed ook dat de examinator in dit geval geen andere keuze had dan je weer achteruit te laten rijden, en je te laten mislukken daarvoor.
Plaats reactie