**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
gast brugge

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door gast brugge »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Brugge.
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter mij.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
niet moeten doen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Parkeren achter een terreinwagen in de Sint-Pieterskerkstraat (zone 30), tweede poging was ok.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Pinkers, claxon, ruitenwissers.
Slijtage banden. Ik moest mijn wiel draaien. Ik heb toen een tikkeltje achteruit gereden en vlug mijn band gedraaid, geen idee of dat eigenlijk echt zo moet of dat je dat vanuit stilstand gewoon mag doen (maar ik heb altijd geleerd dat droogsturen NOT done is dus wou ik maar geen risico nemen).
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Begeleider.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mama.
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
20u rijschool gevolgd.

Resultaat:
Gebuisd.
Moest via vaartstraat-veemarkstraat- Sint-Pieterskaai- Krakelebrug-Komvest-J. & M. Sabbestraat- naar rechts- allemaal mini straatjes met voorrang van rechts en zone 30 natuurlijk, ook veel 1 richtingsverkeer en dus straten waar je moest weten dat je maar naar 1 kant mocht gaan, etc.- ezelstraat- rechtsaf in de 'Oude Zak' (is een straatnaam! :wink: )- en daar op het einde van de straat liep het mis...
Op het kruispuntje met de Beenhouwerstraat had ik voorrang (kwam dus van rechts), maar heb te weinig rekening gehouden met een opgefokte bromfiets die mij blijkbaar geen voorrang wou verlenen. Had dat beter moeten inschatten (wel es vanbinnen gevloekt aangezien ik net zelf zoveel voorrang had verleend en ervoor had uitgekeken en dat die persoon dan de voorrangsregel aan zijn laars lapte). Ach volgende keer beter!
Gast Deurne

Bericht door Gast Deurne »

Deurne
Rechtsachter mij.
In de aangeduide straat voor het eerste kruispunt, stonden toch wel wat auto's geparkeerd
parkeren achter 'die goude ford' eerste keer te ver van de stoep, tweede keer perfect
Pinkers, alle lichten, claxon, ruitenwissers, uitleggen hoe ik weet of ik goed zit. En ruitenwisservloeitstof
Begeleider. (Papa)

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
20u rijschool gevolgd.

De examinator was een heel vriendelijke mens, legde alles duidelijk uit, en maakte mij helemaal niet zenuwachtig :)

Dus in Deurne is het allemaal niet zo erg als men laat uitschijnen :) Had alleen een schoonheidsfoutje, was te laat gestopt om iemand door te laten, toen er auto's aan mijn kant stonden :)
Gast

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode Leuven
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechtsachter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik mocht zelf een plaats kiezen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Ik moest mij achter een auto plaatsen in een S beweging. Daarna moest ik uitstappen. De wagen sluiten en een rondje rond de auto lopen. (=Boodschappen gaan doen)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Motorolie, dimlichten, grootlichten, achtermislicht, stoplicht, knipperlichten, geluidssignaal, spiegels verzetten, de stoel verzetten, hoofdsteun
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)mama

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden. Ik heb rijlessen genomen, maar heb veel meer ervaring opgedaan door heel veel te rijden.

Resultaat: GESLAAGD
The_cobra666

Bericht door The_cobra666 »

Oostende

achter mij

Volledig, doodlopende straat moeten in rijden en er stonden geen auto's, ik mocht zelf kiezen waar ik wou draaien.

Hij zei gewoon "parkeer je achter die auto" en dat heb ik dus ook gedaan, welliswaar achteruit geparkeerd.

Richting aanwijzers, dimlichten, mistlicht achteraan, remlichten. Kaartje getrokken: rem olie aanduiden.

Begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Dat was men ma

Ik heb enkel met men pa en stiefpa leren rijden.

Men voorlopig rijbewijs had ik 2 dagen langer dan de verplichte 3 maanden "stage" alvorens je het examen kon afleggen. Theorie en praktijk geslaagd beiden vanaf de eerste keer.
Lau

Bericht door Lau »

Oostende

Rechts vanachter

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?

De examinator deed mij in een straat rijden en daar zei ze dat ik mocht keren, waar in de straat heb ik mogen kiezen.

Achteruit parkeren met de vloeiende S beweging, perfect gelukt :)

Kaartje moeten trekken en daarop stond bandenslijtage, hoe kan je zien wanneer je banden versleten zijn..

Rijschoolinstructeur

'k Was geslaagd :):):)
Twee opmerkingen: plaats op de rijbaan (rechts houden en te veel naar rechts) en rij-inzicht ofzo, te veel vertraagd op een kruispunt waar ik groen licht had, was een beetje aan het twijfelen. 'K had een toffe examinatrice.
Gast

Bericht door Gast »

Aalst

Rechts vanachter

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?

Het was in een zone 30 waar op dat moment geen verkeer was. Dus mij eerst rechts van de baan gezet, gekeken, pinker doen gaan naar links gereden. Toen ik echter mijn rechterpinker had aangezet en rechts naar achter ging rijden kwam er een gek af die mij begon in te halen. Ik had het echter gezien en bleef dus even staan waarna ik het manouvre verderzette. Op zich heb ik dus geen fout gedaan en ik heb hier dus ook geen opmerking voor gekregen. Enkel had mijn pa wel even gezegd "opgelet". Maar dat was zijn reflex en de examinator had gemerkt dat ik het had opgemerkt, dus ze ze enkel "meneer, vergeet niet dat u niet mag spreken" (op een vriendelijke toon wel)

Achteruit met een S-beweging. Ging perfect (10 cm van boordrand). Achter een veel kleinere auto dan de mijne.

Motorolie nakijken. En standlichten, dimlichten, grootlichten, mistlichten, ruitenwissers, geluidstoestel, pinkers en stoplichten.

Begeleider (pa).

Opmerkingen:

Ik heb even op en af de oprit van de autosnelweg moeten gaan (in totaal 200 a 300m autosnelweg) in Aalst. Hierbij kwam ik er echter net op na 2 vrachtwagens en die reden beiden slechts 70 a75 km/h en dus ik ook even. Ik kreeg dan de opmerking dat ik sneller moest rijden. Hierna kwam echter mijn afslag (scherpe bocht naar rechts) die ik door haar opmerking van sneller rijden iets te snel nam (60 ipv 50 per uur bij toegelaten snelheid van 70). Ik behield echter de controle en kwam er vanaf met een opmerking van haar dat ik die misschien beter ietsje trager had genomen.

Mijn uiteindelijke resultaat was geslaagd met 3 maal voorbehoud, dus redelijk nipt...

1ste was door een bocht deels ontkoppeld te nemen. (15 per uur in 2de)
2de was doordat ik te snel ontkoppel bij het afremmen (voor het stationair toerental bereikt wordt). De reden waarom ik dit doe is omdat de auto soms wel eens op het randje van stilvallen komt voor dit toerental bereikt wordt.
3de was vergewissen bij verkeersbord f50bis. Dit ben ik echter niet tegengekomen maar f50 wel. Dus ik denk dat ze zich daar vergist heeft. Ze had wel iets gezegd dat ik te lang links en niet lang genoeg rechts had gekeken bij een verkeersbord.

Al bij al was ze wel positief, alleen zei ze dat ik niet meer ontkoppeld bochten mocht nemen, omdat dat aan hoge snelheden wel eens mis kan gaan (daarom dat ik het dan ook niet doe.)

Dus boodschap van mijn examen: zelfs al gaat er eens iets mis tijdens het examen, geen paniek! Het is niet het doel van de examinatoren om je te buizen.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Toen ik echter mijn rechterpinker had aangezet en rechts naar achter ging rijden kwam er een gek af die mij begon in te halen.
Keren is een maneuver.
Wanneer je een maneuver uitvoert, ben je gedurende de ganse tijd dat het maneuver duurt voorrangsplichtig tegenover alle andere weggebruikers - voor zover die zelf geen maneuver uitvoeren (dan geldt onderling de voorrang van rechts).

Desnoods moet je het maneuver onderbreken om voorrang te verlenen.

Die "gek" had dus goed mogelijk voorrang ...

Toch proficiat.
elisah

Bericht door elisah »

In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem

achter mijn begeleider

Volledig, een heel rustige straat, maar wel langs weerskanten auto's dus het was wel smal

Hij zei "parkeer achter de citroen C3". ik heb niet helemaal volgens het boekje geparkeerd, eerder zoals ik parkeer als er weinig plek is: ingedraaid naar achter,dan naar voren gereden en ingedraaid en dan recht naar achter. maar dat was geen probleem.

Richting aanwijzers, dimlichten, ontvriezing achterruit, claxon, remvloeistof. ik heb hem trouwens ook erop attent moeten maken dat zijn gorel fout zat (al weet ik niet of hij dat met opzet had gedaan)

Begeleider

met een vriend, met wie ik vaak ben gaan rijden

rijschool, 20h

resultaat: vanaf de eerste keer geslaagd.
ik had route 25:
uit het examencentrum naar rechts, dan eerste rechts, onder de brug (opgepast, tegenliggers hebben voorrang en je moet voorrang geven aan rechts). dan in een zone 30 rechtdoor, tot aan de grote baan. dan naar rechts, de brug over en een heel stuk rechtdoor (daar staan veel snelheidsremmers!). op een bepaalt punt splitst de weg, je moet dan rechts houden en de eerste straat rechts ingaan. de straten daarna weet ik niet goed meer. hij vroeg me wel een doodlopende straat in te rijden, maar dat heb ik niet gedaan omdat mijn rijinstructeur me er altijd op wees dat dat het einde van je examen is. de instructeur was er niet gelukkig mee, maar om de hoek mocht ik direct parkeren en even verder keren. dan via vele kleine straten (allemaal zone 30!) naar de koning albertlaan gereden (onderweg kom je veel 'moeilijke' punten tegen: straten waar je niet in mag, etc). dan naar rechts, en aan het water weer naar rechts (zone 30). zo rechtdoor via de kortrijksesteenweg naar de sterre (waar ik gecoupeerd werd...), rechtdoor. aan de tunnel naar rechts, en zo terug naar het examen centrum. je gaat dan oa onder een brug waar je moet opletten dat je niet over de witte lijn rijdt.
na de rit zei de examinator dat ik goed keek, en graag controle had ook wat betreft snelheid enzo. negatieve opmerkingen heb ik niet gekregen.

mijn algemene indruk was dat je vooral erg voorzichtig moet rijden, en letten op snelheid. ook laten zien dat je vlot kan rijden. wat ook een tip kan zijn: als je een kruispunt of een T-vorming kruispunt nadert, en de instructeur zegt niets, wil dit wss zeggen dat je één van de straten niet in mag.
ook van de examinator moet je geen schrik hebben :) door sommige posts op dit forum had ik dit in het begin wel, maar da's nergens voor nodig!
Inazuma

Bericht door Inazuma »

elisah schreef:hij vroeg me wel een doodlopende straat in te rijden, maar dat heb ik niet gedaan omdat mijn rijinstructeur me er altijd op wees dat dat het einde van je examen is. de instructeur was er niet gelukkig mee, maar om de hoek mocht ik direct parkeren en even verder keren.
Mogelijk wou hij je die doodlopende straat net insturen om je daarin te laten keren :?: ;)

Je begaat op zich geen enkele fout tegen de wegcode door een doodlopende straat in te rijden.
(Plaatselijk verkeer is wat anders, dat ben je op je examen immers niet.)
negatieve opmerkingen heb ik niet gekregen.
Goed hé.
Proficiat :!:
Gast

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
elisah schreef:hij vroeg me wel een doodlopende straat in te rijden, maar dat heb ik niet gedaan omdat mijn rijinstructeur me er altijd op wees dat dat het einde van je examen is. de instructeur was er niet gelukkig mee, maar om de hoek mocht ik direct parkeren en even verder keren.
Mogelijk wou hij je die doodlopende straat net insturen om je daarin te laten keren :?: ;)

Je begaat op zich geen enkele fout tegen de wegcode door een doodlopende straat in te rijden.
(Plaatselijk verkeer is wat anders, dat ben je op je examen immers niet.)
negatieve opmerkingen heb ik niet gekregen.
Goed hé.
Proficiat :!:
ik vond het wat verdacht, maar idd, het zal om te keren zijn geweest :) maar mijn rijinstructeur hamerde er altijd op dat ik het beter niet deed. nu ja, hij heeft me mijn fout door de vingers gezien, wat ook weer laat zien dat de examinatoren geen onmensen zijn :)
wooter

Bericht door wooter »

Hmja, het examen start met "wij zijn doorgaand verkeer", en hoeveel doorgaand verkeer rijdt in een doodlopende straat? :)
Benny Stinkens
Administrator

Bericht door Benny Stinkens »

wooter schreef:Hmja, het examen start met "wij zijn doorgaand verkeer", en hoeveel doorgaand verkeer rijdt in een doodlopende straat? :)
Juist, en het is trouwens verboden voor een examinator om je daar in te sturen :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Benny Stinkens schreef:
wooter schreef:Hmja, het examen start met "wij zijn doorgaand verkeer", en hoeveel doorgaand verkeer rijdt in een doodlopende straat? :)
Juist, en het is trouwens verboden voor een examinator om je daar in te sturen :!:
Toch even nuanceren, Benny...
een examinator mag je niet in een verboden richting sturen, of in een straat waar je niet in mag.

Een doodlopende straat is geen verboden richting, en je mag er perfect inrijden. Het kan dus inderdaad de bedoeling geweest zijn om daar het omkeren te laten uitvoeren. Is overigens geen slecht idee, want meestal is een doodlopende straat ook een rustige straat :wink:

Het examenprotocol voor het rijbewijs C schrijft het volgende voor:
- De examinator zal de kandidaat niet vrijwillig in de fout laten gaan door hem bvb. te
doen inslaan in een verboden rijbaan.
- Wanneer de rijweg die zich voor de kandidaat bevindt een doodlopende weg is, zal de
examinator aan de kandidaat de te volgen weg aanduiden om te vermijden dat de
kandidaat de doodlopende straat inrijdt en hij verplicht is een manoeuvre uit te voeren die
buiten het kader van het examen valt.

In dit geval was het echter perfect mogelijk dat de kandidaat de doodlopende straat inreed en daar het omkeermanoeuvre uitvoerde. Het hoort immers tot het examen.

De reactie van onze gast is echter ook te begrijpen, en de examinator heeft daar dan ook terecht geen punt van gemaakt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
elisah

Bericht door elisah »

idd. ik had de indruk dat hij het ook wel grappig vond. toen we naar het examencentrum (dat in een doodlopende ligt) terug reden zei hij:
ok elisah, je mag rechtdoor gaan, ook al is het een doodlopende straat :lol:
skintagz

Bericht door skintagz »

Asse
rechtsachter
Hij zei me te keren in een bepaalde straat, maar waar precies in die straat mocht ik zelf kiezen. Heb in drie keer kunnen draaien.
Een vlotte s-beweging maken achter een geparkeerde auto. Was geen enkel probleem.
Ik moest een kaartje trekken en de koelvloeistof aanduiden. Verder enkel stoplichten en richtingaanwijzers.
Begeleider.

Nog even een opmerking: De examinator die ik had was écht ontzettend onbeschoft. Geen 'hallo', geen hand, geen proficiat toen ik geslaagd was, zelfs geen 'vaarwel'.
Echt rotkerel. Ik heb geen enkele fout gemaakt in het verkeer, dus hij vond geen reden om me er niet door te laten.
Mjah. :) Ben toch lekker geslaagd.
Plaats reactie