De pinker, een optie?
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 26 nov 2009, 16:40
De pinker, een optie?
Ik frustreer mij er dagelijks aan dat wanneer ik op aan een kruispunt/rotonde of afslag kom de bestuurder die op de rotonde is zijn pinker niet aanzet om af te slaan. Dit zijn niet enkel de bestuurder ook politie betrap ik er keer op keer op geen pinker te gebruiken.
Bij de gewone weggebruiker gebruik ik dan mijn tutter of mijn flishen (verschijners). Doch weet ik dat dit in principe niet mag. Maar ik wijs hun erop ook al kijken ze eens schoon vies naar mij. Wat doe jij om het hun duidelijk te maken of gebruik je hem zelf als een optie ?
Bij de gewone weggebruiker gebruik ik dan mijn tutter of mijn flishen (verschijners). Doch weet ik dat dit in principe niet mag. Maar ik wijs hun erop ook al kijken ze eens schoon vies naar mij. Wat doe jij om het hun duidelijk te maken of gebruik je hem zelf als een optie ?
Laatst gewijzigd door headbanger007 op 24 apr 2010, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De pinker een optie?
Dat is toch hopeloos ...headbanger007 schreef: Wat doe jij om het hun duidelijk te maken
Re: De pinker, een optie?
Van iets minder beginnend bestuurder tot beginnend bestuurder kan ik je zeggen dat daar helaas heel weinig aan te doen valt (als er mensen zijn die tips kunnen geven: altijd welkom !). Bij een rotonde is zoiets vooral irritant en vreselijk onbeleefd, maar als je op een autosnelweg iemand inhaalt en die persoon schiet vanop de 1e rijstrook voor je in, dan kan dat levensgevaarlijk zijn.headbanger007 schreef:Ik frustreer mij er dagelijks aan dat wanneer ik op aan een kruispunt/rotonde of afslag kom de bestuurder die op de rotonde is zijn pinker niet aanzet om af te slaan. Dit zijn niet enkel de bestuurder ook politie betrap ik er keer op keer op geen pinker te gebruiken.
Bij de gewone weggebruiker gebruik ik dan mijn tutter of mijn flishen (verschijners). Doch weet ik dat dit in principe niet mag. Maar ik wijs hun erop ook al kijken ze eens schoon vies naar mij. Wat doe jij om het hun duidelijk te maken of gebruik je hem zelf als een optie ?
Ik zou zeggen: gebruik je gezond verstand. Blijf geconcentreerd, laat je niet verrassen, blijf in je spiegels kijken (om eventueel uit te wijken) en wind je zeker niet teveel op in zo'n situatie. Claxonneren of grootlichten kan wel opluchten, maar "lui" die hun pinkers niet gebruiken, snappen dat toch niet. In het beste geval bekijken ze je als een koe die voor het eerst een trein ziet voorbijrijden.
Trouwens, bij veel mensen vermindert de concentratie als ze opgejaagd zijn, dus probeer dat zeker te vermijden
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37
Re: De pinker, een optie?
Meestal doe ik niks. Als er mensen vlak voor mij de rotonde opvliegen wil ik nog wel eens claxoneren en met m'n lichten flikkeren. Als hij toevallig dezelfde afslag als mij moet nemen, blijf ik even met groot licht in z'n spiegels schijnen, zodat hij weet dat ik hier niet van gediend ben.
Als ik tegen hem aanrijd op de rotonde is het wel zijn fout, maar ik zit weer met het gedoe. Ze mogen imho best weten dat hun gedrag niet op prijs gesteld wordt.
Kleven e.d. doe ik overigens niet, want ik heb geen zin in een ongeluk.
Als ik tegen hem aanrijd op de rotonde is het wel zijn fout, maar ik zit weer met het gedoe. Ze mogen imho best weten dat hun gedrag niet op prijs gesteld wordt.
Kleven e.d. doe ik overigens niet, want ik heb geen zin in een ongeluk.
-
- Administrator
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: De pinker, een optie?
... wat meestal alleen maar escaleert (en je bovendien een boete kan opleveren)...Metallicdeth schreef:Als er mensen vlak voor mij de rotonde opvliegen wil ik nog wel eens claxoneren en met m'n lichten flikkeren. Als hij toevallig dezelfde afslag als mij moet nemen, blijf ik even met groot licht in z'n spiegels schijnen, zodat hij weet dat ik hier niet van gediend ben.
Best is rustig blijven en aanvaarden dat driekwart van de Belgische chauffeurs
- de wegcode niet kent
- de wegcode niet toepast
- de "voorrang van ik" gebruikt.
Eens je daarmee leert leven, kan je in België de straat op zonder gefrustreerd thuis te komen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37
Re: De pinker, een optie?
9 van de 10 keer negeer ik het domme gedrag wel, maar soms heb je gewoon een slechte bui en moet je je even op die manier 'afreageren'. Kleven en afsnijden om mijn frustratie te uiten doe ik nooit. Ik hou het gewoon veilig
Re: De pinker, een optie?
Gisteren nog meemgemaakt op mijn terugrit autostrade menen - Kortrijk dat een porsche mij kwam voorbijsteken en inzoefde voor mij zonder pinker. Ik in volle ornaat de achtervolging ingezet in de hoop dat hij dezelfde weg als mij naar huis nam. Helaas nam hij afslag pottelberg/marke en heb dan ook maar die afslag gepakt (hij reed ook af zonder pinker). Aan de rode lichten moest die kerel wel wachten dus had ik even de tijd wat dichterbij te komen ...
Aan de rode lichten ging hij blijkbaar naar links (zonder pinker) dus ook daar nog eens duidelijk gemaakt door flikkeren en claxoneren. Heb hem zo een 10tal minuutjes blijven volgen en constant aanmaning gedaan om zijn pinker te laten gebruiken. Alle straten en hoeken heb ik in die 10 minuten gezien! Toen hij plots zijn pinker aanstaat heb ik mijn weg naar huis vervolledigd.
Hopelijk heb jij als niet pinker gebruikende mij nooit achter jou op de autostrade
Aan de rode lichten ging hij blijkbaar naar links (zonder pinker) dus ook daar nog eens duidelijk gemaakt door flikkeren en claxoneren. Heb hem zo een 10tal minuutjes blijven volgen en constant aanmaning gedaan om zijn pinker te laten gebruiken. Alle straten en hoeken heb ik in die 10 minuten gezien! Toen hij plots zijn pinker aanstaat heb ik mijn weg naar huis vervolledigd.
Hopelijk heb jij als niet pinker gebruikende mij nooit achter jou op de autostrade
Re: De pinker, een optie?
Wat dacht je daaraan dan te doenGast schreef:Ik in volle ornaat de achtervolging ingezet in de hoop dat hij dezelfde weg als mij naar huis nam.
Hopelijk heb jij als niet pinker gebruikende mij nooit achter jou op de autostrade
Als je daar iets wil aan doen zonder jezelf in de problemen te brengen moet je hier solliciteren :
http://www.polfed-fedpol.be/" target="_blank
-
- Administrator
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: De pinker, een optie?
... daarbij wellicht zelf de ene overtreding na de andere opstapelend? En een aantal gevaarlijke situaties creërend?Gast schreef:Ik in volle ornaat de achtervolging ingezet
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Re: De pinker, een optie?
nee, max. 120 gereden en in bebouwde kom 50xantingo schreef:... daarbij wellicht zelf de ene overtreding na de andere opstapelend? En een aantal gevaarlijke situaties creërend?Gast schreef:Ik in volle ornaat de achtervolging ingezet
-
- Administrator
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: De pinker, een optie?
Gast schreef:nee, max. 120 gereden en in bebouwde kom 50xantingo schreef:... daarbij wellicht zelf de ene overtreding na de andere opstapelend? En een aantal gevaarlijke situaties creërend?Gast schreef:Ik in volle ornaat de achtervolging ingezet
"Flikkeren" doe je volgens mij met je grootlichten.Gast schreef:daar nog eens duidelijk gemaakt door flikkeren en claxoneren. Heb hem zo een 10tal minuutjes blijven volgen en constant aanmaning gedaan om zijn pinker te laten gebruiken.
De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :
c) wanneer het voertuig een ander voertuig op minder dan 50 meter afstand volgt, behalve wanneer het inhaalt;
d) wanneer de rijbaan onafgebroken en voldoende verlicht is zodat de bestuurder in staat is tot op ongeveer 100 meter duidelijk te zien.
Da's dus één.
Claxoneren:
33.2. Geluidssignalen moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.
Da's twee.
Binnen de bebouwde kom 50. En er buiten? Mooi de snelheidsbeperkingen nageleefd? Terwijl je een Porsche achtervolgt die het blijkbaar niet te nauw neemt met de verkeersregels?
Maak dat je grootmoeder wijs
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Re: De pinker, een optie?
In het buitenland lossen ze dat op
Oostenrijk
Duitsland
Ik kan er mij ook vreselijk over opwinden
Q
Oostenrijk
Duitsland
Ik kan er mij ook vreselijk over opwinden
Q
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
-
- Administrator
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Re: De pinker, een optie?
Inderdaad, ook in Nederland staan er bij vele rotondes borden dat je moet pinken bij het afrijden.qbertq schreef:In het buitenland lossen ze dat op
In feite zou dat niet nodig moeten zijn: wanneer iedereen de verkeersregels een beetje zou toepassen zoals het moet, konden dergelijke borden allemaal verdwijnen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
Re: De pinker, een optie?
@ xantingo
jij bent geen voorstander van al die bordjes
Maar misschien helpt het wel en kunnen die bordjes na een paar jaar weg
Q
jij bent geen voorstander van al die bordjes
Maar misschien helpt het wel en kunnen die bordjes na een paar jaar weg
Q
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
-
- Berichten: 4191
- Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
- Locatie: hemiksem
Re: De pinker, een optie?
Niet enkel in Nederland, ook in België zijn er al dergelijke bordjes. Bvb in Rijkevorsel, daar staat een zwart autootje op afgebeeld dat pinkt. Met als opschrift: "Niets vergeten?".
Alleen: dergelijke "bordjes" maken er ons wel attent op. Of ze ook veel uithalen, is wat anders. Er staan hier zoveel verkeersborden, die maar al te vaak flagrant genegeerd worden. Mischien er wat meer controle op doen?
@ GAST. Bezint eer ge begint. Réfléchir avant d'agir. Als kleine aanvulling op het lijstje van Xantingo. Je zal in die tien minuten zélf maar een agent tegenkomen. Als die dergelijk agressief gedrag aanziet als "anderen aansporen of uitdagen om overdreven snel te rijden", dan heb JIJ een dik probleem. Namelijk: een overtreding vierde graad....
Dus als je rijbewijs en je portemonee je lief zijn,.....
Het feit dat anderen een overtreding begaan, rechtvaardigt zulk gedrag NOOIT. Hoe irritant ook, neem best zelf niet te veel het recht in eigen handen. Het kon je wel eens héél zuur opbreken.
Alleen: dergelijke "bordjes" maken er ons wel attent op. Of ze ook veel uithalen, is wat anders. Er staan hier zoveel verkeersborden, die maar al te vaak flagrant genegeerd worden. Mischien er wat meer controle op doen?
@ GAST. Bezint eer ge begint. Réfléchir avant d'agir. Als kleine aanvulling op het lijstje van Xantingo. Je zal in die tien minuten zélf maar een agent tegenkomen. Als die dergelijk agressief gedrag aanziet als "anderen aansporen of uitdagen om overdreven snel te rijden", dan heb JIJ een dik probleem. Namelijk: een overtreding vierde graad....
Dus als je rijbewijs en je portemonee je lief zijn,.....
Het feit dat anderen een overtreding begaan, rechtvaardigt zulk gedrag NOOIT. Hoe irritant ook, neem best zelf niet te veel het recht in eigen handen. Het kon je wel eens héél zuur opbreken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken