Benny Stinkens schreef:Ik heb in mijn opleiding steeds geleerd dat "voorbijsteken" voorrang heeft op inhalen.
voorbijsteken = ik rij een stilstaand of geparkeerd voertuig voorbij of ik rij een bloembak die op de rijbaan staat als snelheidsremmer bv voorbij. voorbijsteken = voorbijrijden.
Zoiets heb ik ook te horen gekregen toen ik leerde rijden.
Dat is duidelijk aan herziening toe ...
Wanneer jij, die ingehaald wordt, een hindernis of stilstaand of geparkeerd voertuig wil VOORBIJRIJDEN (de hindernis of voertuigen bewegen dus niet), maak je geen inhaalbeweging. Je vervolgt eigenlijk gewoon je weg zo rechts mogelijk op de rijbaan.
Ondertussen zijn er echter wel arresten van het HvC die stellen dat het wel degelijk om een maneuver gaat.
"voorbijrijden" staat ook nergens in de wegcode bepaald of beschreven ...
Je moet dus ook geen voorrang verlenen. Je rijdt gewoon voor iemand en vervolgt je weg zoals het hoort... Dit geldt wel niet, zoals we ook schrijven, op een rijbaan met meerdere rijstroken of files! Dan moet je van rijstrook of van file veranderen en voer je een manoeuvre uit, waardoor je voorrang moet verlenen.
En tenzij de inhalende bestuurder OOK een maneuver aan het doen is en nog niet zijn normale positie op de weg terug heeft ...
Het verschil zit hem nu wanneer je een bewegend voertuig inhaalt, dan maak je een inhaalbeweging, en moet je volgens artikel 16.4 onder andere kijken of niemand anders al is begonnen met jou in te halen.
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
Niet van toepassing, zie boven ...
Nog enkele voorbeelden van rechtspraak (uit de Postal):
'Het is duidelijk dat het ongeval te wijten is aan de fout van de tweede bestuurder die bij het inhalen, zowel het stilstaand voertuig kon en moest opmerken als dit van zijn voorligger die verplicht was langsheen het eerste voertuig te rijden. (20.10.66. RGAR)
Van 1966

Toen was de huidige wegcode niet eens van kracht ...
'Zo het voertuig dat langsheen een stilstaande hindernis rijdt, aangereden wordt door een voertuig dat zelf inhaalt, moet de verantwoordelijkheid ten laste worden gelegd van de bestuurder van dit laatste die, alvorens in te halen, er zich niet heeft van vergewist dat de weg over een voldoende afstand vrij was om elk gevaar voor ongeval te vermijden. (BH Brussel, 25.6.50)
1950, idem ...
En in tegenstelling tot wat Cassatie met een nieuwe wegcode, 38 jaar later stelt.
Nog even over als er rijstroken zijn:
'Zo er rijstroken zijn, moet de bestuurder die zich in tweede positie in de rechterstrook bevindt, wachten en zich laten inhalen omdat hij van rijstrook moet veranderen. De verandering van rijstrook wordt als een manoeuvre beschouwd.
Maar als de inhalende bestuurder daarbij ook een maneuver moet doen, geldt tussen hen dan wel de voorrang van rechts ... en die draait die regeling om.