vereisten auto rijbewijs 18mnd

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
elisah
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mar 2010, 09:22

vereisten auto rijbewijs 18mnd

Bericht door elisah »

in juni ga ik een eerste poging wagen om mijn praktisch rijexamen (rijbewijs B) tot een goed einde te brengen. ik zal dit doen met een begeleider, en niet met de rijschool. ik ben al een tijdje aan het nagaan aan welke eisen mijn auto moet voldoen om daarmee het examen af te mogen leggen, maar ik hoor/lees vaak iets anders.
ik heb een voorlopig rijbewijs 18maand, waaraan moet mijn auto dan voldoen? heb ik een 2e achteruitkijkspiegel nodig? zo ja, waar hang je die dan ? moet ik een 2e buitenspiegel hebben of niet? en is dat dan hetzelfde soort spiegel als degene die al aan mijn auto hangt? en waar haal je die zaken?
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03

Re: vereisten auto rijbewijs 18mnd

Bericht door Tom84 »

6.3.1. Voertuig vrije begeleiding

Het door de houder van een VRB aangeboden voertuig moet o.m. uitgerust zijn met :

- een reglementaire aanduiding “L”;

- een voertuig van de categorie B of B+E (deze voorwaarden zijn niet van toepassing wanneer het gaat om een houder van een VRb 18 maanden) : een extra binnenspiegel moet de begeleider toelaten om op voldoende wijze het achterliggende en links van het voertuig komend verkeer te observeren; rechterbuitenspiegels zijn vereist indien het een voertuig is met een gesloten koetswerk of als het behoort tot de categorie B+E. Het schoonheidsspiegeltje in het zonnescherm is onvoldoende om het praktisch examen te laten doorgaan;


- Indien één van de hierna vermelde bedieningsmiddelen van het voertuig ontdubbeld is, dienen naast de koppeling, de reminstallatie, de noodrem, het gaspedaal ook de bediening van de kruislichten, de richtingaanwijzers en het geluidstoestel ontdubbeld te zijn. De begeleider moet bovendien in staat zijn worden om de standlichten uit te schakelen en in plaats daarvan, de kruislichten te doen branden. De dubbele bediening is niet vereist indien er een standaard automatische bediening is of de begeleider deze makkelijk en zonder de kandidaat te hinderen kan bedienen. Een geluidstoestel bestaande uit een geluidssignaal duidt aan dat de begeleider de remmen of koppeling al dan niet bedient. De goede werking van deze geluidsinstallatie wordt weergegeven door een controlelampje dat uitdooft als het geluidssignaal in werking treedt.

Indien het voertuig uitgerust is met een dubbele bediening moet de stempel 052/4 op het keuringsbewijs voorkomen.

VOERTUIG GEBRUIKT VOOR DE SCHOLING
Het voertuig gebruikt voor de scholing :
- moet behoren tot de categorie of subcategorie van voertuigen waarvoor het VRB geldig is;
- moet voorzien zijn achteraan, op een duidelijk zichtbare plaats van het teken «L»;
- mag enkel de personen vermeld in punt b hierboven vervoeren. Voor de categorie A3 en A is elk
vervoer van passagiers verboden;
- moet uitgerust zijn met :
VOERTUIG VAN CATEGORIE B OF B+E (BEHALVE INDIEN DE BESTUURDER HOUDER IS VAN EEN M18)
een bijkomende achteruitkijkspiegel binnen in het voertuig zodanig geplaatst dat de
bestuurder en de begeleider ieder een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en
van links; of rechtse buitenspiegels als het gaat om een voertuig van de categorie B+E
uitgerust met een gesloten koetswerk. Het make-upspiegeltje dat op de zonneklep is geplaatst
kan niet voldoen aan deze voorwaarde en volstaat niet voor toegang tot het praktische examen
elisah
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mar 2010, 09:22

Re: vereisten auto rijbewijs 18mnd

Bericht door elisah »

mss een domme vraag, maar wat wordt er net bedoeld met 'gesloten koestwerk'?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: vereisten auto rijbewijs 18mnd

Bericht door de rijprof »

Met een gesloten koetswerk wordt meestal bedoeld: een bestelwagen die geen achterruit heeft.
De extra binnenspiegel heeft dan geen zin en als alternatief plaatst men voor de begeleider een extra buitenspiegel. Dit geldt enkel wanneer je rijdt met een voorlopig rijbewijs zonder begeleider (36 maand).

Indien je een voorlopig rijbewijs hebt van 18 maand zonder begeleider en je rijdt met een gewone personenauto (met achterruit) is geen extra spiegel vereist voor de begeleider (maar het mag wel).
Jij moet niet met een begeleider rijden maar met een begeleidend persoon die minstens een rijbewijs B heeft en minstens 24 jaar is.

Je moet dus geen extra spiegel(s) aanbrengen, maar het mag wel.
Jij, als bestuurder, moet wel minstens een linkse buitenspiegel en een binnenspiegel hebben.
(rechtse buitenspiegel mag ook natuurlijk.
Indien je er ééntje wil, kun je die kopen in autoshops.

Het L-teken is wel verplicht!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vereisten auto rijbewijs 18mnd

Bericht door Inazuma »

elisah schreef: ik heb een voorlopig rijbewijs 18maand, waaraan moet mijn auto dan voldoen? heb ik een 2e achteruitkijkspiegel nodig?
Met het voorlopige rijbewijs B zonder begeleider heb je GEEN tweede binnen- of buitenspiegel nodig.

De L is altijd verplicht met voorlopig rijbewijs.
moet ik een 2e buitenspiegel hebben of niet?
Auto's hebben tegenwoordig standaard twee buitenspiegels - 1 links, 1 rechts - en de normale binnenspiegel.
Dat volstaat voor een voorlopige rijbewijs B zonder begeleider .

Voor een voorlopige rijbewijs B met begeleider moet een extra spiegel voorzien zijn voor de begeleider.
Als het voertuig een gesloten koetswerk heeft, is een extra buitenspiegel rechts nodig om de begeleider achteruit en rechts te kunnen laten zien - naast de originele spiegel voor de bestuurder.
Als het voertuig geen gesloten koetswerk heeft, is een extra binnenspiegel nodig voor de begeleider.

Met gesloten koetswerk wordt bedoeld het koetswerk van bvb een bestelwagen zonder ramen, een pick-up met een verhoogd zeil over de laadvloer, chassis-cabine met opbouw, mobilhome, ... waardoor er dus geen zicht is naar rechts en/of naar achter.

en is dat dan hetzelfde soort spiegel als degene die al aan mijn auto hangt? en waar haal je die zaken?
Neen, want daar ga je geen montageplaats voor hebben.
Het zijn meestal spiegels die men op de bestaande buitenspiegel vastmaakt, erboven of er onder om de auto niet breder te maken.

Te koop in de auto-accessoire handel (Halfords, Auto 5, Autogamma, ...)

Voorbeeld, maar er zijn ook meer gestroomlijnde versies :
http://www.rijschoolservice.nl/categori ... fazub.html" target="_blank
(In NL zijn vanaf juli 4 buitenspiegels en een noodhamer verplicht op de examenvoertuigen ... )
elisah
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mar 2010, 09:22

Re: vereisten auto rijbewijs 18mnd

Bericht door elisah »

ok, bedankt! dan neem ik aan dat mijn auto in orde is voor het rijexamen!
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vereisten auto rijbewijs 18mnd

Bericht door Inazuma »

elisah schreef:dus als ik het goed begrijp moet ik geen extra binnenspiegel, maar wel een extra zijspiegel hebben?
Normaal niet.
Met welk voertuig rij je eigenlijk, dat is het gemakkelijkste om te weten wat er eventueel nodig is.
elisah
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mar 2010, 09:22

Re: vereisten auto rijbewijs 18mnd

Bericht door elisah »

ik rijd met een renault twingo uit 2001, en heb een rijbewijs 18 maand, ik mag dus alleen rijden, zonder begeleider (op mijn rijexamen moet ik uiteraard wel een begeleider hebben).
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: vereisten auto rijbewijs 18mnd

Bericht door de rijprof »

Voorlopig rijbewijs 18 maand, zonder begeleider.

Op je examen moet er geen begeleider meerijden maar wel een begeleidend persoon (minstens 24 jaar en minstens een definitief rijbewijs B.

Een R Twingo heeft normaal geen gesloten koetswerk en je kunt door alle ramen kijken.
Extra spiegel is niet nodig (maar mag wel).

Tip: als je binnenkort je praktijkexamen gaat afleggen, ga ook eens langs bij:
http://www.derijprof.be" target="_blank
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vereisten auto rijbewijs 18mnd

Bericht door GRO »

Als je wil leren met begeleider, dan geef ik je het advies om het praktijkboek van Gratis Rijbewijs Online naar je computer te downloaden. Daarin staat stap voor stap alles uitgelegd en geïllustreerd (124 pagina's).

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (klik voor info)

Neem dit boek samen met je begeleider voroaf grondig door.
elisah
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mar 2010, 09:22

Re: vereisten auto rijbewijs 18mnd

Bericht door elisah »

ik heb al 20 uur rijlessen gevolgd, dus dat zal niet nodig zijn :)
iedereen bedankt voor de raad!
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vereisten auto rijbewijs 18mnd

Bericht door Inazuma »

elisah schreef:ik rijd met een renault twingo uit 2001, en heb een rijbewijs 18 maand,
Dat is een gewone personenwagen met ruiten rondom, 1 binnenspiegel, en een buitenspiegel links en rechts.
Dat volstaat dus voor het voorlopig rijbewijs B zonder begeleider.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: vereisten auto rijbewijs 18mnd

Bericht door de rijprof »

ik heb al 20 uur rijlessen gevolgd, dus dat zal niet nodig zijn.
http://www.derijprof.be" target="_blank is speciaal om je voor te bereiden op je praktijkexamen.
Misschien als opfrissing van wat je reeds geleerd hebt of misschien extra tips die je nog niet weet. Na 20 uur rijles kun je zeker nog wat bijleren :wink:

Ook in het praktijkboek staan vele tips ter voorbereiding van je examen.
O.a.: Hoe moet het examenvoertuig worden uitgerust? enz.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: vereisten auto rijbewijs 18mnd

Bericht door Gast »

Hey,

Een paar mensen hebben tegen mij al gezegd dat ik als ik met mijn pa wil leren rijden (pa = begeleider) ik dat niet in zijn auto mag doen (=Citroën C8), dit omdat de handrem van die auto zich langs de linkerkant i.p.v. de rechterkant bevindt...?
Is dit waar of mag ik gewoon deze auto gebruiken als begeleidend voertuig?

Groeten
Jetson
Berichten: 215
Lid geworden op: 11 okt 2009, 16:36
Locatie: Antwerpen

Re: vereisten auto rijbewijs 18mnd

Bericht door Jetson »

Nee, dat is niet waar; het was vroeger wel zo, maar nu moet de handrem niet meer bereikbaar zijn voor de begeleider; je mag dus met die auto oefenen.
Plaats reactie