Snelheid examen Geel

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Geeltje

Snelheid examen Geel

Bericht door Geeltje »

Beste,

Ik vroeg me af of men nu in heel het industriedomein aan het examencentrum in Geel 70 mag rijden.
En in Geel stad zelf, vooral 30?

Heel erg bedankt
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Snelheid examen Geel

Bericht door wooter »

Dat staat op de geplaatste signalisatie.
Geeltje

Re: Snelheid examen Geel

Bericht door Geeltje »

Als ik het op de geplaatste signalisatie kon lezen, dan stelde ik hier mijn vraag niet!

Jammer genoeg is er in Olen en een stuk van Geel, heel weinig signalisatie!!
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: Snelheid examen Geel

Bericht door BuBbA »

Volgens mij ben je nog niet helemaal klaar voor je rijexamen als je dit nog moet vragen.

Pas gewoon de snelheidsregeling toe.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Snelheid examen Geel

Bericht door bert.covens »

Geeltje schreef:Als ik het op de geplaatste signalisatie kon lezen, dan stelde ik hier mijn vraag niet!

Jammer genoeg is er in Olen en een stuk van Geel, heel weinig signalisatie!!
Ik ken noch Geel, noch Olen. Vandaar mijn vraag: om welk type gaat het precies?

Het kan dan gaan om:

1) een vast verkeersbord dat de snelheid regelt (geldig tot aan het eerstvolgend kruispunt)
2) een rechthoekig verkeersbord dat de snelheid regelt binnen een bepaalde zone (geldig tot het einde van die zone)

Opm. eventueel heb je verkeersborden met veranderlijke signalisatie. (enkel geldig indien de signalisatie actief is).

Vandaar: mbt tot de borden die er staan en die je wél kan lezen: kan je je vraag mischien iets concreter maken?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Snelheid examen Geel

Bericht door de rijprof »

Bekijk misschien ook eens de regels i.v.m. snelheid op http://www.gratisrijbewijsonline.be" target="_blank
Een opfrissing van de theorie (vooral voorrang, snelheid, plaats op de weg) is echt wel nodig als je praktijkexamen gaat afleggen.

Verder goed naar alle verkeersborden kijken!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Rafael
Administrator
Berichten: 2651
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Snelheid examen Geel

Bericht door Rafael »

Industrieterrein rond het examencentrum van Geel was vroeger 90 km/u. Sinds de zone ziekte in Geel ook is doorgedrongen, vermoed ik dat het daar ook zone 70 geworden is. Dit is slechts een vermoeden.

Centrum is voor een ruim deel 30 km/u, niet helemaal. Borden kijken.
Geeltje

Re: Snelheid examen Geel

Bericht door Geeltje »

Dankjewel Rafael,

Ik ken best mijn snelheidsregels wel, wat een misplaatste opmerkingen.

Ook wat bert covens zegt, weet ik heel goed. En dat is het em dan juist. Een verkeersbord waarbij de snelheid geldt tot aan het volgende kruispunt en dan sla je af en kom je op een nieuwe baan, waar niet meteen een snelheidsaanduiding staat. Dan ben ik in het ongewisse, tot ik uiteindelijk een bord tegenkom waar de bepaalde snelheid gedaan is en zo weet ik achteraf dan hoeveel ik had gemogen op die baan.

Dit is alleen in Olen dat ik hier moeite mee heb!

Dat vraagje van Geel centrum, uiteraard kan ik daar op de borden letten, constant in een nieuwe omgeving rijden is vermoeiend!
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Snelheid examen Geel

Bericht door Inazuma »

Geeltje schreef:Dit is alleen in Olen dat ik hier moeite mee heb!
Vorig weekend nog in omgeving Geel-Olen gereden, en daar toch wel een paar niet reglementair gesignaleerde snelheidszones tegengekomen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Snelheid examen Geel

Bericht door bert.covens »

Dat zou natuurlijk al veel kunnen verklaren.

@ Inazuma, ik geloof je graag. Maar nu maak je me toch benieuwd. In welke zin niet reglementair als ik vragen mag.

Wat overigens ook wel verdraaid verraderlijk kan zijn, zijn de lichtbakken die een bepaalde snelheid opleggen. Bijvoorbeeld: een schoolomgeving op een weg met een intense verkeersfunctie. Tijdens welbepaalde (school?)uren geldt hier een "zone 30". Nadien, wanneer er geen scholieren meer in de buurt zijn, wordt die lichtbak uitgeschakeld, en valt men terug op de klassieke snelheidsregeling (dus bvb 50 in de bebouwde kom). Het einde van de zone 30 (indien van toepassing), wordt dan vaak door een vast verkeersbord aangeduid. En da's verraderlijk. Veel chauffeurs kijken dan verrast op en denken ten onrechte dat ze "iets gemist" hebben. Ze hebben dan helemaal niks gemist, de lichtbak was uitgeschakeld, en dus niet van toepassing. Gaat het mischien om zulke situatie?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Snelheid examen Geel

Bericht door Stefan Peeters »

Neen, dat is normaal.

Maar op veel plaatsen worden borden geplaatst die volledig vloeken met de plaatsingsvoorwaarden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Snelheid examen Geel

Bericht door wooter »

Geeltje schreef:kom je op een nieuwe baan, waar niet meteen een snelheidsaanduiding staat. Dan ben ik in het ongewisse, tot ik uiteindelijk een bord tegenkom waar de bepaalde snelheid gedaan is en zo weet ik achteraf dan hoeveel ik had gemogen op die baan.
Leer je verkeersregels nog maar eens...

Als er geen verkeersbord staat, en je rijdt niet in een snelheidszone, is de snelheidsbeperking afhankelijk van het type weg.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/snelheidwet.htm" target="_blank

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art11" target="_blank
11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

2° tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;
Geeltje schreef:Dat vraagje van Geel centrum, uiteraard kan ik daar op de borden letten, constant in een nieuwe omgeving rijden is vermoeiend!
Ah, na je examen ga je enkel op je examenroute rijden? En als je een trip buiten die route gaat doen, ga je op het internet vragen wat de geldende snelheidslimieten op je traject zijn?

Nee. Als bestuurder wordt er van je verwacht de verkeersregels en verkeerstekens te zien, correct te interpreteren en na te volgen. Ook in "nieuwe" omgevingen.
Geeltje

Re: Snelheid examen Geel

Bericht door Geeltje »

Dat laatste is wel heel ridicule.

Tuurlijk moet ik overal kunnen rijden, zeg ik van niet??

Maar ik rij voortdurend op nieuwe plaatsen wat rijden vermoeiend maakt. Als u op vakantie gaat, denk ik dat het ook anders rijden is dan de weg die u iedere dag naar uw werk doet. Dat is gewoon logisch.

Ik ben nu zoveel mogelijk rond Geel - Olen - Herentals aan het rijden om het daar te leren kennen. Het zou belachelijk zijn dat ik mijn eigen examen extra moeilijk maak door op onbekend terrein te rijden. Vandaar mijn vraag, wat ik al weet, weet ik al.

"Als er geen verkeersbord staat, en je rijdt niet in een snelheidszone, is de snelheidsbeperking afhankelijk van het type weg."
Dit is juist het probleem, dit zit niet altijd even logisch in elkaar.

Ik ben er trouwens speciaal al met iemand anders gaan rijden en het ligt niet alleen aan mij hoor!

Maar goed, waarom ik mijn eigen vraag belangrijk vond, omdat ik, wanneer ik niet zeker ben, liever trager rijd, dan snel, maar ik wil ook niet de opmerking krijgen dat ik niet vlot genoeg reed (50 ipv 70 bv)
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Snelheid examen Geel

Bericht door wooter »

Geeltje schreef:Ik ben nu zoveel mogelijk rond Geel - Olen - Herentals aan het rijden om het daar te leren kennen. Het zou belachelijk zijn dat ik mijn eigen examen extra moeilijk maak door op onbekend terrein te rijden. Vandaar mijn vraag, wat ik al weet, weet ik al.
Zou het niet nuttiger zijn om zelf te gaan kijken? Terwijl je bv oefent voor het examen?
Geeltje schreef:"Als er geen verkeersbord staat, en je rijdt niet in een snelheidszone, is de snelheidsbeperking afhankelijk van het type weg."
Dit is juist het probleem, dit zit niet altijd even logisch in elkaar.
Lijkt mij de logica zelve... Als er geen C43 staat, rij je naar het uitzicht van de weg, behalve als je een F1 'begin bebouwde kom' of zonebord voorgaand gepasseerd hebt. Beide de bebouwde kom en de zone blijven nl. gelden na een kruispunt, terwijl snelheidslimieten met een bord C43 vervallen na een kruispunt.
Geeltje schreef:Ik ben er trouwens speciaal al met iemand anders gaan rijden en het ligt niet alleen aan mij hoor!
Ik rij er ook en zie niet in waarin de verwarring kan liggen. Zelfs bij foute signalisatie volg je gewoon de signalisatie op: de wetgever stelt nl. dat je als bestuurder enkel naar de signalisatie moet kijken, terwijl de verplichting voor de wegbeheerder is om de signalisatie correct aan te brengen. Een verloren 30 km/u-snelheidslimiet op de ringweg betekent dan ook dat je best afremt tot 30 km/u, hoewel er tig redenen zijn waarom de wegbeheerder die limiet niet mag gebruiken.
Geeltje schreef:Maar goed, waarom ik mijn eigen vraag belangrijk vond, omdat ik, wanneer ik niet zeker ben, liever trager rijd, dan snel, maar ik wil ook niet de opmerking krijgen dat ik niet vlot genoeg reed (50 ipv 70 bv)
  • Ken je theorie over de 'standaard' snelheidslimieten
  • Onthoudt wanneer je een bebouwe kom binnenrijdt
  • Onthoudt wanneer je een zone binnenrijdt
  • Kijk verder naar borden C43 die een andere snelheidslimiet opleggen
Snelheidsbeperkingen zijn imho de meest eenvoudige van de hele wegcode... Voorrangsregels worden al snel heel wat moeilijker...
Geeltje

Re: Snelheid examen Geel

Bericht door Geeltje »

wooter schreef:
Geeltje schreef:Ik ben nu zoveel mogelijk rond Geel - Olen - Herentals aan het rijden om het daar te leren kennen. Het zou belachelijk zijn dat ik mijn eigen examen extra moeilijk maak door op onbekend terrein te rijden. Vandaar mijn vraag, wat ik al weet, weet ik al.
Zou het niet nuttiger zijn om zelf te gaan kijken? Terwijl je bv oefent voor het examen?

Dat doe ik toch net...

Soit, ik krijg het wss niet deftig uitgelegd waar nu net mijn probleem ligt. Want zoals ik reeds zei, is het enkel in Olen dat ik verward geraak, terwijl ik al op zoveel andere plaatsen heb gereden waar ik helemaal geen probleem heb.

We zullen wel zien! Heb lang gewacht om mijn rijbewijs te behalen, zou er graag van de 1e keer door zijn en probeer me nu op allerlei manieren voor te bereiden he.
Plaats reactie