Info ivm rijbewijs A3
-
Anton
Info ivm rijbewijs A3
Hallo,
Ik zou deze zomer met enkele vrienden op reis gaan, maar om niet al te afhankelijk te zijn van het openbaar vervoer, zou ik graag een bromfiets huren.
Het gaat over een bromfiets waar een rijbewijs A3 voor nodig is, dus tot 45km/h.
Maar... Ik ben bijna 19 en ik heb mijn rijbewijs B al.
Dus enkele vraagjes:
Het rijbewijs A3, heb ik dat ook nodig voor in het buitenland, of is dit enkel in België dat men daar zo moeilijk over doet?
Als ik het zou moeten halen, krijg ik dan vrijstelling voor mijn theorie? Want uit wat ik gelezen heb, maak ik eigenlijk op dat de te kennen 'leerstof' quasi hetzelfde is als voor een rijbewijs B...
Alvast Bedankt
Anton
Ik zou deze zomer met enkele vrienden op reis gaan, maar om niet al te afhankelijk te zijn van het openbaar vervoer, zou ik graag een bromfiets huren.
Het gaat over een bromfiets waar een rijbewijs A3 voor nodig is, dus tot 45km/h.
Maar... Ik ben bijna 19 en ik heb mijn rijbewijs B al.
Dus enkele vraagjes:
Het rijbewijs A3, heb ik dat ook nodig voor in het buitenland, of is dit enkel in België dat men daar zo moeilijk over doet?
Als ik het zou moeten halen, krijg ik dan vrijstelling voor mijn theorie? Want uit wat ik gelezen heb, maak ik eigenlijk op dat de te kennen 'leerstof' quasi hetzelfde is als voor een rijbewijs B...
Alvast Bedankt
Anton
-
Stefan Peeters
- Administrator
Re: Info ivm rijbewijs A3
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
Benny Stinkens
- Administrator
Wat bedoel je eigenlijkAnton schreef: Het rijbewijs A3, heb ik dat ook nodig voor in het buitenland, of is dit enkel in België dat men daar zo moeilijk over doet?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
Inazuma
Kijk eens op de achterkant van je rijbewijs ... daar staat de categorie A3 al op als je rijbewijs B hebt.

-
Anton
Op de achterkant in godsnaam... Ja ok, daar staat het dus inderdaad!
Sorry voor de wat domme vraag dan en bedankt voor de hulp
Sorry voor de wat domme vraag dan en bedankt voor de hulp
-
Stefan Peeters
- Administrator
Die vraag is helemaal niet zo dom... er staat op de achterkant enkel dat het rijbewijs A3 geldig is in het nationale verkeer. In België dus.
Voor de regeling in het buitenland moet je dus wel degelijk even verder kijken
Voor de regeling in het buitenland moet je dus wel degelijk even verder kijken
(J. Cruijff)
-
Anton
Dat deel van mijn vraag inderdaad niet, maar wel het stuk over rijexamens enzo...
Aghja, een mens leert uit zijn fouten zeker?
Aghja, een mens leert uit zijn fouten zeker?
-
Kobe
Dat zou zeker geen probleem mogen zijn, was vorige zomer (net twintig toen) met m'n vriendin naar Italië, een scooter van 50cc gehuurd en de hele regio rond Milaan platgereden, zelfs tot op een tiental kilometer van Zwitserland. Ik denk zelfs dat ik een scooter tot 125cc (zo een burgman type) kon huren, en dit met enkel rijbewijs B. Alvast veel plezier. 
-
Stefan Peeters
- Administrator
In Italië geldt een regeling waardoor je daar met een rijbewijs B elke motorfiets van maximum 125cc en maximum 11 kW mag besturen.
In andere landen is dat niet noodzakelijk het geval. Je mag bijvoorbeeld niet met een rijbewijs B met een dergelijke motorfiets via Frankrijk en Zwitserland naar Italië rijden...
Informeer je dus altijd goed alvorens in het buitenland een voertuig te gebruiken.
In andere landen is dat niet noodzakelijk het geval. Je mag bijvoorbeeld niet met een rijbewijs B met een dergelijke motorfiets via Frankrijk en Zwitserland naar Italië rijden...
Informeer je dus altijd goed alvorens in het buitenland een voertuig te gebruiken.
(J. Cruijff)
-
Gast
hier nog een vraag over:
als ik mijn voorlopig rijbewijs B heb moet ik dan nog voor met een brommer klasse B te rijden een theoretisch rijbewijs A3 behalen?
als ik mijn voorlopig rijbewijs B heb moet ik dan nog voor met een brommer klasse B te rijden een theoretisch rijbewijs A3 behalen?
-
Stefan Peeters
- Administrator
Met een voorlopig rijbewijs B mag je NIET met een bromfiets rijden.
Je moet dus niet alleen een theoretische examen A3 gaan afleggen, je moet ook nog minstens een voorlopig rijbewijs A3 afhalen.
Met een beetje geluk red je het daarmee tot je het definitief rijbewijs B hebt.
Je moet dus niet alleen een theoretische examen A3 gaan afleggen, je moet ook nog minstens een voorlopig rijbewijs A3 afhalen.
Met een beetje geluk red je het daarmee tot je het definitief rijbewijs B hebt.
(J. Cruijff)
-
Gast
dus met een vast rijbewijs B moet je ook geen praktisch rijbewijs voor een brommer B maar afleggen?
-
GRO
- Administrator
@Gast
Correct.
Correct.