Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?
Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?
wij gaan vooral de rij-opleiding van de categorie B terug aanpassen
Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?
Als men politiek een beetje snugger is, past men ineens alles aan en schakelt men de opleidingsprocedure voor alle rijbewijzen ineens gelijk ipv het allegaartje dat het onder Landuyt geworden is ... men mag al eens hopen.Tom84 schreef:wij gaan vooral de rij-opleiding van de categorie B terug aanpassen
Maar België zal er niet onderuit kunnen om ook de regeling voor rijbewijs A aan te passen in de vrij nabije toekomst, want ze is momenteel niet conform aan de EU regelgeving terzake.
Het is begrijpelijk als mensen dan nu al voor de huidige gekende regeling willen kiezen, ook al gaan ze nadien niet meteen met de motor rijden ...
Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?
Vandaar dat ik m'n rijbewijs wil kunnen afleggen voor die strengere regels van start gaan, anders moet ik me aan die nieuwere regels aanpassen en als ik m'n rijbewijs al heb is dat niet van toepassing.Inazuma schreef:Als men politiek een beetje snugger is, past men ineens alles aan en schakelt men de opleidingsprocedure voor alle rijbewijzen ineens gelijk ipv het allegaartje dat het onder Landuyt geworden is ... men mag al eens hopen.Tom84 schreef:wij gaan vooral de rij-opleiding van de categorie B terug aanpassen
Maar België zal er niet onderuit kunnen om ook de regeling voor rijbewijs A aan te passen in de vrij nabije toekomst, want ze is momenteel niet conform aan de EU regelgeving terzake.
Het is begrijpelijk als mensen dan nu al voor de huidige gekende regeling willen kiezen, ook al gaan ze nadien niet meteen met de motor rijden ...
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?
Tom, kun je al een tipje van de sluier lichten?Tom84 schreef:wij gaan vooral de rij-opleiding van de categorie B terug aanpassen
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?
Je kan ook gaan kijken bij wie er politiek over beslist ipv in de dorre teksten van de EU ...
http://www.cdenv.be/actua/nieuws/leefti ... -onderzoek" target="_blank
En als je al 2 jaar rijbewijs B hebt, dan telt dat in België ook voor die motoren.
Met een stijgend aandeel aan motorslachtoffers in de verkeersongevallen-statistiekjes acht ik persoonlijk de kans zeer klein dat er in België een 125cc / 11kW regeling komt vanaf 16.
Men ziet op die leeftijd nu al een stijging - door brommertjes die maar 1/3 tot 1/2 van de snelheid van een 125cc zouden mogen halen.
Als die gasten ook aan hun 125cc gaan prutsen is het hek helemaal van de dam ...
Verder :
2 jaar tussen een "upgrade"
24 om ineens op een onbeperkte motor te rijden - tegenover 21 nu.
Blijft de vraag waar men de leeftijd om direct een A2 te mogen rijden gaat leggen ...
http://www.cdenv.be/actua/nieuws/leefti ... -onderzoek" target="_blank
Tegen januari 2011 moet de zogenaamde “3e Europese richtlijn betreffende het rijbewijs” in alle EU-lidstaten worden ingevoerd
Er is natuurlijk al wel een rijbewijs voor motoren tot 125 cc en 11kW : dat is gewoon het rijbewijs A (al dan niet beperkt tot 25kW).De richtlijn maakt een onderscheid tussen de categorieën A1, A2 en A. De leeftijdsgrens voor het besturen van een motorfiets categorie A1 (= lichte motorvoertuigen met een maximale cilinderinhoud van 125 cc en een maximaal vermogen van 11 kW) ligt op 16 jaar. De lidstaten kunnen hiervan afwijken en kiezen voor 17 of 18 jaar.
Senator Franssen: “In België bestaat voor deze categorie nog geen specifiek rijbewijs, dus moeten de criteria nog worden bepaald worden”.
En als je al 2 jaar rijbewijs B hebt, dan telt dat in België ook voor die motoren.
Met een stijgend aandeel aan motorslachtoffers in de verkeersongevallen-statistiekjes acht ik persoonlijk de kans zeer klein dat er in België een 125cc / 11kW regeling komt vanaf 16.
Men ziet op die leeftijd nu al een stijging - door brommertjes die maar 1/3 tot 1/2 van de snelheid van een 125cc zouden mogen halen.
Als die gasten ook aan hun 125cc gaan prutsen is het hek helemaal van de dam ...
Verder :
Dit illustreert de getrapte methode goed om tot een onbeperkt motorrijbewijs te komen.Het besturen van een A1 motorfiets op de leeftijd van 16 jaar heeft ook gevolgen voor de leeftijd waarop men een zwaardere motor mag besturen. Als men vanaf 16 jaar met een lichte motorfiets rijdt, dan mag men pas 2 jaar later (18 jaar) overstappen naar zwaardere motoren en nog eens 2 jaar later (20 jaar) naar de zwaarste motoren. Wie direct met de zwaarste motor wil rijden, moet volgens de richtlijn 24 jaar zijn.
2 jaar tussen een "upgrade"
24 om ineens op een onbeperkte motor te rijden - tegenover 21 nu.
Blijft de vraag waar men de leeftijd om direct een A2 te mogen rijden gaat leggen ...
Re: Praktijk Moto, slagen na 8u rijles?
helaas kan ik er niet meer veel over zeggen, ze hebben onze dienst opgesplitst in uitvoerend en juridisch, en we komen ook pas alles te weten als het al in de pers komt...