Slippen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Slippen

Bericht door Stefan Peeters »

wooter schreef:Hey, ik rem ook op de motor af en rij ook in 1ste, maar ik werd recent nog afgeschoten omdat ik tussengas aanraadde op een forum van beginnende bestuurders :).
Dat is dan ook nergens voor nodig...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Slippen

Bericht door de rijprof »

In sneeuw of op ijzel rijden is niet echt aan te raden voor beginnende bestuurders.
Tussengas evenmin. 't Is zo al moeilijk genoeg voor beginners en is nergens voor nodig. :|
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Slippen

Bericht door Gast »

Bedankt voor alle uitleg mensen.

Ik zag de voorbije dagen heel wat auto's slippen in onze straat. Wat verderop knalde er zelfs iemand met zijn spiksplinternieuwe Audi A8 tegen de hoek van
een woning. Zo zie je maar, het kan iedereen overkomen. Zelf kruip ik met dit weer echt niet achter het stuur, de veiligste oplossing tegen slippen :)

Trouwens: maken winterbanden echt zoveel verschil?
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Slippen

Bericht door wooter »

Gast schreef:Zo zie je maar, het kan iedereen overkomen.
Nee, niet waar... Of je gaat slippen, heb je zelf in de hand (of in de voet).
Gast schreef:Trouwens: maken winterbanden echt zoveel verschil?
Ja. Dit is mijn tweede jaar met winterbanden, nadat ik vorig jaar met behulp van een datalogger erachter kwam dat mijn winterbanden bij +6 graden omgevingstemperatuur 70 centimeter korter remde van 100 km/u naar stilstand dan de zomerbanden. Op sneeuw en ijs is het verschil des te groter. Ik kan de garage binnenrijden zonder problemen, terwijl één van de buren al de betonnen muur heeft meegepakt.
Sonic
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2009, 18:21
Locatie: Leuven

Re: Slippen

Bericht door Sonic »

wooter schreef:
Gast schreef:Zo zie je maar, het kan iedereen overkomen.
Nee, niet waar... Of je gaat slippen, heb je zelf in de hand (of in de voet).

Je hebt een auto nooit 100% in de hand, er kan altijd iets totaal onverwachts gebeuren of
je kan ongewild een verkeerde beslissing nemen, dus slippen kan écht iedereen overkomen denk ik.
Zeker wanneer er iemand begint te schuiven en jou meeneemt in zijn glijtocht, dan heb je het
zelf helemaal niet meer in de voet :)


Gast schreef:Trouwens: maken winterbanden echt zoveel verschil?
Ja. Dit is mijn tweede jaar met winterbanden, nadat ik vorig jaar met behulp van een datalogger erachter kwam dat mijn winterbanden bij +6 graden omgevingstemperatuur 70 centimeter korter remde van 100 km/u naar stilstand dan de zomerbanden. Op sneeuw en ijs is het verschil des te groter. Ik kan de garage binnenrijden zonder problemen, terwijl één van de buren al de betonnen muur heeft meegepakt.
Ik denk er zelf aan om er toch ook te gaan kopen binnenkort. Stockeer jij die thuis of in de dealergarage? Maakt dat ook veel verschil uit bij het afdalen van een besneeuwde helling?
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Slippen

Bericht door wooter »

Ik kon toevallig een set tweedehands velgen kopen voor mijn wagen, en heb dan de banden apart gekocht. Ik stockeer ze thuis, omdat ik ook wel eens van wielen/banden durf wisselen voor een trackday.

Tuurlijk heb je meer grip op afdalingen en hellingen... Ik moet de wagen al bruuskeren om grip te verliezen. Op sneeuw krijg ik de wagen zelfs niet in onderstuur aan normale snelheden, en moet ik al DTC uitzetten en flink doortrappen om overstuur uit te lokken.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Slippen

Bericht door GRO »

wooter schreef:Op sneeuw krijg ik de wagen zelfs niet in onderstuur aan normale snelheden, en moet ik al DTC uitzetten en flink doortrappen om overstuur uit te lokken.
Voor wie dit Chinees is:

PRAKTIJKBOEK GRATIS RIJBEWIJS ONLINE:
Afbeelding

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (klik voor info)
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Slippen

Bericht door wooter »

Sorry :).

Beide zijn niet gewenste situaties op de openbare weg, maar naast remmen en accelereren de enige methodes waarbij je auto kan slippen, en vaak ook de meest gevaarlijke. Met winterbanden bij winterse omstandigheden merk ik dat die meest gevaarlijke slipmanoevers, en het slippen tijdens het remmen of accelereren ernstig verminderd is. Maar dat wil niet zeggen dat je gewoon los kan gaan op platgereden sneeuw: ijs en ijzel blijven nog altijd erg glad. Iets minder glad dan met zomerbanden, maar je kan nog altijd aan 30 km/u plots grip verliezen en in het decor belanden. Dus zelfs met winterbanden blijft het devies afstand houden en snelheid aanpassen (naast het vermijden van bruuske manoevers zoals remmen en sturen) maar je veiligheidsmarge is groter.
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Re: Slippen

Bericht door Metallicdeth »

Met winterbanden heb je wel een stuk minder kans om echt weg / door te glijden als met zomerbanden.

Voorbeeld: eind december in Duitsland op een boerenweggetje, ongestrooid... 1 grote sneeuw/ijsbaan. Ik reed 40/45 zonder enige moeite. M'n ouders reden achter ons met 20 km/u zonder winterbanden en gleden telkens alle kanten op...

Echt, als de mogelijkheid hebt: koop winterbanden. Ik heb er gewoon zonder velg en stockeer ze dan ook thuis in de garage. Eind maart laat ik m'n zomerbanden er weer onder zetten.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Slippen

Bericht door Benny Stinkens »

Tegenwoordig krijg je de stalen velgen bijna gratis bij je winterbanden.
Ik zou ze dus nooit zonder velg stockeren, want ze dan opleggen kost weer geld, terwijl als je een 2de stel velgen hebt (ok het zijn dan stalen en geen aluminium) je ze zelf kan wisselen wanneer je maar wilt. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Slippen

Bericht door Stefan Peeters »

Ik heb mijn winterbanden op mijn stalen velgen laten leggen. De standaard banden van mijn auto waren niks waard...

Tegen het voorjaar leg ik dan zomerbanden op aluminium velgen. Die zijn tegenwoordig niet duurder dan stalen exemplaren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie