Hallo,
Ik zou binnenkort mijn rijbewijs A willen bekomen, maar ik weet niet goed hoeveel uur rijschool ik moet volgen. Ik kan eigenlijk al zeer goed rijden, maar aangezien de minimum rijschool van 6 uur zal het natuurlijk toch moeten. Maar ik heb een Suzuki GN 125 en deze motor heeft slechts 7.9 KW vermogen. Nu is dus de vraag, kan ik 6 uur rijschool volgen, dan één maand met de L rijden en dan ook het examen met deze motor afleggen? Of moet ik dan 8 uur rijschool volgen, want dan mag je je rijles én examen afleggen met een motor van de rijschool, want ik denk dat mijn motor te weinig vermogen heeft, maar vindt hier nergens info over.
En is de 6 uur rijles ook met een motor van de rijschool, of moet je m.a.w 'alles' met je eigen motor doen?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Jesse
Rijbewijs A met 6 of 8 uur rijschool
-
Jesse
Rijbewijs A met 6 of 8 uur rijschool
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
-
Inazuma
Re: Rijbewijs A met 6 of 8 uur rijschool
Je kan met die motor geen examen afleggen.jessevds schreef:Nu is dus de vraag, kan ik 6 uur rijschool volgen, dan één maand met de L rijden en dan ook het examen met deze motor afleggen?
Je mag er (mits een voorlopig rijbewijs A) wel mee rijden tijdens de stage-periode van 1 maand voor je examen mag gaan doen.
Het examen moet je dan met een geschikte motor afleggen - het eenvoudigste doe je dat met de rijschool, uiteraard niet gratis.
8 uur les en nadien examen met de rijschool mag ook - als die 8 uur volstaan tenminste.Of moet ik dan 8 uur rijschool volgen, want dan mag je je rijles én examen afleggen met een motor van de rijschool,
Je mag echter ook examen met de rijschool gaan afleggen als je 6 uur rijschool gedaan hebt + minstens 1 maand zelf geoefend hebt met je eigen motor
Die heeft inderdaad te weinig vermogen, zelfs voor het examen voor het beperkte rijbewijs (tot 25 kW)ik denk dat mijn motor te weinig vermogen heeft, maar vindt hier nergens info over.
De rijopleiding bij de rijschool wordt normaal gegeven met geschikte lesmotoren van de rijschool (met het juiste vermogen al naargelang je leeftijd)En is de 6 uur rijles ook met een motor van de rijschool, of moet je m.a.w 'alles' met je eigen motor doen?
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h4afd5" target="_blank
Artikel 38
§2. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktische examen af met een motorfiets die beantwoordt aan een van de volgende eisen :
1° een motorfiets zonder zijspan met een cilinderinhoud van meer dan 120 cm3 en een minimum vermogen van 20 kW en een maximum vermogen van 25 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt;
2° een motorfiets zonder zijspan met een vermogen van ten minste 35 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 120 km/u bereikt.
De kandidaat die de leeftijd van 21 jaar niet bereikt heeft en de houder van een voorlopig rijbewijs met de vermelding « A ≤ 25 kW ≤ 0,16 kW/kg » leggen het examen af met een voertuig dat beantwoordt aan de voorwaarden bedoeld in 1°.
De kandidaat moet uitgerust zijn met handschoenen, een vest met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook met laarzen of bottines die de enkels beschermen.
-
Jesse
Ok, maar wat kan ik nu het beste doen? 6 uur rijles en dan met extra betaling toch het examen afleggen met een motor vandaar? Of dan toch gewoon 8 uur, waar het examen met een motor van daar dan al is inbegrepen.Inazuma schreef:Je kan met die motor geen examen afleggen.jessevds schreef:Nu is dus de vraag, kan ik 6 uur rijschool volgen, dan één maand met de L rijden en dan ook het examen met deze motor afleggen?
Je mag er (mits een voorlopig rijbewijs A) wel mee rijden tijdens de stage-periode van 1 maand voor je examen mag gaan doen.
Het examen moet je dan met een geschikte motor afleggen - het eenvoudigste doe je dat met de rijschool, uiteraard niet gratis.
8 uur les en nadien examen met de rijschool mag ook - als die 8 uur volstaan tenminste.Of moet ik dan 8 uur rijschool volgen, want dan mag je je rijles én examen afleggen met een motor van de rijschool,
Je mag echter ook examen met de rijschool gaan afleggen als je 6 uur rijschool gedaan hebt + minstens 1 maand zelf geoefend hebt met je eigen motor
Die heeft inderdaad te weinig vermogen, zelfs voor het examen voor het beperkte rijbewijs (tot 25 kW)ik denk dat mijn motor te weinig vermogen heeft, maar vindt hier nergens info over.
De rijopleiding bij de rijschool wordt normaal gegeven met geschikte lesmotoren van de rijschool (met het juiste vermogen al naargelang je leeftijd)En is de 6 uur rijles ook met een motor van de rijschool, of moet je m.a.w 'alles' met je eigen motor doen?
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h4afd5" target="_blank
Artikel 38
§2. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktische examen af met een motorfiets die beantwoordt aan een van de volgende eisen :
1° een motorfiets zonder zijspan met een cilinderinhoud van meer dan 120 cm3 en een minimum vermogen van 20 kW en een maximum vermogen van 25 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt;
2° een motorfiets zonder zijspan met een vermogen van ten minste 35 kW en die op een horizontale weg een snelheid van ten minste 120 km/u bereikt.
De kandidaat die de leeftijd van 21 jaar niet bereikt heeft en de houder van een voorlopig rijbewijs met de vermelding « A ≤ 25 kW ≤ 0,16 kW/kg » leggen het examen af met een voertuig dat beantwoordt aan de voorwaarden bedoeld in 1°.
De kandidaat moet uitgerust zijn met handschoenen, een vest met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook met laarzen of bottines die de enkels beschermen.
En wat bedoel je met 'het examen met de rijschool afleggen'?
Alvast bedankt voor uw bondig antwoord!
-
Stefan Peeters
- Administrator
Dat moet je zelf uitmaken... wanneer je van jezelf vindt dat je al vrij goed kan rijden, zou ik de goedkoopste methode nemen.jessevds schreef:Ok, maar wat kan ik nu het beste doen? 6 uur rijles en dan met extra betaling toch het examen afleggen met een motor vandaar? Of dan toch gewoon 8 uur, waar het examen met een motor van daar dan al is inbegrepen.
Daarmee bedoelt hij dat je het examen aflegt met een motorfiets en een instructeur van de rijschool.jessevds schreef:En wat bedoel je met 'het examen met de rijschool afleggen'?
Het examen zonder de rijschool afleggen kan alleen wanneer je zelf een geschikte motorfiets kan meebrengen. Dat kan voor jou dus niet, tenzij je er ergens een kan lenen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)
-
Jesse
Ha ok, maar ik dacht dus dat je alleen je examen kon afleggen met de rijschool indien je 8 uur rijles volgt.xantingo schreef:Dat moet je zelf uitmaken... wanneer je van jezelf vindt dat je al vrij goed kan rijden, zou ik de goedkoopste methode nemen.jessevds schreef:Ok, maar wat kan ik nu het beste doen? 6 uur rijles en dan met extra betaling toch het examen afleggen met een motor vandaar? Of dan toch gewoon 8 uur, waar het examen met een motor van daar dan al is inbegrepen.
Daarmee bedoelt hij dat je het examen aflegt met een motorfiets en een instructeur van de rijschool.jessevds schreef:En wat bedoel je met 'het examen met de rijschool afleggen'?
Het examen zonder de rijschool afleggen kan alleen wanneer je zelf een geschikte motorfiets kan meebrengen. Dat kan voor jou dus niet, tenzij je er ergens een kan lenen...
Ik kan dus gewoon 6 uur rijles volgen en dan 1 maand met mijn eigenlijk 125-motor rijden/oefenen en dan het examen met de rijschool afleggen.
Heeft iemand een idee hoeveel het dan meer kost om het examen met de rijschool af te leggen?
PS: op de website staat het toch ander vermeld dacht ik =>
RIJDEN MET EEN VOORLOPIG RIJBEWIJS A
Rijden met een voorlopig rijbewijs.
. Je moet 6 uur praktijkles volgen in een rijschool. Dit is wettelijk verplicht.
. Na de lessen krijg je een voorlopig rijbewijs dat 12 maanden geldig is en dat niet verlengd kan worden.
. Je mag praktijkexamen afleggen nadat je minimaal 1 maand je voorlopig rijbewijs hebt.
. In dat geval leg je het examen af met je eigen motorfiets.
. Je moet voor het examen nog 2 uur extra rijles volgen in de rijschool indien je met de rijschool op examen wil gaan.
Daar staat toch dat je buiten de 6 uur NOG 2 uur extra rijles moet volgen, dat komt dan tóch op 8 uur?
-
Inazuma
Je zal eender hoe een andere motor nodig hebben om je examen af te leggen.jessevds schreef: Ok, maar wat kan ik nu het beste doen? 6 uur rijles en dan met extra betaling toch het examen afleggen met een motor vandaar?
Het simpelste is dan de vertrouwde rijschoolmotor te gebruiken en je te laten begeleiden door de rijschool-instructeur tijdens het examen.
Uiteindelijk komt het in prijs zo goed als op hetzelfde neer hoor - tijdens het zelf oefenen rij je ook brandstof op.Of dan toch gewoon 8 uur, waar het examen met een motor van daar dan al is inbegrepen.
De uiteindelijke keuze moet je zelf maken.
De 8uur + examen regeling heeft het voordeel dat je sneller aan je rijexamen toekomt, en doorgaans ook alles met dezelfde motor doet.
De 6 uur + voorlopig rijbewijs + examenbegeleiding door de rijschool heeft als nadeel dat je voor het examen weer moet gaan wennen aan de rijschoolmotor, maar heeft anderzijds als voordeel dat je veel meer kan oefenen met je eigen motor.
Informeer je bij een paar rijscholen over de prijzen en opties.
Best mogelijk moet je niet meteen kiezen tussen de 2 mogelijkheden, maar kan je tijdens de opleiding kijken hoe het daarmee loopt en dan beslissen hoe het best verder kan.
Heb je al een ander rijbewijs, hoe lang
Het helpt als je al wat jaren met de wagen rijdt , dan heb je normaal ook al voldoende verkeersinzicht ontwikkeld en kan je de stortvloed aan verkeersborden uitfilteren naar wat je op dat moment nodig hebt.
Als je van nul moet beginnen is 8 uur eigenlijk te weinig.
Het examen afleggen met een motor van de rijschool, en met begeleiding door een instructeur (in de volgwagen met de examinator).En wat bedoel je met 'het examen met de rijschool afleggen'?
-
Inazuma
Je kan in beide gevallen - met of zonder een voorlopig rijbewijs A aan te vragen - het examen via de rijschool afleggen.jessevds schreef: Ha ok, maar ik dacht dus dat je alleen je examen kon afleggen met de rijschool indien je 8 uur rijles volgt.
Het komt dan uiteindelijk altijd op minstens 8 uur rijles uit - vandaar ook dat ik al schreef dat het uiteindelijk in prijs weinig verschil maakt - maar de éne manier is het 8 uur ineens, de andere manier 6 + later 2 uur ; plus in beide gevallen examenbegeleiding.
Voor prijzen verwijzen we naar de rijschool / scholen van je keuze - je kan via het internet al eens gaan kijken, vele rijscholen vermelden ook hun tarieven.Heeft iemand een idee hoeveel het dan meer kost om het examen met de rijschool af te leggen?
Via http://gratisrijbewijsonline.be/" target="_blank kan je naar "rijschool" , dan "adressen" en daar kiezen op postnummers .
Ja.Daar staat toch dat je buiten de 6 uur NOG 2 uur extra rijles moet volgen, dat komt dan tóch op 8 uur?
Je moet terug wennen aan de rijschoolmotor - het kan een maand, maar ook bijna een jaar geleden zijn dat de kandidaat nog met die motorfiets gereden heeft ...
-
Jesse
Ok, dan kan ik eigenlijk beter 8 uur rijschool nemen.
Met rijbewijs B ben ik nog bezig, volgende maand examen.
Ben juist van januari 18 jaar geworden, maar heb altijd met een brommer met vitessen gereden, en op privé-terein met een 125cc en een paar keer met 750cc, maar normaal heb ik met 8 uur meer als genoeg hoor, het is dus niet dat ik een newbie ben die niet met een motor kan rijden
Maar aangezien als ik 6 uur rijschool volg, ik voor het examen dus nog 2 uur moet rijden, kan ik idd wel beter 8 uur ineens volgen, anders ga ik met voorlopig rijbewijs A met mijn 125 nog een maand ofzo rondrijden en ben ik die BMW van de rijschool weer ontwent... 8 uur en dan ineens examen zal dus beter zijn.
Bedankt voor de informatie!
Greetz,
Jesse
Met rijbewijs B ben ik nog bezig, volgende maand examen.
Ben juist van januari 18 jaar geworden, maar heb altijd met een brommer met vitessen gereden, en op privé-terein met een 125cc en een paar keer met 750cc, maar normaal heb ik met 8 uur meer als genoeg hoor, het is dus niet dat ik een newbie ben die niet met een motor kan rijden
Maar aangezien als ik 6 uur rijschool volg, ik voor het examen dus nog 2 uur moet rijden, kan ik idd wel beter 8 uur ineens volgen, anders ga ik met voorlopig rijbewijs A met mijn 125 nog een maand ofzo rondrijden en ben ik die BMW van de rijschool weer ontwent... 8 uur en dan ineens examen zal dus beter zijn.
Bedankt voor de informatie!
Greetz,
Jesse
Inazuma schreef:Je kan in beide gevallen - met of zonder een voorlopig rijbewijs A aan te vragen - het examen via de rijschool afleggen.jessevds schreef: Ha ok, maar ik dacht dus dat je alleen je examen kon afleggen met de rijschool indien je 8 uur rijles volgt.
Het komt dan uiteindelijk altijd op minstens 8 uur rijles uit - vandaar ook dat ik al schreef dat het uiteindelijk in prijs weinig verschil maakt - maar de éne manier is het 8 uur ineens, de andere manier 6 + later 2 uur ; plus in beide gevallen examenbegeleiding.
Voor prijzen verwijzen we naar de rijschool / scholen van je keuze - je kan via het internet al eens gaan kijken, vele rijscholen vermelden ook hun tarieven.Heeft iemand een idee hoeveel het dan meer kost om het examen met de rijschool af te leggen?
Via http://gratisrijbewijsonline.be/" target="_blank kan je naar "rijschool" , dan "adressen" en daar kiezen op postnummers .
Ja.Daar staat toch dat je buiten de 6 uur NOG 2 uur extra rijles moet volgen, dat komt dan tóch op 8 uur?
Je moet terug wennen aan de rijschoolmotor - het kan een maand, maar ook bijna een jaar geleden zijn dat de kandidaat nog met die motorfiets gereden heeft ...
-
Inazuma
Niet te overmoedig wordenjessevds schreef: Ben juist van januari 18 jaar geworden, maar heb altijd met een brommer met vitessen gereden, en op privé-terein met een 125cc en een paar keer met 750cc, maar normaal heb ik met 8 uur meer als genoeg hoor, het is dus niet dat ik een newbie ben die niet met een motor kan rijden![]()
Een bromfiets met versnellingen is daarom nog geen motorfiets.
Je hebt ook nog maar nauwelijks rij-ervaring op de weg met "echte voertuigen" (auto / motorfiets) .
Bij auto- of motorrijden komt er toch wel iets meer kijken dan bij het bromfietsrijden of het fietsen.
Meer borden die op jou van toepassing zijn en die je moet opvolgen, andere regels die op jou van toepassing zijn, andere plaats op de weg, en verkeerssituaties die sneller wijzigen ... onderschat het niet.