fietser

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03

Re: fietser

Bericht door Tom84 »

slechte kritiek geven is altijd gemakkelijker hé
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: fietser

Bericht door wooter »

Tom84 schreef:slechte kritiek geven is altijd gemakkelijker hé
Hmm, nee, ik denk eerder dat dit gemakkelijk wordt gemaakt door de lamme vervolging, regelgeving en resultaten in de statistieken...

Bovendien lijkt me het niet hebben van een fietsrijbewijs niet een geldig excuus - ergens anders beweren wetteksten dat élke Belg elke dag het Staatsblad vanbuiten moet leren om alle wetten te kennen. En het verkeersonderricht kennende uit de lagere school liggen voorrangsnegaties en het niet dragen van een werkende verlichting niet aan onwetendheid, maar aan de keuze van de fietser om deze regels te overtreden.

Gek genoeg haalt een motorrijder met beschermende kledij het heel wat minder in z'n hoofd om dergelijk gevaarlijke stunts uit te voeren op de openbare weg... Het ligt dus niet aan het aantal wielen...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: fietser

Bericht door Stefan Peeters »

Ik deel niet je mening dat Inazuma hier slechte kritiek levert.
Het is gewoon een feit dat de meerderheid van de fietsende medemensen ofwel de wegcode niet kennen, ofwel er vierkant hun voeten aan vegen.

Het wordt ook voor mij hoog tijd dat de betuttelarij van de fietsers ophoudt en dat ze moeten leren wat hun plaats in het verkeer is. Letterlijk en figuurlijk.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: fietser

Bericht door Gast »

Dan mij maar is dringend reflectoren aanschaffen, is een rode en witte voldoende. Heb wel gewoon ledverlichting op de fiets.
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03

Re: fietser

Bericht door Tom84 »

het probleem is dat als de fietser te veel regels opleggen, dat hij de fiets laat staan en de auto neemt.
En trouwens, ga jij aan een 8 jarige de complexiteit van het verkeersreglement uitleggen?
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: fietser

Bericht door peter3000 »

Inazuma schreef:Onwetendheid is een overtreding op zich :
Strikt genomen wordt iedere Belg geacht de wet te kennen, of beter gezegd: toegang te hebben tot de wetten.
Maar als je hier al leest hoe sommige (schijnbaar evidente) situaties, ellenlange discussies uitlokken...
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: fietser

Bericht door Inazuma »

Tom84 schreef:En trouwens, ga jij aan een 8 jarige de complexiteit van het verkeersreglement uitleggen?
Maak dat verkeersreglement dan niet zo complex ...
Dan heb je tenminste een kans om het uitgelegd te krijgen.
Anno 2010 krijgt zelfs het Team-W waar je deel van uitmaakt, de voorrang bij maneuvers al niet eens meer correct uitgelegd.

Slechte kritiek :?: Vaststelling van de realiteit ...
En een vlijmscherpe analyse van de tekortkomingen in de wegcode - en daarmee ook van hen die de wegcode gemaakt hebben tot het gedrocht dat ze nu is. Natuurlijk hoort men dat in de kringen van je werkgever niet graag...

30 jaar terug stopten we als kleine gasten met ons fietske voor de auto's.
Maar de laatste 10-15 jaar wordt de zwakke weggebruikers hun kop zo zot gemaakt door politici allerhande, dat ze zich als untouchables door het verkeer begeven.
De wegcode is daar zelfs al een paar keer aan aangepast, waardoor fietsers tegenwoordig almaar vaker denken dat zelfs voorrangsborden en verkeerslichten er niet meer voor hen zijn, want ze hebben immers toch altijd voorrang op het fietspad ...
Met als resultaat dat men nu in Vlaanderen fietspaden aan het WEGHALEN is :!: maar zo de juridische positie van de fietsers weer ondermijnt.
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: fietser

Bericht door GRO »

Tom84 schreef:En trouwens, ga jij aan een 8 jarige de complexiteit van het verkeersreglement uitleggen?
Daar heb je een punt.

Maar ik heb dan ook een vraag. In de wegcode staan heel wat regels waar ook fietsers zich moeten aan houden. Vanaf welke leeftijd mag je dan veronderstellen dat een fietser zich ook aan die complexe regels moet houden?

Ik heb al heel wat jonge fietsers:
- het zebrapad zien gebruiken als oversteekplaats voor fietsers.
- een oversteekplaats voor fietsers zien oprijden, zonder kijken, alsof ze alle voorrang hebben.
- met drie naast elkaar zien rijden op de rijbaan.
- zien rijden terwijl ze lekker aan het gsm'en zijn.
enz.

In de kranten staat haast wekelijks dat de politie grootscheepse snelheidscontroles of alcoholcontroles of autogordelcontroles gedaan heeft bij de automobilisten. Ik ben daar trouwens voor. Maar geef toe, over grootscheepse controles tegen fietsers herinner ik mij geen artikel. Misschien is het daarom dat sommige fietsers denken dat zij alles mogen.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: fietser

Bericht door Inazuma »

peter3000 schreef:Maar als je hier al leest hoe sommige (schijnbaar evidente) situaties, ellenlange discussies uitlokken...
Dat komt omdat de schijnbaar evidente situaties, het in realiteit vaak allesbehalve ook zijn ...

En dat komt op zijn beurt dan weer doordat de wegcode - en de verkeerswetgeving bij uitbreiding - barslecht, onduidelijk, dubbelzinnig, zelfs tegenstrijdig opgesteld zijn.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: fietser

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Dan mij maar is dringend reflectoren aanschaffen, is een rode en witte voldoende.
Een goedgekeurde witte (vooraan) en rode (achteraan) reflector.
En ook reflectoren in de pedalen - en dat wordt lastig op een moderne koersfiets met klikpedalen ...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: fietser

Bericht door bert.covens »

Tom84 schreef:En trouwens, ga jij aan een 8 jarige de complexiteit van het verkeersreglement uitleggen?
Daar heb je inderdaad een punt. Hier is mijns inziens nog een belangrijke taak weggelegd voor zowel de scholen als voor de ouders van die kinderen. Hoeveel ouders geven er nu DAGELIJKS geen afschuwelijk slechte voorbeelden aan hun kinderen? Altijd met de auto, parkeren waar ze goesting hebben, in plaats van hen dan te voet naar school te doen, en hen wijzen op mogelijke gevaren. Ze willen hun kinderen "beschermen", maar bereiken net het tegenovergestelde effect. Die kinderen hebben immers oa nooit geleerd de afstand en snelheid van naderende voertuigen (en andere gevaren) in te schatten....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: fietser

Bericht door Gast »

Een rode en witte wil ik gerust nog halen, maar op de klikpedalen is echt niet mogelijk.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: fietser

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Een rode en witte wil ik gerust nog halen, maar op de klikpedalen is echt niet mogelijk.
Dan mag je er niet mee rijden
- tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag;
- en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter
Gast

Re: fietser

Bericht door Gast »

Als ik al gewone rode en witte reflector heb zie je me al op 200 meter. Sommige gewone fietsen hebben zelfs geen reflectors in de pedalen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: fietser

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Sommige gewone fietsen hebben zelfs geen reflectors in de pedalen.
Dan mogen zij er ook niet mee rijden wanneer het voeren van verlichting verplicht is. Maar da's nog altijd geen excuus om zelf niet in orde te zijn. Dus: zoals Inazuma reeds schreef: zonder die reflectoren mag je er niet mee rijden als je je lichten moet onsteken, namelijk:

* tussen het vallen van de avond het aanbreken van de dag
* en in alle omstandigheden wannneer het meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie