fietser

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: fietser

Bericht door wooter »

De Rijprof schreef:Los van het aantal overtredingen mag men een kwetsbare weggebruiker nooit in gevaar brengen!
Helemaal correct.

De fietser
1) verleent geen voorrang
2) is niet dubbel voorzichtig bij het oprijden van dat kruispunt, teneinde alle gevaar voor ongevallen te voorkomen
3) mag een kwetsbare weggebruiker nooit in gevaar brengen

De auto
1) is niet dubbel voorzichtig bij het oprijden van dat kruispunt, teneinde alle gevaar voor ongevallen te voorkomen
2) mag een kwetsbare weggebruiker nooit in gevaar brengen

Nu, toegegeven, bovenstaand is "gezond verstand". Justitie heeft al laten blijken dat ze het gezond verstand niet deelt, en al voorrangsplichtige overhoop gereden fietsers niet verantwoordelijk gesteld voor het overhoop rijden omdat ze de voorrangsregels negeerden tegen een hard metalen bewegend object.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: fietser

Bericht door de rijprof »

Bestaat er een (theoretisch)fietsrijbewijs? Ik dacht het niet...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: fietser

Bericht door bert.covens »

Mischien is dat voor veel fietsers maar goed ook....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: fietser

Bericht door de rijprof »

Maar je kunt je ook de vraag stellen of de fietser wel weet dat hij voorrang moet verlenen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: fietser

Bericht door Benny Stinkens »

De Rijprof schreef:Maar je kunt je ook de vraag stellen of de fietser wel weet dat hij voorrang moet verlenen.
Als dit de volgende minister van verkeer leest hebben we het aan onze rekker :wink:

Ofwel moeten fietsers een fietsrijbewijs hebben ofwel word de zwakke weggebruiker voortaan een onwetende zwakke weggebruiker genoemd :mrgreen:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: fietser

Bericht door de rijprof »

Een beetje elementaire kennis van de wegcode + defensief gedrag zou toch wel mogen.
Geen enkele minister die het aandurft.

Sommige fietsers denken (en zijn er rotsvast van overtuigd) dat ze altijd voorrang hebben tot de dag dat ze zelf leren autorijden. :shock:
Dan verwensen ze sommige fietsers (zichzelf eigenlijk) en merken ze pas hoe gevaarlijk ze bezig waren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: fietser

Bericht door Jari »

De Rijprof schreef:Sommige fietsers denken (en zijn er rotsvast van overtuigd) dat ze altijd voorrang hebben tot de dag dat ze zelf leren autorijden. :shock:
Dan verwensen ze sommige fietsers (zichzelf eigenlijk) en merken ze pas hoe gevaarlijk ze bezig waren.
Dit is zo waar... Ik ben zelf wel nooit zo'n waaghals geweest op mijn fiets, maar toch... ik vervloek sommige fietsers echt! Pubers die met een zwarte jas in het donker zonder licht met twee naast elkaar rijden en dan nog "streken" uithalen... Tof zenne! (Dat was de dag voor mijn rij-examen)
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03

Re: fietser

Bericht door Tom84 »

we zijn wel bezig om de technische eisen van fietsen te verbeteren, om de veiligheid te vergroten. Het verkeersreglement wordt momenteel zwaar onder de loep genomen, vooral voor zwakke weggebruikers...
Dus niet denken da we in Brussel niets aan het doen zijn hé, maar iedereen moet akkoord zijn, je kan niet van een fietser verwachten dat hij zoveel regels moet laten opleggen. Een fiets is op vele vlakken nog altijd een gemakkelijker vervoermiddel dan eerder welk voertuig.
Gast

Re: fietser

Bericht door Gast »

Tom, voor fietsen, mag je zo afneembare lichtjes hebben, dus dat je deze alleen op je fiets hebt als het begint te schemeren en donker te worden? Is vooral voor de koersfiets.
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03

Re: fietser

Bericht door Tom84 »

82.1. Lichten en reflectoren
82.1.1.
1° Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.

Het rode achterlicht moet ‘s nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van 100 meter minimum.


2° De fietsen moeten altijd vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren.
Het lichtgevend gedeelte van de rode reflector moet afzonderlijk zijn van dit van het rode licht.

3° De pedalen van fietsen moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflecoren.

4° De fietsen moeten altijd een zijdelingse signalisatie voeren bestaande uit :

ofwel een witte retro-reflecterende strook in de vorm van een doorlopende cirkel langs elke kant van de band van het voor- en achterwiel.


ofwel, op elk wiel ten minste twee gele of oranje reflectoren met dubbel front, vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht.


ofwel de combinatie van de twee voornoemde types.
5° Behalve wanneer ermee gereden wordt tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, zijn de reflectoren vooraan en achteraan, de reflectoren op de pedalen en de zijdelingse signalisatie niet verplicht voor:

a) de fietsen die uitgerust zijn met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm banden niet inbegrepen.

b) de fietsen die uitgerust zijn met een koersstuur alsook met banden met een doorsnede van ten hoogste 25 mm, en die, daarenboven, geen bagagedrager achteraan hebben.

c) de alle-terreinen-fietsen, uitgerust met banden met een minimumsectie van 38 mm voor de wielen met een diameter van 650 mm en van 32 mm voor de wielen met een diameter van 700 mm, met minimum 2 versnellingsraderen bediend vanaf het stuur en die daarenboven geen spatborden en geen bagagedrager achteraan hebben.

De fietsen, bedoeld onder b) en c) moeten evenwel vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren wanneer ze met ten minste één spatbord uitgerust zijn.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: fietser

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:Tom, voor fietsen, mag je zo afneembare lichtjes hebben, dus dat je deze alleen op je fiets hebt als het begint te schemeren en donker te worden? Is vooral voor de koersfiets.
Dat mag inderdaad.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: fietser

Bericht door Gast »

Dus als ik straks om 5 uur zou gaan rijden moet ik reflectoren op mijn koersfiets.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4332
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: fietser

Bericht door Stefan Peeters »

Inderdaad.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: fietser

Bericht door Inazuma »

Tom84 schreef:we zijn wel bezig om de technische eisen van fietsen te verbeteren, om de veiligheid te vergroten. Het verkeersreglement wordt momenteel zwaar onder de loep genomen, vooral voor zwakke weggebruikers...
Dat wordt al vele jaren gesteld, maar er kwam tot nader order niets van in huis.

Het is ook niet erg bemoedigend dat de wegcode mee "herwerkt" wordt door drukkingsgroepen die mee verantwoordelijk zijn voor het ontsporen ervan ...

De "technische eisen voor de fietsers" zijn een paar jaar terug al verminderd, door het afschaffen van de vaste fietsverlichting .
Desondanks zie je ook nu nog steeds hopen fietsers zonder licht.
Of fietsers met een "excuuslichtje" dat nauwelijks te zien is, of niet meer te zien is als ze hun hoofd draaien.

Door de overtreding erop te reduceren tot een eerstegraadsovertreding (voor andere weggebruikers een 3de graads overtreding !) is er ook nauwelijks enige sanctie

je kan niet van een fietser verwachten dat hij zoveel regels moet laten opleggen.
"van een fietser kunnen we niet teveel verwachten ..."
Dat belooft al ...

Regeltjes opleggen aan bestuurders van motorvoertuigen is anders nooit een probleem geweest.
Een fiets is op vele vlakken nog altijd een gemakkelijker vervoermiddel dan eerder welk voertuig.
En mee door het roekeloos en regelloos fietsen zijn en blijven de cijfers inzake fietsongevallen gewoon barslecht te noemen ...
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: fietser

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef:Maar je kunt je ook de vraag stellen of de fietser wel weet dat hij voorrang moet verlenen.
Onwetendheid is een overtreding op zich :
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 29 jan 2010, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie