Gebuisd in Haasrode - tips voor de volgende keer?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
hanami
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2009, 19:43

Gebuisd in Haasrode - tips voor de volgende keer?

Bericht door hanami »

Ben vandaag gezakt voor mijn praktisch rijexamen (Haasrode).
Heel domme maar ernstige fout, namelijk een voetganger op een zebrapad niet zien aankomen en dus niet tijdig kunnen stoppen. De instructeur naast mij heeft moeten ingrijpen...

Ik reed 50km/u op de Leuvense ring, de toegelaten snelheid.
In het stuk tussen de Tervuurse Poort en de Naamsepoort is een zebrapad, maar wegens druk verkeer kon ik enkel maar auto's vóór en naast mij zien rijden, en was waarschijnlijk te gefocust op welke richting de examinator mij daarna zou uitsturen (Naamsepoort is een groot en verwarrend kruispunt, dus een klassieker op het examen). De voetganger kwam van links, en stond op een eiland te wachten om over te steken. Wegens de hoogte van de auto links van mij (een SUV), kon ik de voetganger onmogelijk zien staan.
maw, ik heb het zebrapad + voetganger helemaal niet gezien.

Bij mijn oefenritten heb ik zeker al moeten stoppen aan hetzelfde zebrapad, maar toen had ik wel beter zicht.
Zijn er tips om zulke fouten te vermijden?
Of was het gewoon brute pech vandaag, en hopen op beter geluk volgende keer?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door hanami op 23 jan 2010, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Gebuisd - tips voor de volgende keer?

Bericht door bert.covens »

Zorg ervoor dat je een goed zicht hebt op wat komen gaat. Hoe meer afstand je houdt, hoe verder je kan kijken. Zo kan je dat zebrapad wellicht al van ver genoeg zien aankomen. Let ook op het gevarenbordje A21 op je rechterkant (oversteekplaats voor voetgangers), als dat geplaatst is tenminste (op 150 meter).

Als je zo'n zebrapad nadert, snelheid matigen, ongeacht de maximum toelaten snelheid die daar geldt. En wees er dus op voorbereid dat daar eventueel een voetganger bezig is met oversteken (of op het punt staat dat te doen). Veel succes :D
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gebuisd - tips voor de volgende keer?

Bericht door Inazuma »

hanami schreef: maw, ik heb het zebrapad + voetganger helemaal niet gezien.
Beter uitkijken.
Verder vooruitkijken.

Je mag ook niet meer inhalen bij het naderen van een oversteekplaats.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Gebuisd - tips voor de volgende keer?

Bericht door de rijprof »

Was die voetganger al aan het oversteken (in gevaar) of stond die nog te wachten?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Gebuisd - tips voor de volgende keer?

Bericht door Gast »

De Rijprof schreef:Was die voetganger al aan het oversteken (in gevaar) of stond die nog te wachten?
neen, de voetganger stond duidelijk nog stil.
Is pas beginnen oversteken nadat mijn wagen gestopt is.

ik ga daar zeker en vast nog eens gaan rijden. Ten eerste om te zien of er een gevarenbord aanwezig is, ten tweede om op mijn zicht vanop het middenrijstrook nog eens te checken. Ik was gisteren echt verrast.

het was voor de rest een goede examen.
daarom echt sneu om te zakken voor zo'n fout. :( :( :(
hanami
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2009, 19:43

Re: Gebuisd - tips voor de volgende keer?

Bericht door hanami »

bert.covens schreef:Zorg ervoor dat je een goed zicht hebt op wat komen gaat. Hoe meer afstand je houdt, hoe verder je kan kijken. Zo kan je dat zebrapad wellicht al van ver genoeg zien aankomen. Let ook op het gevarenbordje A21 op je rechterkant (oversteekplaats voor voetgangers), als dat geplaatst is tenminste (op 150 meter).

Als je zo'n zebrapad nadert, snelheid matigen, ongeacht de maximum toelaten snelheid die daar geldt. En wees er dus op voorbereid dat daar eventueel een voetganger bezig is met oversteken (of op het punt staat dat te doen). Veel succes :D

Bedankt voor de tip.
Ik ga eens op zoek naar dat A21-bord. :mrgreen: :mrgreen:

Ik was duidelijk te gefocust op wat komen zal, en was het heden uit het oog verloren.
De Leuvense ring met zijn zebrapaden...... :evil:
hanami
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2009, 19:43

Re: Gebuisd - tips voor de volgende keer?

Bericht door hanami »

Inazuma schreef:
hanami schreef: maw, ik heb het zebrapad + voetganger helemaal niet gezien.
Beter uitkijken.
Verder vooruitkijken.

Je mag ook niet meer inhalen bij het naderen van een oversteekplaats.
bedankt.

Inhalen was gisteren sowieso onmogelijk gezien de drukte op de baan. Ik was "omsingeld" door andere wagens met onvoldoende afstand van mijn voorligger. :shock: :shock:
waarschijnlijk daardoor dat ik het zebrapad ook niet gezien heb.

Zal duidelijk de locaties van zebrapaden op de ringweg beter moeten kennen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: Gebuisd in Haasrode - tips voor de volgende keer?

Bericht door de rijprof »

neen, de voetganger stond duidelijk nog stil.
Is pas beginnen oversteken nadat mijn wagen gestopt is.
Was je aan het inhalen? Stond de auto naast jou ook al stil of was die aan het afremmen?

Inhalen aan oversteekplaatsen kan gevaarlijk zijn en is bovendien verboden.

Als er geen gevaar was en je was niet aan het inhalen, begrijp ik niet waarom je instructeur heeft ingegrepen...
Hij mag ingrijpen om een overtreding te voorkomen maar in de praktijk wordt dat meestal niet gedaan als het niet gevaarlijk is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: Gebuisd in Haasrode - tips voor de volgende keer?

Bericht door peter3000 »

Ik neem aan dat het je oversteekplaats bedoelt vlak voor de viaduct als je van de Tervuursepoort naar de Naamsepoort rijdt en dat jij op de rechterrijstrook reed om naar de Kapucijnenvoer te gaan.

Ik dacht wel dat dat voetpad staat aangegeven.
hanami
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2009, 19:43

Re: Gebuisd in Haasrode - tips voor de volgende keer?

Bericht door hanami »

De Rijprof schreef:
neen, de voetganger stond duidelijk nog stil.
Is pas beginnen oversteken nadat mijn wagen gestopt is.
Was je aan het inhalen? Stond de auto naast jou ook al stil of was die aan het afremmen?

Inhalen aan oversteekplaatsen kan gevaarlijk zijn en is bovendien verboden.

Als er geen gevaar was en je was niet aan het inhalen, begrijp ik niet waarom je instructeur heeft ingegrepen...
Hij mag ingrijpen om een overtreding te voorkomen maar in de praktijk wordt dat meestal niet gedaan als het niet gevaarlijk is.
ik was absoluut niet aan het inhalen, ook niet mogelijk gezien de drukte. Ik bleef op mijn rijbaan.
ik was niet aan het opletten of de auto links van mij aan het afremmen was of niet.

Maar de normale regel is toch indien er een voetganger staat te wachten om over te steken, moet je tijdens het examen zeker en vast stoppen. Je mag enkel maar doorrijden indien de voetganger een teken doet, om aan te geven dat hij nog niet van plan is om direkt over te steken.
hanami
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2009, 19:43

Re: Gebuisd in Haasrode - tips voor de volgende keer?

Bericht door hanami »

peter3000 schreef:Ik neem aan dat het je oversteekplaats bedoelt vlak voor de viaduct als je van de Tervuursepoort naar de Naamsepoort rijdt en dat jij op de rechterrijstrook reed om naar de Kapucijnenvoer te gaan.

Ik dacht wel dat dat voetpad staat aangegeven.
yup, that's the one! :evil: :evil:
Ik reed op de middenste rijstrook om naar de Naamsepoort te gaan, niet naar de Kapucijnevoer. Omgekeerde richting dus.

Achteraf bekeken denk ik indien ik had geweten dat daar een zebrapad was, had ik afgeremd en zeker en vast dubbel goed opgelet of er iemand was.

Maar het zit mij een beetje dwars dat de auto links van mij zo hoog was, en dus mijn zicht op het eiland waar de voetganger stond helemaal blokkeerde. Ik had idd. veel beter op de waarschuwingsborden moeten letten.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gebuisd - tips voor de volgende keer?

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef:Was die voetganger al aan het oversteken (in gevaar) of stond die nog te wachten?
Dit maakt voor de wegcode geen verschil uit.
Aan een voetganger die aanstalten maakt om over te steken op een oversteekplaats dient net zo goed voorrang verleend te worden.

40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gebuisd - tips voor de volgende keer?

Bericht door Inazuma »

hanami schreef: Ik ga eens op zoek naar dat A21-bord. :mrgreen: :mrgreen:
Doe geen moeite.
De plaatsing ervan is niet verplicht, en gebeurt erg zelden in de bebouwde kom.

7.6. Verkeersbord A21. Oversteekplaats voor voetgangers.
Afbeelding
Moeten gesignaleerd worden de oversteekplaatsen voor voetgangers op rijbanen waar de maximum toegelaten snelheid hoger ligt dan 70 km/u.

Ik was duidelijk te gefocust op wat komen zal, en was het heden uit het oog verloren.
De Leuvense ring met zijn zebrapaden...... :evil:
Die liggen overal bij bosjes.
Je moet er een gewoonte van maken er goed voor uit te kijken, eender wat je intussentijd nog aan je hoofd hebt.
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gebuisd in Haasrode - tips voor de volgende keer?

Bericht door Inazuma »

hanami schreef:ik was absoluut niet aan het inhalen, ook niet mogelijk gezien de drukte. Ik bleef op mijn rijbaan.
Je kan ook inhalen terwijl je op je rijstrook blijft.
Je beeld van "inhalen" is duidelijk fout
ik was niet aan het opletten of de auto links van mij aan het afremmen was of niet.
Je weet dus niet wat de andere auto aan het doen was bij het naderen van een oversteekplaats ...
Wel, of hij er vertraagde of stopte doet zelfs niet ter zake.
Het feit dat de andere auto de oversteekplaats naderde is voldoende voor het begaan van de overtreding ...

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 [in bebouwde kom] of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

De wegcode is terzake nogal onduidelijk opgesteld, en in de praktijk erg moeilijk naleefbaar, maar het gaat dus wel degelijk om inhalen :

Inhaalverbod langs links :
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.


De overtreding hiervan is een derdegraadsovertreding, en die kost je als beginnend bestuurder meteen je splinternieuwe rijbewijs ...

Maar de SUV reed links, dus haalde je blijkbaar rechts in ...
16.3. Het inhalen geschiedt links.
Dit is dan gek genoeg op zich maar een tweedegraadsovertreding, terwijl ze in deze omstandigheden zelfs gevaarlijker is.
hanami
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2009, 19:43

Re: Gebuisd - tips voor de volgende keer?

Bericht door hanami »

Inazuma schreef:
hanami schreef: Ik ga eens op zoek naar dat A21-bord. :mrgreen: :mrgreen:
Doe geen moeite.
De plaatsing ervan is niet verplicht, en gebeurt erg zelden in de bebouwde kom.


Op de Leuvense ring staan al borden bij bosjes, veel te veel om tijdig te kunnen zien als de baan voor jou onbekend terrein is.
Enige oplossing is daar veel te gaan rijden zodat je de valkuilen weten zijn.
Plaats reactie